Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Manual 4 – legal design

float_intro: images-old/legal.jpg

„Manual 4 – legal design” Mariusza WszołkaDoroty PłuchowskiejGrafiki Uniwersytetu SWPS to pierwsza monografia w języku polskim, która porusza zagadnienia czytelności, dostępności i klarowności przepisów prawa. Jak piszą jej twórcy, „każdy produkt czy usługa prawna zostały zaprojektowane. W tym ujęciu każdy prawnik, co zresztą wynika z monopolu na specyficzną wiedzę zawodową, jest projektantem w zakresie prawa”, a „użytkownikowi końcowemu powinniśmy zapewnić przepisy prawa nie tylko dobrze skonstruowane, lecz także zaprezentowane w odpowiedniej formie”. 

Zmiana przez legal design?

Głównym celem książki jest pokazanie, czym jest legal design, z jakich teorii można czerpać na jego temat inspiracje i w jaki sposób można go wykorzystać w praktyce projektowej/rynkowej.

Jak piszą autorzy, „Legal design, legal service design, legal product design, legal design thinking to seria nowych pojęć, które w ostatnich kilku latach dołączyły – obok wielu innych, takich jak legal tech, law tech, agile lawyer – do zakresu legal project management, wprowadzając z niemałym impetem perspektywę legal innowacji do sektora nieuchodzącego (w postrzeganiu społecznym) za prekursora unowocześnień”.

Legal design należy rozpatrywać zaś „jako syntezę information designu ze społecznie zorientowanymi doktrynami projektowania: human centered design, universal design i participatory design w celach inkluzyjnych w różnych obszarach prawa. To przeciwdziałanie wykluczeniu ze względu na skomplikowany system prawa i jego językową – równie trudną – reprezentację. Innymi słowy, legal design stanowi konsekwencję operatywnych deficytów systemu prawa, przejawiających się trudnością w dostarczeniu użytkownikowi końcowemu nie tylko dobrze skonstruowanych przepisów, lecz także formy, w jakiej są one prezentowane”.

Książka jest rozpowszechiona w otwartym dostępie, zapraszamy do zapoznania się z nią.

pdf icoPobierz ze strony wydawnictwa: „Manual 4 – legal design”

 

„Wszyscy widzimy, że zalewa nas ogromna ilość regulacji prawnych, w których coraz trudniej znaleźć poszukiwaną treść. Pora się zatrzymać i zastanowić. Musimy myśleć nie tylko o tym, jak tworzone jest prawo, czyli jak przeprowadzany jest sam proces legislacyjny, lecz także o tym, czy dobrze wykorzystano prawo jako narzędzie do rozstrzygnięcia określonego problemu. Aby wypracować rozwiązania i zmienić zachowanie ludzi za pomocą prawa, w trakcie jego tworzenia trzeba zastosować odpowiednią metodę projektową i przejść przez cały proces z użyciem właściwych narzędzi – od ustalenia, co jest rzeczywistym problemem, do wdrożenia rozwiązania, które zostało wcześniej sprawdzone przez użytkowników. Jednak do tego potrzebna jest nie tylko wiedza projektanta, ale też otwartość i uważność wszystkich uczestników procesu, w tym prawników”.

dr hab. Monika Lewandowicz-Machnikowska, prof. Uniwersytetu SWPS

legal designKsiążka ukazała się nakładem Wydawnictwa Libron przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS i jest rozpowszechniana również w otwartym dostępie na stronie wydawnictwa.

 

O autorach

258 Mariusz Wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

dr Dorota Płuchowska

dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i według koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.