nagrody

hr award color

logo uswps nazwa 3

Centrum Prasowe
Image is not available
Relacje i kultura
w organizacji
Slider

Znajdź eksperta

CP Dziedzina
CP SWPS

"Projektowanie uruchamia wyobraźnię, wykorzystuje wiedzę i talent, w połączeniu z umiejętnością słuchania o marzeniach i potrzebach innych działa na wszystkie zmysły. Podstawą dobrego i wartościowego projektowania jest uwrażliwienie na rzeczywistość zmysłową. Bodźce zmysłowe wpływają na słuch, wzrok oraz węch odbiorcy, a poprzez smak i dotyk stają się źródłem motywacji zewnętrznej. Zmysły budują także więź pomiędzy produktem, a jego odbiorcą. Sprawiają, że odkrywamy w sobie wielowymiarową wrażliwość, która lepiej pozwala nam interpretować otaczający nas świat." - czytamy w katalogu Arena Design.

TO CZUĆ
Arena Design 14-17.03.2017
Kurator: Agata Kiedrowicz
Oprowadzanie kuratorskie 15.03 o godzinie 16:00.

Ciało to centrum naszego doświadczenia i przewodnik po materialnym świecie. Zmysły „mieszkają” w sobie nawzajem; współpracując ze sobą, dostarczają nam informacji o rzeczywistości. Doświadczanie świata zestraja się w pamięci haptycznej (gr. haptikos ‘odnoszący się do dotyku’): w pojmowaniu rozciągłości, przestrzenności i złożoności przedmiotów. I wchodzenia z nimi w interakcje. Według nauki, gdy przychodzimy na świat, rzeczywistość odbieramy wielozmysłowo, synestetycznie. W miarę dorastania mózg porządkuje bodźce – tworzą się schematyczne szuflady zarówno w naszym aparacie sensorycznym, jak i językowym. Nasza interakcja ze światem materialnym, ale też z własnym ciałem, spłaszcza się, powszednieje. A aparat zmysłowy to potężne narzędzie komunikacji, którego siła słabnie w kulturze zdominowanej przez wzrok.

Projektanci, których prace zostały pokazane na wystawie, zwrócili się do ciała jako centrum doświadczeń, emocji i wiedzy o świecie. Podmiotem doznającym i przedmiotem badań uczynili ciało – które odczuwa, nie kalkuluje. Jest źródłem przyjemności i bólu, czuje zapach, dotyk, kształt, absorbuje kolor. Jest fizjologiczną maszyną, inspiracją, medium wypowiedzi. I staje się centrum obserwacji i potężnym narzędziem badawczym.

Jakie jest ciało? Ciało jest fizyczne – poddane fizjologii i rytmowi natury, psychologiczne – stanowi źródło emocji i wrażliwości, ale i wiedzy o świecie, wreszcie, ciało społeczne – podlegające ocenie, stereotypom, kulturowym normom i zakazom. Ciało opowiada nam historie, w które warto się wsłuchać.
Obiekty na wystawie służą doświadczaniu. Można (a nawet trzeba!) ich dotykać, wąchać, smakować, słuchać, oglądać. To czuć!

waste not 1

WASTE NOT
Arena Design 14-17.03.2017
Kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Wojciech Dziedzic

Na wystawę „Waste Not”, zorganizowaną przez Instytut Kultury Polskiej, Instytut Adama Mickiewicza i School of Form złożyły się kolekcje dziewięciu młodych projektantów: Agaty Birek, Agnieszki Tomczak, Anny Kujawskiej, Jagody Frycy, Kasi Kwiatkowskiej, Michała Wiśniewskiego i Nataszy Rogozińskiej. Kuratorzy „Waste Not”, Wojciech Dziedzic i Agnieszka Jacobson-Cielecka, spośród prac dyplomowych i semestralnych School of Form wybrali te, które najcelniej odpowiadały na hasło tegorocznego International Fashion Showcase – Local/Global.

Młodzi, wrażliwi projektanci uważnie obserwują rynek mody. Ich zdaniem moda przeżywa obecnie kryzys związany z globalizacją, masową produkcją i nieetycznymi zachowaniami marek. Traktują to jak wyzwanie i w swoich projektach wychodzą tym zjawiskom na przeciw. Są otwarci i odważni – światową modę traktują jako kontekst, masową produkcję jako zasób, ślady użytkowania przedmiotów to dla nich moment, w którym zyskują swój indywidualny charakter. Przerabiają stare i zużyte elementy, wykorzystują odpady nadając im nowe znaczenia i funkcje. Flirtują z estetyką kiczu. Równocześnie w tworzonych przez siebie, bardzo zróżnicowanych kolekcjach poszukują własnej tożsamości i miejsca dla siebie na modowym rynku.

Studenci wykorzystali zużytą odzież i obuwie jako tworzywo, eksperymentując i poszukując własnej tożsamości. Odważnie sięgnęli również do polskiej tradycji i rzemiosła, pokazali znajomość technik rękodzielniczych, jak i sentyment do niedawnej historii, idealnie wpisując się w temat Festiwalu – „Local /Global”.

Według podobnego klucza została przygotowana aranżacja wystawy, zaprojektowana przez warszawskie studio Beton, wykonana w całości z materiałów wtórnych. Do jej powstania wykorzystane zostały resztki drewnianych desek, nieużywana już odzież, skrawki materiałów. Ta spójność koncepcji, zarówno w doborze projektów jak i aranżacji, nie uszła uwadze panelu jurorskiego.

Jury, w skład którego weszło 18 ekspertów – międzynarodowych kuratorów, przedstawicieli mediów, instytucji i uczelni wyższych, oceniło wystawy 26 państw, w tym prezentacje Czech, Rumuni, Tajwanu, Indii, Austrii, Egiptu, Korei i Polski. Wystawa „Waste Not” otrzymała nagrodę kuratorską.

Strona rekomendowana przez: pap  Patronat: mnisw