Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Sugestia i perswazja. Psychologia narracji wizualnej w sztuce i reklamie

float_intro: images-old/2015/Nowosci-wydawnicze/sugestia-i-perswazja-top.jpg

Co łączy sztukę, media i reklamę? Każda z tych dziedzin chętnie sięga po obraz, który jest nie tylko nośnikiem informacji, lecz także dzięki swojej niezwykłej sile oddziaływania – skutecznym środkiem perswazji. O sprawczej sile opowieści i psychologicznej narracji wizualnej pisze dr Anna Waligórska w książce „Sugestia i perswazja”. To interesująca pozycja zarówno dla psychologów, jak i badaczy kultury oraz osób profesjonalnie zajmujących się kreacją przekazów reklamowych.

Teoretyczne konteksty technik narracyjnych

„Sugestia i perswazja” składa się z dwóch, niezależnych części. Pierwsza stanowi podsumowanie dotychczasowych badań nad narracją wizualną. Autorka opisuje m.in. w jaki sposób formalna kompozycja dzieła wpływa na jego odbiór. Analizuje także czynniki, które mają wpływ na to, że dany obraz w mniejszym bądź większym stopniu skłania do snucia opowieści. Dr Waligórska odwołuje się przy tym do wielu, klasycznych już, tekstów teoretycznych, m.in. Władimira Proppa i Romana Ingardena.

Sprawcza siła opowieści

W drugiej części zostały zebrane wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę. W pięciu badaniach wzięło udział kilkudziesięciu studentów kierunków humanistycznych, którzy zostali poproszeni o ocenę obrazów. Wśród ocenianych prac znalazły się zarówno akademickie obrazy z XIX w., jak i współczesne  spoty reklamowe.

Autorkę interesowało przede wszystkim to, jakie elementy i w jakiej kolejności zwracają uwagę badanych, oraz jak zmienia się percepcja obrazu w zestawieniu z tytułem.

Dr Waligórska dużo miejsca poświęca zastosowaniu technik narracyjnych w dziedzinach związanych z perswazją, marketingiem, reklamą, zarządzaniem organizacjami.

Odwołując się do wielu współczesnych przykładów, udowadnia, że dobrze zbudowana narracja wzmacnia siłę oddziaływania obrazu – niezależnie czy jest to realistyczne dzieło sprzed 200 lat, czy reklama bazująca na najnowszych trendach marketingowych. „Sugestia i perswazja” może zatem stanowić praktyczny poradnik i źródło inspiracji dla twórców reklam czy kreacji marketingowych.

sugestia i perswazja 400Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa SWPS (2011). 

O autorce

Dr Anna Waligórska – psycholog, adiunkt w Katedrze Komunikacji Wizualnej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS. Specjalizuje się w terapeutycznych i komunikacyjnych funkcjach przekazu wizualnego oraz zagadnieniach myślenia narracyjnego w terapii, szczególnie u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dyrektor ds. badań i rozwoju Centrum Terapii Autyzmu SOTIS, członek Komisji ds. Autyzmu przy Polskim Towarzystwie Psychiatrycznym, członek Autism-Europe.