logo uswps nazwa 3

Centrum Prasowe

Badanie wykazało wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi z internetu mobilnego i osobami korzystającym z internetu stacjonarnego. Internauci z dostępem mobilnym to w większości ludzie młodzi – aż 55% z nich korzysta z sieci mobilnie. Mieszkają w dużych miastach, uczą się i mają wysoką samoocenę. Zdecydowana większość tej generacji to mężczyźni (aż 64%). Wśród kobiet tylko 36% wybiera internet mobilny.

Badanie „Mobilność 2010” potwierdza, że Polacy coraz częściej korzystają z nowych technologii (97% uważa że internet jest codziennością). Z internetu korzystają zmieniając zwyczajowe rozwiązania (podczas gotowania korzystają z portalu z przepisami, nie zaś z książki kucharskiej), w pracy (40%), a także w miejscach publicznych (27%), takich jak kawiarnie, puby oraz restauracje. Polscy internauci posługują się siecią w środkach transportu (19%) – w drodze do pracy lub na spotkanie, wykorzystują internet mobilny do zdobywania informacji, utrzymania kontaktów oraz do rozrywki. Raport pokazuje, że do tych trzech czynności dołączyły także zakupy i operacje finansowe (74%).

Badanie wyodrębniło trzy wzorce użytkowników internetu mobilnego – Miłośników, Obytych i Biernych. Grupy te różnią się między sobą sposobem konsumpcji technologii „bez kabla”. Miłośnicy to ludzie zafascynowani nowymi technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki technologiczne oraz są aktywni na blogach i forach. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).

W badaniu zapytano o wpływ, jaki internet mobilny wywarł na życie użytkownika. Okazało się, że możliwość korzystania z internetu mobilnego daje poczucie większej „efektywności osobistej”, która przejawia się w lepszym wykorzystaniu osobistych zasobów (np. czasu i pieniędzy) oraz na posiadaniu większej kontroli nad swoim życiem (tzn. brak straconych okazji). „Mobilni” są również przekonani o swojej wyższej efektywności nie tylko w sferze zawodowej, ale też prywatnej – to ludzie nie tylko wierzący w swoje możliwości, ale i optymistycznie patrzący na świat (są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy, widzą więcej możliwości w swoim życiu oraz mają lepszy kontakt z ludźmi). Średnia samoocena użytkowników internetu mobilnego wyniosła 3.18 (w 4 stopniowej skali), natomiast internautów „stacjonarnych” – 3.12.

Prawie 40% respondentów jako korzyść wymieniło lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną. W dalszej kolejności wskazywano na ułatwienia w pracy i podczas uczenia się (28%), poczucie mobilności (26%) i stały dostęp do informacji (21%). Badanie wykazało też, że technologia „bez kabla” daje swoim użytkownikom uczucie wolności (47%). Dla mobilnych brak internetu oznacza odcięcie od świata, niemożność uczestniczenia w normalnym życiu.

Badania obalają przekonanie, że internet mobilny rozluźnia kontakty międzyludzkie. Większość respondentów uważa, że technologia mobilna ułatwia utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i usprawnia relację z rodziną. W trakcie rozmów face-to-face pojawił się nowy obraz relacji międzyludzkich, które upodobniają się do procesu „zarządzania innymi zasobami”, w przypadku kontaktu z drugą osobą – „zarządzania znajomymi”. Polega to na zupełnie innym sposobie inicjowania kontaktu z drugim człowiekiem, w którym podstawą nawiązania czy podtrzymania relacji jest przede wszystkim dostępność czasowa oraz gotowość do działania, a nie potrzeba kontaktu z konkretną osobą (w centrum aktywności znajduje się działanie a nie uczestnik działania).

Autorem badania jest dr Krzysztof Krejtz z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji SWPS. Projekt został zrealizowany na przełomie 2009 i 2010 roku z inicjatywy iPlusa (mobilnego dostępu w sieci Plus) we współpracy z agencją badawczą Oriaq (Grupa IQS). Badanie „Mobilność 2010” zostało przeprowadzane wielopłaszczyznowo – obejmowało zarówno część jakościową (20 indywidualnych wywiadów pogłębionych), jak i próbę ilościową (ankieta przeprowadzona na grupie ponad 1000 osób pokrywającej się z obrazem populacji internautów w Polsce i dodatkowy tzw. boost na grupie ponad 100 użytkowników popularnych mediów społecznościowych, takich jak „Facebook” i „Wykop” oraz portali poświęconych tematyce internetu mobilnego).

Strona rekomendowana przez: nauka w polsce  Patronat: mnisw  Należymy do: promeuprio