Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Szukasz studiów? Wybierz tematykę:

Szukasz studiów?

Cechy matki a kreatywność dziecka

float_intro: images-old/www/2020/Cechy_matki_a_kreatywnosc_dziecka.jpg

 

Cechy matki mają wpływ na jej umiejętność wspierania twórczego rozwoju dziecka, wynika z badania psychologów z Uniwersytetu SWPS. Już od najmłodszych lat rodzice, opiekunowie mają szczególny wpływ na nasz rozwój i postrzeganie świata, pokazują nam system wartości, który z wiekiem w pewien sposób przejmujemy. Bardzo ważny jest również rozwój kreatywny dziecka, zależący między innymi od cech osobowości matki. One decydują o tym, w jak dużym stopniu matka wspiera kreatywność podopiecznego.

pobierz pakiet 2

Badanie psychologa, dr Joanny Kwaśniewskiej, wykazało cztery obszary, które są najważniejsze przy rozwijaniu kreatywności dziecka przez rodziców. Będzie to zachęcanie do poznawania tego, co nowe i urozmaicone, np.: czytanie książek, oglądanie filmów z różnych dziedzin, poznawanie różnorodnych miejsc, osób i kultur; nakłanianie do niezależności i akceptowanie nonkonformizmu w sposobie myślenia, np.: bawienie się zabawkami, które nie są krzykiem mody, realizowanie szkolnych projektów w sposób niestandardowy; wspomaganie umiejętności fantazjowania, np.: zabawy z małym dzieckiem, wspólne rozważanie, co by było gdyby, intelektualne bawienie się hipotetycznymi sytuacjami oraz wspieranie wytrwałości w realizowaniu pomysłów, np.: pomoc w realizowaniu projektów dziecka.

Można pielęgnować kreatywność u dziecka, dbając o swój własny rozwój. Warto kształcić się, poszerzać wiedzę i zainteresowania, być ciekawym, rozbudowywać pasje i tym wszystkim dzielić się z dzieckiem. Mieć usposobienie, które nie zamyka nas na różnorodność świata i rzeczy nieznane.

Wiemy, jakie cechy ma matka, której wspieranie kreatywności dziecka przychodzi z łatwością, a jakie matka, której trudno wspierać dziecko w kierunku kreatywności – mówi dr Kwaśniewska. Powstaje przy tym również pytanie, czy kreatywności można się nauczyć? Czy w pewnym momencie nie jest na nią za późno? Kiedy jest na to najlepszy czas?

Można pielęgnować kreatywność u dziecka, dbając o swój własny rozwój. Warto kształcić się, poszerzać wiedzę i zainteresowania, być ciekawym, rozbudowywać pasje i tym wszystkim dzielić się z dzieckiem. Mieć usposobienie, które nie zamyka nas na różnorodność świata i rzeczy nieznane.

dr Joanna Kwaśniewska, psycholog, trener, Uniwersytet SWPS

 

Naukowcy stworzyli autorski unikalny kwestionariusz, który mierzy umiejętność rodzica do wspierania kreatywności dziecka. Badanie może wspierać wychowanie dzieci, nawiązywanie z nimi trwałej, dobrej relacji i rozwijać pokolenie kreatywne (a co za tym idzie, wychować twórcze społeczeństwo).

Dr Joanna Kwaśniewska od lat zajmuje się kreatywnością i treningami twórczości dla dorosłych w biznesie i szkolnictwie wyższym. Tematyką rozwoju kreatywności dziecka zainteresowałam się, gdy zostałam mamą. Udało mi się wówczas skorzystać z moich doświadczeń rodzicielskich i zaprojektować badanie, które ma dla mnie również osobiste znaczenie, daje pewne wskazówki, potwierdza przypuszczenia – mówi dr Kwaśniewska.

Badanie przeprowadziła dr Joanna Kwaśniewska przy wsparciu absolwentek Uniwersytetu SWPS (Witkowskiej, Kostrzewskiej, Pietraczyk), a także badaczy z innych uczelni (Jacka Gralewskiego, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej i Izabeli Lebudy, Uniwersytet Wrocławski).

Publikacja ukazała się na stronie: https://doi.org/10.1016/J.TSC.2017.11.002