O studiach
"Zapotrzebowanie na niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w kryzysach psychicznych rośnie w ostatnich latach z zatrważającą prędkością. Niestety za wzrastającym zapotrzebowaniem nie nadąża kształcenie wyspecjalizowanej kadry. Dzieje się tak po części dlatego, że wykształcenie psychologa, psychoterapeuty lub psychiatry dzieci i młodzieży wymaga wieloletniego szkolenia. Co więcej, w trakcie pracy okazuje się, że wspieranie małoletnich w kryzysach psychicznych odbywa się najczęściej we współpracy z systemem rodzinnym i z szeroko rozumianym otoczeniem. Aby taką współpracę skutecznie realizować należy nabyć podstawową wiedzę i umiejętności z wielu różnych obszarów. Nasze studia: „Praca środowiskowa w psychoterapii dzieci i młodzieży” oferują taką możliwość. Program studiów powstał na bazie wielu lat doświadczeń kadry poznańskiego Wydziału Psychologii i Prawa oraz Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży Uniwersytetu SWPS. W trakcie studiów będziemy Państwa uczyć wszystkiego, co przez te ostatnie lata okazało się przydane w naszej pracy środowiskowej".
dr hab. Jarosław Michałowski, prof. Uniwersytetu SWPS
Współkierownik merytoryczny kierunku
Kierownikami merytorycznymi studiów i autorami programu są prof. Jarosław Michałowski i dr Bartosz Piasecki.
Partner kierunku

Fundacja Polski Instytut Otwartego Dialogu prowadzi od 2011 roku – a więc już ponad 10 lat, działania na rzecz upowszechnienia w Polsce podejścia Otwarty Dialog. W tym czasie zorganizowaliśmy kilkanaście konferencji, seminariów, szkoleń i kursów, przygotowujących do pracy w tym podejściu. Ponad 500 absolwentów naszych kursów służy pomocą osobom doświadczającym kryzysu zdrowia psychicznego w instytucjach publicznych i prywatnych na terenie całej Polski. Więcej informacji na www.otwartydialog.pl
Adresaci studiów
Adresatami studiów „Praca środowiskowa w psychoterapii dzieci i młodzieży” są magistrzy psychologii (specjalność kliniczna), a także psychiatrzy i psychoterapeuci (dyplomowani/certyfikowani lub w trakcie kształcenia), którzy prowadzą działania z zakresu pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych i są zainteresowani prowadzeniem takiej pomocy w nowym modelu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży opartym na pracy w środowisku pacjenta (tzw. I, II i III poziomy referencyjne według założeń reformy). W studiach mogą także wziąć udział osoby, które uzyskały dyplom ukończenia studiów II stopnia w zakresie poniższych dyscyplin: psychologia, pedagogika, nauki medyczne lub nauki o zdrowiu oraz posiadające przynajmniej dwuletnie wykształcenie w zakresie psychoterapii lub będące w trakcie specjalizacji z psychiatrii.
Cel
Celem studiów jest poszerzenie wiedzy i kompetencji uczestników w zakresie współpracy z innymi specjalistami pomocowymi oraz z bezpośrednim środowiskiem pacjentów uczestniczących w działaniach obejmujących szeroko pojętą pomoc psychologiczną i psychiatryczną dla dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Kompetencje te będą niezbędne w świetle planów reformy psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce opartym na nowym modelu ochrony zdrowia psychicznego. Ponieważ model ten dopiero w naszym kraju raczkuje, osoby go wdrażające borykają się z problemem braku odpowiednich do tego kompetencji. Nasze studia mają na celu tę lukę zapełnić.
Środowiskowy model psychiatryczno-psychologicznej pomocy dzieciom i młodzieży w kryzysach psychicznych jest oparty na tzw. trzech poziomach referencyjnych (Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży, Środowiskowe Centra Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, Ośrodki Wysokospecjalistycznej Całodobowej Opieki Psychiatrycznej). Ma on na celu deinstytucjonalizację opieki psychiatryczno-psychologicznej, co wymaga szybkich i sprawnych interwencji w najbliższym otoczeniu młodego człowieka doświadczającego kryzysu, przy zaangażowaniu jego zasobów rodzinnych i społecznych oraz udziałem instytucji edukacyjnych i pomocowych.
Opublikowany w 2020 roku raport Najwyższej Izby Kontroli wskazuje, iż około 630 000 osób niepełnoletnich wymaga opieki psychiatrycznej i psychologicznej, a drugą przyczyną zgonów wśród polskich nastolatków jest samobójstwo, co jest jednym z najwyższych wyników w UE. Międzynarodowe badania wskazują, że liczba osób niepełnoletnich zmagających się z różnymi zaburzeniami psychicznymi - głównie z najczęstszymi problemami depresyjnymi i lękowymi - w czasie pandemii dwukrotnie wzrosła. W ślad za wzrastającą liczbą dzieci i młodzieży doświadczających problemów psychicznych podejmowane są w Polsce działania mające na celu zmianę funkcjonowania systemu opieki psychiatryczno-psychologicznej. System ten był dotychczas oparty na interwencjach przeprowadzanych w późnej fazie kryzysów psychicznych przy minimalnym zaangażowaniu otoczenia społecznego. Ponieważ skuteczność tego typu strategii interwencji jest od wielu lat podważana, od kilku lat implementuje się w naszym kraju środowiskowy model opieki psychiatryczno-psychologicznej. W ramach tego modelu praca z osobą niepełnoletnią w kryzysie psychicznym wymaga bliskiej współpracy z członkami jego systemu rodzinnego oraz instytucjami i specjalistami innych zawodów, którzy z nim współpracują i mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności procesu zdrowienia. Umiejętności i wiedza zdobyte na naszych studiach mogą zatem w praktyce zwiększyć efektywność pracy psychoterapuetycznej.
Dlaczego warto
PRAKTYKA
- Praca pod okiem doświadczonych ekspertów w dziedzinie psychoterapii, psychiatrii, oddziaływań społecznych, a także prawa i systemu ochrony zdrowia.
- Możliwość czerpania z wiedzy i doświadczeń powstałych przy opracowywaniu i realizacji koncepcji Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży dla Miasta Poznania.
- Zajęcia na terenie oddziału psychiatrycznego dzieci i młodzieży.
- Możliwość pracy z pacjentem w małych grupach.
- Praca pod superwizją nad opracowaniem konceptualizacji przypadków i tworzeniem planu interwencji indywidualnych i środowiskowych.
- Unikatowa możliwość zdobywania doświadczenia pod okiem ekspertów Fundacji Otwartego Dialogu.
KADRA
- Wykłady i warsztaty prowadzą eksperci w swoich dziedzinach, w tym autorzy podręczników oraz profesorowie akademiccy.
- Seminaria i warsztaty prowadzone są przez niezwykle doświadczonych praktyków, z których wielu pełni role konsultantów i superwizorów.
ZJAZDY
- Program studiów obejmuje 167 godzin zajęć
- Zajęcia podczas weekendów w formie hybrydowej (3-4 zjazdy online)
- Konsultacje projektowe w trybie online.
Czas trwania
dwa semestry (167 godzin, 11-12 zjazdów)
30 punktów ECTS
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia jest minimum 80% obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu obejmującego wiedzę teoretyczną, z pracy zaliczeniowej oraz ustnego egzaminu końcowego. Praca mam mieć formę planu procesu terapeutycznego dwóch małoletnich pacjentów włączającego interwencje środowiskowe. Absolwenci otrzymują przewidziane ustawą świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Uniwersytetu SWPS.
Organizacja nauki
Studia podyplomowe trwają 9-10 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 11-12 zjazdów, odbywają się w piątki popołudniu, soboty i niedziele. Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w budynku Filii Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, przy ul. gen. T. Kutrzeby 10 lub w innym budynku wynajmowanym przez Uczelnię. Studia są planowane w formie hybrydowej tj. 3-4 zjazdy będą realizowane w formie online, a pozostałe w budynku.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Kierownikami merytorycznymi studiów i autorami programu są prof. Jarosław Michałowski i dr Bartosz Piasecki.
Program obejmuje 167 godzin, na które składa się ok. 11-12 zjazdów. Szczegółowe tematy zajęć:
- Specyfika diagnozy różnicowej dzieci i młodzieży (16 godz.)
- Specyfika pracy na oddziale psychiatrii dzieci i młodzieży (8 godz.)
- Systemowe rozumienie dziecka, rodziny i zaburzeń psychicznych (14 godz.)
- Aspekty prawno-proceduralne w pracy z osobą niepełnoletnią (12 godz.)
- Obserwacja i interwencja w warunkach domowych i szkolnych (8 godz.)
- Oddziaływania społeczne (8 godz.)
- Interwencja w kryzysie (14 godz.)
- Problematyka przemocy i samouszkodzeń u dzieci i nastolatków (12 godz.)
- Nowatorskie rozwiązania w ochronie zdrowia psychicznego (4 godz.)
- Rola systemu ochrony zdrowia w leczeniu środowiskowym (8 godz.)
- Prawne aspekty pracy z osobą niepełnoletnią (8 godz.)
- Podstawy pracy środowiskowej w podejściu otwartego dialogu (30 godz.)
- Relacja z dzieckiem i opiekunem (14 godz.)
- Etyczno-zawodowe dylematy w pracy środowiskowej (8 godz.)
- Konsultacje (3 godz.)
Warunkiem ukończenia studiów jest aktywna obecność na minimum 80 % zajęć oraz pozytywny wynik testu obejmującego teoretyczną część programu. Ponadto studia kończą się egzaminem ustnym, podczas którego zaprezentowana zostanie praca przygotowana w formie planu procesu terapeutycznego dwóch małoletnich pacjentów włączającego interwencje środowiskowe. Słuchacze w przygotowaniu pracy otrzymają wsparcie podczas konsultacji odbywających się w trakcie studiów.
Kadra
Rekrutacja
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
Uniwersytet SWPS uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie oraz na stronie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości http://warp.org.pl/oferta/dotacje/
Opłata za rok studiów
rok akademicki 2023-2024 |
10 rat |
730 zł |
2 raty |
3 400 zł |
1 rata |
6 400 zł |
Opłata rekrutacyjna |
300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku