Wcisnąć dom w półmetrową szczelinę. Przenieść rześką zimę w środek upalnego lata. Zbudować futurystyczny pawilon, w którym przechodnie mogą obejrzeć pozbawione podpisów reprodukcje znanych dzieł sztuki. Dla architekta Jakuba Szczęsnego nie ma rzeczy niemożliwych! Twórca słynnego Domu Kereta od lat odważnie działa na pograniczu architektury, miejskiej interwencji i sztuki w przestrzeni publicznej, a swoimi spektakularnymi doświadczeniami podzieli się podczas wykładu „Działania na terenie zaludnionym”.

24 maja 2018 r.
17.30-19.00
Warszawa

Działania na terenie zaludnionym 

Jakub Szczęsny lubi myśleć o sobie jako o agencie małoskalowej zmiany przeprowadzającym na zaproszenie „elementów wywrotowych” akcje sabotażowe tam, gdzie konieczne wydaje się wstrząśnienie zastanym stanem rzeczy. Szczęsnemu nie chodzi jednak o destrukcję, czy rewolucję, bo nie ufa prostym metodom radykałów, pociągają go raczej prowokacje skierowujące myślenie na nowe tory, które nierzadko i paradoksalnie, okazują się porośniętymi zielskiem trasami prowadzącymi ku lepszej przyszłości.

Przykłady jego architektonicznej partyzantki w przestrzeni publicznej można mnożyć:

Dom Kereta – to jeden z najwęższych budynków mieszkalnych na świecie (w najwęższym miejscu ma 72 cm). Mieści się w wąskiej szczelinie pomiędzy przedwojenną kamienicą a powojennym blokiem położonym na terenie dawnego getta warszawskiego. Lokum jest w pełni funkcjonalne i nadające się do życia. Na dwóch kondygnacjach mieści sypialnię, gabinet, łazienkę i kuchnię. Dom Kereta został zaprojektowany jako pracownia i warszawskie mieszkanie Etgara Kereta, popularnego, izraelskiego pisarza.

Sensorama – to budka, do której można włożyć głowę i zobaczyć oraz poczuć prawdziwą zimę. Obiekt znajduje się w starym porcie w Jaffie. 

Kolektor – pawilon o nieregularnym kształcie ustawiony w Parku Branickich w Białymstoku. W przypominającej statek kosmiczny budowli eksponowano reprodukcje znanych obrazów. Widzowie na próżno szukali jakichkolwiek informacji o dziełach. Architekt celowo pozbawił je tytułów i informacji o autorstwie, by oderwać od kontekstu symbolicznego, historycznego czy ekonomicznego.

258 kuba szczesny

Prelegent

Jakub Szczęsny – jest pierwszym polskim projektantem, którego pracę, Dom Kereta, włączono do stałej kolekcji MoMA w Nowym Jorku. Od 2001 roku współtworzy Grupę Projektową Centrala, z którą zdobył kilka nagród w konkursach architektonicznych, np. za Halę Sportową w Bieruniu i Ohel – tymczasowy pawilon Muzeum Historii Żydów Polskich.

Od 2016 roku prowadzi również własne biuro projektowe SZCZ (www.szcz.com.pl). Interesuje go szeroko rozumiany temat zamieszkiwania, synchronizacji człowieka z przestrzenią i naturą  i relacji między zastanym kontekstem, a człowiekiem / nowym użytkownikiem, np. w wypadku Domu Między Drzewami w Podkowie Leśnej. Wiele z jego prac traktuje codzienną użyteczność i usługowość jako pretekst do refleksji nad życiem człowieka, choć poza pracą nad domami dla ludzi zajmuje się również sporadycznie działaniem na rzecz innych stworzeń, projektując m.in. pokazowy kurnik UFO Chicken Coop dla Saint Louis Science Center. Równolegle zajmuje go temat narracji i iluzji podejmowany w takich instalacjach, jak Pchechong (TelAviv Biennial 2010), Banksia Tower (IASKA Biennial, Australia) czy Kolektor (wystawa „Podróż na wschód” w białostockiej galerii Arsenał).

Zajmuje się również projektowaniem mebli, ubrań i dodatków modowych, m.in. dla General Electric, La Boba i Aura. Od 2012 roku jest zaangażowany w serię projektów społecznych: w Turcji w ramach programu Tandem i Brazylii, dzięki współpracy z platformą Lanchonete.org i Goethe Institut. W 2014 roku ukazała się jego książka „Działania na terenie zaludnionym” pod redakcją Kai Pawełek, podsumowująca sześć lat jego solowej działalności. W 2016 roku nakładem brazylijskiego wydawnictwa Narrativa Um wydano antyprzewodnik po XX-wiecznym Sao Paulo – „How Polish do you feel today?”, stanowiący część projektu Polish Refuge, którego pomysłodawcą był Szczęsny.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia