Czym jest design interakcyjny, a czym empatyczny? Jak projektowanie mody czy architektury może wpływać na użytkowników produktów końcowych? Jak ważna w procesie projektowym jest umiejętna obserwacja otoczenia? Jak projektanci mogą wychodzić naprzeciw wyzwaniom takim jak starzejące się społeczeństwa czy choroby dysfunkcyjne? Jakie wartości są kluczowe w projektowaniu? To tylko niektóre z pytań, na jakie odpowiedzą eksperci podczas wystąpień w ramach pierwszego cyklu spotkań nowej odsłony Strefy Designu Uniwersytetu SWPS!

20 marca 2019 r.
18.00
Poznań

Touch my body. Dlaczego zapominamy o ciele w projektowaniu?

Podczas wykładu Beata Wilczek opowie o swoim interdyscyplinarnym researchu dotyczącym dotyku w projektowaniu. Moda i ubrania staną się obszarem sensualnych, zmysłowych doświadczeń. Jak my dotykamy ubrań a jak one dotykają nas? Czy projektanci tworzą z myślą o dotyku i ciele? Jak sensoryczne podejście do projektowania może pomóc w kształtowaniu bardziej zrównoważonych i etycznych obiektów? Jak dotyk traktowany jest w projektowaniu architektury oraz tzw. designu interakcyjnego? To tylko niektóre z pytań, które będą poruszone podczas wykładu. Prezentacja stanowi kontynuację wykładu We need to talk about touch, który Wilczek prezentowała w Japonii na uczelniach projektowania mody Bunka w Tokyo i Esmod w Kyoto.

258 Beata Wilczek

Beata Wilczek – artystka, edukatorka, absolwentka Central Saint Martins w Londynie i Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Mieszka w Berlinie i gościnnie wykłada na Universität der Künste i Akademie Mode & Design. Od czterech lat związana ze School of Form. Zajmuje się modą, dizajnem, zrównoważonym rozwojem i związkami między modą i sztuką.

Dziś nie da się projektować bez empatii

Design empatyczny jest uznawany za jedną z najważniejszych współczesnych dziedzin projektowych i nie tylko. Umiejętność obserwacji konsumentów i spoglądania na świat z ich perspektywy pozwala tworzyć produkty lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników, a więc takie, które mają większe szanse na sukces rynkowy. To nie wszystko. Dzięki temu projektanci mogą też tworzyć produkty i usługi, które lepiej odpowiadają na różne problemy współczesności. To bardzo ważne chociażby w dobie takich wyzwań jak wyrównywanie szans chorych czy kwestia starzenia się społeczeństw. Podczas prezentacji Michał Bachowski opowie jak projektanci odpowiadają na problemy związane z niepełnosprawnością, chorobami, dysfunkcjami. Pokaże jak badają te zjawiska, by następnie odpowiedzieć na nie funkcjonalnym projektem.

258 Michał Bachowski Noizz

Michał Bachowski – z wykształcenia ekonomista i design manager. Swoją drogę zawodową zaczynał w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie pracował przy projektach doradczych dla takich firm jak Leroy Merlin, PROFIm czy Zelmer. W latach 2012-2018 w redakcji serwisu o trendach rynku i kultury F5, gdzie doszedł do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego. W zeszłym roku debiutował jako kurator wystawy "Empatia teraz", która dotychczas była pokazywana w Gdyni, we Wrocławiu i w Poznaniu. We wrześniu 2018 dołączył do ekipy Noizz.pl jako creative content manager i redaktor działu design.

Świadomość projektowa – czyli co to dziś znaczy być odpowiedzialnym

Prezentacja poruszy temat projektowania we współczesnej branży odzieżowej. Przede wszystkim skoncentrujemy się na specyfice zawodu, możliwych drogach rozwoju projektanta (praca nad własną marką, praca „korporacyjna“), projektowaniu dla klienta i pracy z klientem. Zastanowimy się nad tym, czy projekt może pełnić funkcję komunikatu, pochylimy się zatem nad emocjami i wartościami przekazywanymi w branży (hasła na produktach, kampanie reklamowe – na wybranych przykładach). Kolejnym tematem będzie projektant a realia produkcji – jak dostosować wizję do rzeczywistych możliwości technologicznych. Krótka dygresja na temat zagranicznych wyjazdów do dostawców (Azja). Waga budowania relacji – czynniki pozaprojektowe wpływające na produkt. I na koniec porównamy produkt a projekt – jak myśleć o kliencie i nie zatracić własnego stylu, czyli o elastyczności projektanta w XXI wieku. Spróbujemy także na nowo zdefiniować zawód projektanta.

258 Damian Konieczny

Damian Konieczny – projektant, od 2015 r. w dynamicznie rozwijającym się dziale sponsoringu marki 4F. Razem z zespołem projektantów tworzy kolekcję dla komitetów olimpijskich, obecnie dla aż 7 różnych krajów. Praca z tak wymagającym klientem jakim jest sportowiec wykształciła w nim praktyczne i funkcjonalne podejście do mody. Umiejętności projektowe rozwijał w Łodzi, najpierw na Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania, potem broniąc dyplom magisterski na Akademii Sztuk Pięknych. (Łódź). Dwukrotny laureat ogólnopolskiego konkursu dla Projektantów „Złota Nitka“, finalista „Fashion Designer Awards ‘‘. W trakcie studiów odbył 3 miesięczny staż w pracowni awangardowego Garetha Pugh w Londynie, asystując przy pokazie kolekcji SS 2012 na Paryskim Tygodniu Mody.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia