Jak mają się do siebie mózg i działalność twórcza? Kto bada i badał takie zależności? Czy neuronauka odsłania mechanizmy komunikacji poprzez sztukę i projektowanie? Czy może być to istotne dla twórców, odbiorców, projektantów, użytkowników? Na te i ine pytania odpowie Małgorzata Jabłońska, wykładowca na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS. Spotkanie poprowadzi Natalia Bienias, projektantka działająca w obszarze digital.

28 maja 2019 r.
19.00
online

Projektowanie, sztuka i neuronauka

W ramach webinaru Małgorzata Jabłońska skoncentruje się na mózgu, twórcach i odbiorcach... A dokładniej będzie o tym, że odkrycia i hipotezy pojawiające się w obszarze neuronauki mogą objaśniać to, co dzieje się w sztuce i projektowaniu, zwłaszcza w projektowaniu graficznym. Istnieje już neurosztuka, neuroarchitektura, w kontekście architektury wnętrz został już zaproponowany neurodesign. W obszarze badania twórczości i komunikacji na linii twórca – odbiorca pojawili się, obok neurobiologów, neuroestetycy, neurohistorycy sztuki czy neuromuzeolodzy.

W tym roku, w czerwcu, mija 20 lat odkąd Ramachandran, neurolog oraz Hirstein, psycholog, opublikowali na łamach Journal of Consciousness Science pionierskie osiem praw doświadczenia estetycznego. Ten zestaw praw – później poszerzone przez Ramachandrana o kolejne prawidło – wydają się interesujące nie tylko jako teoria, lecz także jako ponadczasowe, użyteczne zasady. Dostrzegalne w pracach i projektach, niezależnie od dziedziny i epoki. Gdzie i jak je widać? Na przykładach!

258 Malgorzata Jablonska

Mgorzata Jabłońska – dr sztuki, pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Artystka wizualna, projektantka. Interesuje się neuronauką, percepcją wzrokową, poszukuje wspólnych płaszczyzn pomiędzy sztuką a dizajnem. Zajmuje się narracją wizualną, jest autorką lapidarnych grafik cyfrowych i komiksów. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i poza nim. Projektuje najczęściej dla sektora kultury. Współpracuje z Katedrą Sztuk Pięknych i Projektowych Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach, autorka warsztatów.

 

258 Natalia Bienias

Natalia Bienias – projektantka działająca w obszarze digital od 2008 roku. Absolwentka Grafiki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i UXD na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Head of Design w Mobee Dick. Doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, software house’ach, startupach, dużych i małych firmach. W codziennej pracy układa, organizuje treści i upraszcza najdziwniejsze interfejsy. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza. Realizowała projekty m.in. dla takich klientów jak: Diebold Nixdorf, Banque Saudi Fransi, Envelo Bank, Sante, OEX Business Services, eSky, MNiSW, Bridgestone. Interesuje się psychologią poznawczą, nowymi technologiami i ich wpływem na nasze życie.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia