Design jest dyscypliną z gruntu dynamiczną, nieusatannie zmieniającą się. Odpowiada na potrzeby oraz problemy, jakie stanowią przedmiot zainteresowania projektantów w myśl idei problem oriented design. Obecnie jednak obserwujemy zasadniczą zmianę paradygmatu w projektowaniu, która polega na transformacji designu w narzędzie moderacji i animacji zmiany społecznej – design przestaje stanowić odrębną dyscyplinę i przyjmuje rolę facylitatora procesów, w centrum zainteresowania stawiając człowieka w określonej roli społecznej. Zadaniem projektowania jest zatem uzupełnianie deficytów w zakresie myślenia systemowego, orientacji na problem i jego rozwiązanie w duchu partycypacji. Jako teoretycy i praktycy projektowania, a także wykładowcy, widzimy konieczność redefiniowania sposobów edukacji w zakresie designu. Nie chcemy jednak odbierać szkołom projektowym i artystycznym należnego im miejsca w systemie szkolnictwa wyższego i nie deprecjonujemy ich statusu quo. Pragniemy zaznaczyć, że myślenie projektowe może wesprzeć dziedziny i dyscypliny, które w swoim zakresie dotychczas nie uwzględniały designu jako takiego.

O tym, jak uczyć (się) projektowania będą rozmawiać eksperci związani z Grafiką Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu: projektantka i badaczka Małgorzata Ciesielska, komunikolog dr Mariusz Wszołek oraz grafik i projektantka Katarzyna Sowa. Rozmowę poprowadzi Natalia Bienias (by Zebza), wykładowczyni na podyplomowych studiach UX Design Uniwersytetu SWPS.

Spotkanie jest realizowane na żywo – każda osoba uczestnicząca może zadawać pytania! Udział jest bezpłatny.

5 maja 2021 r.
17.00–18.00
online

Goście

258 Małgorzata CiesielskaMałgorzata
Ciesielska

projektant, badacz, pedagog, tutor. Zawodowo współpracowała z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się m.in. rozwojem edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS z teorii i praktyki designu oraz projektowania systemów orientacji wizualnej. Naukowo zajmuje się badaniem wpływu graficznej formy materiałów edukacyjnych na obciążenie poznawcze.

258 Mariusz WszołekMariusz
Wszołek

komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

258 Katarzyna SowaKatarzyna
Sowa

grafik, aktywny zawodowo projektant kreatywny. Magister historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi warsztaty dla studentów Grafiki Uniwersytetu SWPS i studentów Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego z zakresu historii typografii, reguł składu tekstu, projektowania wielostronicowych publikacji, projektowania książki i krojów pism. Interesuje się typografią oraz jej korelacją z przekazem wizualnym i jego odbiorem. Fascynują ją dokonania Polskiej Awangardy, modernizmu międzywojennego, Szwajcarskiej Szkoły Projektowania i eksperymenty postmodernistów.

Prowadząca

258 Natalia BieniasNatalia
Bienias (Zebza)

Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza.

Kontakt

Adrianna Mołdysz
e-mail: [email protected]

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia