Wiem, że nie powinienem, bo przecież zawsze kończy się to wielkim wstydem, ale niestety, jestem tylko człowiekiem, dlatego znów wystąpiłem w telewizji. Żałuję, ale trochę też nie, dzięki kulisom produkcji TV uświadomiłem sobie, jak bardzo potrzebna jest School of Form, mnie i w ogóle. 

Ale po kolei, wzięli mnie na wazelinę. Zadzwoniły dwie panie, kierowniczka produkcji i dyrektorka tejże. Pierwsza w ciągu minuty aż trzy razy nazwała mnie ekspertem, druga podkreśliła, że beze mnie ten program w ogóle nie powstanie i że przed kamerą będę mógł mówić, co chcę, czyli prawdę. No i jak tu powiedzieć „nie”?

Na planie wszyscy byli bardzo mili, słońce świeciło ostro, a termometr pokazywał 20 stopni poniżej zera, znaczy zima, nasza, polska. Rozgrzano mnie zapewnieniem, że wyglądam jak z reklamy. Old Spice’a co prawda, ale w moim wieku bierze się, co dają, bez marudzenia. Skoro kamera mnie kocha, no to do dzieła. Oj, nie tak, nie tak. Proszę nie spuszczać kamery z oczu, ani na chwilę, przecież to telewizja. Proszę mówić cały czas. Śmiało, swobodnie, naturalnie, jak Magda Mołek. Czy mógłbym się zdziwić bardziej, żeby wszyscy widzieli? – Tak może być? – spytałem obiektyw. – Nieźle (jak na amatora), tylko tak jakby przydługo. Czy nie zechciałbym się streścić? – Spróbujemy powiedzieć to samo, tylko w pigułce, mam na to plus minus pół minuty?

cincio 1
cincio 2
cincio 3

Zdjęcia: materiały własne | Kolekcja: Kamp w kulturze współczesnej | Projektantka: Artur Cincio

Spróbowaliśmy. 30 sekund nagrania zajęło pół godziny, nie licząc przerw na poprawki makijażu, bo od mrozu nos robił mi się po bolszewicku czerwony, a to na pewno niemodne. W drodze z lokalizacji A do B produkcja doprecyzowała scenariusz. To jest program o modzie, a ja za mało o niej mówię. – Naprawdę? Mam wrażenie, że jest wręcz przeciwnie – zaprotestowałem, ale niezbyt stanowczo, gdy zbyt długo trzyma się mnie na mrozie i do tego przed kamerą, asertywność wyparowuje ze mnie w trymiga. – No, trochę się nie zgodzę – producentka przygryzła dolną wargę. – W każdym wejściu przynajmniej raz powinno paść słowo moda lub modny, żeby nie było wątpliwości, o co nam chodzi. A potem, żeby się nie powtarzać, mogę przejść do konkretów: takie dżinsy, takie skarpetki, takie majtki...

kolekcja 3

Zdjęcia: materiały własne | Kolekcja „Kopciuszek” | Projektant: Andrzej Wójcik

kolekcja 26

Ja: – Ale moda to przecież nie tylko ubrania, architektura na przykład też… Producentka: – O tym robimy inny program. Ja: – OK, a modne miejsca? Słowa? Modni artyści? W ogóle jakaś kultura? Producentka: – Skupmy się na tym, jak rozumieją modę wszyscy, inaczej nam nie wyjdzie. Powietrze zeszło ze mnie zupełnie, poddałem się, mówiłem do kamery o modzie dla wszystkich. Im mniej w coś wierzyłem, tym lepiej wyglądało na monitorze.

Gdy po ośmiu godzinach podziękowaliśmy sobie wszyscy za współpracę, lubiłem siebie o wiele mniej, ale szybko przestawiłem się na pozytywne myślenie. Jutro zresetuję pamięć, wsiądę w pociąg i pojadę do Poznania. Tam rozmowy o modzie przebiegają zupełnie inaczej, mają sens. Studenci School of Form Uniwersytetu SWPS wiedzą, że modne może być nie tylko ubranie. Mało tego, żeby w ogóle coś stało się modne, musi wczuć się w czas, wpasować w kontekst, a jest nim kultura.

Można oczywiście projektować w izolacji od niej, większości lokalnych „dyktatorów mody” od lat jakoś się to udaje, ale prawdopodobieństwo, że jakiś projekt będzie się chciało kupić i na siebie założyć, rośnie, gdy ciągle się czyta, ogląda, podróżuje, próbuje poznać świat od więcej niż jednej strony. Ponieważ nasi studenci myślą, modę rozumieją inaczej niż wszyscy i mają do niej krytyczny stosunek. Czym to skutkuje? Ano na przykład taką pracą dyplomową jak „Prymitywy” Jagody Frycy z pierwszego rocznika absolwentów School of Form. Jagoda zachowała się jak komunistka i za darmo rozdała swój pomysł na fajne, proste buty. Przy okazji wyeliminowała z machiny mody dystrybutorów, co tylko wzmacnia wrażenie rewolucji.

prymitywy 1
prymitywy 2
prymitywy 3

Zdjęcia: materiały własne | Prymitywy | Projektantka: Jagoda Fryca

Żeby nie było, że promuję tylko swoich seminarzystów, do listy konstruktywnych krytyków mody z czystym sumieniem dopisuję w tym roku Andrzeja Wójcika, Martynę Kowalczyk czy Artura Cincio. Artur studiował communication, ale dyplom zrobił z fashion. Gdzie indziej byłby to pewnie ewenement albo anomalia, w School of Form to norma.

 

Autor

258 piotr zacharaPiotr
Zachara

dziennikarz, redaktor z 20-letnim doświadczeniem, wykładowca na specjalności fashion design w School of Form Uniwersytetu SWPS.  Był naczelnym magazynów „Twój Styl Trendy” oraz polskiej edycji „InStyle”, zastępcą naczelnej „Elle” oraz redaktorem mody w „Twoim Stylu”. Interesują go zagadnienia z pogranicza literatury, sztuki, filmu i mody, o tym pisze co miesiąc w magazynie „Harper’s Bazaar”. W marcu 2018 ukazała się jego książka „Zrobieni”.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/okladka_przemek_debowski.jpg

Projektowanie, książki, wydawnictwo – Przemek Dębowski (Karakter)

„W pierwszym roku zaprojektowałem 6 okładek, w drugim 12, a w kolejnych już po 50.…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/design_develop.jpg

Kim jest UX Designer i jak nim zostać?

Czy wiesz, że przeciętny Polak spędza w pracy 1832 godziny rocznie? Całkiem sporo. Jak sprawić,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/zielone_miasto2.jpg

Edukacja przez działanie – Ł. Pawlik

Miejsca spotkań, ogólnodostępne, przyjazne ludziom i miłe oku – oto lakoniczny opis parków kieszonkowych, będących…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/uau_project.jpg

Projektowanie zero waste. Czy jest możliwe?

Zapal lampę z fusów po kawie. Usiądź na kanapie z plastikowych śmieci. Postaw na stole…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/paradoks_miasta.jpg

Paradoks miasta – miejskie pszczoły – K. Baj

Pszczoły giną. W zastraszającym tempie zmniejsza się ich liczebność. Jeśli rośliny nie będą zapylane, to…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/design_rosliny.jpg

Projektowanie dla roślin i zwierząt

Co by było, gdybyśmy odeszli od perspektywy antropocentrycznej? Czy możemy sobie wyobrazić projektowanie, którego podmiotami…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/smieci_ubrania.jpg

Przyszłość to śmieci – A. Pięta

Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/design_i_moda.jpg

Design i moda a ochrona środowiska – A. Szpura i M. Bachowski

Moda jest drugim co do wielkości przemysłem zanieczyszczającym naszą planetę. Jej przeciętni użytkownicy mogą być…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/osmieceni.jpg

Projektowanie a przetwarzanie – czy design może uratować świat – M. Szczelina

Azja nie chce śmieci od dawna, Afryka zaczyna się przed nimi buntować. A gdyby tak…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/opakowania.jpg

Projektanci dla ekosystemu – D. Kabała

Czym jest ekonomia cyrkularna? Co mieści się pod pojęciem „human centered design”, a co „ecosystem centered…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „UX a psychologia”