Czy w czasach kolorowych zabawek z plastiku jest jeszcze miejsce na dziecięcą wyobraźnię? Zuzanna Grausch, absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS stworzyła sensoryczne klocki, które wspierają świadomość zmysłową i pobudzają kreatywność u najmłodszych.

Nietypowe klocki

Zabawa w życiu dziecka ma istotny wpływ na jego funkcjonowanie, rozwój pamięci, uwagi i wyobraźni. Dzięki niej maluchy doskonalą zdobyte umiejętności, poprawiają swoją sprawność ruchową, ale również uczą się prawidłowych reakcji na bodźce.

W oparciu o te potrzeby powstało HAPTI. To pozornie proste, wykonane z drewna klocki, utrzymane w kontrastowych kolorach (białym, czarnym i szarym), stosowanych w książkach dla niemowląt oraz dzieci niedowidzących. Zestaw składa się z sześciu elementów: kul, kołków i sześcianów, ulepszonych o frezy, których zadaniem jest pobudzanie zmysłu dotyku m.in. u niewidomych.

Całość zaprojektowana została z myślą o dzieciach od 3 miesiąca do 7 roku życia. To okres, w którym u dzieci kształtuje się świadomość zmysłowa. W trakcie zabawy do maluchów docierają liczne bodźce tj. kolory, kształty przedmiotów czy też wrażenia haptyczne - dotykowe. W ten sposób maluchy uczą się, tego, że niektóre przedmioty są delikatne i lekkie, a inne ciężkie i trzeba na nie uważać - tłumaczy Zuzanna Grausch.

Nauka kreatywności

Inspiracją dla absolwentki był jej roczny siostrzeniec. Zuzanna przyglądała się, w jaki sposób chłopiec wybiera zabawki, jak się nimi bawi i jakie ma potrzeby. Dzięki tym obserwacjom projektantka zdecydowała, że da dzieciom wybór i pozwoli na alternatywne sposoby zabawy. HAPTI ma wiele zastosowań, może być gryzakiem dla noworodków, może również służyć do tworzenia konstrukcji i układanek dla kilkulatków. Klocki mogą być także towarzyszem podróży, bo zapakowane są w plecak.

Klocki HAPTI

Zdjęcia: materiały własne School of Form Uniwersytetu SWPS | HAPTI | Projektantka: Zuzanna Grausch

Klocki HAPTI

Rynek przesycony jest plastikowymi, kolorowymi zabawkami, które są praktycznie gotowymi produktami i nie wymagają od dzieci kreatywności. Producenci zakładają, że każdy przedmiot musi mieć konkretne przeznaczenie. Wbrew temu, w HAPTI zastosowałam tylko proste formy, zaimpregnowane drewno klonowe i bukowe oraz trzy podstawowe barwy. Nie chciałam narzucać dzieciom oczywistych rozwiązań, tylko dać im pole do wyobraźni, kształtowania zmysłów i intuicji - dodaje Zuzanna.

Edukacja sensoryczna

Pomysł oparty jest na trzech alternatywnych metodach nauczania - walfdorskiej, według której edukacja skupia się na naturalnych materiałach, montessori, gdzie dziecko przyswaja wiedzę z otaczającego je środowiska oraz freblowskiej, w której zabawa odgrywa kluczową rolę w edukacji i rozwoju.

HAPTI powstało we współpracy z ośrodkami wykorzystującymi nowatorskie metody edukacji m.in. Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach, Przedszkolu Specjalnym „Orzeszek” w Poznaniu, Przedszkolu Montessori „Przystań Odkrywców” w Poznaniu, Przedszkolu waldorfskim „Lipowa Alejka” i w Przedszkolu freblowskim „Leonardo”. Pomysł był również konsultowany z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodzicami.

mniejsze HAPTI Zuzanna Grausch5 mniejsze HAPTI Zuzanna Grausch6

Zdjęcia: materiały własne School of Form Uniwersytetu SWPS | HAPTI | Projektantka: Zuzanna Grausch

Chciałam rozwiązać problem, z którym nauczyciele i rodzice borykają się każdego dnia. Od specjalistów dowiedziałam się, jakie potrzeby mają dzieci i jak wyglądają ich zabawki. Uczestniczyłam w licznych zajęciach przedszkolnych i spotkaniach - wyjaśnia absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS.

Zuzanna Grausch  – projektantka, absolwentka specjalności domestic design w School of Form Uniwersytetu SWPS

Tekst: Paula Kowalcze

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/oczko.jpg

„Oczko” – domowa uprawa roślin

Rośliny – nasi zieloni przyjaciele. Dostarczają nam wrażeń estetycznych, tlenu, cennych produktów. I oczyszczają powietrze,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/rekrutacja.jpg

Studia z projektowania i designu. Oferta 2019/2020

Stoisz w autobusie? Jedziesz autem? Siedzisz? Spójrz, na czym, oceń kształt, tworzywo, funkcjonalność. To trudne,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/reklama_od_kuchni.jpg

Od projektowania reklam do własnego konceptu kulinarnego – Igor Dąbrowski

Co może łączyć projektowanie reklam z gotowaniem? Co wspólnego mają Wojciech Cejrowski, napoje energetyczne i…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/zielone_miasto.jpg

Od projektowania do zazieleniania świata, czyli jak zbudować własną markę

Czy da się stworzyć markę podczas jednego spaceru? Jakie etapy trzeba przejść od wizji do…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/sd-jak-zostac-grafikiem.jpg

Jak studiować grafikę, nie chcąc zostać grafikiem

Czy można studiować grafikę, nie chcąc zostać grafikiem, a za to z myślą o zbudowaniu…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/sd-dziecko-projektuje.jpg

Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)?

Czym jest projektowanie? Czym powinno być? Jak wykorzystywać wewnętrzne dziecko do badania i projektowania komunikacji?…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/sd-projektant-rower.jpg

Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim

Na czym polega praca projektanta i jakie elementy się na nią składają? Jak szerokie muszą…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/sd-smart-cities.jpg

Projektowanie miast: relacje między prognozami a technologią

Według prognoz szacuje się, że za 30 lat ludzie będą żyli przede wszystkim w miastach.…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/zespol_projektowy.jpg

Zespół projektowy – 3 perspektywy pracy zespołowej

Czym jest praca zespołowa? Z jakich składa się elementów i na co warto zwrócić uwagę…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Design w służbie natury”