Od pomysłu do wdrożenia – projektanci doskonale wiedzą, jak długi to proces. By zakończył się sukcesem, warto budować prototypy – usług, produktów, aplikacji mobilnych, stron internetowych czy gadżetów reklamowych. Dzięki nim można sprawdzić, czy gotowy produkt rzeczywiście zaspokoi potrzeby odbiorców. Najlepsze techniki i narzędzia prototypowania przybliża Wojciech Jastrzębski, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS.

Prototypy z klocków Lego

Prototypy kojarzą się z szeroko rozumianą inżynierią czy przygotowaniem produktów do masowej produkcji, ale występują także w projektowaniu graficznym, projektowaniu stron internetowych, aplikacji czy nawet zwykłych usług, opierających się na interakcji człowieka z człowiekiem.

Na istotną rolę prototypowania w procesie projektowym zwraca uwagę między innymi Tim Brown w książce „Zmiana przez design”. Prototypy możemy tworzyć nie tylko przy pomocy narzędzi specjalistycznych, lecz też takich, które mamy pod ręką. Brown pisze o próbie wykonania pompy insulinowej z użyciem klocków LEGO. Niedawno zespół inżynierów z Massachusetts Institute of Technology (MIT) z poddanych obróbce klocków zbudował precyzyjne urządzenie do obróbki płynów, przydatne w pracy między innymi chemików i biologów.


Źródło: Massachusetts Institute of Technology (MIT) | Prototyp urządzenia do mieszania płynów wykonany z klocków LEGO

Klocki wybrano ze względu na ich modularność i łatwość przebudowy wykonanych już konstrukcji. Wydrążono w nich niewielkie kanały, w taki sposób, że ujście kanału w jednym klocku mogło się łączyć z wejściem do drugiego. Naukowcy mogli dzięki temu przeprowadzić wiele operacji, takich jak mieszanie, pompowanie czy też filtrowanie bez wykorzystywania drogich, laboratoryjnych modułów. Te przykłady, choć wydają się mocno „techniczne”, pokazują, że skomplikowane rzeczy często można zwizualizować czy wytworzyć prostymi metodami.

prototyp 2

Źródło: materiały własne autora | Do budowy prototypu czasem trzeba wyrafinowanej techniki, a czasem wystarczy uproszczony model urządzenia

Dlaczego warto prototypować strony internetowe i aplikacje mobilne?

Prototypować możemy strony internetowe, aplikacje, modele korzystania z usług (na przykład odgrywając scenkę obsługi klienta) i wiele innych. Mogłoby się wydawać, że osoby realizujące projekty graficzne operują jedynie na płaskiej, dwuwymiarowej przestrzeni, ograniczonej powierzchnią wydruku bądź wyświetlacza. W rzeczywistości jednak książkę, katalog czy czasopismo trzyma się w dłoniach, ogląda z różnych stron, w różnych warunkach oświetleniowych, wyczuwa się też fakturę papieru. Natomiast z telefonem bądź komputerem wchodzi się w interakcję, wykorzystując ekran dotykowy czy też klawiaturę. Oglądanie projektu graficznego na ekranie jest niewystarczające. Należy go przetestować.

Reklama
reklama 500x500 grafiak

Jeśli projektujemy materiały przeznaczone do druku, wstępne wydruki możemy zrobić sami, aby mieć namiastkę tego, jak fizycznie będzie wyglądał końcowy produkt. Samodzielnie możemy wykonać nawet podstawowe prace introligatorskie, takie jak sklejenie grzbietu wydrukowanego przez nas katalogu. Dysponując nawet słabszej jakości wydrukiem niż ten finalny, możemy dostrzec pewne problemy i rzeczy wymagające zmian, które nie były wcześniej widoczne na ekranie komputera. Nie bójmy się też korzystać z nożyczek, zakreślajmy nasze spostrzeżenia na stworzonej makiecie, próbujmy zamieniać różne elementy miejscami i oceniać efekt. Niektóre operacje łatwiej wykonać ręcznie niż za pomocą programu graficznego.

Najlepsze narzędzia do prototypowania

W pracy nad aplikacjami mobilnymi czy stronami internetowymi prototypowanie umożliwia przede wszystkim przetestowanie interakcji i ogólnej funkcjonalności, jeszcze przed napisaniem czy zleceniem napisania kodu. Oprogramowanie takie jak Axure RP pozwala tworzyć interaktywne makiety, które można obsługiwać podobnie jak finalny produkt. Wstępne pomysły warto przedstawiać też na papierze, zwłaszcza wtedy gdy pracujemy w grupie czy zespole – każda osoba może dodać coś od siebie, szybko dokonać zmian, w łatwy sposób zestawić obok siebie kilka czy nawet kilkadziesiąt różnych rozwiązań. Firmy takie jak UI Stencils czy UXPin oferują szablony pomagające w ręcznym rysowaniu elementów aplikacji mobilnych, ale możemy poszukiwać własnych rozwiązań, które pomogą w wizualizowaniu i testowaniu koncepcji.

axure

Źródło: materiały własne autora | Prototypowanie aplikacji mobilnej w Axure RP

Gdy projektujemy produkt o „fizycznym” charakterze – czy to gadżety firmowe, elementy wystroju, opakowania czy też obudowy urządzeń, praca z namacalną formą bywa kluczowa. Na podstawie szkiców wyobrazimy sobie wielkość czy kształt obiektów, ale ostateczny efekt, bez wcześniejszych przymiarek, może nas niemiło zaskoczyć. Gdy opracowujemy wstępne formy i nie mamy jeszcze skonkretyzowanych pomysłów, użyjmy klocków, plasteliny, drewna, kartonu, kleju i innych, łatwo dostępnych rzeczy. Natomiast na końcowych etapach pracy pomocny może być druk 3D, obecnie jest to łatwo dostępna technika. Nie jest to jednak rozwiązanie szybkie – drukowanie czasem trwa nawet kilka godzin. Jeśli nie mamy więc sprecyzowanych pomysłów na formy obiektów, spróbujmy szybszych metod.

Czasami przychodzi nam pracować z instalacjami interaktywnymi, służącymi na przykład wspomaganiu obsługi klienta. Gdy trzeba szybko stworzyć działające urządzenie, pomocne są platformy takie jak Arduino czy Raspberry Pi. Z ich wykorzystaniem można budować urządzenia, które zawierają wyświetlacze, czujniki ruchu, głośniki, silniki i wszystko, co jesteśmy w stanie wymyślić i technicznie opanować. Dostępne jest wiele poradników tłumaczących obsługę tych platform, w wielu miejscach można też nabyć gotowe moduły ułatwiające pracę. Po krótkim przygotowaniu powinniśmy bez problemu realizować proste projekty.

arduino2Źródło: materiały własne autora | Prototypowanie urządzenia przy pomcy platformy Arduino

Na koniec: zbuduj to!

Podczas prototypowania zastanawiajmy się nad tym, co jest ważne w danym momencie: bryła, powierzchnia, wygląd, sposób interakcji, funkcjonalność, czy jeszcze coś innego. Skupmy się na istotnych kwestiach. Alternatywą dla tworzenia dziesiątek lekko zmienionych próbnych wydruków może być pocięcie i zmodyfikowanie starych, zakładając, że powstałe ślady nie będą nam przeszkadzać. Jeśli chcemy natomiast zobaczyć, jakiej wielkości kula powinna się znaleźć w tworzonym przez nas obiekcie, może lepiej ją miarowo lepić z plasteliny zamiast drukować kolejne modele 3D. Dobierajmy narzędzia stosownie do potrzeb i próbujmy wymyślać własne metody działania.

kokpit 3 1000 667
kokpit 2 1000 667
kokpit 1 1000 667

Źródło: materiały własne autora | Budowa prototypu kokpitu typowego samolotu jednosilnikowego

Bo o to właśnie chodzi – o kreatywność, potrzebną do usprawniania procesu projektowego. Poznawanie kolejnych technik prototypowania w oczywisty sposób rozwija nasze doświadczenie i może sprawić, że w przyszłości będziemy działać sprawniej i szybciej odnajdywać rozwiązania problemów.

Źródło: materiały własne autora | Budowa prototypu kokpitu typowego samolotu jednosilnikowego

 

Prelegent

wojciech jastrzebskiWojciech
Jastrzębski

wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. W ramach pracy dyplomowej zaprojektował przenośny kokpit do symulacji lotniczych. Jako montażysta wideo i motion designer współpracuje z jedną z wrocławskich agencji kreatywnych, Interesuje się elektroniką, projektowaniem oraz prototypowaniem urządzeń użytkowych, a także wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi do analizy komunikacji w internecie.

Artykuły

images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…
images/SD_Od_koncepcji_do_okladki__tajniki_projektowania_ksiazek_podcast.jpg

Od koncepcji do okładki – tajniki projektowania książek (podcast)

Popularne powiedzenie mówi, żeby „nie oceniać książki po okładce”, ale z drugiej strony, wszyscy dobrze…
images/SD_Przyszlosc_robocza__integracja_i_edukacja_w_praktyce_projektowej_podcast.jpg

Przyszłość robocza – integracja i edukacja w praktyce projektowej (podcast)

Rozpoznanie potrzeb odbiorcy to fundament każdego udanego projektu. Nic dziwnego, że twórcy wciąż poszukują metod…
images/SD_Jak_planowac_prace_i_zarzadzac_swoimi_projektami_webinar.jpg

Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (podcast)

Wchodzimy w nową rzeczywistość, wyciągając wnioski z doświadczeń 2023 roku. Nauczeni na własnych błędach, aspirujemy do bardziej…
images/SD_Cyk__i_zdjecie_w_AI_gotowe._Dlaczego_AI_moze_byc_szansa_dla_zawodu_fotografa.jpg

Cyk – i zdjęcie w AI gotowe. Dlaczego AI może być szansą dla zawodu fotografa?

Jakie są najczęstsze mity dotyczące sztucznej inteligencji, które wpływają na pracę fotografa? W jaki sposób…
images/SD_Kreatywnosc_na_zakrecie__zarzadzanie_czasem_i_intuicja_w_projektowaniu_webinar.jpg

Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (podcast)

Czas ucieka, terminy gonią, klient się niecierpliwi, a w głowie – pustka. Jak na złość,…
images/SD_Encyklopedia_Tytusa_w_innowacyjnej_formie_-_oczami_projektantow_webinar.jpg

Encyklopedia Tytusa w innowacyjnej formie - oczami projektantów (podcast)

"Tytusopedia" jest trzyczęściową publikacją skupiającą komiksy autorstwa Papcia Chmiela, publikowane pierwotnie w "Świecie Młodych", przedstawiające…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia