„Zmienić świat" – to przede wszystkim ta idea przyświecala poetyce Bauhaus. Jak to zrobić? Za pomocą designu... O historii Bauhaus, szkole, koncepcji, pomysłodawcach z okazji 100-lecia tego nurtu opowiada prof. dr hab. Michael Fleisher z Grafiki Uniwersytetu SWPS.

Idea, utopia, mit

Zaczęło się od szkoły, potem przekształciło się w pewną ideę, która rozlała się po świecie. Głównym założeniem Bauhausu było stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej architektury, adresowanej do użytkownika, który stał w centrum całej koncepcji. Bauhaus to koncepcja, która zakładała projektowanie pod kątem egalitarnego społeczeństwa, zwracając szczególną uwagę na funkcję w swoich realizacjach. Nie chodziło tu tylko o wzornictwo przemysłowe, ale całościowe przemyślenie otaczającej nas przestrzeni począwszy od architektury przez meble, skończywszy na przedmiotach codziennego użytku. Walter Gropius, założyciel szkoły bauhausu w Weimarze wskazywał, że główna oś dydaktyki i praktyki projektowej koncentrowała się na znalezieniu nowego podejścia „zachęcającego do kreatywnego postrzegania świata, a w ostatecznym rozrachunku prowadzącego do odmiennego pojmowania życia”. Projektowanie w tym kontekście stało się modus operandi dla nowego społeczeństwa – otwartego, refleksyjnego i równościowego.

 

Prelegent

michael fleischerMichael
Fleisher

profesor zwyczajny, wykłada na Uniwersytecie SWPS i Uniwersytecie Wrocławskim, naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości społecznej. w pracy badawczej skupia się na analizie problemów występujących w komunikacji społecznej, aktualnych zastosowań designu, społecznych funkcji reklamy i designu, a także komunikacji interkulturowej i funkcjonowania nauki w kontekście społecznym. autor takich publikacji, jak: „typologia komunikacji” (2012), „communication design czyli projektowanie komunikacji” (2010), „trzy prawa komunikacji i jedna definicja design” (2009). współautor „słownika polszczyzny rzeczywistej” (2011), publikacji wieńczącej badania nad przekleństwami w języku polskim.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/planowanie.jpg

Biznes a UX. Jak stworzyć produkt, który pokochają użytkownicy

Jak tworzyć innowacyjne produkty, które podbiją rynek i serca użytkowników? Czy kluczem do sukcesu jest…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-komunikacji.jpg

5 książek o projektowaniu komunikacji – dla zrozumienia użytkownika

Projektowanie komunikacji to modne ostatnio hasło określające wszystko to, co jest związane z projektowaniem, ale…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/badanie-potrzeb-w-ux1175.jpg

Badanie potrzeb w procesie projektowania UX

Dlaczego poznanie potrzeb jest kluczowe w procesie projektowania? Jaka jest specyfika badań UX? Jakie metody…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/ux-offline_cover1175.jpg

UX offline: projektowanie doświadczeń w świecie rzeczywistym

Większość z nas jest przyzwyczajona do tego, że UX odnosi się głównie do digitalu. Doświadczenia…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/graphic_designer.jpg

Badanie potrzeb w procesie projektowym UX

Jak dowiedzieć się, czego potrzebują użytkownicy i jakie są ich prawdziwe motywacje? Czy ich deklaracje…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5_ksiazek_o_reklamie.jpg

5 książek o reklamie – niekoniecznie podręczników

Co to jest „dobra reklama”? To trudne pytanie. Reklamy trzeba się uczyć z kontekstów, w…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/ux_a_programowanie.jpg

UX a programowanie – co je łączy, a co dzieli? – D. Orzeszek (CodersLab)

User Experience, czyli takie projektowanie interfejsów, by odpowiadały na potrzeby użytkowników, a korzystanie z nich było intuicyjne…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/jak_dobrze_zaprojektowac_plakat.jpg

Plakat – jak go dobrze zaprojektować? – W. Bielawska i M. Antczak

O plakacie, szczególnie w kontekście polskiej szkoły plakatu, powiedziano już bardzo dużo. Zazwyczaj rozmowy na…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/psychologia_UX.jpg

Psychologia jako podstawa dobrego UX – Piotr Marszałkowski i Natalia Bienias (Zebza)

Czy projektantowi UX potrzebna jest wiedza psychologiczna? Jak ją wykorzystywać w procesie projektowym – np.…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Strategia w UX. Jak połączyć biznes z projektowaniem UX?”