Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata. Gdy uświadomimy sobie ogrom zniszczeń, jakie dokonują się każdego dnia – do czego namawia Anna Pięta w poniższym wykładzie – dojdziemy do wniosku, że największym zasobem do produkcji większości rzeczy są śmieci.

Przyszłość to śmieci

Anna Pięta podzieliła się z nami przerażającymi statystykami. Od 1970 roku liczba ludności się podwoiła – na świecie jest nas około 8 miliardów, więc zapotrzebowanie na modę ogromnie wzrosło. Za modą stoją śmieci. Co roku wielkie sieciówki produkują miliony ubrań, a 60 proc. z nich jeszcze w tym samym roku ląduje na śmietniku. Jeśli czegoś z tym nie zrobimy, zapowiada się, że konsumpcja mody będzie rosła. Aby stworzyć ubrania, potrzeba mnóstwa wody, pestycydów i innych związków chemicznych, o czym my – zwykli użytkownicy – nie jesteśmy nawet informowani. Niestety. Tylko 2 proc. odzieży poddaje się recyklingowi. Anna Pięta przedstawiła również pozytywną estymacją: gdybyśmy od teraz przestali produkować ubrania, to do 2030 roku mieszkańcy Ziemi ciągle mieliby w co się ubrać. Pojawia się więc pytanie: co możemy zrobić, żeby odpady się nie marnowały? Odpowiedź jest prosta: skorzystajmy ze śmieci!

  • https://podcasts.apple.com/us/podcast/przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-to-%C5%9Bmieci-anna-pi%C4%99ta/id1460690724?i=1000449496114
  • https://open.spotify.com/episode/5eg5ylduZgNh9uTdx6zU50
  • https://soundcloud.com/user-181745606/przyszlosc-to-smieci-anna-pieta
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/4f18653a-5553-4ab3-b492-6b36d4b11a13?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Prelegent

258 Anna PiętaAnna
Pięta

strateżka ds. zrównoważenia w modzie i współautorka podcastu Muda Talks (o zrównoważeniu, ekologii i ekonomii cyrkularnej). Była odpowiedzialna za strategię zrównoważenia i łańcuch dostaw marki NAGO. Wcześniej przez kilka lat organizowała targi autorskiej mody HUSH Warsaw, jako dyrektor artystyczna i współwłaścicielka marki. Prowadziła wszystkie kampanie promocyjne targów i zarządzała programem eksportu polskich marek za granicę- HUSH Warsaw International. Pisze dla VOGUE.pl, „Design Alive” i portalu NOIZZ.PL o świadomej konsumpcji, gospodarce obiegu zamkniętego i modzie przyszłości. Wierzy już tylko w działanie i to, że każdy z nas może być zmianą, którą chce zobaczyć w otaczającym świecie.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/grupa_inzynierow.jpg

O co chodzi w UX design?

Kupujesz długo wyczekiwany produkt. Wraz z nim obietnicę bezproblemowego i przyjemnego użytkowania. Produkt ma nie…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/storytelling_w_fotografii.jpg

Współczesna fotografia i storytelling w projektowaniu graficznym – A. Gondek-Grodkiewicz

Dlaczego w fotografii ważny jest storytelling? Czy zdjęcia robi się aparatem, czy głową? Jak fotografowie…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/Laura-Traldi_foto.jpg

What’s in store for the design industry? – L. Traldi (Interni Design Journal)

Spotkaliśmy się z redaktor prowadzącą największego magazynu o designie i architekturze Interni Design Journal. Ten…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/zmiana_w_projektowaniu.jpg

Projektowanie. Koniec profesji czy zasadnicza zmiana?

Zmiana w projektowaniu to główny punkt zainteresowania designerów – pytają o nią, planują ją lub…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/concept-art_cover_foto.jpg

Concept art: jak stworzyć świat gier od podstaw? – M. Antczak i A. Domino

Nowy cykl Strefy Designu Uniwersytetu SWPS Dobry Design Działa rozpoczynamy od bardzo ciekawego tematu, jakim jest concept…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/czyta_foto.jpg

5 książek o projektowaniu, które warto przeczytać

Projektowanie to fach, który czerpie z bogactwa interdyscyplinarności i dynamiki aktualności. Projektant graficzny, który swój…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/grafika_projektowa_joostberens.jpg

Grafika projektowa i sztuka plakatu w Polsce – prof. Jacek Joostberens i Natalia Bienias (Zebza)

Dlaczego grafika użytkowa nie powinna być definiowana tylko przez pryzmat użytkowości? Jak współcześnie można zdefiniować…
images/wirtualny_wernisaz_SD.jpg

Wirtualny wernisaż: COVID vs. Ludzie

Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/projektowanie_graficzne_instrukcja.jpg

Czy projektowanie (np. graficzne) można sprowadzić do prostej instrukcji?

Projektowanie to aktywność, której celem jest rozwiązywanie problemów i dostarczanie prostych w użyciu rozwiązań. Wydawałoby…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/service_design_joanna_burska.jpg

Service design: o strategicznym podejściu do projektowania usług – Joanna Burska-Kopczyk i Natalia Bienias (Zebza)

Czy projektowanie usług to niewidzialny desing? Jak łączy się ono z komunikacją wizualną/grafiką? Czy edukację…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Branża kreatywna online. Wyzwania nowej rzeczywistości”