Przez lata edukacja projektantów skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach formalnych – m.in. na kompozycji, typografii, barwie. Projektanci uczą się jak tworzyć piękne i użyteczne przedmioty, funkcjonalne usługi, poznając przy tym nowe narzędzia i technologie. Coraz częściej jednak na edukacyjnej ścieżce pojawia się psychologia. Jak projektować z myślą o odbiorcach swojej pracy? Jak znajomość procesów poznawczych użytkowników pozwala lepiej projektować? Jakie kompetencje psychologiczne przydają się w pracy UX designera? O roli psychologii w pracy projektantów z dr. Maksymilianem Bieleckim rozmawia Natalia Bienias (Zebza).

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/ux-psychologia-dr-maksymilian-bielecki-i-natalia-bienias/id1460690724?i=1000454654642
  • https://open.spotify.com/episode/4ZGm9lVXqPhrnljMAN1BUm
  • https://soundcloud.com/user-181745606/ux-a-psychologia-dr-maksymilian-bielecki-i-natalia-bienias-zebza
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/9e857d4f-f5ea-4fdb-8f29-44df29658ec2?_lst

 

Gość

maksymilian bieleckidr Maksymilian
Bielecki

psycholog, neurokognitywista. Zajmuje się psychofizjologią, metodologią oraz psychometrią. Jego zainteresowania badawcze to przede wszystkich psychologia metodologii i statystyka w badaniach społecznych oraz psychologia poznawcza. Współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi, m.in. Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz Interdyscyplinarnym Centrum Genetyki Zachowania UW, Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz Centrum Nauki Kopernik. Jest jednym z założycieli Centrum Innowacji HumanTech Uniwersytetu SWPS, gdzie zajmuje się projektami pozwalających wykorzystać wiedzę psychologiczną w procesie tworzenia nowych produktów, procesów i usług. Równolegle z działalnością naukową od kilkunastu lat zajmuje się projektami dla biznesu, jako kierownik projektów badawczych a także konsultant w zakresie metodologii, statystyki oraz ekonomii behawioralnej. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia m.in. z zastosowania metod analitycznych w nauce i biznesie, wizualizacji danych, metod badawczych wykorzystywanych w badaniach user experience, zaawansowanych metod analizy danych, konstrukcji narzędzi pomiarowych w psychologii, psychologii zachowań konsumenckich.

Prowadząca

258 Natalia BieniasNatalia
Bienias (Zebza)

projektantka działająca w obszarze digital od 2008 roku. Absolwentka Grafiki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i UXD na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Head of Design w Mobee Dick. Doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, software house’ach, startupach, dużych i małych firmach. W codziennej pracy układa, organizuje treści i upraszcza najdziwniejsze interfejsy. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza. Realizowała projekty m.in. dla takich klientów jak: Diebold Nixdorf, Banque Saudi Fransi, Envelo Bank, Sante, OEX Business Services, eSky, MNiSW, Bridgestone. Interesuje się psychologią poznawczą, nowymi technologiami i ich wpływem na nasze życie.

Lista lektur polecanych przez naszego gościa

  • „Badania jako podstawa projektowania user experience” – Barbara Rogoś-Turek, Iga Mościchowska
  • „Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów” – Brad Nunnally, David Farkas
  • „Don't Make Me Think” – Steve Krug
  • „Mapowanie historyjek użytkownika” – Jeff Patton
  • Aplikacja RESEARCHER

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/narracja_wizualna.jpg

Narracje wizualne – Daniel Chmielewski

Świat można objaśniać przez tworzenie komiksów. Odejdziemy jednak od komiksu jako opowiadania jakiejś historii dla…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/jak_wplynac_na_przyszlosc_ostoja-chyzynska.jpg

W jaki sposób TY mógłbyś wpłynąć na przyszłość? – Magdalena Ostoja-Chyżyńska

W jaki sposób moglibyśmy wpływać na przyszłość? Czy każdy z nas może być jak Bill…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/cyrkularne_projektowanie_cyfrowe.jpg

Przyszłość? Cyrkularne produkty cyfrowe! – Monika Sznel

Tracimy świat, który znaliśmy do tej pory. Co powinniśmy zrobić, żeby zminimalizować swój negatywny wpływ…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/SD_v3.jpg

Badania neuronaukowe w projektowa­niu nowych technologii – Anna Kovbasiuk i Leon Ciechanowski

Czy będzie można utworzyć technologię dostosowaną do użytkowników, uwzględniającą różnice indywidualne i demograficzne? Możemy aktywnie…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/jakiej_przyszlosci_chcemy.jpg

Jakiej przyszłości chcemy? A kim jesteśmy, by o tym decydować? – Marcin Piotrowski

Funkcjonujemy w świecie, który nie my tworzyliśmy, ale w którym działamy i za który jesteśmy…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/webinar_ux_myslenie_wizualne_tyrala.jpg

UX i myślenie wizualne – Łukasz Tyrała i Tomasz Skórski

Myślenie wizualne to sposób na sprawne zrozumienie tematów, w których się poruszamy. Pomaga przeprowadzić odpowiednią…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/przyszlosc_ktora_nadeszla.jpg

Dizajn dla przyszłości, która już nadeszła – Dominika Zaremba

Człowiek ma wpływ na zmianę klimatu, dlatego tak ważne jest myślenie ekologiczne. Dominika Zaremba, psycholożka…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/efekty_zaprojektowanej_przyszlosci.jpg

Społeczne efekty zaprojektowanej przyszłości – dr Konrad Maj

Komunikacja między ludźmi stała się powierzchowna, skrótowa i asynchroniczna. Jesteśmy zdekoncentrowani i podlegamy nieustannej kontroli…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/work_from_home.jpg

Czym service design różni się od user experience?

Nie jest łatwo odnaleźć się w gąszczu definicji. Ale spróbujmy. Czym różni się service design…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/praca_z_domu.jpg

Droga UX-owego freelancera – Wojtek Kutyła

A gdyby tak rzucić wszystko i… zostać freelancerem? Pożegnać się z etatem i zacząć pracować…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Wiedza ciała”