Moda to nie tylko ubrania, jakie nosimy. To również telefony, jakich używamy czy samochody, jakimi jeździmy. Modne lub niemodne jest to, co jemy oraz miejsca, gdzie spożywamy posiłki. Podczas rozmowy z Ewą Klekot dr Piotr Szaradowski, ekspert ze School of Form zajmujący się historią mody, opowie o wpływie technologii na modę.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/zmiany-w-modzie-od-rzemios%C5%82a-do-technologii-piotr-szaradowski/id1460690724?i=1000466844144
  • https://open.spotify.com/episode/1xkd2ydtsU0GcTfgqdmfxr
  • https://soundcloud.com/user-181745606/szaradowski3
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/62fda7c6-5a35-4977-8842-9b132e0a7bf7?_lst%27

 

Gość

258 Natalia BieniasPiotr
Szaradowski

doktor nauk humanistycznych (historia sztuki). Przez 7 lat prowadził autorskie cykle wykładów na temat historii mody francuskiej w poznańskim Domu Bretanii ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku. Kurator wystaw i współautor scenariuszy wystaw poświęconych modzie XX wieku. Autor książki „Francja elegancja. Z historii haute couture” (2016). Główne punkty jego zainteresowań to problem funkcjonowania ubioru jako dzieła sztuki, sposoby prezentowania ubiorów w muzeach oraz historia haute couture. Opiekuje się kolekcją ubiorów www.muzealnemody.org.

Prowadząca

aga naplochaEwa
Klekot

antropolożka kultury, tłumaczka, kuratorka, doktor nauk o sztuce. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Kierowała interdyscyplinarnym projektem badawczym „Ludzie z fabryki porcelany” (0264/NPRH4/H2b/83/2016), a ostatnio wspólnie z ceramiczką Olgą Milczyńską zrealizowała wystawę Robić/Rzeczy na Łódź Design Festival 2019. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne.

Wybrane publikacje: Mētis – wiedza asystemowa, Teksty Drugie 1/2018, s. 79–90; Uwikłanie w nowoczesność: o tożsamości rzeczy zaprojektowanych, w: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, red. Cz. Frejlich, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, s. 78–91; Ceramic Production as Intangible Cultural Heritage and Its Visualisation, w: ed. N. Valentincic-Furlan, Visualising Intangible Heritage, Ljubljana: SEM 2018, pp.111–130; Sprawczość w fabryce porcelany, Kultura Popularna 2/2017, s. 92–107; Between the Ethnographic and Material Culture, w: Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, ed. K. Pijarski, Warszawa: MSN 2017, s. 117–134.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/rzecz-o-zlozonosci-projektowania-komunikacji.jpg

Rzecz o złożoności projektowania komunikacji

Charles Eames zapytany o to, jakie są granice projektowania, odpowiedział, że są one wyznaczane przez…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-architektura-marki.jpg

Branding: architektura marki – zalety i wady rozwiązań (podcast)

Projektowanie wizerunku marki, a następnie zarządzanie nim, to dla projektantów i menedżerów nie lada wyzwanie.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/czy-mozna-odtworzyc-historie-2.jpg

Czy można odtworzyć historię? O zapisach fotograficznych (podcast)

Czego nie da się opowiedzieć słowami, a można to uchwycić w fotografii? Czym jest fotografia…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Projektowanie-zorientowane-na_czlowieka.jpg

Projektowanie zorientowane na człowieka. Czym jest i gdzie je stosować? (podcast)

O projektowaniu zorientowanym na człowieka rozmawiamy podczas spotkania z Henrykiem Stawickim – współtwórcą firmy doradztwa…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/branding-czym-jest-dobry-wizerunek.jpg

Branding – czym jest dobry wizerunek? (podcast)

Funkcjonując w pewnym otoczeniu, zazwyczaj zabiegamy o to, aby postrzegano nas w określony sposób. Podobnie…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-fotografii.jpg

5 książek o fotografii, które warto przeczytać

Fotografia wyrasta daleko poza „pstrykanie fotek”, popisywanie się skomplikowaną kompozycją, ustawieniem zaawansowanych parametrów ekspozycji. Znakomity…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/projektowanie-ceramiki-arkadiusz-szwed.jpg

Od procesu tworzenia do powstania dzieła – projektowanie ceramiki

Podczas rozmowy z Arkadiuszem Szwedem, kierownikiem Pracowni Ceramiki na School of Form Uniwersytetu SWPS, poruszamy…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Miejscy_rzemieslnicy_intro_nowe.jpg

Miejscy rzemieślnicy. Jak pasja przeradza się w biznes?

W miastach brakuje miejsc i przestrzeni, gdzie ludzie mogą wspólnie tworzyć. Tę lukę wypełnia Piotr…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/nowe-zasoby-strefa-designu.jpg

Nowe zasoby – jak odpady stają się surowcami przyszłości

Już dzisiaj nasze potrzeby żywnościowe i energetyczne przewyższają o ponad 70 proc. możliwości Ziemi. Przewiduje…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/Branding__Dlaczego_i_kiedy_cover.jpg

Dlaczego i kiedy wprowadzić branding?

Stojąc przed wyzwaniem zaprojektowania bądź wdrożenia programów komunikacji organizacji, niejednokrotnie słyszymy o brandingu. Kiedy wszyscy…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Teoria i praktyka projektowania komunikacji”