Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć 19 najciekawszych plakatów wybranych przez jury w ramach wyzwania projektowego „Ludzie przeciwko Covid-19”. Prace dające możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań. Po wirtualnej wystawie oprowadzają nas wykładowcy z Katedry Grafiki: dr Mariusz Wszołek, prof. Michał Jakubowski oraz dr Krzysztof Moszczyński.

Wyzwanie „COVID-19 vs. Ludzie” – możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej

Gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi. Te słowa nie są usprawiedliwieniem dla tej tragicznej w wielu przypadkach sytuacji, ale mają zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji jako cywilizacja się znaleźliśmy.

Wyzwanie COVID-19 vs. Ludzie to próba udostępnienia forum dla projektantów graficznych w najbardziej dla nich adekwatnej formie: społecznie zaangażowanego plakatu.

Plakat może skłonić do refleksji, zwrócić uwagę na ważne zjawiska, konserwować społecznie relewantną wiedzę lub irytować w celu uzyskania uwagi. Historia plakatu – również ta najnowsza – pokazuje, że projektowanie graficzne pozwala integrować lub polaryzować całe grupy społeczne. Dobrym przykładem może być plakat „Konstytucja”, zaprojektowany przez Lukę Rayskiego.

W ramach ogłoszonego wyzwania otrzymaliśmy ponad 40 zgłoszeń i ponad 50 prac – wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom, co znacząco utrudniło jury wybór najciekawszych.

Wirtualny wernisaż

W ramach wernisażu w wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu możemy zobaczyć prace wybrane przez jury w składzie: prof. Michael Fleischer, prof. Michał Jakubowicz, dr Krzysztof Moszczyńskidr Mariusz Wszołek.

– Wybraliśmy 19 najciekawszych naszym zdaniem prac, które poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań – mówi dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania.

Po wystawie oprowadzają nas:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowski

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 krzysztof moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania HTML i CSS oraz metodologii projektowych.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/kilka-publikacji-nie-o-projektowaniu.jpg

~5 (!=) książek o nieprojekto­wa­­niu, lecz wciąż o rozwiązywaniu problemów

Projektanci stają obecnie przed wyzwaniem szybko zmieniających się potrzeb społecznych i projektów z nimi związanych.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/wplyw-projektowania-na-zmysly_1175.jpg

Wpływ projektowania na zmysły człowieka

Pandemia koronawirusa spowodowała, że wszelkie interakcje społeczne ograniczyliśmy do minimum. Są jednak projektanci, którzy starają…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/projektowanie-przyszlosci-skalska-kolodziej02.jpg

Projektowanie przyszłości – na czym polega i dlaczego warto to robić?

W dzisiejszym świecie często musimy podejmować decyzje na podstawie bardzo skąpych informacji lub spekulatywnych scenariuszy.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/projektowanie-zmian-spolecznych_cover1175.jpg

Jak projektowanie może wpływać na zmiany społeczne?

Wyrwanie się z wiru codziennych obowiązków, przełamywanie stereotypów i trwała praca z wybraną społecznością przynoszą…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-projektowaniu-dla-dzieci.jpg

5 książek o projektowaniu – dla dzieci i nie tylko

Jakie książki o projektowaniu dla dzieci z zainteresowaniem przeczytają również dorośli? Czy z publikacji przeznaczonych…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/pitching-w-ux_cover_1175.jpg

Pitching w UX – jak dobrze zaprezentować swój produkt?

Opowiadać o swojej pracy i projektach można na różne sposoby, sztuką jest jednak zrobić to…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/od_grafika_do_ux_designera.jpg

Od grafika do UX designera

Jak wykorzystać umiejętności graficzne w projektowaniu UX? Czy da się pracować jako UX designer, nie…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-typografii.jpg

5 książek o typografii, które warto przeczytać ze względu na treść i formę

Subiektywny wybór książek dotyczących typografii przedstawia Katarzyna Sowa z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. To pozycje…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/polski-design_cover.jpg

Polski design – jak go wypromować na świecie?

Polski design staje się coraz bardziej ceniony i rozpoznawalny na świecie. Nie bez przyczyny –…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Projektowanie wrażliwości. Jak połączyć grafikę z edukacją?”