Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Podczas wernisażu online możemy zobaczyć 19 najciekawszych plakatów wybranych przez jury w ramach wyzwania projektowego „Ludzie przeciwko Covid-19”. Prace dające możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań. Po wirtualnej wystawie oprowadzają nas wykładowcy z Katedry Grafiki: dr Mariusz Wszołek, prof. Michał Jakubowski oraz dr Krzysztof Moszczyński.

Wyzwanie „COVID-19 vs. Ludzie” – możliwość swobodnej wypowiedzi projektowej

Gamechanger – tak można powiedzieć o sytuacji epidemicznej na świecie z różnych względów: zmiana układu sił oraz społecznych zachowań, relacji i interakcji, a także pierwszy konflikt, w którym człowiek nie występuje przeciwko człowiekowi. Te słowa nie są usprawiedliwieniem dla tej tragicznej w wielu przypadkach sytuacji, ale mają zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji jako cywilizacja się znaleźliśmy.

Wyzwanie COVID-19 vs. Ludzie to próba udostępnienia forum dla projektantów graficznych w najbardziej dla nich adekwatnej formie: społecznie zaangażowanego plakatu.

Plakat może skłonić do refleksji, zwrócić uwagę na ważne zjawiska, konserwować społecznie relewantną wiedzę lub irytować w celu uzyskania uwagi. Historia plakatu – również ta najnowsza – pokazuje, że projektowanie graficzne pozwala integrować lub polaryzować całe grupy społeczne. Dobrym przykładem może być plakat „Konstytucja”, zaprojektowany przez Lukę Rayskiego.

W ramach ogłoszonego wyzwania otrzymaliśmy ponad 40 zgłoszeń i ponad 50 prac – wszystkie reprezentowały bardzo wysoki poziom, co znacząco utrudniło jury wybór najciekawszych.

Wirtualny wernisaż

W ramach wernisażu w wirtualnej przestrzeni galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu możemy zobaczyć prace wybrane przez jury w składzie: prof. Michael Fleischer, prof. Michał Jakubowicz, dr Krzysztof Moszczyńskidr Mariusz Wszołek.

– Wybraliśmy 19 najciekawszych naszym zdaniem prac, które poruszają różne aspekty sytuacji epidemicznej: wskazują na jej społeczno-gospodarczą istotność, dodają otuchy w tym trudnym czasie, pokazują bezradność czy nawołują do nowych społecznych norm i zachowań – mówi dr Mariusz Wszołek z Katedry Grafiki, z-ca dyr. Instytutu Projektowania.

Po wystawie oprowadzają nas:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

258 michał jakubowski

prof. Michał Jakubowicz – wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych. W pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. Realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. Publikował m.in. w „Artluku”, „Communication Design Magazine”, „Dykcji”, „Exicie”, „Odrze”, „Pomostach”, „Ricie Baum”.

 

258 krzysztof moszczyński

dr Krzysztof Moszczyński – projektant, web designer, wykładowca w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. Interesują go także zagadnienia z dziedziny communication design: design powierzchni, design opakowań, corporate identity, information design, a także rozwój systemów operacyjnych, jak np. MacOSX, Android i programowanie w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje przede wszystkim metody projektowania produktów i usług skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb użytkowników (zgodnie z ideą human-centered design). Jego zainteresowania naukowe obejmują także: modelowanie procesów biologicznych, bioinformatykę – metody numeryczne w genetyce i genomice. Na kierunku Grafika we wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z wizualizacji i prezentacji danych empirycznych, technik wizualizacji, języków programowania HTML i CSS oraz metodologii projektowych.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/strategia_cover.jpg

Strategia w UX. Jak połączyć biznes z projektowaniem UX?

Kluczowym etapem w procesie projektowym jest połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX. Dlaczego jest to…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/planowanie.jpg

Biznes a UX. Jak stworzyć produkt, który pokochają użytkownicy

Jak tworzyć innowacyjne produkty, które podbiją rynek i serca użytkowników? Czy kluczem do sukcesu jest…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-komunikacji.jpg

5 książek o projektowaniu komunikacji – dla zrozumienia użytkownika

Projektowanie komunikacji to modne ostatnio hasło określające wszystko to, co jest związane z projektowaniem, ale…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/badanie-potrzeb-w-ux1175.jpg

Badanie potrzeb w procesie projektowania UX

Dlaczego poznanie potrzeb jest kluczowe w procesie projektowania? Jaka jest specyfika badań UX? Jakie metody…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/ux-offline_cover1175.jpg

UX offline: projektowanie doświadczeń w świecie rzeczywistym

Większość z nas jest przyzwyczajona do tego, że UX odnosi się głównie do digitalu. Doświadczenia…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/young_woman_modern_office_flip.jpg

Moja droga: od projektantki grafiki do projektantki doświadczeń

Jesteś projektantem graficznym, ale czujesz, że najwyższy czas na zawodowe zmiany? Chcesz sprawdzić się w…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/graphic_designer.jpg

Badanie potrzeb w procesie projektowym UX

Jak dowiedzieć się, czego potrzebują użytkownicy i jakie są ich prawdziwe motywacje? Czy ich deklaracje…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5_ksiazek_o_reklamie.jpg

5 książek o reklamie – niekoniecznie podręczników

Co to jest „dobra reklama”? To trudne pytanie. Reklamy trzeba się uczyć z kontekstów, w…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/ux_a_programowanie.jpg

UX a programowanie – co je łączy, a co dzieli? – D. Orzeszek (CodersLab)

User Experience, czyli takie projektowanie interfejsów, by odpowiadały na potrzeby użytkowników, a korzystanie z nich było intuicyjne…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Polski design – jak go wypromować na świecie?”