Projektowanie to fach, który czerpie z bogactwa interdyscyplinarności i dynamiki aktualności. Projektant graficzny, który swój warsztat ogranicza tylko do ekranu komputera czy analogowych narzędzi projektowych, szybko zostanie negatywnie zweryfikowany ze względu na dynamikę aktualności. Coś, co jest nowe, staje się stare, gdy pojawia się coś jeszcze nowszego. Literatura pozwala zbudować kontrolę kontekstu, zmienić perspektywę, uwrażliwić, wyrwać ze strefy komfortu, czyli pielęgnować kreatywne napięcie, a w rezultacie budować postawę kreatywną projektanta.

Cykl wartych uwagi książek o projektowaniu rozpoczynamy od pozycji o projektowaniu jako takim – zwracającym uwagę na wyzwania stojące przed projektantem, pozwalającym złapać pewną perspektywę i oddech.

5 książek o projektowaniu

  • Świat jako projektOtl Aicher

To książka, która nigdy nie była pomyślana jako książka – „Świat jako projekt” to zbiór esejów niemieckiego projektanta, który po wojnie razem z Maxem Billem i Inge Scholl założył szkołę projektowania w Ulm. Choć sam zainteresowany oficjalnie (również w książce) temu zaprzecza – w sensie programowym i estetycznym szkoła kontynuowała ideę Bauhausu. Referencją niech będzie fragment jednego z tekstów: „Krzesło, na którym źle się siedzi, jest złym krzesłem”. Otl Aicher w swoich esejach porusza różnorodne tematy związane z teorią i praktyką projektowania, ukazując szczególną rolę projektowania graficznego – zarówno w kontekście biznesowym, jak i organizowania rzeczywistości społecznej. Autor jest szczególnie krytyczny dla tamtych czasów, w których – podobnie jak dzisiaj – obserwowano dominację formy nad funkcją. Dużo miejsca poświęca zagadnieniom szczególnie aktualnym – kryzysowi klimatycznemu, nierównościom społecznym czy rozpędzającemu się konsumeryzmowi. Relewancję dla praktyki projektowania graficznego tej książki można sprowadzić do krótkiego zdania ze wstępu: „Design jest komunikacją – i wszelkie komunikacje są designem” (Wszołek M., Siemes A., 2016).

opakowanie

Świat jako projekt, Otl Aicher

  • Design of Everyday ThingsDonald Norman

Książka, której tytuł w polskim tłumaczeniu brzmi „Dizjan na co dzień”, jest kompleksowym omówieniem ogólnej doktryny projektowania zorientowanego na człowieka. Autor pokazuje bardzo szerokie konteksty teorii i praktyki projektowania, w wymiarze metodologicznym powołując się na zbieżno-rozbieżny model projektowania (ang. double diamond) postulowany przez British Design Council, zaś w wymiarze teoretycznym – na teorię afordancji i wskaźników, jako węzłowych punktów projektowania produktów i interfejsów (do tych dwóch obszarów Norman odwołuje się w swojej pracy najczęściej). Autor wyprowadza dziesięcioelementowy raster projektowania refleksyjnego, całościowego i funkcjonalnego, które jest zorientowane na człowieka (HCD):

„1. Discoverability. It is possible to determine what actions are possible and the current state of the device. 2. Feedback. There is full and continuous information about the results of actions and the current state of the product or service. After an action has been executed, it is easy to determine the new state. 3. Conceptual model. The design projects all the information needed to create a good conceptual model of the system, leading to understanding and a feeling of control. The conceptual model enhances both discoverability and evaluation of results. 4. Affordances. The proper affordances exist to make the desired actions possible. 5. Signifiers. Effective use of signifiers ensures discoverability and that the feedback is well communicated and intelligible. 6. Mappings. The relationship between controls and their actions follows the principles of good mapping, enhanced as much as possible through spatial layout and temporal contiguity. 7. Constraints. Providing physical, logical, semantic, and cultural constraints guides actions and eases interpretation” (Norman, 2013: 72–73).

Wydaje się, że książka może stanowić bardzo dobry podręcznik dla studentów pierwszych lat studiów projektowych.

opakowanie

Dizajn na co dzień, Don Norman

  • Design, When Everybody DesignsEzio Manzini

Książka jest pewnego rodzaju krytyką aktualnych zastosowań praktyki projektowania w czasach, kiedy wszyscy mogą projektować. To jeden z głosów w dyskusji nad rolą projektowania, która sprowadza się do dwóch stanowisk: demokratyzacja designu (wszyscy jesteśmy projektantami) i elitaryzacja designu (profesjonalizacja projektowania). Manzini pokazuje, w jaki sposób projektowanie musi się zmienić, żeby adekwatnie odpowiadać na wyzwania współczesności. Autor widzi przede wszystkim konieczność zmiany wektora dynamiki działań: od lokalności do globalności dla budowania społecznych innowacji. Zmiana nie może być narzucona, lecz wprowadzona w ramach moderowania i animowania zmianą społeczną – tak, aby jej beneficjenci byli zaangażowani w cały proces jej powstawania na każdym jego etapie oraz żeby potrafili nią zarządzać w perspektywie długofalowej. „Design for social innovation is everything that expert design can do to activate, sustain, and orient processes of social change toward sustainablity” (Manzini E., 2015).

opakowanie

Design, When Everybody Designs, Ezio Manzini

  • Design dla realnego świataVictor Papanek

Victora Papanka nie trzeba przedstawiać. To austriacko-amerykański projektant, edukator, autor wielu artykułów i jeden z niewielu krytyków projektowania, będący jednocześnie aktywnym projektantem. Jego książka w polskiej wersji językowej wydana nakładem wydawnictwa Recto-Verso może stanowić punkt wyjścia w eksploracji literatury z zakresu projektowania. Choć Papanek był wzornikiem, to jego tezy i postulaty zrównoważonego, zorientowanego na użytkownika, rozwiązującego realne problemy projektowania z powodzeniem można sprowadzić do każdej dyscypliny i dziedziny designu. Szczególnie polecam tę książkę wszystkim tym, którzy uwierzyli w wielki wspaniały świat. Autor pokazuje, że tenże jest źle zaprojektowany, jednocześnie precyzyjnie punktując paradoksy projektowania: „Istnieją co prawda dziedziny działalności bardziej szkodliwe niż wzornictwo przemysłowe, ale jest ich bardzo niewiele. Większym zakłamaniem odznacza się tylko jedna. Najbardziej blagierską profesją jest projektowanie reklam, czyli namawianie ludzi do zakupu niepotrzebnych rzeczy za pieniądze, których nie mają, żeby mogli zaimponować innym ludziom, których to niewiele obchodzi. Wzornictwo przemysłowe, poprzez preparowanie tandetnych idiotyzmów wciskanych nam przez reklamodawców, plasuje się w tym rankingu tuż za reklamą” (Papanek V., 2012).

opakowanie

Dizajn dla realnego świata, Victor Papanek

  • Design Forward, Hartmut Esslinger

Hartmut Esslinger jest profesorem w szkole projektowania w Ulm i założycielem Frog Design – studia projektowo-doradczego, które w latach 80. ubiegłego wieku odpowiadało m.in. za wzornictwo produktów Apple. Esslinger w swojej książce zwraca uwagę na trzy obszary adekwatnego projektowania komunikacji z punktu widzenia organizacji: produkt (musi coś umieć), usługa (wydłuża życie produktu), komunikacja (trzeba to umieć opowiedzieć). Ważną częścią książki jest postulat zmiany w zakresie studiów projektowych, które obecnie podążają za zmianą technologiczną, zamiast oferować zupełnie nowe idee, postulaty, manifesty. Rolą studiów projektowych jest pokazywanie możliwości – wyznaczanie kierunku zmiany społecznej. Esslinger postuluje nowe studia kształcące kreatywnego projektanta, pokazując związek między designem a nauką. Nowe studia projektowe mają na celu przede wszystkim uwrażliwiać, pokazywać konteksty projektowania, wyznaczać ambitne cele i uświadamiać, jakie wyzwania stoją przed projektantami. „Kreatywny projektant to bardziej gruntowna specjalizacja, która przygotowuje absolwentów do coraz lepszej pracy nad rzeczywistością projektową i sprawia, że są w stanie zapewnić bodźce projektowe dla zrównoważonej przyszłości” (Esslinger H.,2015).

opakowanie

Design Forward, Hartmut Esslinger

Książki poleca:

258 mariusz wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej „Communication Design” oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

 

Artykuły

images/SD_Publikacje_cyfrowe__jak_nowe_narracje_w_swiecie_cyfrowym_pozwalaja_wizualizowac_i_opowiadac_podcast.jpg

Publikacje cyfrowe – jak nowe narracje w świecie cyfrowym pozwalają wizualizować i opowiadać (podcast)

W jaki sposób przełożyć myśli na formy wizualne, a słowa na obrazy? Czy łatwo dokonać…
images/SD_Projektuj_opowiadaj_przekonuj__portfolio_projektanta_UX_podcast.jpg

Projektuj, opowiadaj, przekonuj – portfolio projektanta UX (podcast)

Pokaż mi swoje portfolio, a powiem ci kim jesteś? Dokładnie tak! W każdym razie tak…
images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…
images/SD_Od_koncepcji_do_okladki__tajniki_projektowania_ksiazek_podcast.jpg

Od koncepcji do okładki – tajniki projektowania książek (podcast)

Popularne powiedzenie mówi, żeby „nie oceniać książki po okładce”, ale z drugiej strony, wszyscy dobrze…
images/SD_Przyszlosc_robocza__integracja_i_edukacja_w_praktyce_projektowej_podcast.jpg

Przyszłość robocza – integracja i edukacja w praktyce projektowej (podcast)

Rozpoznanie potrzeb odbiorcy to fundament każdego udanego projektu. Nic dziwnego, że twórcy wciąż poszukują metod…
images/SD_Jak_planowac_prace_i_zarzadzac_swoimi_projektami_webinar.jpg

Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (podcast)

Wchodzimy w nową rzeczywistość, wyciągając wnioski z doświadczeń 2023 roku. Nauczeni na własnych błędach, aspirujemy do bardziej…
images/SD_Cyk__i_zdjecie_w_AI_gotowe._Dlaczego_AI_moze_byc_szansa_dla_zawodu_fotografa.jpg

Cyk – i zdjęcie w AI gotowe. Dlaczego AI może być szansą dla zawodu fotografa?

Jakie są najczęstsze mity dotyczące sztucznej inteligencji, które wpływają na pracę fotografa? W jaki sposób…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia