Proces projektowy

  •  Jak nowe technologie wspomagają tradycyjne rzemiosło

    Kiedyś babcie i mamy robiły swetry na drutach i przenosiły wykroje z „Burdy” na papier, szewcy naprawiali buty, garncarze toczyli miski, wazony i talerze. Dziś roboty na podstawie algorytmu dziergają z drutu miedzianego skomplikowane struktury, a drukarki 3D drukują meble z recyclingowanych materiałów.

  •  Pożegnanie z cepelią, czas na nowe rzemiosło?

    Wydawało się, że rzemiosło w Polsce jest w zapaści. Wielu kojarzyło się z cepeliowskimi wyrobami oferowanymi przez kolorowe jarmarki w turystycznych miejscowościach.

  • 5 książek o nie­­projektowaniu – dla poszerzenia perspektywy

    Charles Eames, zapytany o granice projektowania, odpowiedział w dość przewrotny sposób – granice projektowania wyznaczane są przez problemy do rozwiązania. Pokazuje to, jak szerokie zastosowanie ma współczesne projektowanie.

  • 5 książek o projektowaniu, które warto przeczytać

    Projektowanie to fach, który czerpie z bogactwa interdyscyplinarności i dynamiki aktualności. Projektant graficzny, który swój warsztat ogranicza tylko do ekranu komputera czy analogowych narzędzi projektowych, szybko zostanie negatywnie zweryfikowany ze względu na dynamikę aktualności.

  • 6 (a nawet 7) głównych zasad projektowania systemów orientacyjnych

    Wszędzie czuć się pewnie jak w domu. W gigantycznym centrum handlowym szybko trafić do wyjścia.

  • Architekt jak... ośmiornica

    Jeśli mój, dziś czternastoletni syn, przyjdzie do mnie i powie „Ojcze, chcę być architektem, co mam zrobić, żeby nim zostać?” będę w kropce. Szczypiąc moją siwiejącą brodę, jak stary marabut w kucki na dywaniku, będę musiał odpowiedzieć na jedno pytanie kilkoma, które zadam jemu i sobie – o tym kim jest projektant i na czym polega proces tworzenia architektura barwnie opowiada Jakub Szczęsny, architekt wykładający w School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Biznes a UX. Jak stworzyć produkt, który pokochają użytkownicy

    Jak tworzyć innowacyjne produkty, które podbiją rynek i serca użytkowników? Czy kluczem do sukcesu jest umiejętne połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX? – Biznes coraz częściej dostrzega realne korzyści, jakie przynosi UX: zwiększenie obrotów firmy, zmniejszenie obciążenia pracowników poprzez cyfryzację i upraszczanie wielu procesów – mówi Tomasz Skórski, Digital Products and Architecture Manager w firmie Inter Cars S. A.

  • Co może design? Prawda o zawodzie projektanta

    Gdzie pracują projektanci? Wyobrażamy ich sobie w malowniczym studio lub otoczonych kreatywnym nieładem warsztatach, w których tworzą piękne i potrzebne przedmioty. To tylko część prawdy.

  • Czego możemy nauczyć się od robota, a czego od własnej babci – dr Agnieszka Jacobson-Cielecka

    Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapewne nie zdarzy się ani jedno, ani drugie. Rzemiosło i technologie będą egzystować w symbiozie i nawzajem uczyć się od siebie.

  • Czy projektowanie (np. graficzne) można sprowadzić do prostej instrukcji?

    Projektowanie to aktywność, której celem jest rozwiązywanie problemów i dostarczanie prostych w użyciu rozwiązań. Wydawałoby się, że nie ma w tym nic trudnego, jednak praktyka projektowania dowodzi, że dominującą charakterystyką procesu są intuicja i chaos, co można łączyć z kreatywnym napięciem (creative tension).

  • Design krytyczny – projektowanie na przekór

    Przedmioty codziennego użytku nie są niewinne i neutralne, jak się wydaje. Są one nośnikiem wartości i norm kulturowych, często pogłębiają stereotypy.

  • Design thinking

    Myślenie projektowe wykorzystuje metody pracy projektantów do tworzenia innowacji opartych na zdefiniowanym problemie. To metodologia, która usprawniając biznes, przywraca mu ludzką twarz.

  • Design w cieniu katastrofy – K. Andrzejczyk-Briks

    Czy uda się nam, jako społeczeństwu, zmienić swoje nawyki konsumenckie i porzucić przyzwyczajenia do wygodnego, szybkiego życia, w którym JA dominuje nad MY? Czy design sprosta wyzwaniu, jakim jest projektowanie dla gospodarki zamkniętego obiegu? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Katarzyny Andrzejczyk-Briks, podczas której dowiemy się, jak projektować, by mieć pozytywny wpływ na świat, a przede wszystkim na przetrwanie gatunku ludzkiego. Design w cieniu katastrofy Katarzyna Andrzejczyk-Briks podzieliła się refleksją na temat współczesnego człowieka, który funkcjonuje w ogromnym napięciu pomiędzy akceptacją świata automatyzacji i technologii a byciem ciągle częścią natury.

  • Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)?

    Czym jest projektowanie? Czym powinno być? Jak wykorzystywać wewnętrzne dziecko do badania i projektowania komunikacji? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Mateusza Antaczaka, podczas której dowiedzieliśmy się o znaczeniu relacji projektanta z klientem przypominającej relacje dziecka z rodzicem. Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)? Codziennie w naszym życiu doświadczamy różnych decyzji projektowych i sami takie podejmujemy.

  • Edukacja projektowa. Czy szkoły potrafią przygotować do wejścia na rynek pracy?

    Studia projektowe to fascynująca przygoda, ale ograniczona w czasie. Nadchodzi moment, w którym absolwenci muszą stawić czoła rynkowi pracy.

  • Edukacja przez działanie – Ł. Pawlik

    Miejsca spotkań, ogólnodostępne, przyjazne ludziom i miłe oku – oto lakoniczny opis parków kieszonkowych, będących dziś ważnym elmentem życia mieszkańców Krakowa. W każdej z tej przestrzeni dodatkowo dawka edukacji, dzięki której wychodzimy ze skwerku bogatsi o wiedzę na temat środowiska.

  • Emocje i empatia w projektowaniu UX

    Empatia pozwala spojrzeć na świat z perspektywy drugiego człowieka. To może być jednak trudne dla projektanta.

  • Identyfikacja wizualna wydarzenia: jak ją zaprojektować? – M. Antczak

    Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. Organziacja potrzebuje wyróżnienia się oraz identyfikacji – siebie, danego produktu czy wydarzenia.

  • Jak zoptymalizować biznes. Analityka w e-commerce

    Kapryśni i wybredni. Szybko zboczą ze ścieżki zakupowej, gdy będzie zbyt kręta.

  • Jakie będzie projektowanie w 2050 roku (jeśli przetrwamy)? Czy tylko technologia?

    W wizjach przyszłości zanika granica między życiem wirtualnym a realnym. Ludzie wchodzą w bliskie relacje z robotami, z którymi muszą też konkurować o miejsca pracy.

  • Język jako narzędzie projektanta

    Sprawność w posługiwaniu się słowami jest w designie ważna. Prawie tak ważna, jak rysowanie, szkicowanie, robienie modeli.

  • Kariera UX Designera. Jak wygląda praca projektanta doświadczeń? – P. Walencik (Orange Polska)

    Jak wygląda praca UX Designera? Co powinien umieć? Ile zarabia? Jak zacząć pracę jako projektant UX? Jakie predyspozycje i kompetencje trzeba mieć, by być dobrym UX-owcem? Czy można przebranżowić się na projektanta doświadczeń? Czy język angielski jest w tej pracy ważny? Jaka jest różnica między UX a UI Designerem? Tajniki profesji projektanta UX przybliża nam Patrycja Walencik – team liderka zespołu UX/UI w Orange Flex oraz współtwórczyni społeczności Tipi UX. Rozmowę prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

  • Nowe rzemiosło – Itemprojekt: Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska

    Polscy projektanci, również ci początkujący, coraz częściej tworzą przedmioty tradycyjnymi metodami rzemieślniczymi. W dobie nachalnego konsumpcjonizmu i półek z niczym nieróżniącymi się od siebie produktami konsument zaczyna zwracać uwagę na przedmioty unikatowe.

  • Od projektowania do zazieleniania świata, czyli jak zbudować własną markę

    Czy da się stworzyć markę podczas jednego spaceru? Jakie etapy trzeba przejść od wizji do jej realizacji? Weronika Muszkieta i Aleksandra Sieńko w czasie swojego wystąpienia opowiedziały o wspólnej pasji, projekcie, przyjaźni w pracy.   Wystąpienie odbyło się w ramach wydarzenia Main Event: Oblicza projektowania zorganizowanego przez Katedrę Grafiki i Strefę Designu Uniwersytetu SWPS.

  • Od projektowania reklam do własnego konceptu kulinarnego – Igor Dąbrowski

    Co może łączyć projektowanie reklam z gotowaniem? Co wspólnego mają Wojciech Cejrowski, napoje energetyczne i czysta wódka? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Igora Dąbrowskiego, podczas której dowiemy się, jak wygląda praca w agencji i dlaczego najlepiej realizujemy się w projektach autorskich. .

  • Plakat – jak go dobrze zaprojektować? – W. Bielawska i M. Antczak

    O plakacie, szczególnie w kontekście polskiej szkoły plakatu, powiedziano już bardzo dużo. Zazwyczaj rozmowy na jego temat skupione są na perspektywie historycznej i odnoszą się do tego, „co było”.

  • Projektanci dla ekosystemu – D. Kabała

    Czym jest ekonomia cyrkularna? Co mieści się pod pojęciem „human centered design”, a co „ecosystem centered design”? Jak się okazuje podstawą do projektowania powinno być traktowanie człowieka jako części ekosystemu.  Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Doroty Kabały ze School of Form Uniwersytetu SWPS, podczas której dowiemy się, jak projektować użytkowo i z myślą o ekosystemie.

  • Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim

    Na czym polega praca projektanta i jakie elementy się na nią składają? Jak szerokie muszą być jego kompetencje? Na te i inne pytania odpowiedział podczas swojego wystąpienia Przemysław Antas, absolwent Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.   Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim Przemysław Antas podczas wykładu opowiedział o procesie projektowym, którego finalny, wizualny efekt jest efektem wiedzy jaką projektant musiał pozyskać i filtrowania jej względem własnych spostrzeżeń i przemyśleń w danym obszarze.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategia w UX. Jak połączyć biznes z projektowaniem UX?”