Proces projektowy

  •  Jak nowe technologie wspomagają tradycyjne rzemiosło

    Kiedyś babcie i mamy robiły swetry na drutach i przenosiły wykroje z „Burdy” na papier, szewcy naprawiali buty, garncarze toczyli miski, wazony i talerze. Dziś roboty na podstawie algorytmu dziergają z drutu miedzianego skomplikowane struktury, a drukarki 3D drukują meble z recyclingowanych materiałów.

  •  Pożegnanie z cepelią, czas na nowe rzemiosło?

    Wydawało się, że rzemiosło w Polsce jest w zapaści. Wielu kojarzyło się z cepeliowskimi wyrobami oferowanymi przez kolorowe jarmarki w turystycznych miejscowościach.

  • 6 (a nawet 7) głównych zasad projektowania systemów orientacyjnych

    Wszędzie czuć się pewnie jak w domu. W gigantycznym centrum handlowym szybko trafić do wyjścia.

  • Architekt jak... ośmiornica

    Jeśli mój, dziś czternastoletni syn, przyjdzie do mnie i powie „Ojcze, chcę być architektem, co mam zrobić, żeby nim zostać?” będę w kropce. Szczypiąc moją siwiejącą brodę, jak stary marabut w kucki na dywaniku, będę musiał odpowiedzieć na jedno pytanie kilkoma, które zadam jemu i sobie – o tym kim jest projektant i na czym polega proces tworzenia architektura barwnie opowiada Jakub Szczęsny, architekt wykładający w School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Co może design? Prawda o zawodzie projektanta

    Gdzie pracują projektanci? Wyobrażamy ich sobie w malowniczym studio lub otoczonych kreatywnym nieładem warsztatach, w których tworzą piękne i potrzebne przedmioty. To tylko część prawdy.

  • Czego możemy nauczyć się od robota, a czego od własnej babci – dr Agnieszka Jacobson-Cielecka

    Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapewne nie zdarzy się ani jedno, ani drugie. Rzemiosło i technologie będą egzystować w symbiozie i nawzajem uczyć się od siebie.

  • Design krytyczny – projektowanie na przekór

    Przedmioty codziennego użytku nie są niewinne i neutralne, jak się wydaje. Są one nośnikiem wartości i norm kulturowych, często pogłębiają stereotypy.

  • Design thinking

    Myślenie projektowe wykorzystuje metody pracy projektantów do tworzenia innowacji opartych na zdefiniowanym problemie. To metodologia, która usprawniając biznes, przywraca mu ludzką twarz.

  • Design w cieniu katastrofy – K. Andrzejczyk-Briks

    Czy uda się nam, jako społeczeństwu, zmienić swoje nawyki konsumenckie i porzucić przyzwyczajenia do wygodnego, szybkiego życia, w którym JA dominuje nad MY? Czy design sprosta wyzwaniu, jakim jest projektowanie dla gospodarki zamkniętego obiegu? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Katarzyny Andrzejczyk-Briks, podczas której dowiemy się, jak projektować, by mieć pozytywny wpływ na świat, a przede wszystkim na przetrwanie gatunku ludzkiego. Design w cieniu katastrofy Katarzyna Andrzejczyk-Briks podzieliła się refleksją na temat współczesnego człowieka, który funkcjonuje w ogromnym napięciu pomiędzy akceptacją świata automatyzacji i technologii a byciem ciągle częścią natury.

  • Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)?

    Czym jest projektowanie? Czym powinno być? Jak wykorzystywać wewnętrzne dziecko do badania i projektowania komunikacji? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Mateusza Antaczaka, podczas której dowiedzieliśmy się o znaczeniu relacji projektanta z klientem przypominającej relacje dziecka z rodzicem. Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)? Codziennie w naszym życiu doświadczamy różnych decyzji projektowych i sami takie podejmujemy.

  • Edukacja projektowa. Czy szkoły potrafią przygotować do wejścia na rynek pracy?

    Studia projektowe to fascynująca przygoda, ale ograniczona w czasie. Nadchodzi moment, w którym absolwenci muszą stawić czoła rynkowi pracy.

  • Edukacja przez działanie – Ł. Pawlik

    Miejsca spotkań, ogólnodostępne, przyjazne ludziom i miłe oku – oto lakoniczny opis parków kieszonkowych, będących dziś ważnym elmentem życia mieszkańców Krakowa. W każdej z tej przestrzeni dodatkowo dawka edukacji, dzięki której wychodzimy ze skwerku bogatsi o wiedzę na temat środowiska.

  • Emocje i empatia w projektowaniu UX

    Empatia pozwala spojrzeć na świat z perspektywy drugiego człowieka. To może być jednak trudne dla projektanta.

  • Jak zoptymalizować biznes. Analityka w e-commerce

    Kapryśni i wybredni. Szybko zboczą ze ścieżki zakupowej, gdy będzie zbyt kręta.

  • Jakie będzie projektowanie w 2050 roku (jeśli przetrwamy)? Czy tylko technologia?

    W wizjach przyszłości zanika granica między życiem wirtualnym a realnym. Ludzie wchodzą w bliskie relacje z robotami, z którymi muszą też konkurować o miejsca pracy.

  • Język jako narzędzie projektanta

    Sprawność w posługiwaniu się słowami jest w designie ważna. Prawie tak ważna, jak rysowanie, szkicowanie, robienie modeli.

  • Nowe rzemiosło – Itemprojekt: Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska

    Polscy projektanci, również ci początkujący, coraz częściej tworzą przedmioty tradycyjnymi metodami rzemieślniczymi. W dobie nachalnego konsumpcjonizmu i półek z niczym nieróżniącymi się od siebie produktami konsument zaczyna zwracać uwagę na przedmioty unikatowe.

  • Od projektowania do zazieleniania świata, czyli jak zbudować własną markę

    Czy da się stworzyć markę podczas jednego spaceru? Jakie etapy trzeba przejść od wizji do jej realizacji? Weronika Muszkieta i Aleksandra Sieńko w czasie swojego wystąpienia opowiedziały o wspólnej pasji, projekcie, przyjaźni w pracy.   Wystąpienie odbyło się w ramach wydarzenia Main Event: Oblicza projektowania zorganizowanego przez Katedrę Grafiki i Strefę Designu Uniwersytetu SWPS.

  • Od projektowania reklam do własnego konceptu kulinarnego – Igor Dąbrowski

    Co może łączyć projektowanie reklam z gotowaniem? Co wspólnego mają Wojciech Cejrowski, napoje energetyczne i czysta wódka? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Igora Dąbrowskiego, podczas której dowiemy się, jak wygląda praca w agencji i dlaczego najlepiej realizujemy się w projektach autorskich. .

  • Projektanci dla ekosystemu – D. Kabała

    Czym jest ekonomia cyrkularna? Co mieści się pod pojęciem „human centered design”, a co „ecosystem centered design”? Jak się okazuje podstawą do projektowania powinno być traktowanie człowieka jako części ekosystemu.  Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Doroty Kabały ze School of Form Uniwersytetu SWPS, podczas której dowiemy się, jak projektować użytkowo i z myślą o ekosystemie.

  • Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim

    Na czym polega praca projektanta i jakie elementy się na nią składają? Jak szerokie muszą być jego kompetencje? Na te i inne pytania odpowiedział podczas swojego wystąpienia Przemysław Antas, absolwent Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu.   Projektant musi (w pewnym sensie) znać się na wszystkim Przemysław Antas podczas wykładu opowiedział o procesie projektowym, którego finalny, wizualny efekt jest efektem wiedzy jaką projektant musiał pozyskać i filtrowania jej względem własnych spostrzeżeń i przemyśleń w danym obszarze.

  • Projektowanie a przetwarzanie – czy design może uratować świat – M. Szczelina

    Azja nie chce śmieci od dawna, Afryka zaczyna się przed nimi buntować. A gdyby tak ludzkość chciała je wysłać w kosmos? Niestety zrobiła to już dawno temu! Śmieci dryfują tam po różnych misjach, towarzyszą w spacerach kosmicznych i, podobnie jak te na Ziemi, stanowią spore zagrożenie.

  • Projektowanie jako tworzenie świata

    Projektować to tworzyć świat dla innych. Czy będzie on dla nas przyjazny, czy wrogi? Będziemy się w nim czuć zadomowieni, a może jak intruzi – zbędni i niechciani? Tu głos mają projektanci, których praca choć niewidzialna, wpływa na nasz sposób funkcjonowania w świecie.

  • Przyszłość to śmieci – A. Pięta

    Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata.

  • Rzemiosło. Przesyt i tęsknota – Agata Kiedrowicz

    Żyjemy w epoce przesytu i tęsknot. W czasach nadprodukcji na nowo definiujemy więzi z przedmiotami, ludźmi i otoczeniem, szukając jakości i piękna.

  • Społeczne efekty zaprojektowanej przyszłości – dr Konrad Maj

    Komunikacja między ludźmi stała się powierzchowna, skrótowa i asynchroniczna. Jesteśmy zdekoncentrowani i podlegamy nieustannej kontroli przez urządzenia połączone z internetem.

  • Tekstylia, tkactwo i włókiennictwo w designie ‒ Alicja Kaczmarek i Ewa Klekot

    Tekstylia są nieodłączną częścią naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez nich nie funkcjonujemy.

  • Wiedza ciała – co powinien o niej wiedzieć projektant-rzemieślnik – Ewa Klekot i Agata Bisping

    Wiedza zaczerpnięta z antropologii jest bardzo pomocna w procesie tworzenia. Z jednej strony ułatwia artyście refleksję nad samym sobą i znalezienie swojego miejsca w świecie.

  • Zalety i wady pracy w domu

    Dla wielu projektantów i przedstawicieli tzw. „wolnych zawodów” miejsce zamieszkania pełni jednocześnie funkcję przestrzeni do pracy.

  • Zespół projektowy – 3 perspektywy pracy zespołowej

    Czym jest praca zespołowa? Z jakich składa się elementów i na co warto zwrócić uwagę w procesie budowania zespołu i pracy projektowej? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Filipa Susmanka, podczas której dowiedzieliśmy się o pracy w zespole projektowym, współpracy zespołu z klientem i z innymi zespołami.   Wystąpienie odbyło się w ramach wydarzenia Main Event: Oblicza projektowania zorganizowanego przez Katedrę Grafiki i Strefę Designu Uniwersytetu SWPS.

  • Zmiany w modzie – od rzemiosła do technologii: Piotr Szaradowski i Ewa Klekot

    Moda to nie tylko ubrania, jakie nosimy. To również telefony, jakich używamy czy samochody, jakimi jeździmy.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Main event: oblicza projektowania”