Zwrot ku tradycyjnym metodom rzemieślniczym, czyli świadomy powrót do korzeni, to trend umacniający się w polskim i światowym wzornictwie. W starych rękodziełach zawarta jest wiedza, której nie nauczymy się w szkole. Współczesne technologie dają nam z kolei możliwości, których nie mieliśmy nigdy dotąd. Projektanci zauważyli coraz powszechniejszą potrzebę otaczania się unikatowymi rękodziełami, czerpiącymi z wielowiekowej tradycji. Czy rzemiosło, jego tradycja i wypracowane metody mogą się nam do czegoś przydać w postindustrialnej rzeczywistości? Czym jest nowe rzemiosło i czym się charakteryzuje? Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapraszamy na wyjątkowe spotkania, podczas których spojrzymy na współczesne problemy rzemiosła z czterech perspektyw. Wykłady poprowadzą: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Jarosław Hulbój, Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska, Agata Kiedrowicz.

12 lutego 2020 r.
18.00-21.00
Warszawa

Czego możemy nauczyć się od robota, a czego od własnej babci| Agnieszka Jacobson-Cielecka | godz. 18.15–18.45

Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapewne nie zdarzy się ani jedno, ani drugie. Rzemiosło i technologie będą egzystować w symbiozie i nawzajem uczyć się od siebie. Jeżeli chcemy się rozwijać i mądrze korzystać z możliwości technologicznego rozwoju, musimy oglądać się do tyłu. Łączyć stare i nowe. W starym rękodziele jest wiedza, której nie nauczymy się w szkole. O materiałach i ludziach, o czasie i przemijaniu. W technologiach są możliwości, których nie mieliśmy nigdy dotąd. Przyszłość. Ale nic nam po nich, jeżeli nie zrozumiemy przeszłości. To wycieczki w przeszłość niosą nadzieję na przyszłość.

Anna Pieta

Agnieszka Jacobson-Cielecka – dyrektor programowa School of Form, dyrektor Instytutu Projektowania na Uniwersytecie SWPS. Kuratorka licznych wystaw polskiego designu m. in. Unpolished, Polished Up, Moderna (razem z Pawłem Grobelnym), Polska Folk, Materia Prima, prezentowanych na najważniejszych festiwalach designu w Europie, a także w muzeach designu (MAKK w Kolonii, Muzeum Sztuk Stosowanych w Budapeszcie, Muzeum Designu w Helsinkach, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bukareszcie i inne). Kuratorka główna wystawy Common Roots. Design Map of Central Europe. zrealizowanej na zamówienie Design Museum Holon w Izraelu. Krytyk designu, dziennikarka i publicystka. Zasiada w radach programowych polskich i zagranicznych festiwali designu. Jurorka w licznych konkursach. Członek ciał doradczych Instytutu Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli. Laureatka nagród: Redaktor Naczelny Roku (Media i Marketing 2007) oraz Animator 2012 DesignAlive Awards.

Żywe zalety rzemiosła | Jarosław Hulbój | godz. 18.45–19.15

Czy rzemiosło, jego tradycja i wypracowane metody mogą się nam do czegoś przydać w postindustrialnej rzeczywistości? W jaki sposób to, co jest istotną częścią przeszłości, może nadal być żywe i brać aktywny udział w kształtowaniu naszej przyszłości? Jak konkretnie rzemieślnicza praktyka jest obecna w projektowaniu?

Pokażę przykłady takiej obecności. Opowiem, dlaczego jest tak ważna. Podzielę się też własną drogą praktykowania i sposobami pracy ze studentami.

Katarzyna Andrzejczyk Briks

Jarosław Hulbój – kierownik pracowni prototypowania w School of Form. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby. Artysta multimedialny, kurator, realizuje obiekty i przestrzenie, wykorzystuje również dźwięk, fotografię, wideo i performans. Brał udział w ponad 40 wystawach i projektach zbiorowych w Polsce, Armenii, Słowacji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii, Danii i USA. W projektowaniu zainteresowany głównie modelowaniem przy pomocy tradycyjnych metod rzemieślniczych i wykorzystaniem drewna w projektowaniu produktu.

Nowe rzemiosło | Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska | godz. 19.15–19.45

Polscy projektanci, również ci początkujący, coraz częściej tworzą przedmioty tradycyjnymi metodami rzemieślniczymi. W dobie nachalnego konsumpcjonizmu i półek uginających się od niczym od siebie nieróżniących się produktów, konsument zaczyna zwracać uwagę na przedmioty unikatowe. Zwrot ku tradycyjnym metodom rzemieślniczym związany jest z trendem, który umacnia się w polskim i światowym wzornictwie. Projektowanie odpowiedzialne i unikalne oznacza często świadomy powrót do korzeni. Projektanci zauważyli coraz powszechniejszą potrzebę otaczania się unikatowymi rękodziełami, czerpiącymi z wielowiekowej tradycji, przygotowanymi specjalnie dla nas, solidnie i z poszanowaniem otoczenia.

Czym jest nowe rzemiosło i czym się charakteryzuje? Innowacja w rzemiośle oznacza ewolucję techniki, odkrywanie nowych materiałów i zastosowanie nowych narzędzi. Innowacja przez rzemiosło polega na tym, że mejkerzy ułatwiają bądź katalizują innowację gdzieś indziej. Rzemiosło przenika do innych branż. Wielu twórców już stosuje materiały i procesy cyfrowe w swojej pracy. Narzędzia te są częścią ich warsztatu, są raczej dodatkiem do ich mistrzowskich umiejętności niż istotą ich sposobu pracy.

W miarę jak powstają nowe technologie, a zdolność produkcyjna lokalnie wzrasta, szansa na to, że świetne projekty będą realizowane lokalnie na całym świecie, staje się rzeczywistością.

Opowiemy o przykładach z całego świata. Wyjaśnimy, co oznacza zjawisko nowej fali, czyli o osobach, które w dojrzałym wieku postanowiły się przebranżowić i zająć rzemiosłem.

Ewa DulcetMartyna Świerczyńska

Itemprojekt Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska poznały się na poznańskiej School of Form w 2014 r. i od tego czasu pracują razem. Przed studiami projektowymi Ewa ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, a Martyna Architekturę i Urbanistykę na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Są założycielkami studia @itemprojekt, w którym skupiają się na projektowaniu obiektów użytkowych i przestrzeni. Estetyka ich prac to wypadkowa autorskiego procesu produkcji oraz funkcji przedmiotu, którą definiują na podstawie inkluzywności oraz praktyczności. Nie boją się przy tym eksperymentować z wzorami, kolorem i materiałami. Zdobyły I miejsce w konkursie Kreacje z Natury na projekt deski barlineckiej (2018 r.). Ich projekt dyplomowy „miko+ biżuteria terapeutyczna” zdobył nagrodę główną Progress Prize podczas Global Grad Show w ramach Dubai Design Week (2017 r.). Do tej pory współpracowały m.in. z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie (projekt i realizacja scenografii Festiwalu Przemiany), Uniwersytetem SWPS w Warszawie, Concordia Design w Poznaniu oraz z projektantem Pawłem Grobelnym, współtworząc wystawę organizowaną w ramach Poznań Design Festiwal: „Nowe Scenariusze Miasta – Projektowanie dla miasta w procesie zrównoważonego rozwoju” (2018 r.).

Rzemiosło. Przesyt i tęsknota | Agata Kiedrowicz | godz. 19.45–20.15

Żyjemy w epoce przesytu i tęsknot. W czasach nadprodukcji na nowo definiujemy więzi z przedmiotami, ludźmi i otoczeniem, szukając jakości i piękna. Wiedza rękodzielnicza należy do obszaru tzw. tacit knowledge, wiedzy milczącej, przekazywanej niewerbalnie, najczęściej poprzez działanie. Tym cenniejszy jest dialog świeżego myślenia projektowego z manualnym doświadczeniem. Rzemiosło odradza się na styku pracy ręcznej i nowych technologii, refleksji i działania, niskiego z wysokim, stechnicyzowanego społeczeństwa i tęsknoty za śladem człowieka. Nowe zawsze rodzi się w dialogu.

Anna Pieta

Agata Kiedrowicz – projektantka, kuratorka, edukatorka. Pracuje interdyscyplinarnie, na styku humanistyki, sztuki i designu. Szczególnie Interesuje ją projektowanie dla zmysłów. Sensoryczną wiedzę wykorzystuje we własnej praktyce – prowadzi wraz z Martą Szostek studio projektowe SUPERGIRLS DO DESIGN, specjalizujące się w tworzeniu scenografii i doświadczeń kulinarnych, stworzyła dwa autorskie zapachy w projekcie „Kuchenne sensorium” oraz bada sensoryczne praktyki artystów i projektantów, publikując teksty i wywiady w branżowej prasie (m.in. Design Alive, KUKBUK, USTA, Newsweek Slow, FUTU, Monitor Magazine, TUU Magazyn, Notes Na 6 Tygodni/Bęc Zmiana) oraz w wydawnictwach naukowych. Wykłada w School of Form, Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Współpracuje z projektantami, artystami, instytucjami kultury i sztuki. Kuratorka wielu wystaw, m.in. „Polish Design Island”, „To czuć! Projektowanie dla zmysłów” pokazywanych m.in. na Arena Design 2017, w ramach konferencji TEDx „Senses”, podczas Vienna Design Week, Brussels Design September, Łódź Design Festival oraz w przy ambasadzie RP w Kopenhadze. Uważa, że dobry smak oznacza czułą i uważną postawę wobec ludzi i rzeczywistości.

Wydarzenia

11. 08. 2020
kwiecien 2020
spotkanie online
Koronawirus
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/branza-kreatywna_foto.jpg

Branża kreatywna online. Wyzwania nowej rzeczywistości – Paulina Kisiel (Gdynia Design Days)

13. 08. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/czym-jest-ux_foto.jpg

UX design – czym jest? O procesie i etapach projektowania – Marcin Bober (Google), Natalia…

19. 08. 2020
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/identyfikacja_wizualna_wydarzenia.jpg

Identyfikacja wizualna wydarzenia: jak ją zaprojektować? – M. Antczak

25. 08. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/kariera-ux_foto.jpg

Kariera UX Designera. Jak wygląda praca projektanta doświadczeń? – P. Walencik (Orange Polska)

08. 09. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/Design-emergency-alice-rawsthorn.jpg

Design Emergency: creativity during pandemic – Alice Rawsthorn

15. 09. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/psychologia_UX.jpg

Psychologia jako podstawa dobrego UX – Piotr Marszałkowski i Natalia Bienias (Zebza)

22. 10. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/27_WWGU.jpg

27. Wystawa Wrocławskiej Grafiki Użytkowej

Archiwum wydarzeń

22. 07. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/storytelling_w_fotografii.jpg

Współczesna fotografia i storytelling w projektowaniu graficznym – A. Gondek-Grodkiewicz

16. 07. 2020
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/Laura-Traldi_foto.jpg

What’s in store for the design industry? – L. Traldi (Interni Design Journal)

15. 07. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/concept-art_cover_foto.jpg

Concept art: jak stworzyć świat gier od podstaw? – M. Antczak i A. Domino

04. 07. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/foto2.jpg

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS partnerem Gdynia Design Days 2020

24. 06. 2020
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/grafika_projektowa_joostberens.jpg

Grafika projektowa i sztuka plakatu w Polsce – prof. Jacek Joostberens i Natalia Bienias (Zebza)

05. 06. 2020
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/main_event_2020.jpg

Main event: oblicza projektowania

27. 04. 2020
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/design_wszolek_moszczynski.jpg

Design: jak się zmienia i jakie wyzwania przed nim stoją? – webinar

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia