• https://podcasts.apple.com/us/podcast/psychologia-randki-dr-konrad-maj/id1437994794?i=1000437310391
  • https://open.spotify.com/episode/6nasw0lilfw6QO3WtchEbO
  • https://soundcloud.com/swpspl/psychologia-randki-dr-konrad-maj
  • https://lectonapp.com/audiobook/4ab69491-f60e-4441-9b69-56019f6e16b9?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Pierwsza randka – nastrój tego spotkania będzie prognostykiem tego, w jaki sposób rozwinie się dalsza znajomość. Dlaczego chcemy i potrzebujemy się z kimkolwiek wiązać? Na co podczas randki zwracają uwagę kobiety, a na co mężczyźni? Co się składa na naszą atrakcyjność i jak efektywnie szukać drugiej połówki? O randkowaniu z naukowej perspektywy mówi dr Konrad Maj – psycholog z Uniwersytetu SWPS.

„Swój ciągnie do swojego”?

Wiele osób wierzy w miłosną magię – że pewnego dnia spotka na swojej drodze kogoś, komu popatrzy głęboko w oczy i się w nim z miejsca zakocha, a z dnia na dzień powstanie związek. Dlaczego dobrze jest podejść do szukania drugiej połówki jak do szukania pracy? Warto, by w wyborze życiowego pratnera/partnerki sercu pomogła też... głowa.

Badacze udowodnili, że wybieramy osoby podobne do nas, o porównywalnej atrakcyjności fizycznej i interpersonalnej. W drugiej osobie zwracamy uwagę na takie czynniki, jak wiek, wykształcenie, rasa, religia. Dobrze mieć proównywalne cechy osobowości, temperament, w podobny sposób wyrażać emocje. Co ciekawe, na samym początku znajomości w drugiej osobie szukamy nie tyle podobieństw, co różnic. Łatwiej nam zrobić tzw. selekcję negatywną. Wiemy wtedy, kogo uniknąć i z kim nie kontynuować znajomości, która ma duże prawdopodobieństwo porażki. Będąc w dłuższej relacji, w związku, czy przebywając długo z drugą osobą, swoimi zachowaniami wzajemnie upodabniamy się do siebie. Badacze nazwają to „efektem kameleona”. Po jego obecności możemy poznać, że nasza randka się udała i druga osoba jest nami zainteresowana – wtedy kopiuje ona nasze zachowania niewerbalne.

 

Prelegent

258 konrad maj

dr Konrad Maj – psycholog społeczny. W pracy naukowej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym (głównie perswazją językową). W tym kontekście analizuje różnice między wpływem społecznym a manipulacją. Zajmuje się także skuteczną komunikacją i procesami grupowymi. Prowadził projekt dotyczący budowania zaufania do wymiaru sprawiedliwości oraz problemów wynikających z chuligaństwa stadionowego. Interesuje się też psychologią miłości oraz relacjami w bliskich związkach. Popularyzator nauki. Jest kierownikiem Centrum Innowacji na Uniwersytecie SWPS, w ramach którego prowadzone są badania aktualnych trendów społecznych i technologicznych.

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia