• https://podcasts.apple.com/us/podcast/z%C5%82o%C5%9B%C4%87-nastolatk%C3%B3w-emocjonalne-tornado-i-remont-w-m%C3%B3zgu/id1437994794?i=1000442066363
  • https://open.spotify.com/episode/3unJX7qtdouGJ6dreKksly
  • https://soundcloud.com/swpspl/zlosc-nastolatkow-emocjonalne-tornado-i-remont-w-mozgu-katarzyna-kaniecka
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/fa0f3121-f718-4209-8dce-1a040d67750f?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Wcześniej potrzebował naszej pomocy, okazywał uczucia, a nagle staje się osobą, która się oddala i mówi: „nie rozumiesz mnie, nie chcę z tobą rozmawiać”. Okres nastoletni może być bardzo trudnym czasem, zarówno dla rodziców, jak i dziecka, ale, jak się okazuje, postawy nastolatków nie są skierowane przeciwko dorosłym, lecz są wynikiem zmian, jakie zachodzą w ich organizmach, a szczególnie w mózgu. Które jego części odpowiadają za dane zachowania? Dlaczego warto pomóc nastolatkowi w zrozumieniu i oswojeniu jego własnych emocji? Co może być pod spodem złości, lęku, smutku czy strachu okazywanych przez niego? Jak uczyć dzieci, że złość i inne emocje są dobre i akceptowalne? Co to jest empatyczna postawa rodzica i jak może pomóc? Mówi o tym podczas swojego wykładu psycholog i pedagog Katarzyna Kaniecka.

Remont – Ostrożnie!

Po szóstym roku życia dziecko wydaje się już bardziej stabilne emocjonalnie, mniej impulsywne i lepiej radzi sobie z regulacją i wyrażaniem swoich emocji, niż wtedy, kiedy miało dwa czy trzy lata. Skąd więc porównywalny w swojej sile powrót w okresie nastoletnim do chwiejnej wczesnodziecięcej przeszłości? Niedawno okazało się, że nastolatki na nowo przechodzą podobnie intensywną przebudowę mózgu jak maluchy w okresie poniemowlęcym. Kora mózgowa starszego dziecka, czyli „centralna jednostka zarządzająca” – mimo że jest bardziej uporządkowana niż u dwu- czy czterolatka – wciąż pozostaje jednak niedojrzała. To właśnie ona odpowiada za, na przykład, przewidywanie konsekwencji swoich działań, kojarzenie faktów, myślenie abstrakcyjne, ocenę ryzyka, umiejętność racjonalnego podejmowania decyzji czy empatię. Nie dziwi więc, że właśnie z tymi aspekami nastolatkowie mają najwięcej problemów. Co jeszcze leży u podłoża ich specyficznego, buntowniczego zachowania?

 

Prelegent

258 Katarzyna Kaniecka

Katarzyna Kaniecka – psycholog i pedagog, współpracuje z Kliniką Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka w Poznaniu, prowadzi psychoterapię nastolatków i osób dorosłych. Przygotowuje się do uzyskania certyfikatu analityka transakcyjnego w zakresie psychoterapii. Ważne obszary jej działalności to: wspieranie młodzieży w obszarze budowania autonomii i adekwatnej samooceny, rozwijania samoświadomości emocjonalnej, praca z pacjentami z zaburzeniami odżywiania oraz rozwijanie konstruktywnych relacji pomiędzy dziećmi i rodzicami.

Obejrzyj webinar „Lęk – życiodajna emocja”

Lęk to towarzyszący nam na co dzień stan emocjonalny. Pojawia się w reakcji na stresujące sytuacje, jak egzamin, występ publiczny albo kiedy czujemy niebezpieczeństwo ze strony innych. Jest więc bardzo potrzebny i spełnia w naszym życiu ważną funkcję. Co robić, kiedy lęk przejmuje nad nami kontrolę? Jak go przełamywać? Psycholog Joanna Gutral rozmawia o tym z psycholożką i psychoterapeutką dr Ewą Pragłowską.

„Lęk – życiodajna emocja”

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia