Co warto czytać i oglądać, czego słuchać? Książki, filmy i seriale, które poruszają tematykę trudnych emocji, polecają psycholożki Joanna Gutral z Uniwersytetu SWPS, dr Joanna Godlewska oraz Joanna Gruhn-Devantier.

1. Film „W głowie się nie mieści” 
Animowana historia dla widzów w każdym wieku o tym, jakie role pełnią dane emocje, za co odpowiadają i o czym nas informują. To doskonały film familijny.

2. Książka Marty Król-Fijewskiej „Stanowczo, łagodnie, bez lęku”
Krótki i praktyczny przewodnik o tym, jak współpracować ze swoimi emocjami w sytuacjach społecznych. Dowiemy się z niego, o czym może informować złość, jak przełamać lęk w kontakcie z innymi osobami i jak z trudnych emocji uczynić swoich sprzymierzeńców.

3. Film „7 uczuć”
Radość, złość, smutek, strach, samotność, wstyd i poczucie winy. Z tymi uczuciami mierzą się bohaterowie filmu Marka Koterskiego. Czy tylko oni? Są to emocje uniwersalne, dotyczące nas wszystkich. Odczuwamy je od wczesnego dzieciństwa i rzutują na całe nasze życie. O pułapkach unikania emocji i konsekwencjach ich nadmiarowego przeżywania oraz o tym, jak znaleźć złoty środek, można się dowiedzieć z historii Adasia Miauczyńskiego.

4. Książka Agnieszki Jucewicz „Czując”
Rozmowa wybitnych psychologów i psychoterapeutów z redaktorką Agnieszką Jucewicz, podzielona na rozdziały o danych emocjach. Forma wywiadu sprawia, że mamy wrażenie aktywnego uczestnictwa w rozmowie na tematy, które trudno niekiedy poukładać w głowie samodzielnie. Ta lektura sprawia, że potrafimy głębiej zajrzeć w siebie.

5. Książka Roberta L. Leahy’ego „Lekarstwo na zmartwienia”
Komu nie zdarza się czasem martwić? A co w sytuacji, gdy zmartwień jest tak wiele i są one tak duże, że poziom lęku, jaki w związku z nimi odczuwamy, staje się trudny do zniesienia? Wybitny psycholog i psychoterapeuta w siedmiu krokach pokazuje, w jaki sposób radzić sobie ze zamartwianiem się i lękiem.

6. Książka Hayesa Louise „W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem”
Poradnik zawiera konkretne wskazówki, zadania oraz ćwiczenia pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami.

7. Serial Robii Rashid „Atypowy”
Obraz porusza bardzo wiele wątków związanych z okresem dorastania, widzianych oczami chłopaka z zespołem Aspergera, ale dotyczących każdego nastolatka i każdej nastolatki.

258 joanna gutral

Joanna Gutral – psycholog, psychoterapeuta. Naukowo zajmuje się związkiem pomiędzy oczekiwaniami społecznymi, podstawowymi potrzebami psychologicznymi i zmianami w zakresie cech osobowości na przestrzeni życia. Bada percepcję zmian i ich wpływ na dobrostan wśród osób w różnych grupach wiekowych. W obszarze jej zainteresowań pozostają zagadnienia związane z porównaniami społecznymi, a także psychoedukacją i rozwojem osobistym. Zajmuje się również problemem stygmatyzacji osób chorych psychicznie, leczeniem i profilaktyką zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych oraz zagadnieniem dobrostanu i postrzegania zmian w czasie. Poza pracą badawczą i dydaktyczną jest psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym w trakcie certyfikacji w Podyplomowej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Laureatka nagrody im. Z. Pietrasińskiego (2016). Prowadzi portal psychoedukacyjny Zdrowa Głowa i kampanię społeczną „Mam Terapeutę”.

258 aleksandra zylkowska

dr Małgorzata Godlewska – psycholog społeczny, trener grupowy i coach. Prowadzi zajęcia i szkolenia dla uczniów, studentów, nauczycieli i menedżerów. Naukowo przede wszystkim interesuje się tym, jaką rolę w naszym życiu odgrywa wiedza, jaką posiadamy i wykorzystujemy, nie zdając sobie z tego sprawy (tzw. nieuświadamiane i intuicyjne przetwarzanie informacji).

Współredagowała książkę „Poznawcze i afektywne mechanizmy intuicji” (2009). Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych z zakresu psychologii społecznej. Uczestniczyła w projektach badawczych poświęconych nieuświadomionym procesom, w tym procesom afektywnym.

258 aleksandra zylkowska

Joanna Gruhn-Devantier – psycholog, psychoterapeutka w trakcie procesu certyfikacji, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożycielka Domu Rozwoju. Ukończyła całościowe, podyplomowe szkolenie psychoterapeutyczne w Ośrodku Psychologiczno-Medycznym „Mabor” rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Prowadzi psychoterapię dzieci, dorosłych oraz rodzin w podejściu psychodynamicznym, które łączy z nurtem systemowym. W pracy z dziećmi wykorzystuje metodę Play Therapy (terapia przez zabawę). Certyfikowana trenerka Familylab z entuzjazmem szerząca filozofię Jespera Juula na seminariach dla rodziców. Zaczynała swoją przygodę z zawodem pomagając dzieciom dotkniętym zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami lękowymi i innymi trudnościami w rozwoju. Doświadczenie zdobywała m.in. w centrum wspierania rozwoju dzieci, poradni zdrowia psychicznego, poradni psychologicznej. W kolejnych latach rozwijała swoje umiejętności wspomagając psychologicznie młodzież i dorosłych pragnących lepiej zrozumieć siebie i otaczający świat. Po latach pracy w placówkach terapeutycznych zapragnęła stworzyć własne, wyjątkowe miejsce, w którym w domowej i ciepłej atmosferze będzie mogła wspierać innych, realizując swoje zawodowe pasje.

 

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Koronawirus. Jak się czujesz? Porozmawiajmy o emocjach”