Co warto czytać i oglądać, czego słuchać? Książki, filmy i seriale, które poruszają tematykę trudnych emocji, polecają psycholożki Joanna Gutral z Uniwersytetu SWPS, dr Joanna Godlewska oraz Joanna Gruhn-Devantier.

1. Film „W głowie się nie mieści” 
Animowana historia dla widzów w każdym wieku o tym, jakie role pełnią dane emocje, za co odpowiadają i o czym nas informują. To doskonały film familijny.

2. Książka Marty Król-Fijewskiej „Stanowczo, łagodnie, bez lęku”
Krótki i praktyczny przewodnik o tym, jak współpracować ze swoimi emocjami w sytuacjach społecznych. Dowiemy się z niego, o czym może informować złość, jak przełamać lęk w kontakcie z innymi osobami i jak z trudnych emocji uczynić swoich sprzymierzeńców.

3. Film „7 uczuć”
Radość, złość, smutek, strach, samotność, wstyd i poczucie winy. Z tymi uczuciami mierzą się bohaterowie filmu Marka Koterskiego. Czy tylko oni? Są to emocje uniwersalne, dotyczące nas wszystkich. Odczuwamy je od wczesnego dzieciństwa i rzutują na całe nasze życie. O pułapkach unikania emocji i konsekwencjach ich nadmiarowego przeżywania oraz o tym, jak znaleźć złoty środek, można się dowiedzieć z historii Adasia Miauczyńskiego.

4. Książka Agnieszki Jucewicz „Czując”
Rozmowa wybitnych psychologów i psychoterapeutów z redaktorką Agnieszką Jucewicz, podzielona na rozdziały o danych emocjach. Forma wywiadu sprawia, że mamy wrażenie aktywnego uczestnictwa w rozmowie na tematy, które trudno niekiedy poukładać w głowie samodzielnie. Ta lektura sprawia, że potrafimy głębiej zajrzeć w siebie.

5. Książka Roberta L. Leahy’ego „Lekarstwo na zmartwienia”
Komu nie zdarza się czasem martwić? A co w sytuacji, gdy zmartwień jest tak wiele i są one tak duże, że poziom lęku, jaki w związku z nimi odczuwamy, staje się trudny do zniesienia? Wybitny psycholog i psychoterapeuta w siedmiu krokach pokazuje, w jaki sposób radzić sobie ze zamartwianiem się i lękiem.

6. Książka Hayesa Louise „W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem”
Poradnik zawiera konkretne wskazówki, zadania oraz ćwiczenia pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami.

7. Serial Robii Rashid „Atypowy”
Obraz porusza bardzo wiele wątków związanych z okresem dorastania, widzianych oczami chłopaka z zespołem Aspergera, ale dotyczących każdego nastolatka i każdej nastolatki.

258 joanna gutral

Joanna Gutral – psycholog, psychoterapeuta. Naukowo zajmuje się związkiem pomiędzy oczekiwaniami społecznymi, podstawowymi potrzebami psychologicznymi i zmianami w zakresie cech osobowości na przestrzeni życia. Bada percepcję zmian i ich wpływ na dobrostan wśród osób w różnych grupach wiekowych. W obszarze jej zainteresowań pozostają zagadnienia związane z porównaniami społecznymi, a także psychoedukacją i rozwojem osobistym. Zajmuje się również problemem stygmatyzacji osób chorych psychicznie, leczeniem i profilaktyką zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych oraz zagadnieniem dobrostanu i postrzegania zmian w czasie. Poza pracą badawczą i dydaktyczną jest psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym w trakcie certyfikacji w Podyplomowej Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Laureatka nagrody im. Z. Pietrasińskiego (2016). Prowadzi portal psychoedukacyjny Zdrowa Głowa i kampanię społeczną „Mam Terapeutę”.

258 aleksandra zylkowska

dr Małgorzata Godlewska – psycholog społeczny, trener grupowy i coach. Prowadzi zajęcia i szkolenia dla uczniów, studentów, nauczycieli i menedżerów. Naukowo przede wszystkim interesuje się tym, jaką rolę w naszym życiu odgrywa wiedza, jaką posiadamy i wykorzystujemy, nie zdając sobie z tego sprawy (tzw. nieuświadamiane i intuicyjne przetwarzanie informacji).

Współredagowała książkę „Poznawcze i afektywne mechanizmy intuicji” (2009). Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych z zakresu psychologii społecznej. Uczestniczyła w projektach badawczych poświęconych nieuświadomionym procesom, w tym procesom afektywnym.

258 aleksandra zylkowska

Joanna Gruhn-Devantier – psycholog, psychoterapeutka w trakcie procesu certyfikacji, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożycielka Domu Rozwoju. Ukończyła całościowe, podyplomowe szkolenie psychoterapeutyczne w Ośrodku Psychologiczno-Medycznym „Mabor” rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Prowadzi psychoterapię dzieci, dorosłych oraz rodzin w podejściu psychodynamicznym, które łączy z nurtem systemowym. W pracy z dziećmi wykorzystuje metodę Play Therapy (terapia przez zabawę). Certyfikowana trenerka Familylab z entuzjazmem szerząca filozofię Jespera Juula na seminariach dla rodziców. Zaczynała swoją przygodę z zawodem pomagając dzieciom dotkniętym zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami lękowymi i innymi trudnościami w rozwoju. Doświadczenie zdobywała m.in. w centrum wspierania rozwoju dzieci, poradni zdrowia psychicznego, poradni psychologicznej. W kolejnych latach rozwijała swoje umiejętności wspomagając psychologicznie młodzież i dorosłych pragnących lepiej zrozumieć siebie i otaczający świat. Po latach pracy w placówkach terapeutycznych zapragnęła stworzyć własne, wyjątkowe miejsce, w którym w domowej i ciepłej atmosferze będzie mogła wspierać innych, realizując swoje zawodowe pasje.

 

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia