Jak postrzegamy siebie i innych? W jaki sposób odczytujemy czy ktoś jest nastawiony do nas wrogo czy przyjaźnie? W jaki sposób wzmacniać autorytet menadżera? Jak mentoring może wpływać na rozwój pracowników? Czy kino i jego psychoedukacyjny potencjał pomoże nam w budowaniu szczęścia i satysfakcji w życiu? Jak zrozumieć siebie oraz swoje emocje i poradzić sobie z kryzysami w życiu?  Na te i wiele innych pytań będzie można uzyskać odpowiedź podczas specjalnej Strefy Psyche Ekstra, skierowanej głównie do absolwentów Uniwersytetu SWPS.

Już 9 września na pytania uczestników podczas wykładu i szeregu warsztatów odpowiadać będą naukowcy, eksperci i praktycy z Uniwersytetu SWPS. O tym co widzimy u siebie, a co innych opowie prof. Bogdan Wojciszke. Po wykładzie zapraszamy na warsztaty. O tym jak być dobrym menadżerem, czyli o władzy i przywództwie mówić będą: dr Dorota Wiśniewska-Juszczak oraz Anną Jarzębska. Problematykę profesjonalizmu w psychologicznej diagnozie klinicznej poruszy Maja Filipiak. Zajęcia warsztatowe z filmoterapii poprowadzi Martyna Harland. Z kolei Filip Kołodziejczyk przedstawi w jaki sposób wykorzystać uważność i współczucie w psychoterapii. O fałszywych oskarżeniach o zgwałcenie mówić będzie Dariusz Piotrowicz. Natomiast zagadnienia związane z interwencją kryzysową poruszy dr Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.

Projekt Strefa Psyche jest dofinansowany ze  środków MNiSW.

Harmonogram

13.00-14.30 – wykład | aula 214 im. Prof. T. Tomaszewskiego

15.00-16.30 – warsztaty do wyboru

17.00-18.30 – warsztaty do wyboru

Wykład

Co widzimy u siebie, a co u innych? Sprawczość i wspólnotowość

Podczas wykładu porozmawiamy o tym jak postrzegamy siebie i innych. Lubimy bowiem wiedzieć czy mamy do czynienia z wrogiem czy przyjacielem.

Zaprezentuję wnioski z przeprowadzonych badań, które pokazują, że samych siebie spostrzegamy głównie w wymiarze sprawczości i przede wszystkim od tych spostrzeżeń zależy poczucie własnej wartości (samoocena). Natomiast innych postrzegamy głównie na wymiarze wspólnotowości i przede wszystkim od tych spostrzeżeń zależą nasze oceny i postawy wobec innych osób.

Inaczej mówiąc, oceniając innych patrzymy z perspektywy odbiorcy ich działań monitorującego ich społeczną wartość – bierzemy pod uwagę głównie ich cele i intencje, a więc czy są dobroczynne czy też szkodliwe. Oceniając siebie samych patrzymy z perspektywy sprawcy monitorującego skuteczność działania i bierzemy pod uwagę głównie sprawność w realizacji własnych celów, o których z góry zakładamy, że są dobroczynne.

Pokażę też w jaki sposób dzięki tej koncepcji można badać stereotypy, uprzedzenia oraz relacje w grupie, a nawet w jaki sposób zastosować ją w postrzeganiu organizacji i marek handlowych.

258 Bogdan Wojciszke

prof. dr hab. Bogdan Wojciszke

Psycholog. Autor licznych badań z zakresu spostrzegania i oceniania ludzi, dynamiki bliskich związków uczuciowych, psychologii władzy, postawy Polaków wobec przekształceń własnościowych, produktywności i godności jako wartości etycznych współczesnego społeczeństwa polskiego. W ramach staży naukowych przebywał na Uniwersytecie w Aberdeen, w Max-Planck-Institut w Berlinie, w Paryżu i Oxfordzie. Stypendysta Fundacji Humboldta. Uzyskał liczne nagrody, m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej i Polskiej Akademii Nauk.

Prowadzi badania dotyczące takich zagadnień, jak spostrzeganie i ocenianie ludzi (w tym samego siebie), interesują go zwłaszcza dwa rodzaje treści, jakie odgrywają tu kluczową rolę – sprawczość (sprawność, kompetencja, nastawienie na cele) i wspólnotowość (moralność i funkcjonowanie społeczne) oraz zasady dokonywania ocen moralnych. Po drugie, bada spostrzeganie świata społecznego, interesuje go powszechne w Polsce zjawisko delegitymizacji (pozbawiania prawomocności) porządku społecznego i jego następstwa. Po trzecie, psychologia statusu i władzy, przede wszystkim, w jaki sposób podwyższenie statusu czy nabycie władzy zmienia funkcjonowanie człowieka. Laureat nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, najważniejszego w Polsce wyróżnienia naukowego.

Opisy warsztatów

Władza i przywództwo czyli jak wzmacniać swój leadership?
(liczba uczestników 25-30 osób)

Celem warsztatu jest pokazanie sposobów na wzmacnianie leadershipu u osób pełniących role menedżerskie. Nasze spotkanie pozwoli lepiej zdać sobie sprawę ze sposobu, w jaki samemu pełni się rolę menedżerską i umożliwi doskonalenie umiejętności w budowaniu zaangażowanych i zmotywowanych zespołów. Warsztat przybliży także tematykę studiów podyplomowych Władza i Przywództwo.

Jak pisze HR Menedżerka Lidia Ołowska: „można być przywódcą intuicyjnym, ale lepiej być przywódcą świadomym, czerpać nie tylko ze swojego doświadczenia, ale z  wiedzy, obserwacji i doświadczeń innych (…), aby nieustannie stawać się bardziej świadomym przywódcą i mądrze wykorzystywać władzę".

W ramach spotkania:

  • opowiemy o tym, co powoduje władza w relacjach z pracownikiem; nawiążemy do badań realizowanych w polskich i amerykańskich przedsiębiorstwach, a także poszukamy rozwiązań na budowanie bardziej efektywnych relacji
  • wskażemy sposoby na bycie twórczym liderem w obszarze dawania informacji zwrotnej pracownikom
  • pokażemy, jak mentoring może rozwijać potencjał pracowników i wzmacniać autorytet menedżerów oraz przećwiczymy elementy mentoringu w praktyce
  • stworzymy platformę do wymiany wiedzy  i doświadczeń uczestników naszego warsztatu, poprzez wspólne opracowanie case’ów

Anna Jarzębska - psycholog, absolwentka Uniwersytetu SWPS, z zamiłowania HR’owiec. Od 18 lat związana z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi, szczególnie w zakresie talent acquisition, talent management, employer branding, rozwój liderów. Swoje doświadczenia w zespołach HR zdobywała w Volkswagen Bank Polska, gdzie przez ponad 8 lat zajmowała się rozwojem pracowników w filii Banku w Polsce i ok. 2 lat w Centrali Volkswagen Bank w Niemczech, gdzie była odpowiedzialna za menedżerskie programy rozwojowe w Europie. Od 2009 roku związana z branżą farmaceutyczną, gdzie od 2011 roku zajmuje stanowisko Menedżera ds. Rekrutacji w Sanofi Polska. Od 2013 roku odpowiada za Program Mentoringu i Cross Mentoringu w tej organizacji. Rozwija swoje umiejętności związane ze wspieraniem pracowników; ukończyła certyfikację coachingową (ICC), studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego (SGH), a także II stopniowy kurs Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR). 

dr Dorota Wiśniewska-Juszczak - z wykształcenia, pasji i doświadczenia jest psychologiem społecznym. Wykłada psychologię społeczną, także w praktyce jako trener biznesu. Fascynuje się władzą w relacjach i budowaniem pozycji lidera w organizacji. Najnowszą wiedzę naukową implementuje w biznesie. Na Uniwersytecie SWPS koordynuje moduły: „Od wrogości do życzliwości” oraz „Twórczy lider”, a także prowadzi zajęcia dotyczące efektów sprawowania władzy. Jest opiekunem naukowym koła „Psychologii Pracy z Grupą”.

Profesjonalizm w psychologicznej diagnozie klinicznej
(liczba uczestników: 18 osób)

Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się o wybranych nowościach w standardach uprawiania psychologicznej diagnozy klinicznej, a także na wybranym przykładzie przedyskutować sens i konsekwencje zastosowania współczesnej wiedzy w analizie przypadku klinicznego. 

Maja Filipiak  - psycholog, certyfikowany psychoterapeuta. Interesuje się mechanizmami psychologicznymi warunkującymi dobrostan osobisty człowieka oraz zaburzeniami psychicznymi osób dorosłych. Zajmuje się psychologia kliniczną. Prowadzi dydaktykę, badania naukowe i prace kliniczną związaną z problematyką diagnozy klinicznej oraz pomocy psychologicznej osobom dorosłym.

Filmoterapia
(liczba uczestników: 25-30 osób)

Celem warsztatu jest pokazanie, rozwojowego i psychoedukacyjnego potencjału kina, który możemy wykorzystać do budowania szczęścia i satysfakcji z życia.

Jak możemy sami wykorzystać narzędzia filmoterapeutyczne w zaciszu domowym i wpłynąć na lepsze rozumienie siebie oraz swoich emocji? Przy użyciu narzędzi badawczych uczestnicy dokonają oceny poznawczej i emocjonalnej dzieł filmowych, będą mieli także szansę pomiaru Inteligencji Emocjonalnej.

Film pozwala nam nie tylko na spotkanie z własnymi emocjami, ale również zaakceptowanie ich w bezpiecznych warunkach. Jest to szczególnie wartościowe w przypadku nieprzyjemnych i negatywnych emocji, których na co dzień unikamy. Gdy oglądamy film, identyfikujemy się z bohaterem, zwłaszcza jeśli jest podobny do nas pod względem wieku, płci czy problemu, z jakim się zmaga. Następnie doświadczamy tzw. katharsis – docieramy do głęboko ukrytych emocji. W końcowej fazie następuje wgląd – zastanawiamy się nad tym, czego doświadczyliśmy i przekładamy rzeczywistość filmową na swoje życie. W filmie spotykamy się zresztą nie tylko z bohaterem filmowym, ale właściwie sami ze sobą i swoimi emocjami. To, że nie analizujemy bezpośrednio swojej osoby, tylko sytuację bohatera filmowego, jest dla nas bezpieczne. Dzięki temu film rozbraja na chwilę wszystkie nasze mechanizmy obronne. Dlatego osoby, które na co dzień nie płaczą, w kinie doświadczają oczyszczającej roli łez. Do szczęście potrzebne są nam zarówno emocje pozytywne jak i negatywne.

Trening filmoterapii dostępny na stronie www.filmoterapia.pl w zakładce „trening”.

Martyna Harland - psycholog, absolwentka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie SWPS, a także Warszawskiej Akademii Filmowej. Zajmuje się tematyką emocji i inteligencji emocjonalnej oraz psychologią pozytywną. Prowadzi badania nad filmoterapią - wpływem filmów na rozwój, samoświadomości oraz lepsze rozumienie emocji. Prowadzi rubrykę filmoterapeutyczną w magazynie "Sens", gdzie rozmawia o aktualnych premierach filmowych z Grażyną Torbicką. Współpracuje, jako dziennikarka z Gazetą Wyborczą Magazynem Świątecznym. Tworzy cykl filmowy "Filmoterapia z Sensem" w Kinotece. Pracuje jako dziennikarka kulturalna w TVP, gdzie łączy zainteresowanie kulturą z pasją psychologiczną. Tworzyła programy: "Kocham Kino” TVP2 z Grażyną Torbicką (program skończył się w marcu 2016r) czy program publicystyczny "Hala Odlotów” z Katarzyną Janowską (skończył się w styczniu 2016r) oraz "Niedziela z" TVP Kultura. Członkini Stowarzyszenia Kobiet Filmowców.

Uważność i współczucie w psychoterapii
(liczba uczestników: 40 osób)

Warsztat wprowadzający w tematykę zastosowania metod opartych na uważności i współczuciu w psychoterapii. Czym jest uważność i współczucie, jak mogą pomóc, co nowego wnoszą w pracę psychoterapeuty? Teoria i modele pracy z pacjentem, badania i praktyczne zastosowanie. Warsztat składa się z części wykładowej i praktycznej.

Filip Kołodziejczyk - psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, certyfikowany nauczyciel i terapeuta uważności, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Mindfulness, współzałożyciel Instytutu Uważności i Psychoterapii.

Uczestnik pierwszego w Polsce szkolenia certyfikacyjnego na Nauczyciela i Terapeutę uważności, przeprowadzonego przez Niemiecki Institute for Mindfulness-based Approaches (IMA). Mentor szkolących się nauczycieli uważności przy współpracy z IMA. Przeprowadził ponad trzydzieści 2-miesięcznych treningów i terapii opartych na uważnosći (MBSR / MBCT). 

Posiada kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu treningów umiejętności psychologicznych - warsztatów profilaktycznych, antystresowych i rozwojowych dla osób dorosłych i młodzieży. Instruktor medytacji od 2006 r w tradycji Szambali, uczestnik wielu odosobnień i ponad 30 warsztatów medytacyjnych stanowiących całościowy trening umysłu (Mind Training) w tradycji Szambali.

Fałszywe oskarżenia o zgwałcenia - struktura zeznań, motywacje i osobowość rzekomo pokrzywdzonych
(liczba uczestników: 25-30 osób)

Spotkanie poświęcone będzie zjawisku, które w wyjątkowy sposób angażuje przedstawicieli prawa i psychologii śledczej - fałszywym oskarżeniom o zgwałcenia. Na podstawie przypadków z własnej praktyki w zakresie analizy śledczej i sądowej prowadzący przedstawi podstawowe zasady metodyki oceny psychologicznej w tego typu sprawach. Analiza dotyczyć będzie struktury oświadczeń i zeznań pseudo-pokrzywdzonych, wybranych cech osobowości oraz motywacji do składania fałszywych zeznań.

Dariusz Piotrowicz – psycholog. W okresie 2004–2010 pełnił obowiązki psychologa policyjnego w Komendzie Stołecznej Policji (Wydział do walki z Terrorem Kryminalnym i Zabójstw). Jest autorem książki „Negocjacje kryzysowe i policyjne. Wybrane zagadnienia psychologiczne i kryminologiczne” (2010), współautorem publikacji „Sytuacje kryzysowe w szkole” (2006) oraz wielu programów szkoleniowych z zakresu radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych dla oświaty, wymiaru sprawiedliwości oraz instytucji bezpieczeństwa i porządku publicznego. Autor kilkunastu artykułów dotyczących analizy zachowań agresywnych, komunikowania się w sytuacjach ekstremalnych zagrożeń oraz sytuacji kryzysowych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii stresu, komunikacji, interwencji kryzysowej oraz psychologii śledczej. Kierownik studiów podyplomowych „Psychologia śledcza w praktyce” oraz modułu specjalizacyjnego „Komunikacja i negocjacje w sytuacji kryzysowej”. Trener w obszarze komunikowania się w sytuacjach zagrożenia (negocjacje), profilowania kryminalnego nieznanych sprawców przestępstw oraz komunikowania się w procesie karnym (zeznania, analizy wypowiedzi). Biegły sądowy z zakresu psychologii śledczej przy Sądzie Okręgowym Warszawa–Praga. Współzałożyciel Koła Naukowego Psychologii Kryminalnej na Uniwersytecie SWPS, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i współtwórca Zespołu Psychologii Śledczej, przy warszawskim oddziale PTP.

Interwencja kryzysowa jako specyficzna forma pomocy psychologicznej
(liczba uczestników: 25 osób)

Podaczas warsztatu skupimy się na:

  • ustaleniu definicji kryzysu w kontekście rodzajów i typów sytuacji wywołujących stany dezintegracji w funkcjonowaniu jednostki.
  • przedstawieniu procesu rozwoju kryzysu w sytuacjach stresowych oraz traumatycznych
  • omówieniu zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego powstających zależnie od etapu i rodzaju kryzysu (stan ostry, przewlekły, chroniczny i transkryzysowy)
  • wpływie różnic indywidualnych w procesie radzenia sobie ze skutkami sytuacji trudnych i traumatycznych – analiza na przykładzie kryzysów uwarunkowanych sytuacyjnie.

dr Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała - psycholog, dr nauk humanistycznych. Pracuje na Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Autorka artykułów i książek naukowych z zakresu uwarunkowań rozwoju psychicznej reprezentacji emocji w normie i patologii (aleksytymii) oraz zaburzeń po stresie traumatycznym. Realizuje projekty badawcze w obszarze wpływu traum na rozwój PTSD i innych zaburzeń związanych z konsekwencjami traum złożonych. Kieruje autorskimi studiami podyplomowymi na Uniwersytecie SWPS: Psychologia Kryzysu i Interwencji Kryzysowej oraz Psychotraumatologia. Od kilkunastu lat nieprzerwanie zajmuje się praktyką kliniczną, specjalizując się w psychoterapii osób, które doświadczyły traum złożonych. Jest członkiem między innymi, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i European Society for Traumatic Stress Studies.

Pierwszeństwo dla absolwentów Uniwersytetu SWPS

Strefa Psyche, która odbędzie się 9 września skierowana jest przede wszystkim do absolwentów Uniwersytetu SWPS, dlatego też mają oni pierwszeństwo zapisu na poszczególne wydarzenia. Osoby, które są zainteresowane udziałem i zapiszą się na wykład lub warsztaty otrzymają od nas potwierdzenie możliwości wzięcia udziału po 31 sierpnia.

[Form StrefaPsyche_09092017_Warszawa not found!]

Termin i miejsce

9 września 2017 r.
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31

Kontakt

Justyna Bobko
Koordynator Strefy Psyche i Strefy Rodzica w Warszawie
tel. 22 517 99 41
e-mail: [email protected]

Wydarzenia

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia