sp logo new white

logo uswps nazwa 3

Jak zapewnić wsparcie dziecku, u którego zdiagnozowano autyzm, ADHD lub zespół Aspergera? Co zrobić, gdy nastolatek przeżywa bunt, a huśtawka emocjonalna uniemożliwia mu funkcjonowanie? Jak ochronić dzieci przez zagrożeniami czyhającymi w internecie? „Trzecia edycja spotkań dla rodzica – Strefa Psyche. Forum Rodzica” to okazja, by rodzice w trakcie ciekawych wykładów zdobyli wiedzę na temat najbardziej palących problemów wychowawczych. W tym czasie najmłodsi będą mogli wziąć udział w warsztatach, które odkryją przed nimi fascynujące tajniki fizyki, a także treningu spostrzegawczości.

Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

1 września
10.00-15.00
Katowice

Program

10:00-11:303xA: Autyzm, ADHD i zespół Aspergera – mgr Żaneta Rachwaniec-Szczecińska | wykład dla rodziców

11:30-11:45 – Przerwa

11:45-13:15 Emocjonalny świat młodego człowieka – mgr Kamil Zieliński | wykład dla rodziców

13:15-13:30 – Przerwa

13:30-15:00Nastolatek w XXI wieku – cyberświat i dopalacze. Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy i dopalaczach – mgr Aleksandra Żyłkowska | wykład dla rodziców

Dla dzieci

10:00-11:30O zjawiskach panujących na powierzchni cieczy – czyli, czym jest napięcie powierzchniowe – pokaz animatorów z Fabryki Wiedzy | pokaz dla dzieci

11:30-11:45 – Przerwa

11:45-13:15Oporniki, kondensatory, potencjometry – czyli słów kilka o elektronice – pokaz animatorów z Fabryki Wiedzy | pokaz dla dzieci

13:15-13:30 – Przerwa

13:30-15:00Czy mózg się myli. Trening spostrzegawczości – Ewa Bensz | warsztat

3 x A: Autyzm, ADHD i zespół Aspergera

Współcześnie coraz częściej diagnozuje się u dzieci autyzm, ADHD albo zespół Aspergera. Ciągle jednak mało dostępne są dla rodziców źródła rzetelnej wiedzy i pomocy w sytuacji choroby dziecka. Rodzice zastanawiają się zatem, co jest normą, a co w zachowaniu dziecka powinno ich niepokoić. Nie wiedzą również, jak wspierać swoje dzieci i jak poradzić sobie z własnymi emocjami w tej niełatwej sytuacji. Podczas wykładu porozmawiamy o prawidłowościach w rozwoju dziecka oraz objawach, które powinny wzbudzić niepokój rodziców. Poruszmy takie zagadnienia, jak:

  • możliwości pomocy dzieciom z określoną diagnozą oraz metody ich wsparcia,
  • współpraca ze szkołą lub przedszkolem w zakresie udzielania pomocy dziecku,
  • rodzaje wsparcia, jakie może otrzymać rodzic dziecka dotkniętego autyzmem, ADHD czy zespołem Aspergera,
  • wydobycie z dziecka jego mocnych stron oraz wsparcie go w rozwoju.

258 rachwaniec szczecinska

mgr Żaneta Rachwaniec-Szczecińska – psycholog, socjolog, doktorantka, wykładowczyni na Uniwersytecie Śląskim oraz Uniwersytecie SWPS. Ukończyła liczne kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje, m.in.: Szkołę Trenerów Warsztatu Umiejętności Psychospołecznych, Akademię Liderek i Animatorek Społecznych oraz Akademię CSR i Współpracy Międzysektorowej. Na co dzień prowadzi warsztaty z młodzieżą, szkoli pracowników wszystkich sektorów, a terapeutycznie wspiera osoby w kryzysie, prowadząc grupy wsparcia. Przepracowała tysiące godzin w sali szkoleniowej.

Emocjonalny świat młodego człowieka

Emocje towarzyszą nam bez przerwy, ale mało kto z nas potrafi je zdefiniować. Pojawiają się u człowieka znacznie wcześniej niż mowa, z reguły są pomocne, choć czasem możemy mieć wrażenie, że tylko przeszkadzają. Niezależnie od wszystkiego, są niezbędne do sprawnego funkcjonowania. Podczas wykładu porozmawiamy o emocjach występujących u dzieci i młodzieży, huśtawce emocjonalnej, buntach i burzach emocji. Uczestnicy dowiedzą się, jak powstają emocje, co może je powodować oraz w jaki sposób możemy starać się nad nimi zapanować.

258 kamil zielinski

mgr Kamil Zieliński – psycholog, trener biznesu, nauczyciel akademicki, przedsiębiorca. Stale współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz sektorem biznesowym. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Ekspert do spraw psychologii społecznej i komunikacji w Centrum Analiz Miejskich IRRP oraz recenzent naukowy portalu Mała Psychologia. Interesuje się metodami rozwoju biznesu, psychologią społeczną, wywieraniem wpływu, autoprezentacją, zagadnieniami związanymi ze stresem i odpornością psychiczną oraz psychologią komunikacji i języka.

Nastolatek w XXI wieku – cyberświat i dopalacze. Jak mądrze rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy i dopalaczach

Co w sieci może zagrażać mojemu dziecku? Kiedy rozpocząć rozmowę o dopalaczach? Kto najczęściej po nie sięga? W ostatnim dziesięcioleciu, mimo coraz większej profilaktyki i zdrowotnej świadomości społeczeństwa, obserwuje się narastający problem uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Związki te, które potocznie w Polsce nazywamy „dopalaczami”, do niedawna były ogólnodostępne w sklepach w większości miast. Aktualnie można je kupić głównie przez strony internetowe. Podczas wykładu opowiemy, czym są dopalacze, a także jakie zagrożenia mogą spotkać dzieci w wirtualnej przestrzeni. 

258 ola zylkowska

mgr Aleksandra Żyłkowska – psycholog, psychoterapeuta, seksuolog. Pracuje w Zagłębiowskim Centrum Onkologii im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej na oddziale ogólnopsychiatrycznym. W Strefie Młodzieży Uniwersytetu SWPS prowadzi warsztaty i szkolenia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pedagogów szkolnych, a także w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Ukończyła specjalizacje z seksuologii klinicznej na podyplomowych studiach seksuologia kliniczna na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Jest w trakcie czteroletniego Kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii w Krakowie. Kurs posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTS). Zgodnie z wymogami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) oraz Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego swoją pracę poddaje stałej superwizji u osób posiadających tytuł superwizora PTP oraz PTS.

O zjawiskach panujących na powierzchni cieczy – czyli, czym jest napięcie powierzchniowe

W trakcie warsztatów dzieci dowiedzą się, czym jest napięcie powierzchniowe i gdzie mogą je zaobserwować. Wezmą udział w doświadczeniach i eksperymentach, w czasie których będą malować kolorowe obrazy, wykorzystując napięcie powierzchniowe. Zobaczą, jak ucieka pieprz oraz sprawdzą, czy na powierzchni cieczy możemy układać różne przedmioty. Na koniec warsztatów będziemy walczyć z grawitacją oraz zrobimy balonowe szaszłyki.

Prowadzenie: animatorzy z Fabryki Wiedzy

Oporniki, kondensatory, potencjometry – czyli słów kilka o elektronice

Pod okiem animatorów dzieci nie tylko zapalą diodę, lecz także dowiedzą się, jakie warunki muszą być spełnione, żeby do tego doszło. Złożą też kilka układów, dzięki czemu dowiedzą się, jak działa latarka czy ładowarka oraz sprawdzą czy z diody LED można zrobić tęczę.

animatorzy fabryka wiedzy

Łukasz Adam – chemik z wykształcenia i zamiłowania. Ciekawy świata i niecodziennych rozwiązań, poszukuje i odkrywa, uwielbia mówić, być w ciągłym kontakcie z ludźmi, bo dla niego to największa skarbnica wiedzy.

Marcin Maszka – animator do zadań specjalnych. Wierzy, że otwarty umysł jest kluczem do większości drzwi. Wyznaje zasadę: nauka poprzez zabawę! Zaraża uśmiechem i pozytywną energią. 

Czy mózg się myli. Trening spostrzegawczości

Uważność i koncentracja są niezbędne każdemu uczniowi. Dobrze rozwinięta spostrzegawczość pomaga w czytaniu i wyszukiwaniu informacji. Zdolność skupienia uwagi z kolei to właściwie recepta na poprawne rozwiązywanie zadań i efektywną naukę w domu. Czy możemy wyćwiczyć te umiejętności? Z pewnością możemy nad nimi pracować i je rozwijać za pomocą prostych ćwiczeń w formie zabaw i gier.

258 ewa bensz

Ewa Bensz – trener technik pamięciowych i szybkiego czytania, właściciel firmy szkoleniowej Lucky Mind. Pedagog i nauczyciel akademicki. Jest trenerem i audytorem w projektach szkoleniowych dla placówek edukacyjnych z zakresu neurodydaktyki i kreatywności. Prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży, pomaga uczniom z problemami edukacyjnymi, m.in. z dysleksją, trudnościami w koncentracji. W wolnych chwilach uwielbia biegać, to jej najlepsza recepta na relaks.

Kontakt

Monika Bazan
Koordynator Strefy Psyche – sekcja da rodziców

tel.: 32 750 60 84
tel. kom.: 785 202 511
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Miejsce

Uniwersytet SWPS w Katowicach, ul. Techników 9

{ BreezingForms : StrefaPsyche_01092018_Katowice }

Fotografia zawsze tworzy własną rzeczywistość. Jej tworzywem jest jednak materialność, stąd pytanie o jej relację ze światem, o mimesis. Czy fotografia jest mimetyczna względem otoczenia? Przychodzimy na świat bez obrazów rzeczywistości. Z chwilą narodzin musimy nauczyć się widzieć świat i zgromadzić w naszym banku jego obrazy. Profesor Grzegorz Przyborek stawia pytanie, czy fotografia tworzy obraz, który jest podobny do rzeczywistości czy raczej do naszej wiedzy o tej rzeczywistości (czyli do obrazów mentalnych)? Czy patrząc na zdjęcie korzystamy z wyobraźni, czy z wcześniej nabytej wiedzy? Te kwestie rozstrzygniemy podczas czerwcowej Strefy Psyche Extra.

19 czerwca
18.00 – 19.30
Katowice

Świat złudzeń – fenomen fotografii

W ramach wykładu przedstawione zostaną różne sposoby patrzenia na fotografię. Prelegent postawi kilka pytań, zachęcających do zastanowienia się nad istotą fotografii:

  • Czy w związku z pojawieniem się fotografii cyfrowej nadal uważamy, że fotografia jest kalką, szybą, przez którą widać rzeczywistość? (troszkę historii w etapach – rower i camera Niepce’a)
  • Czy fotografia tworzy obraz, który jest podobny do rzeczywistości czy raczej do naszej wiedzy o tej rzeczywistości, czyli obrazów mentalnych?
  • Czy patrząc na zdjęcie, korzystamy z wyobraźni, czy z wcześniej nabytej wiedzy? (wykres z powierzchniami)
  • Czy idąc za słowami Arnaud Classa i Rolanda Barthes’a „fotografia jest obrazem bez materii”?

Istnieje wiele sposobów na życie. Są tzw. standardowe drogi, zalecane, poprawne moralnie i politycznie. Są też drogi mniej popularne, tak, jakby ich właściciel nie liczył się z własnym ego. Celami są raczej wizje i marzenia niż wykalkulowana kariera. Wykład poświęcony będzie wizji, utopii, wzniosłości iluzji. Ludziom odrzuconym, pominiętym i wzgardzonym. Ludziom otwartym, szczerym. Poświęcamy go marzycielom. Wykład będzie oparty na przykładach prac wybranych artystów oraz prezentacji dorobku artystycznego prelegenta.

Główne zagadnienia wykładu:

  • Odkrywanie możliwości fotografii
  • Obraz bez fizycznego piętna artysty (ikona)
  • Fotografia – rzeźba
  • Wiarygodność fotografii – główny atut
  • Samodzielne egzystencje świata fotografii poza rzeczywistością
przyborek 1
przyborek 2
 

258 grzegorz przyborek

prof. dr hab. Grzegorz Przyborek – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom na Wydziale Grafiki w 1974 roku. Od 1976 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Akademii Sztuk Pięknych  im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 1997 roku profesor tytularny. Jest autorem licznych tekstów o fotografii. Ma w swoim dorobku dydaktycznym wielu wychowanków aktywnie działających w sztuce. Brał udział w wielu wystawach w Polsce oraz za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Stadtmuseum Gross-Gerau w Nadrenii, Collectiones des Artotheques „Photographie d’Auteur” w Lyonie, Fonds National d'Art Contemporain w Paryżu.

{ BreezingForms : StrefaPsyche_19062018_Katowice }

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska

tel. +48 785 202 511
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Miejsce 

 Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach, ul. Techników 9, sala 204

Co jest obecnie najcenniejszą umiejętnością projektanta stron internetowych? Znajomość user experience design! Pod tą nazwą kryje się projektowanie doświadczeń użytkownika, tak aby korzystanie z produktu wzbudzało w nim pozytywne odczucia oraz dawało satysfakcję. W majowej Strefie Psyche Extra Monika Mikowska, specjalistka ds. mobile UX design, opowie o znaczeniu user experience w projektowaniu produktów i usług internetowych.

17 maja
18.00 – 19.30
Katowice

Wstęp do user experience design

To wykład, który pozwoli zrozumieć, czym jest user experience w projektowaniu produktów i usług internetowych. Prelegentka omówi kilkanaście aplikacji mobilnych w kontekście UX. Wraz z uczestnikami poszuka odpowiedzi na pytanie o rolę innowacyjności w tworzeniu nowych produktów.

Wykład jest znakomitą okazją, aby przekonać się, jak interdyscyplinarną dziedziną jest projektowanie doświadczeń użytkowników. Spotkanie jest adresowane do osób rozważających podjęcie studiów podyplomowych na kierunku user experience design oraz wszystkim zainteresowanych projektowaniem doświadczeń użytkowników.

258 monika mikowska

mgr Monika Mikowska – CEO agencji Mobee Dick, zajmującej się budową produktów i usług cyfrowych, w portfolio której znajduje się ponad 100 projektów, m.in. dla TUiR Warta, Żabka Polska, Agora, Edipresse, Getin Noble Bank, Raiffeisen Bank Polska, ING Bank Polska, Wirtualna Polska, Rainbow Tours, TUI, Play, Empik, PKP Intercity. Wiodąca w Polsce specjalistka ds. mobile UX design. Autorka popularnego bloga jestem.mobi, nagrodzonego Wyróżnieniem Specjalnym w konkursie Blog Roku 2013. Autorka cenionych raportów branżowych: „POLSKA.JEST.MOBI”, „BANK.JEST.MOBI”, „Marketing mobilny w Polsce”, „Mobile Commerce w Polsce” i „Raport użyteczności mobilnych aplikacji bankowych”. 

Jurorka czterech edycji prestiżowego konkursu Mobile Trends Awards. Współautorka książki „E-marketing”, wydanej przez PWN oraz „Biblia e-biznesu 2”, wydanej przez Helion. Wykładowca na AGH i WSE w Krakowie i Collegium Da Vinci w Poznaniu. Prelegentka na największych konferencjach branżowych (np. Mobile Trends Conference, infoShare, Internet Beta, I <3 Marketing, UX Poland).

W branży internetowej pracuje już 13 lat. Zafascynowana trendem mobile od 10 lat. Jedna ze stu kobiet w Polsce wyróżnionych w 2014 roku tytułem Ambasadorki Przedsiębiorczości Kobiet. Absolwentka poznańskiej Akademii Ekonomicznej, na której ukończyła publicystykę ekonomiczną i public relations. Związana ze studiami podyplomowymi UXD w Katowicach od pierwszej edycji – przez 3 lata jako wykładowca i mentorka, teraz jako kierownik lokalny.

{ BreezingForms : StrefaPsyche_17052018_Katowice }

Termin i lokalizacja

17 maja 2018 r., godz. 18.00-19.30
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9, aula

Kontakt

Monika Bazan
Specjalista ds. rekrutacji
Koordynator projektu Strefa Psyche - sekcja dla rodziców

tel. 32 750 60 84
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Drukuj

Mówi się o kryzysie wartości, rodziny, wspólnoty. Z mediów docierają złowróżbne komunikaty – o kryzysie finansów publicznych, służby zdrowia, wizerunku partii. Gdzie nie spojrzeć – tam kryzys. Czy na pewno rozumiemy to pojęcie? W jaki sposób wykorzystać kryzys do pozytywnej zmiany w życiu? Czy w takich sytuacjach interwencja kryzysowa odnosi pożądany skutek? O tym, jak psychologia radzi sobie z kryzysem, opowie mgr Liliana Krzywicka podczas wykładu w Strefie Psyche Extra.

21 czerwca
18.00 – 19.30
Katowice

Czasy kryzysów wyzwaniem dla psychologii – o interwencji kryzysowej

Słowo „kryzys” pochodzi od greckiego „krisis” i oznacza: wybór, zmaganie się, walkę. Rzeczywiście, w sytuacji kryzysowej walczymy z przeszkodą, która uniemożliwia nam realizację celu. Wybieramy możliwie najlepsze rozwiązanie, nierzadko pod presją czasu i w poczuciu zagrożenia. Chyba że lęk jest na tyle silny, że paraliżuje jakiekolwiek działanie. Kryzys może być zarówno konsekwencją jednostkowych doświadczeń, jak i wynikać z przyczyn zupełnie niezależnych od nas, jak wojna czy klęska żywiołowa.

Te nieoczekiwane zdarzenia prowadzą do załamania się dotychczasowych sposobów zaradczych, zakotwiczenia w poczuciu niemożności, paraliżu psychicznym, a w rezultacie – zakorzenienia się w traumie. Interwencja kryzysowa ma zapobiegać powstawaniu traumy zarówno na poziomie jednostkowym, jak i grupy społecznej.

258 liliana krzywicka

Liliana Krzywicka – psycholog, socjolog, kierownik Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Katowicach, wykładowca Uniwersytetu SWPS w Katowicach, certyfikowany specjalista w zakresie superwizji interwencji kryzysowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, członek Rady Certyfikacyjnej Sekcji Interwencji Kryzysowej PTP, certyfikowany specjalista i superwizor ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, członek Rady Ekspertów ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przy PARPA – w Warszawie, terapeuta w nurcie terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach, trener asertywności.

Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w kryzysie i po traumie, doznającymi i stosującymi przemoc. Specjalizuje się w problematyce przemocy w bliskich związkach, kryzysu oraz interwencji kryzysowej, traumy i zaburzeń więzi.

{ BreezingForms : StrefaPsyche_21062018_Katowice }

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska

tel. +48 785 202 511
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Miejsce 

 Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach, ul. Techników 9, sala 204

Istnieje dużo mitów na temat funkcjonowania gangów oraz przynależności do nich. W filmach i książkach przedstawiane są więc obrazy, które nie zawsze są zgodne z rzeczywistością. Podczas wykładu profesor Daniel Boduszek z katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS przedstawi temat przynależności do gangów od strony psychologicznej, zakwestionuje koncepcje obecne w mediach i zaprezentuje wyniki badań naukowych, które przeprowadził z udziałem młodocianych członków gangów ze Stanów Zjednoczonych.

Limit miejsc na wykład został wyczerpany!

8 maja
17.30 – 19.00
Katowice

Psychologia gangów

W filmach prezentowane są obrazy gangów, które nie są zgodne z rzeczywistością. To sprawia, że istnieje wiele mitów na temat ich funkcjonowania, a ludzie mają błędny obraz działania. 

Podczas wykładu profesor Daniel Boduszek zakwestionuje koncepcje obecne we współczesnych mediach. Przedstawi również kompleksową definicję przynależności do gangu i współczesne psychologiczne teorie przynależności do gangów.

Podczas wykładu profesor zaprezentuje wyniki badań naukowych, które przeprowadził z udziałem młodocianych członków gangów ze Stanów Zjednoczonych.

Prelegent

258 daniel boduszek

Prof. Daniel Boduszek – jest psychologiem kryminalnym specjalizującym się w obszarze psychopatii kryminalnej. Doktorat uzyskał na University of Ulster (Wielka Brytania), habilitację na Uniwersytecie SWPS (Polska) i profesurę z psychologii kryminalnej na University of Huddersfield (Wielka Brytania). Jest założycielem recenzowanego międzynarodowego czasopisma naukowego Journal of Criminal Psychology oraz członkiem rad redakcyjnych Journal of Criminal Justice, Deviant Behavior, Polish Psychological Bulletin, Current Issues in Personality Psychology i Frontiers in Psychology (Legal and Forensic). Posiada szerokie doświadczenie w pracy w więzieniach w różnych krajach. Prowadzi badania naukowe wśród więźniów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Pakistanie, Tanzanii, na Karaibach i w Polsce. Jego zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia psychopatii kryminalnej, kryminalnych struktur poznawczych, samobójstw i zdrowia psychicznego w więzieniach, a także problematykę zabójstw, recydywy oraz prizonizacji. Jego badania były finansowane przez Unię Europejską, Economic and Social Research Council, UNICEF, RCUK Global Challenges Research Fund i zostały opublikowane w międzynarodowych czasopismach recenzowanych. Związany jest z University of Huddersfield, gdzie zajmuje dwa stanowiska: profesora zwyczajnego psychologii kryminalnej oraz dyrektora Centrum Szkoleniowego Metod Badawczych. Na katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z psychologii zachowań przestępczych i metodologii psychologii kryminalnej. 


Limit miejsc wyczerpany.

Termin i lokalizacja

8 maja 2018 r.
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9, aula

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR
tel. 32 721 26 55, tel. kom. +48 785 202 511

e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Drukuj

Wydarzenia

Archiwum wydarzeń

Image not available

Patronat medialny

Slider

Kanały

Zobacz także

strefa psyche strefa designu strefa zarzadzania strefa kultur logo