Skupienie się na zmianie nawyków i zachowań w jednym obszarze powoduje nieproporcjonalnie duży efekt obejmujący także inne obszary. Tak działa mikrokorekta, która prowadzi do makrozmiany i przynosi rzeczywistą korzyść dla wszystkich, których ma dotyczyć – tłumaczy dr Michał Kaźmierski, doświadczony praktyk biznesu i wykładowca Uniwersytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i Przywództwo.

Wyobraźmy sobie, że mamy wydobyć z kłopotów dużą, zatrudniającą tysiące ludzi firmę działającą w przemyśle ciężkim. Cel, który przed nami postawiono, nie jest łatwy, ponieważ by wyjść na prostą, firma, czyli przede wszystkim jej pracownicy, musi znacząco zmienić się w wielu obszarach. Tylko dzięki temu będzie mogła stawić czoło zmieniającemu się otoczeniu i zmierzyć się z konkurencją. Bieżąca sytuacja przedsiębiorstwa bardzo niepokoi akcjonariuszy, którzy oczekują od nowego szefa przedstawienia konkretnego planu i szybkiego wdrożenia zdecydowanych działań. Co w takiej sytuacji zrobić, od czego zacząć?

Przed takim właśnie wyzwaniem stanął Paul O'Neill, kiedy w 1987 r. obejmował stanowisko dyrektora generalnego Alcoa - największej huty aluminium w Stanach Zjednoczonych. O'Neill zdawał sobie sprawę, że wydobycie firmy z tarapatów wymagać będzie fundamentalnych zmian w kulturze i sposobie działania. Miał również pełną świadomość, że nawet zajmując najwyższe stanowisko w firmie, nie może tak po prostu wydać pracownikom polecenia, by się zmienili. Dlatego postanowił obrać inny kierunek działania, który przedstawił podczas swojego pierwszego spotkania z inwestorami.Jego prezentacja wprowadziła w osłupienie akcjonariuszy i analityków, ponieważ nie zawierała oczekiwanych planów i prognoz wzrostu obrotów i zyskowności. Zaskoczonym inwestorom O'Neill powiedział, że jego plan zakłada skoncentrowanie się na bezpieczeństwie pracowników i uczynienie Alcoa najbezpieczniejszym miejscem pracy w Ameryce.

„Jeżeli chcecie zrozumieć, jak radzi sobie Alcoa, musicie patrzeć na wskaźniki bezpieczeństwa" - powiedział, podkreślając, że jedyną miarą oceny wyników firmy będzie zmniejszająca się liczba wypadków przy pracy. Wielu analityków słysząc tak „nieprofesjonalne" podejście, doradziło swoim klientom szybkie pozbycie się akcji Alcoa. Wkrótce jednak musieli przyznać, że nie mieli racji, a Alcoa pod rządami Paula O'Neilla w ciągu kilku zaledwie lat kilkakrotnie zwiększyła zarówno obroty, jak i zyski.

Strategia przyjęta przez Paula O'Neilla jest doskonałą ilustracją odwołania się do koncepcji wdrożenia mikrokorekty w celu uzyskania makroefektów.

Kaskada zmian

Mikrokorekta to taka zmiana w działaniu czy myśleniu, która, sama w sobie niewielka, zapoczątkowuje kaskadę procesów prowadzących do daleko idących zmian. Źródłem skuteczności tego podejścia jest to, że skupienie się na zmianie nawyków i zachowań w jednym obszarze powoduje nieproporcjonalnie duży efekt obejmujący także inne obszary. Aby spełnić kryteria mikrokorekty, zmiana, którą wprowadzamy, powinna być jak najprostsza, bardzo konkretna, naturalna i jednocześnie atrakcyjna dla tych, których ma dotyczyć, przynosić rzeczywistą i jasną dla wszystkich korzyść. Istotne jest też, żeby można ją przedstawić jako działanie pozytywne, czyli raczej szukajmy zmiany, którą można opisać słowami: „Od dziś będziemy..." niż: „Od dziś nie będziemy...".

Mikrokorekta Paula O'Neilla spełniała powyższe kry¬teria i jednocześnie odnosiła się do aspektów leżących u podstaw skutecznego angażowania pracowników. Przede wszystkim stawiała jasny cel, z którym pracownicy mogli utożsamić się zarówno na poziomie racjonalnym, jak i emocjonalnym. Znacznie chętniej będziemy uznawać cele organizacji za swoje, kiedy będą nieść wyższą wartość, gdy dadzą nam przekonanie, że to, co robimy, jest ważne i przynosi korzyści mierzone nie tylko wynikiem finansowym. Ponadto, jasno widoczna z punktu widzenia pracownika rzeczywista dbałość szefów firmy o bezpieczeństwo dawała poczucie szacunku i docenienia. I wreszcie - otwarta komunikacja i słuchanie informacji zwrotnych odpowiadało na trzeci istotny aspekt, jakim jest poczucie wpływu na to, co dzieje się w zespole czy organizacji.

Podchodząc do stojącego przed nim wyzwania w bardziej tradycyjny sposób, Paul O'Neill prawdopodobnie zdecydowałby się zatrudnić sztab zewnętrznych konsultantów i z ich pomocą przygotować program „zmiany kultury organizacyjnej". Wtedy jednak mógłby napotkać różne punkty oporu we wdrażaniu tej przypuszczalnie bardziej złożonej, mniej zrozumiałej i przede wszysddm wprowadzanej odgórnie strategii. O'Neill poprzez skierowanie uwagi na jeden obszar uruchomił mechanizmy pozytywnej zmiany w całym przedsiębiorstwie, unikając jednocześnie wprowadzania działań wyzwalających naturalny opór przed zmianą.

 

O sukcesach i porażkach firm decydują ludzie, ich potencjał i zaangażowanie. Od menedżerów zaś w dużym stopniu zależy, w jaki sposób ten potencjał będzie wykorzystany

Spersonalizowane poczucie odpowiedzialności

Podobnie jak w przypadku wdrażania każdej zmiany, tak i przy wprowadzaniu mikrokorekty niezbędna jest determinacja i wytrwałość. W Alcoa sprawy bezpieczeństwa omawiane były podczas każdego spotkania i to jako pierwszy punkt porządku dziennego, a dopiero potem menedżerowie przedstawiali bieżące wyniki operacyjne. Mówiąc o poprawie bezpieczeństwa w sposób zdeterminowany i konsekwentny, Paul O'Neill pokazał, że podchodzi do sprawy poważnie, i że takiego samego odpowiedzialnego podejścia oczekuje od wszystkich menedżerów.

Kiedy w hucie wydarzył się śmiertelny wypadek, O'Neill niezwłocznie zebrał wszystkich szefów i oświadczył: „To myśmy zabili tego człowieka". W ten sposób uświadomił wszystkim, że odpowiedzialność za to, co się stało, ciąży na nim samym i na każdym z obecnych członków kadry kierowniczej. Nacisk na bezpieczeństwo otworzył drogę do głębszej zmiany myślenia menedżerów Alcoa - O'Neill mógł uświadomić im ich osobistą odpowiedzialność za podejmowane działania bądź ich zaniechanie. Odtąd każdy lider wiedział, że jego odpowiedzialność w obszarze bezpieczeństwa jest tak samo ważna jak w osiąganiu celów biznesowych czy wyników finansowych.

 

Mikrowykluczenia zabijają zaangażowanie

Przykład Alcoa dobrze ilustruje proces przeprowadzania zmiany na poziomie dużej organizacji, ale wprowadzanie zmiany tą metodą możemy z powodzeniem zastosować także w mniejszym zespole oraz w przypadku siebie samego. Warto uświadomić sobie, że tak jak mikrokorekty mogą przynosić zdumiewające pozytywne efekty, tak czasem nasze drobne, nieuświadamiane zachowania mogą stać na drodze do budowania pełnego zaangażowania zespołów i tym samym do odnoszenia sukcesów. Jak pokazują badania, brak zaangażowania pracowników jest jednym z najpoważniejszych problemów, z którymi muszą dziś zmierzyć się organizacje.

Liderzy wszystkich szczebli odgrywają znaczącą rolę bądź to zapobiegając, bądź przyczyniając się do narastania tego problemu we własnej organizacji. Niekiedy szefowie nie zdają sobie sprawy z tego, jak nawet z pozoru drobne zachowania mogą mieć poważne, negatywne konsekwencje dla motywacji zarządzanych zespołów. Na to zjawisko zwróciła uwagę już na początku lat 70. XX wieku Mary Rowe, która wprowadziła pojęcie „mikrowykluczeń". Zaobserwowała ona, że takie z pozoru niewinne gesty, jak np. systematyczne mylenie imion, przekręcanie nazwisk, mylenie tytułów i funkcji, sprawdzanie poczty elektronicznej lub wiadomości w telefonie podczas rozmowy, preferencyjne udzielanie głosu czy prowadzenie rozmowy w języku niezrozumiałym dla jednej ze stron, są bardzo silnie negatywnie odbierane przez ludzi i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, zwłaszcza jeżeli kumulują się przez jakiś czas.

U ludzi doświadczających takich zachowań rodzi się poczucie bezsilności i frustracji, które może prowadzić do obniżenia wyników w pracy, a w ostateczności do niekontrolowanego wybuchu złości czy podjęcia z po¬zoru nagłej decyzji o odejściu.

Ludzie przychodzą do firmy, ale odchodzą od menedżera

Dlatego na każdym liderze uczciwie podchodzącym do pełnionej roli ciąży szczególna odpowiedzialność nie tylko wobec stawianych celów biznesowych i zarządzanego zespołu pracowników, ale też, a może przede wszystkim, wobec siebie. Lider skuteczny, który potrafi zaangażować pracowników, musi zacząć od poznania siebie, wzorców własnych zachowań, reakcji w różnych sytuacjach, zlokalizowania swoich martwych punktów, które mogą być przeszkodą na drodze do realizowania osobistego i zawodowego potencjału.

W wielu profesjach naturalne jest posiadanie trenerów, mentorów, którzy pomagają w osiąganiu jak najlepszych rezultatów. Takie możliwości istnieją także dla liderów, a grupa menedżerów korzystających z takiej pomocy rośnie. Dobry trener lub mentor może dać sporo obiektywnej informacji zwrotnej, na podstawie której łatwiej będzie nam zaprojektować odpowiednią mikrokorektę. Na przykład: jednym z najczęściej zgłaszanych przez podwładnych problemów jest to, że szefowie ich nie słuchają. Dziś jednak pracownicy oczekują bardziej partnerskiego podejścia i coraz częściej nie godzą się na autorytarny i nakazowy styl zarządzania. Jeżeli więc mamy tendencję do np. przerywania w połowie zdania, to prostą i skuteczną mikrokorektą będzie wyrobienie sobie nawyku brania głębokiego oddechu, zanim komuś przerwiemy. Jacek Santorski podczas wykładów przytacza historię jednego z absolwentów Akademii Psychologii Przywództwa, który z dużym powodzeniem wdrożył tę prostą zasadę i dzięki temu bardzo poprawił swój wizerunek jako szef.

Kiedy stanie przed nami kolejne wyzwanie, warto pamiętać o historii huty Alcoa i Paula O'Neilla, która pokazuje, że o sukcesach i porażkach firm decydują potencjał i zaangażowanie ludzi. Od menedżerów zaś w dużym stopniu zależy, w jaki sposób ten potencjał będzie wykorzystany. Przykład Alcoa uczy, że droga do skutecznego przeprowadzenia złożonego procesu, jakim jest zmiana kultury organizacyjnej, może leżeć w zmianie sposobu myślenia, a droga do twardych biznesowych rezultatów może prowadzić przez zmianę zachowań w pozornie odległych obszarach.

 

Artykuł był publikowany w sierpniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 3/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

Znalezione obrazy dla zapytania michał kaźmierski swps

dr Michał Kaźmierski

Doświadczony praktyk biznesu, z wykształcenia lekarz, od ponad 20 lat związany z przemysłem farmaceutycznym, gdzie zdobywał doświadczenie biznesowe oraz jako menedżer i lider. Wprowadził do Polski budując od podstaw oddziały globalnych, wiodących koncernów przemysłu farmaceutycznego zdobywając unikalne doświadczenie w zarządzaniu wszystkimi stadiami rozwoju biznesu od fazy „start-upu” do prowadzenia dojrzałej organizacji. Obecnie pracuje jako Dyrektor Generalny Gilead Sciences na Polskę oraz Kraje Bałtyckie. 

Wykładowca Uniwersytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i przywództwo, trener i wykładowca Akademii Psychologii Przywództwa (od 2016) oraz platformy APPx, certyfikowany trener Insight Discovery oraz metody „Core Quality” Daniela Ofmana. Od wielu lat łączy praktykę biznesową z zainteresowaniami w obszarach rozwoju przywództwa i organizacji, zdobytą wiedzą dzieli się w trakcie szkoleń, wykładów oraz publikacji.

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia