Lider nie jest robotem. Wyróżnia się m.in. tym, że ma nad ludźmi przewagę energetyczną, emocje, których może użyć konstruktywnie. Pod warunkiem, że przełoży je z reakcji na odpowiedzi. Autentyczny lider odpowiada więc, a nie reaguje - mówi psycholog i coach Jacek Santorski, mentor kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

 

Liderem się rodzi czy zostaje?

Małgorzata MierżyńskaWodzem człowiek się rodzi czy się tego uczy?

Jacek SantorskiZbyt dużo wiem, żeby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Poza tym, poszukiwania trwają. Jedno, co wiadomo, to że skłonności do przewodzenia, do wykazywania większej energii i determinacji, silniejszego zaangażowania emocjonalnego mogą być bardziej związane z aspektami charakterologicznymi i wrodzonymi cechami temperamentalnymi. Jednak to nie geny odpowiadają za zdolność do dobrego zarządzania i ustawiania priorytetów. Zarządzanie to już wyuczona umiejętność związana z implementacją wizji i prowadzeniem ludzi do osiągnięcia zamierzonych celów.

Małgorzata MierżyńskaAle są przecież liderzy, którzy wyłaniają się spontanicznie, pod wpływem chwili, i których nikt nigdy nie uczył, jak kierować ludźmi.

Jacek SantorskiZdarza się, że liderami stają się osoby, po których się tego nie spodziewano. To tzw. przywództwo incydentalne. Przypomina mi się tu Ewa Komorowska, żona polskiego dyplomaty i byłego wiceministra spraw zagranicznych Stanisława Komorowskiego, który zginął w katastrofie smoleńskiej. Kiedy uznała, że wszystkie te spekulacje, pomówienia i podziały, które zaczęły pojawiać się zaraz po katastrofie, to wyraz nieporadnego radzenia sobie z traumą, wpadła na pomysł, żeby jak najszybciej zorganizować wyprawę na miejsce tragedii. Działała w myśl zasady, że jak się miało wypadek w tunelu, trzeba tamtędy znów jak najszybciej pojechać. Przekonała wielu skłóconych członków rodzin ofiar katastrofy i panią prezydentową, aby wynająć samolot i polecieć tam w ramach autoterapii. Załatwiła zabezpieczenie, ochronę, przekonała lekarza, duchownego i kilkoro terapeutów, abyśmy towarzyszyli grupie jako swego rodzaju osłona psychologiczna i duchowa. Miała wizję, przekonała do niej innych i ją zrealizowała. Koordynowała całą akcję, a jednocześnie pojawiała się w mediach, prowadząc bardzo potrzebną w tamtym czasie stonowaną, choć poruszającą i - można powiedzieć - charyzmatyczną narrację w sprawie przeżywania tej strasznej straty. Przez rok żałoby zorganizowała dwie wyprawy na miejsce katastrofy i angażowała się w uspokojenie nastrojów. Choć jako żona dyplomaty przez wiele lat była tylko panią domu, nagle stała się liderką społeczną i to tak zróżnicowanej grupy, twarzą medialną określonej narracji, tak potrzebnej i unikatowej w tamtym czasie. Po roku żałoby zdjęła jednak czarny strój, wróciła do domowego zacisza i pracy dydaktycznej. Może jeszcze kiedyś, wiedząc, że ma takie zasoby, sięgnie po nie w jakiejś sprawie.

Ego - wysoka samoocena czy kompleksy?

Małgorzata MierżyńskaCzy wszyscy liderzy mają silne ego?

Jacek SantorskiTo nie jest kwestia zero-jedynkowa, ale dojrzały lider ma mocne ego. A w tym bardziej prostym, pierwotnym modelu wodza to raczej ego ma jego.

Oba rodzaje emocji mogą występować jednocześnie, gdyż trudne zadania wzbudzają, zazwyczaj w tym samym czasie, mieszaninę uczuć o odmiennych znakach czy wartościach. Których będzie więcej? Decydujący wpływ będą miały na to emocje dominujących lub opiniotwórczych członków zespołu.

Małgorzata MierżyńskaZawsze myślałam, że silne ego bierze się z wysokiej, czasami zawyżonej samooceny. Obserwując jednak niektórych liderów - szefów i polityków - można odnieść wrażenie, że przeciwnie - wynika ono z kompleksów, braku pewności siebie i kamuflowanego niskiego poczucia własnej wartości.

Jacek SantorskiDokładnie tak. Przerost ego z tego właśnie się bierze.

Mocne, zdrowe ego wynika z pewności siebie. Jeśli miało się zdrowe dzieciństwo: mamę, która tuliła, a jak chciałem odejść, to mówiła: „wierzę w ciebie" i nie wpadała w panikę, gdy wchodziłem na drzewo, tatę, który brał na łyżwy, narty i prosił, żeby mu pomóc reperować samochód, to mając dwanaście lat, można być pewną siebie dziewczyną czy chłopcem i stawać się „kimś" w grupie rówieśniczej. Moje ego jest zdrowe, mocne i w związku z tym jestem odporny na niepowodzenia. Nie wkurzam się, jak mi coś nie wychodzi, przegranego meczu nie przeżywam jako porażki.

Przerośnięte ego jest natomiast kompensacją dla czegoś niedorośniętego. Jego podłożem są zazwyczaj mechanizmy związane z narcyzmem. Narcyz ma potrzebę bycia kimś szczególnym, dlatego że doświadczył bycia nikim. Mogło to być związane z rzeczywistymi upokorzeniami ze strony rodziców, opiekunów, kolegów albo z upokorzeniami pośrednimi - nadużyciem emocjonalnym. To bardzo człowieka dewastuje.

Przerośnięte ego wynika z kompleksów, jest kompensacją dla czegoś niedorośniętego. Jego podłożem są mechanizmy związane z narcyzmem. Narcyz ma potrzebę bycia kimś szczególnym, dlatego że doświadczył bycia nikim. Narcyz, który poczuje się dotknięty krytyką, wywołany na dywanik może mieć w sobie niesłychany gniew i moc.

Czy silne ego pomaga czy utrudnia realizację celów?

Małgorzata MierżyńskaCzy silne ego działa jak turbodoładowanie w realizacji celów, czy też raczej przeszkadza w ich realizacji?

Jacek SantorskiTo kwestia pewnego kontinuum. Narcyz, który poczuje się dotknięty krytyką, wywołany na dywanik może mieć w sobie niesłychany gniew i moc. Może go wykorzystać destruktywnie, przede wszystkim, żeby zdyskredytować źródła negatywnej oceny. Jeśli jest nim na przykład zły audyt, to stwierdzi, że robili go idioci i odrzuci firmę audytorską. Ale może być też tak, że pragnie udowodnić światu, że jest tak dobry, jak inni to sobie wyobrażają. Ego może motywować do współzawodnictwa i wysiłku.

Małgorzata MierżyńskaCzyli lider z przerośniętym ego może być pożyteczny w biznesie?

Jacek SantorskiOczywiście. Czasem nawet przez długie okresy, kiedy na „beztlenowym metabolizmie" prowadzi organizację z punktu A do punktu B, z punktu B do punktu C.

Małgorzata MierżyńskaMimo że pewnie straci przy tym wielu wartościowych współpracowników?

Jacek SantorskiPublicystycznie chciałoby się powiedzieć, że nie opłaca się być egotycznym, że każdy na tym źle wyjdzie. Ale znam wielu ludzi, którzy mają rozdęte ego i świetnie biznesowe czy artystycznie funkcjonują, więc taka puenta byłaby za łatwa. To raczej kwestia bilansu. Czasem organizacja skorzysta na tym nawet bardziej niż taki lider. Jeśli pójdziesz do firmy prowadzonej przez szefa z megaego, ale wejdziesz i wyjdziesz w odpowiednim momencie, w okresie euforii i rozwoju, to taki epizod konstruktywnie odbije się na twoim doświadczeniu. Kryteria bilansu, które mówią, że to się nie opłaca, zaczynają pojawiać się dopiero wtedy, gdy odkrywasz wartości, gdy zaczynasz rozumieć, co jest dla ciebie naprawdę ważne, jak zaczynasz różnicować, czy chcesz mieć podziw, czy szacunek, relację zależności czy miłość, wywierać wrażenie czy rzeczywisty wpływ, naprawdę dobrze spać czy po lekach

Ego a emocje

Małgorzata MierżyńskaJak się ma ego do emocji? Czy silne ego jest odporne na porywy emocjonalne, a im słabsze tym bardziej im ulega? Istnieje taka zależność?

Jacek SantorskiMożemy mieć psychopatycznego despotę z rozdętym ego i wybitnym makiawelistycznym umysłem, przy pomocy którego na chłodno manipuluje ludźmi, danymi, faktami. Taki ktoś może bardzo trafnie rozeznawać ludzkie motywy, kompleksy, lęki, czułe strony, tyle że nie doznaje emocjonalnej empatii i właściwie poza takim wkurwieniem ego, gniewem, że ktoś mu staje na drodze lub coś mu nie wychodzi, nie zna innych uczuć. Ale możemy mieć też osobowość narcystyczną czy narcystyczno-histeryczną, która na co dzień wścieka się, wkurza, robi sceny, a każde niepowodzenie i krytykę odbiera jako osobisty cios.

Tam mamy zimnego despotę, tu kapryśnego, folwarcznego pana czy panią. Jeden i drugi ma nabrzmiałe ego, ale nie silne. Jeden ma ego kontrolujące, poczucie typu „ja panuję nad światem, nad twoim ciałem, duszą, pieniędzmi i przy pomocy wszystkich możliwych manipulacji będę utrzymywał moją kontrolę i panowanie". W drugim przypadku kontrola i panowanie są bardziej histeryczne i bardziej związane z wybuchami gniewu, tyradami, obrażaniem się, trzaskaniem drzwiami.

Małgorzata MierżyńskaTen drugi typ lidera jest więc bardziej podatny na emocje?

Jacek SantorskiOn jest emocjonalny. To jednak lider z dużym, ale nie mocnym ego. Mocne ego zna swoje miejsce.

Małgorzata MierżyńskaCzy jednak emocjonalność w przypadku lidera nie jest raczej wadą?

Jacek SantorskiEmocje są potrzebne. Lider nie jest robotem. Wyróżnia się m.in. tym, że ma nad ludźmi przewagę energetyczną, emocje, których może użyć konstruktywnie. Pod warunkiem że przełoży je z reakcji na odpowiedzi.

Małgorzata MierżyńskaI może poddawać się emocjom?

Jacek SantorskiDecyduje, kiedy się poddać, a kiedy nie. Jeśli mam mocne ego, to ulegam emocjom w domu, ale nie wtedy, kiedy ktoś wepchnie się przede mnie w kolejce.
Potrafię powiedzieć sobie w danej chwili, że nie będę inwestował emocjonalnie w relacje z tym nieznajomym. To ja mam ego i mogę nie pozwolić, by mój gniew urósł. Jestem go świadom,jednocześnie zawieram go w sobie. Nie tłumię, ale też nie daję się porwać. Robię głęboki oddech do brzucha, przekładam zwrotnicę i odpuszczam, gdy gra nie jest warta świeczki. To się nazywa zarządzanie sobą w gniewie. Technika zwrotnicy prowadzi człowieka do stanu, w którym to on ma swoje ego, a nie ono jego.

Viktor Frankl, twórca terapii opartych na wartościach, twierdził, że człowiek nie musi impulsywnie lub automatycznie reagować, może odpowiadać. Uważał, że klucz do człowieczeństwa to responsibility. W jego rozumieniu nie oznacza ono tylko odpowiedzialności, ale przede wszystkim zdolność do odpowiedzi. Autentyczny lider odpowiada więc, a nie reaguje. Może ewentualnie uznać, że w stosunku do uśpionej załogi potrzebuje użyć tzw. złości sportowej, powiedzieć: to, co zrobiliśmy, nie spełnia kryteriów a, b, c i jest dla mnie nie do przyjęcia. Nie spocznę, póki tego nie poprawimy. Podnosi głos, ale to jest złość sportowa. Nie używa przy tym jednak języka wartościującego: „jesteś do niczego, „to twoja wina" itp...

Czy lider powinien być pasjonatem?

Małgorzata MierżyńskaCzasami o liderach mówi się: zaangażowany, magnetyczny, pasjonat. Gdzie leży granica między pasją a obsesją?

Jacek SantorskiKtoś kiedyś cynicznie powiedział, że za obsesję trzeba płacić, a na pasjach się zarabia. Pasja może zamienić się w determinację i implementację. Mam takie motto: wizja bez implementacji to halucynacja. Mogę chodzić po okolicy i opowiadać swoje wizje, ale jeżeli nikt nie będzie za mną podążał, to będę tylko dziwacznym spacerowiczem. Jeżeli będą ze mną przez chwilę podążać, to znaczy, że wywołałem jakiś odruch społeczny. Jeżeli ludzi poprowadzę, to znaczy, że stworzę jakąś infrastrukturę, że odruch zamienia się w ruch. Pojawiło się teraz w Polsce trochę liderów społecznych. Mamy kobiety, które wychodzą z parasolkami na ulicę, marsze KOD, takie czy inne protesty, ale to są na razie odruchy społeczne. Nie ma tam jeszcze zaawansowanego przywództwa, który stworzyłby z tego ruch społeczny, który zamieniłby pasję tego gniewu na ciąg pewnych działań prowadzących do rzeczywistej zmiany.

Małgorzata MierżyńskaA może to swego rodzaju signum temporis, że teraz ruchy społeczne nie mają liderów, są horyzontalne i mają przywództwo zbiorowe.

Jacek SantorskiRzeczywiście, bywają horyzontalne, tak było w sprawie ACTA - cudem uprzytomniono sobie, kto to zapoczątkował, Majdan powstał w efekcie jednego SMS-a, a żaden z nich nie przetrwał.

Małgorzata MierżyńskaOburzeni w Hiszpanii przetrwali.

Jacek SantorskiDlatego że z odruchu społecznego wyłonili się liderzy, którzy mogą zamienić pasję na implementację. Pojawiła się nie tylko motywacja, ale i determinacja, powstał program, jakiś plan. Nie tylko hasła. W tej chwili arcyciekawe są biznesy związane z nowymi technologiami, z działaniami na pograniczu nowych technologii, kultury, życia społecznego. Wizjonerów w tej dziedzinie są dziesiątki. Ale żeby stworzyć start-up, do którego pozyska się inwestora, trzeba już zaplanować kolejne kroki. Należy określić, jakie produkty się stworzy, jakie grożą ryzyka, jaki będzie ich bilans i kiedy nastąpi break-even. Wizja i motywacja muszą się zmienić w determinację i implementację. To wymaga masę energii i jest mało spektakularne. Potrzebna jest dyscyplina. To ona jest kluczem do przywództwa i zarządzania. To z niej rodzi się sukces biznesowy, artystyczny, a nawet miłosny. Jak mężczyzna chce kochać się jak król, a nie jak królik, też potrzebuje dyscypliny.

Małgorzata MierżyńskaCzyli prawdziwy lider to taki zdyscyplinowany pasjonat.

Jacek SantorskiDokładnie.

Małgorzata MierżyńskaA obsesjonat to ktoś, kto traci kontrolę.

Jacek SantorskiTak. Może coś zapoczątkować, przez jakiś czas pociągnąć, ale potem to się zawali albo przejmie to ktoś, kto potrafi zarządzać.

Reklama
Reklama Zarządzanie i przywództwo

Im mniej kompetencji, tym więcej emocji?

Małgorzata MierżyńskaA jak mają się emocje do kompetencji? Czy zachodzi sprzężenie typu: im mniej kompetencji, tym więcej emocji?

Jacek SantorskiSą różne kategorie kompetencji. Po pierwsze, mamy kompetencje emocjonalne: umiejętność kierowania się i zarządzania własnymi emocjami, empatię i umiejętność budowania relacji, które uwzględniają emocje itd. Z drugiej strony są kompetencje zarządcze związane z wyznaczaniem priorytetów, prowadzeniem projektów itp. Z doświadczenia biznesowego wynika, że najważniejsza kompetencja lidera to jednak executive intelligence. To zdolność dostrzegania dźwigni, które powodują, że wkładam 100, a wyjmuję 300, to przytomność, która mówi: trzeba wyjść z tego projektu, mimo że w niego dużo zainwestowaliśmy, to umiejętność przewidzenia, jak zachowają się poszczególne osoby, gdy wybuchnie kryzys.

Emocjonalność może przeszkadzać executive intelligence. Żeby wiedzieć, kiedy zamknąć projekt, potrzebuję dojrzałej miłości, a nie euforii, zakochania w swoim dziele. Istnieje twórcze, dialektyczne napięcie między executive intelligenceemotional intelligence. Ciekawe jest zjawisko odporności na efekt kasyna. Polega na tym, że w sytuacji niepowodzenia gotowi jesteśmy dokładać, aby udowodnić, że mieliśmy rację. Zaczyna się wtedy ponosić coraz większe straty. Albo wychodzi mi, więc wpadam w euforię i zaczynam rozkręcać niezrównoważony wzrost. Kryzys z 2008 roku powstał właśnie z takich niezrównoważonych wzrostów. Dostrzegła to i opisała Susan Cain w książce o introwersji „Ciszej, proszę".

Małgorzata MierżyńskaAle przecież powszechnie wiadomo, że do kryzysu doprowadzili ci niedojrzali, psychopatyczni, histeryczni i pełni testosteronu faceci z Wall Street, którzy rozkręcili bańki spekulacyjne.

Jacek SantorskiSusan Cain dowodzi, że nie. Jej zdaniem winni byli ekstrawertycy (i kobiety, i mężczyźni). Gdyby w gremiach decyzyjnych i u władzy było więcej osób introwertycznych, które mają lepszą samoświadomość, a więc zdolność kontrolowania efektu kasyna, może nie doszłoby do kryzysu. Od tamtej pory w biznesie coraz częściej promowane są kompetencje i predyspozycje związane z introwersją.

Małgorzata MierżyńskaCzyli niech żyje diversity.

Jacek SantorskiNiech żyje!

 

Artykuł był publikowany w majowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 2/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

jacek santorski

Jacek Santorski

Psycholog, od lat zajmuje się przywództwem w biznesie, mentor kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Jego wykształcenie w powiązaniu z bogatym doświadczeniem w doradzaniu największym przedsiębiorcom w Polsce zaowocowało wypracowaniem niezwykle efektywnej metody kształcenia menedżerów – autorskiego programu, który wykorzystuje praktyczne zastosowanie psychologii w zarządzaniu i rozwoju własnym lidera.

Rozmawiała

 

Małgorzata Mierżyńska

Dziennikarka, redaktorka, tłumaczka

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia