Lider nie jest robotem. Wyróżnia się m.in. tym, że ma nad ludźmi przewagę energetyczną, emocje, których może użyć konstruktywnie. Pod warunkiem, że przełoży je z reakcji na odpowiedzi. Autentyczny lider odpowiada więc, a nie reaguje - mówi psycholog i coach Jacek Santorski, mentor kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

 

Liderem się rodzi czy zostaje?

Małgorzata MierżyńskaWodzem człowiek się rodzi czy się tego uczy?

Jacek SantorskiZbyt dużo wiem, żeby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Poza tym, poszukiwania trwają. Jedno, co wiadomo, to że skłonności do przewodzenia, do wykazywania większej energii i determinacji, silniejszego zaangażowania emocjonalnego mogą być bardziej związane z aspektami charakterologicznymi i wrodzonymi cechami temperamentalnymi. Jednak to nie geny odpowiadają za zdolność do dobrego zarządzania i ustawiania priorytetów. Zarządzanie to już wyuczona umiejętność związana z implementacją wizji i prowadzeniem ludzi do osiągnięcia zamierzonych celów.

Małgorzata MierżyńskaAle są przecież liderzy, którzy wyłaniają się spontanicznie, pod wpływem chwili, i których nikt nigdy nie uczył, jak kierować ludźmi.

Jacek SantorskiZdarza się, że liderami stają się osoby, po których się tego nie spodziewano. To tzw. przywództwo incydentalne. Przypomina mi się tu Ewa Komorowska, żona polskiego dyplomaty i byłego wiceministra spraw zagranicznych Stanisława Komorowskiego, który zginął w katastrofie smoleńskiej. Kiedy uznała, że wszystkie te spekulacje, pomówienia i podziały, które zaczęły pojawiać się zaraz po katastrofie, to wyraz nieporadnego radzenia sobie z traumą, wpadła na pomysł, żeby jak najszybciej zorganizować wyprawę na miejsce tragedii. Działała w myśl zasady, że jak się miało wypadek w tunelu, trzeba tamtędy znów jak najszybciej pojechać. Przekonała wielu skłóconych członków rodzin ofiar katastrofy i panią prezydentową, aby wynająć samolot i polecieć tam w ramach autoterapii. Załatwiła zabezpieczenie, ochronę, przekonała lekarza, duchownego i kilkoro terapeutów, abyśmy towarzyszyli grupie jako swego rodzaju osłona psychologiczna i duchowa. Miała wizję, przekonała do niej innych i ją zrealizowała. Koordynowała całą akcję, a jednocześnie pojawiała się w mediach, prowadząc bardzo potrzebną w tamtym czasie stonowaną, choć poruszającą i - można powiedzieć - charyzmatyczną narrację w sprawie przeżywania tej strasznej straty. Przez rok żałoby zorganizowała dwie wyprawy na miejsce katastrofy i angażowała się w uspokojenie nastrojów. Choć jako żona dyplomaty przez wiele lat była tylko panią domu, nagle stała się liderką społeczną i to tak zróżnicowanej grupy, twarzą medialną określonej narracji, tak potrzebnej i unikatowej w tamtym czasie. Po roku żałoby zdjęła jednak czarny strój, wróciła do domowego zacisza i pracy dydaktycznej. Może jeszcze kiedyś, wiedząc, że ma takie zasoby, sięgnie po nie w jakiejś sprawie.

Ego - wysoka samoocena czy kompleksy?

Małgorzata MierżyńskaCzy wszyscy liderzy mają silne ego?

Jacek SantorskiTo nie jest kwestia zero-jedynkowa, ale dojrzały lider ma mocne ego. A w tym bardziej prostym, pierwotnym modelu wodza to raczej ego ma jego.

Oba rodzaje emocji mogą występować jednocześnie, gdyż trudne zadania wzbudzają, zazwyczaj w tym samym czasie, mieszaninę uczuć o odmiennych znakach czy wartościach. Których będzie więcej? Decydujący wpływ będą miały na to emocje dominujących lub opiniotwórczych członków zespołu.

Małgorzata MierżyńskaZawsze myślałam, że silne ego bierze się z wysokiej, czasami zawyżonej samooceny. Obserwując jednak niektórych liderów - szefów i polityków - można odnieść wrażenie, że przeciwnie - wynika ono z kompleksów, braku pewności siebie i kamuflowanego niskiego poczucia własnej wartości.

Jacek SantorskiDokładnie tak. Przerost ego z tego właśnie się bierze.

Mocne, zdrowe ego wynika z pewności siebie. Jeśli miało się zdrowe dzieciństwo: mamę, która tuliła, a jak chciałem odejść, to mówiła: „wierzę w ciebie" i nie wpadała w panikę, gdy wchodziłem na drzewo, tatę, który brał na łyżwy, narty i prosił, żeby mu pomóc reperować samochód, to mając dwanaście lat, można być pewną siebie dziewczyną czy chłopcem i stawać się „kimś" w grupie rówieśniczej. Moje ego jest zdrowe, mocne i w związku z tym jestem odporny na niepowodzenia. Nie wkurzam się, jak mi coś nie wychodzi, przegranego meczu nie przeżywam jako porażki.

Przerośnięte ego jest natomiast kompensacją dla czegoś niedorośniętego. Jego podłożem są zazwyczaj mechanizmy związane z narcyzmem. Narcyz ma potrzebę bycia kimś szczególnym, dlatego że doświadczył bycia nikim. Mogło to być związane z rzeczywistymi upokorzeniami ze strony rodziców, opiekunów, kolegów albo z upokorzeniami pośrednimi - nadużyciem emocjonalnym. To bardzo człowieka dewastuje.

Przerośnięte ego wynika z kompleksów, jest kompensacją dla czegoś niedorośniętego. Jego podłożem są mechanizmy związane z narcyzmem. Narcyz ma potrzebę bycia kimś szczególnym, dlatego że doświadczył bycia nikim. Narcyz, który poczuje się dotknięty krytyką, wywołany na dywanik może mieć w sobie niesłychany gniew i moc.

Czy silne ego pomaga czy utrudnia realizację celów?

Małgorzata MierżyńskaCzy silne ego działa jak turbodoładowanie w realizacji celów, czy też raczej przeszkadza w ich realizacji?

Jacek SantorskiTo kwestia pewnego kontinuum. Narcyz, który poczuje się dotknięty krytyką, wywołany na dywanik może mieć w sobie niesłychany gniew i moc. Może go wykorzystać destruktywnie, przede wszystkim, żeby zdyskredytować źródła negatywnej oceny. Jeśli jest nim na przykład zły audyt, to stwierdzi, że robili go idioci i odrzuci firmę audytorską. Ale może być też tak, że pragnie udowodnić światu, że jest tak dobry, jak inni to sobie wyobrażają. Ego może motywować do współzawodnictwa i wysiłku.

Małgorzata MierżyńskaCzyli lider z przerośniętym ego może być pożyteczny w biznesie?

Jacek SantorskiOczywiście. Czasem nawet przez długie okresy, kiedy na „beztlenowym metabolizmie" prowadzi organizację z punktu A do punktu B, z punktu B do punktu C.

Małgorzata MierżyńskaMimo że pewnie straci przy tym wielu wartościowych współpracowników?

Jacek SantorskiPublicystycznie chciałoby się powiedzieć, że nie opłaca się być egotycznym, że każdy na tym źle wyjdzie. Ale znam wielu ludzi, którzy mają rozdęte ego i świetnie biznesowe czy artystycznie funkcjonują, więc taka puenta byłaby za łatwa. To raczej kwestia bilansu. Czasem organizacja skorzysta na tym nawet bardziej niż taki lider. Jeśli pójdziesz do firmy prowadzonej przez szefa z megaego, ale wejdziesz i wyjdziesz w odpowiednim momencie, w okresie euforii i rozwoju, to taki epizod konstruktywnie odbije się na twoim doświadczeniu. Kryteria bilansu, które mówią, że to się nie opłaca, zaczynają pojawiać się dopiero wtedy, gdy odkrywasz wartości, gdy zaczynasz rozumieć, co jest dla ciebie naprawdę ważne, jak zaczynasz różnicować, czy chcesz mieć podziw, czy szacunek, relację zależności czy miłość, wywierać wrażenie czy rzeczywisty wpływ, naprawdę dobrze spać czy po lekach

Ego a emocje

Małgorzata MierżyńskaJak się ma ego do emocji? Czy silne ego jest odporne na porywy emocjonalne, a im słabsze tym bardziej im ulega? Istnieje taka zależność?

Jacek SantorskiMożemy mieć psychopatycznego despotę z rozdętym ego i wybitnym makiawelistycznym umysłem, przy pomocy którego na chłodno manipuluje ludźmi, danymi, faktami. Taki ktoś może bardzo trafnie rozeznawać ludzkie motywy, kompleksy, lęki, czułe strony, tyle że nie doznaje emocjonalnej empatii i właściwie poza takim wkurwieniem ego, gniewem, że ktoś mu staje na drodze lub coś mu nie wychodzi, nie zna innych uczuć. Ale możemy mieć też osobowość narcystyczną czy narcystyczno-histeryczną, która na co dzień wścieka się, wkurza, robi sceny, a każde niepowodzenie i krytykę odbiera jako osobisty cios.

Tam mamy zimnego despotę, tu kapryśnego, folwarcznego pana czy panią. Jeden i drugi ma nabrzmiałe ego, ale nie silne. Jeden ma ego kontrolujące, poczucie typu „ja panuję nad światem, nad twoim ciałem, duszą, pieniędzmi i przy pomocy wszystkich możliwych manipulacji będę utrzymywał moją kontrolę i panowanie". W drugim przypadku kontrola i panowanie są bardziej histeryczne i bardziej związane z wybuchami gniewu, tyradami, obrażaniem się, trzaskaniem drzwiami.

Małgorzata MierżyńskaTen drugi typ lidera jest więc bardziej podatny na emocje?

Jacek SantorskiOn jest emocjonalny. To jednak lider z dużym, ale nie mocnym ego. Mocne ego zna swoje miejsce.

Małgorzata MierżyńskaCzy jednak emocjonalność w przypadku lidera nie jest raczej wadą?

Jacek SantorskiEmocje są potrzebne. Lider nie jest robotem. Wyróżnia się m.in. tym, że ma nad ludźmi przewagę energetyczną, emocje, których może użyć konstruktywnie. Pod warunkiem że przełoży je z reakcji na odpowiedzi.

Małgorzata MierżyńskaI może poddawać się emocjom?

Jacek SantorskiDecyduje, kiedy się poddać, a kiedy nie. Jeśli mam mocne ego, to ulegam emocjom w domu, ale nie wtedy, kiedy ktoś wepchnie się przede mnie w kolejce.
Potrafię powiedzieć sobie w danej chwili, że nie będę inwestował emocjonalnie w relacje z tym nieznajomym. To ja mam ego i mogę nie pozwolić, by mój gniew urósł. Jestem go świadom,jednocześnie zawieram go w sobie. Nie tłumię, ale też nie daję się porwać. Robię głęboki oddech do brzucha, przekładam zwrotnicę i odpuszczam, gdy gra nie jest warta świeczki. To się nazywa zarządzanie sobą w gniewie. Technika zwrotnicy prowadzi człowieka do stanu, w którym to on ma swoje ego, a nie ono jego.

Viktor Frankl, twórca terapii opartych na wartościach, twierdził, że człowiek nie musi impulsywnie lub automatycznie reagować, może odpowiadać. Uważał, że klucz do człowieczeństwa to responsibility. W jego rozumieniu nie oznacza ono tylko odpowiedzialności, ale przede wszystkim zdolność do odpowiedzi. Autentyczny lider odpowiada więc, a nie reaguje. Może ewentualnie uznać, że w stosunku do uśpionej załogi potrzebuje użyć tzw. złości sportowej, powiedzieć: to, co zrobiliśmy, nie spełnia kryteriów a, b, c i jest dla mnie nie do przyjęcia. Nie spocznę, póki tego nie poprawimy. Podnosi głos, ale to jest złość sportowa. Nie używa przy tym jednak języka wartościującego: „jesteś do niczego, „to twoja wina" itp...

Czy lider powinien być pasjonatem?

Małgorzata MierżyńskaCzasami o liderach mówi się: zaangażowany, magnetyczny, pasjonat. Gdzie leży granica między pasją a obsesją?

Jacek SantorskiKtoś kiedyś cynicznie powiedział, że za obsesję trzeba płacić, a na pasjach się zarabia. Pasja może zamienić się w determinację i implementację. Mam takie motto: wizja bez implementacji to halucynacja. Mogę chodzić po okolicy i opowiadać swoje wizje, ale jeżeli nikt nie będzie za mną podążał, to będę tylko dziwacznym spacerowiczem. Jeżeli będą ze mną przez chwilę podążać, to znaczy, że wywołałem jakiś odruch społeczny. Jeżeli ludzi poprowadzę, to znaczy, że stworzę jakąś infrastrukturę, że odruch zamienia się w ruch. Pojawiło się teraz w Polsce trochę liderów społecznych. Mamy kobiety, które wychodzą z parasolkami na ulicę, marsze KOD, takie czy inne protesty, ale to są na razie odruchy społeczne. Nie ma tam jeszcze zaawansowanego przywództwa, który stworzyłby z tego ruch społeczny, który zamieniłby pasję tego gniewu na ciąg pewnych działań prowadzących do rzeczywistej zmiany.

Małgorzata MierżyńskaA może to swego rodzaju signum temporis, że teraz ruchy społeczne nie mają liderów, są horyzontalne i mają przywództwo zbiorowe.

Jacek SantorskiRzeczywiście, bywają horyzontalne, tak było w sprawie ACTA - cudem uprzytomniono sobie, kto to zapoczątkował, Majdan powstał w efekcie jednego SMS-a, a żaden z nich nie przetrwał.

Małgorzata MierżyńskaOburzeni w Hiszpanii przetrwali.

Jacek SantorskiDlatego że z odruchu społecznego wyłonili się liderzy, którzy mogą zamienić pasję na implementację. Pojawiła się nie tylko motywacja, ale i determinacja, powstał program, jakiś plan. Nie tylko hasła. W tej chwili arcyciekawe są biznesy związane z nowymi technologiami, z działaniami na pograniczu nowych technologii, kultury, życia społecznego. Wizjonerów w tej dziedzinie są dziesiątki. Ale żeby stworzyć start-up, do którego pozyska się inwestora, trzeba już zaplanować kolejne kroki. Należy określić, jakie produkty się stworzy, jakie grożą ryzyka, jaki będzie ich bilans i kiedy nastąpi break-even. Wizja i motywacja muszą się zmienić w determinację i implementację. To wymaga masę energii i jest mało spektakularne. Potrzebna jest dyscyplina. To ona jest kluczem do przywództwa i zarządzania. To z niej rodzi się sukces biznesowy, artystyczny, a nawet miłosny. Jak mężczyzna chce kochać się jak król, a nie jak królik, też potrzebuje dyscypliny.

Małgorzata MierżyńskaCzyli prawdziwy lider to taki zdyscyplinowany pasjonat.

Jacek SantorskiDokładnie.

Małgorzata MierżyńskaA obsesjonat to ktoś, kto traci kontrolę.

Jacek SantorskiTak. Może coś zapoczątkować, przez jakiś czas pociągnąć, ale potem to się zawali albo przejmie to ktoś, kto potrafi zarządzać.

Reklama
Reklama Zarządzanie i przywództwo

Im mniej kompetencji, tym więcej emocji?

Małgorzata MierżyńskaA jak mają się emocje do kompetencji? Czy zachodzi sprzężenie typu: im mniej kompetencji, tym więcej emocji?

Jacek SantorskiSą różne kategorie kompetencji. Po pierwsze, mamy kompetencje emocjonalne: umiejętność kierowania się i zarządzania własnymi emocjami, empatię i umiejętność budowania relacji, które uwzględniają emocje itd. Z drugiej strony są kompetencje zarządcze związane z wyznaczaniem priorytetów, prowadzeniem projektów itp. Z doświadczenia biznesowego wynika, że najważniejsza kompetencja lidera to jednak executive intelligence. To zdolność dostrzegania dźwigni, które powodują, że wkładam 100, a wyjmuję 300, to przytomność, która mówi: trzeba wyjść z tego projektu, mimo że w niego dużo zainwestowaliśmy, to umiejętność przewidzenia, jak zachowają się poszczególne osoby, gdy wybuchnie kryzys.

Emocjonalność może przeszkadzać executive intelligence. Żeby wiedzieć, kiedy zamknąć projekt, potrzebuję dojrzałej miłości, a nie euforii, zakochania w swoim dziele. Istnieje twórcze, dialektyczne napięcie między executive intelligenceemotional intelligence. Ciekawe jest zjawisko odporności na efekt kasyna. Polega na tym, że w sytuacji niepowodzenia gotowi jesteśmy dokładać, aby udowodnić, że mieliśmy rację. Zaczyna się wtedy ponosić coraz większe straty. Albo wychodzi mi, więc wpadam w euforię i zaczynam rozkręcać niezrównoważony wzrost. Kryzys z 2008 roku powstał właśnie z takich niezrównoważonych wzrostów. Dostrzegła to i opisała Susan Cain w książce o introwersji „Ciszej, proszę".

Małgorzata MierżyńskaAle przecież powszechnie wiadomo, że do kryzysu doprowadzili ci niedojrzali, psychopatyczni, histeryczni i pełni testosteronu faceci z Wall Street, którzy rozkręcili bańki spekulacyjne.

Jacek SantorskiSusan Cain dowodzi, że nie. Jej zdaniem winni byli ekstrawertycy (i kobiety, i mężczyźni). Gdyby w gremiach decyzyjnych i u władzy było więcej osób introwertycznych, które mają lepszą samoświadomość, a więc zdolność kontrolowania efektu kasyna, może nie doszłoby do kryzysu. Od tamtej pory w biznesie coraz częściej promowane są kompetencje i predyspozycje związane z introwersją.

Małgorzata MierżyńskaCzyli niech żyje diversity.

Jacek SantorskiNiech żyje!

 

Artykuł był publikowany w majowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 2/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

jacek santorski

Jacek Santorski

Psycholog, od lat zajmuje się przywództwem w biznesie, mentor kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Jego wykształcenie w powiązaniu z bogatym doświadczeniem w doradzaniu największym przedsiębiorcom w Polsce zaowocowało wypracowaniem niezwykle efektywnej metody kształcenia menedżerów – autorskiego programu, który wykorzystuje praktyczne zastosowanie psychologii w zarządzaniu i rozwoju własnym lidera.

Rozmawiała

 

Małgorzata Mierżyńska

Dziennikarka, redaktorka, tłumaczka

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą – Andrzej Tucholski

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski”