Sukces zawodowy jest jak zaciągnięty kredyt. Psychologiczny. A ten spłaca się znacznie trudniej niż bankowy. Jak można obniżyć poziom ponoszonych kosztów? O psychologicznym budżecie opowiada dr Magdalena Łużniak-Piecha, psycholog społeczny, wykładowca Uniwersytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i Przywództwo.

Klienci psychologów organizacyjnych najczęściej zwracają się do nich z prośbą o wsparcie w budowaniu szeroko rozumianej strategii zapobiegania problemom i kryzysom organizacyjnym. Padają zatem pytania o to, jak zwiększyć skuteczność działania zespołów, jak budować strategie motywacyjne, komunikacyjne itd. W skrócie: jak budować stabilną organizację, odporną na problemy. Oczywiście, nic w tym dziwnego, bo z pewnością zadbanie o jakość otoczenia, w którym pracujemy, bardzo sprzyja osiąganiu sukcesu.

Psychologiczna dziura w budżecie

Z dbaniem o sukces jest tylko jeden problem. Otóż, jak wiedzą wszyscy przedsiębiorcy, chociaż czasem działają, jakby o tym nie wiedzieli, nie ma takiego zjawiska jak darmowy lancz. W sukces organizacji trzeba zainwestować. W percepcji menedżerów inwestycja w sukces to inwestycja materialna - wiąże się z przeznaczaniem środków na technologie, działania marketingowe, szkolenia. Wszystko to oczywiście da się wpisać w budżet, by potem skutecznie zarządzać strategią rozwoju. W ten sposób, o ile trafnie zaplanujemy inwestycje, unikamy kryzysów na poziomie strategii finansowej czy produkcji. Zdarza się jednak, że zapominamy o psychologicznych kosztach pracy, nie tworzymy więc innego, niezwykle ważnego budżetu, opartego na walucie psychologicznej inwestowanej w rozwój zawodowy własny i pracowników.

Brak budżetu kosztów psychologicznych jest równo znaczny z brakiem strategii racjonalnego inwestowania takich środków. A gdy nadszarpniemy nasze zasoby, kryzys w sferze psychologicznej pojawia się na tej samej zasadzie, na jakiej „nie dopina się" źle realizowany budżet. W Polsce badania nad kosztami psychologicznymi pracy prowadzi autorka tej koncepcji - dr Joanna Mesjasz, która definiuje je jako nadmierne inwestycje związane z dążeniem do sukcesu, odwracalne lub nieodwracalne szkody, a także utracone korzyści w sferach psychicznej, somatycznej i społecznej, a nawet ograniczenie w realizowaniu innych pojawiających się możliwości, które mają dla nas osobistą wartość (zob.: J. Mesjasz „Stress, Professional Burnout and Psychological Costs - An Opportunity for New Quality?"). Zatem koszty psychologiczne pracy to w tym bardzo ekonomicznym ujęciu nasze inwestycje: koszty planowane oraz straty - nieplanowane lub nadmierne koszty, a także nieuzyskane, zaprzepaszczone inne korzyści, czyli tzw. koszty alternatywne. Kosztem może być zainwestowanie kilku lat własnego życia, ale też niezrealizowanie marzeń lub brak kontaktów z dziećmi. Pozwalając na to, aby nadmiernie i bez naszej kontroli mnożyły się inwestycje, które nie mogą się zbilansować, otwieramy drogę do wypalenia zawodowego, kryzysów życiowych, rozczarowania. A kredyt psychologiczny spłaca się równie trudno, o ile nie trudniej, niż kredyty bankowe.

Menedżerowie świadomi mechanizmów narastania kosztów psychologicznych są w stanie tworzyć kulturę organizacyjną, w której ceni się pracownika dbającego o własną higienę psychiczną bardziej niż wiecznie przepracowanego osobnika o rozbieganym wzroku i z papierosem przyklejonym do ust

Koszty, bo nie korzyści

Na początku listy kosztów - rozwój osobisty w szerokiej perspektywie. Za sukces zawodowy płacimy często brakiem samorealizacji w innych sferach naszych zainteresowań, odkładamy na kiedyś i później realizację planów i marzeń z czasów, kiedy nie mieliśmy na ich realizację wystarczających środków. Na przykład marzenia o wielkiej podróży: „Teraz mam pieniądze, ale jakim cudem znaleźć czas na podróż trwającą 6 miesięcy?". Ba, nie ma nawet kiedy przejrzeć zdjęć z ostatniego wypaduna na narty. Ani rozwinąć talentów - kiedyś, dawno temu, całkiem nieźle graliśmy na gitarze... Nie ma już czasu na marzenia i nie ma czasu na wspomnienia. Wszystko stało się kosztem, bo nie stało się korzyścią. Nie czerpiemy już z własnych zainteresowań, talentów, a nawet możliwości materialnych.

Kolejne koszty leżą w sferze duchowej i związanej z systemem wartości. To wszelkie „uwierające nas" koszty moralne, konflikty wartości, wyrzuty sumienia, dylematy związane z realizacją obowiązków zawodowych. Czasem to także koszty dewaluacji własnego systemu wartości, konfliktu pomiędzy deklarowanymi i rzeczywistymi wartościami, doświadczenie wstydu. Również brak czasu na wyciszenie i chwilę autorefleksji, na rozwój duchowy. W sferze społecznej koszty dotyczą alienacji i konfliktu ról. Może to być poczucie osamotnienia, doświadczane w związku z pełnieniem kierowniczej funkcji, konieczność maskowania na co dzień swoich uczuć i dążeń. Konflikt roli w wymiarze zewnętrznym (niemożność pogodzenia roli menedżera np. z rolą ojca/matki) i wewnętrznym (niezgodność oczekiwań w związku z rolą zawodową i z tym, co z jej pełnienia wynika). To rozluźnione związki partnerskie, zaniedbane relacje z dziećmi, rodziną, przyjaciółmi. Właśnie tę sferę kosztów dostrzegamy często jako pierwszą. Kolejne straty po nosimy z powodu nadmiernego obciążenia zadaniami i odpowiedzialnością za ich jak najszybszą realizację. Pracy może wtedy towarzyszyć poczucie osobistego zagrożenia i niepewność pozycji, a także presja rywalizacji, konflikty. Ceną jest noszenie maski kryjącej słabości i prawdziwe uczucia.

Koszty w sferze zdrowia przychodzą nieodwołalnie po tym, gdy zaciągniemy „kredyty" związane z przeciążeniem somatycznym („Kto ma czas na leżenie w łóżku, gdy terminy gonią?"), psychicznym („Wieczorem łykam proszki na sen, a rano inne proszki, żeby się obudzić i jakoś idzie"), a także behawioralnym („Wcale nie krzyczę, mówię tylko dobitnym tonem"). Objawy niebilansujących się kosztów w tej sferze to zaburzenia koncentracji i pamięci, zmienność nastrojów, napięcie, stan permanentnego poirytowania. A jeśli nasze gospodarowanie zasobami się nie zmieni, dochodzi lęk, poczucie wypalenia zawodowego, utrata spontaniczności i usztywnienie reakcji oraz zachowań, która wynika z ciągłego napięcia i gotowości do walki. W skrajnym nasileniu to nerwice i depresje. Wśród symptomów przeciążeń manifestujących się w codziennym działaniu znajdą się również błędy, pomyłki, czyli obniżenie jakości pracy, robienie wielu rzeczy jednocześnie, ale żadnej dokładnie, pośpiech nawet gdy nie jest to konieczne, porzucanie niedokończonej pracy, niedotrzymywanie i przekładanie terminów. To także uzależnienie od używek, np. kawy, papierosów, alkoholu, środków uspokajających i nasennych, albo pospieszne spożywanie posiłków, brak czasu i energii na ćwiczenia i ruch. Tak zatem wygląda bilans kosztów psychologicznych, jakie ponosimy w drodze do sukcesu. I co zrobić z taką diagnozą?

Pozwalając na to, aby nadmiernie i bez naszej kontroli mnożyły się inwestycje, które nie mogą się zbilansować, otwieramy drogę do wypalenia zawodowego, kryzysów życiowych, rozczarowania

Strategia redukowania kosztów

Badając koszty psychologiczne, badamy też korzyści. Pamiętajmy, że inwestycję uważamy za niezbilansowaną, jeśli nie przyniosła zamierzonych efektów. Korzyści psychologiczne to satysfakcja z własnych osiągnięć i świadomość zapewnienia sobie i swojej rodzinie komfortu, bezpieczeństwa, dobrych warunków życia i rozwoju. Koncepcja dr Joanny Mesjasz uwzględnia także satysfakcję z wysokiego statusu, pozycji społecznej oraz szerokich możliwości rozwoju zawodowego. Elementem analizowanego bilansu jest również świadomość, że osiągnęło się to wszystko dzięki sobie, dzięki własnej pracy i ponoszonym inwestycjom. Pozostaje tylko nauczyć się kontrolowania wielkości tych inwestycji i świadomego podejmowania decyzji o tym, na ile możemy obniżyć poziom ponoszonych kosztów, a podwyższyć intensywność korzystania z wypracowanych dóbr. Kiedy gotowi jesteśmy stwierdzić: „Ja już nie koniecznie MUSZĘ, ale sporo MOGĘ".

Jak wprowadzić strategię redukowania kosztów w życie? W badaniach prowadzonych z udziałem menedżerów zarządzających dużymi zespołami uzyskane wyniki potwierdzają istnienie swoistej strategii zarządzania kosztami psychologicznymi pracy (zob.: M. Łużniak-Piecha „Koszty psychologiczne pracy oraz Model Rozpędu jako strategia niwelowania kosztów"). Część badanych menedżerów wskazywała na to, iż w sposób świadomy przyswoili sobie wiedzę na temat mechanizmów narastania kosztów psychologicznych, wiedzą więc, w których momentach rozwoju organizacji lub ich własnego rozwoju zawodowego będą one rosły, jakie będą tego przyczyny oraz skutki. Dzięki temu są w stanie zaplanować działania, które chociaż częściowo będą mogły te koszty zbilansować. Od podstawowych z zakresu higieny psychicznej: „Po ciężkim dniu idę pobiegać, bo bardzo to lubię i się przy tym odprężam"- taka postawa staje się często przykładem dla podwładnych i zachęca ich do podobnych działań - po systemowe: „Trzeba docenić każdego z członków zespołu i skutecznie zarządzać choćby kolejnością urlopów". Menedżerowie ci w sposób świadomy budują kulturę organizacyjną opar tą na przekazie, że firma przedkłada pracownika dbającego o własną higienę psychiczną ponad wiecznie przepracowanego osobnika o rozbieganym wzroku i z papierosem przyklejonym do ust.

Sama wiedza jednak nie wystarcza. Drugi ważny element tej strategii to praca nad rozwojem kompetencji interpersonalnych i budowaniem autentycznych relacji pomiędzy osobami z otoczenia. Relacje te po zwalają stworzyć system zapobiegania kryzysom psychologicznym w organizacji albo - jeśli kryzysowi nie uda się zapobiec - pomaga ją skutecznie zniwelować chociaż część jego skutków. W praktyce oznacza to stworzenie warunków do wzajemnego wspierania się członków organizacji, dostrzeganie talentów i zainteresowań członków zespołu, co czasem pozwala zoptymalizować rozkład obowiązków. W tym kontekście dialog pracowniczy, badanie satysfakcji zawodowej i zarządzanie talentami nie są wymysłami HR-owców, ale stają się bardzo skutecznymi elementami organizacyjnej strategii antykryzysowej.

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 2/18”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

piecha luzniak

dr Magdalena Łużniak-Piecha

Psycholog społeczny, wykłada na Uniwersytecie SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo, współpracuje z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie (PUNO) w Londynie oraz Tecnologico Monterrey w Meksyku. Wprowadza i tworzy techniki gamifikacji w praktyce szkoleniowej, doradczej i badawczej. Zajmuje się badaniem i niwelowaniem patologii organizacyjnych. Za szczególnie interesujące uważa techniki radzenia sobie z patologiami osobowości i zaburzeniami komunikacji w organizacjach.

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”