Problematyka zarządzania i przywództwa jest już od dawna obecna w sztuce filmowej. Oglądając i analizując filmy fabularne, dokumentalne, a także seriale telewizyjne, można z łatwością zauważyć, że są one znakomitym źródłem wiedzy o biznesie, funkcjonujących na rynku firmach oraz o ich liderach, menedżerach i pracownikach. Niektóre dzieła filmowe to znakomite studia przypadków, pokazujące nie tylko historie samych firm, lecz także różne oblicza liderów i menedżerów zmagających się z trudną codziennością biznesową. W wielu filmach możemy zobaczyć to, czym jest skuteczne przywództwo. Ale nie brakuje dzieł filmowych, które pokazują spektakularne upadki oraz porażki liderek i liderów. O zarządzaniu i przywództwie w filmie opowie dr Włodzimierz Świątek, wykładowca na kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Szefowie w filmach i serialach

Film Olivera Stone`a „Wall Street” (1987) opowiada historię Buda Foksa, młodego maklera giełdowego, który za wszelką cenę pragnie dostać się na szczyty świata finansjery. W tym celu podejmuje pracę u bogatego, ale bezwzględnego szefa Gordona Gekko (znakomita rola Michaela Douglasa). Gekko, to skrajny egoista i narcyz, który – by zdobyć pieniądze – nie cofnie się przed niczym. Potrafi też poddawać swoich pracowników okrutnym próbom, które noszą cechy mobbingu i przemocy.

Z kolei postać Steve`a Jobsa, założyciela firmy Apple, została sportretowana aż w dwóch filmach fabularnych: „Jobs” (2013) w reżyserii J.M. Sterna oraz „Steve Jobs” (2015) w reżyserii D. Boyle`a. Film Sterna opowiada o człowieku walczącym z przeciwnościami losu, aby za wszelką cenę zrealizować swoją wizję biznesową. Ale obok niewątpliwych i spektakularnych sukcesów w filmie pokazana jest także mroczna strona życia Jobsa, która jest mniej znana i czasem pomijana w portrecie medialnym założyciela Apple`a. Dowiadujemy się z filmu, że wielkość, którą Jobs uosabiał, miała zawsze swoją bardzo wysoką cenę i wymagała nieprawdopodobnych poświęceń. Najbardziej ucierpiały jego relacje osobiste, ale także i te zawodowe. Film całkowicie obala tezę, że Jobs był człowiekiem, który nigdy nie chciał nikogo skrzywdzić. W wielu scenach widzimy, że był bezwzględnym szefem, któremu nie wolno było stawać na drodze. Jeżeli ktoś nie podzielał jego wizji, to musiał się liczyć z najgorszym: mógł być natychmiast wyrzucony z pracy, poniżony i upokorzony na oczach innych współpracowników, co mogło oznaczać całkowity koniec kariery zawodowej. W filmie Boyle`a mamy pokazany dramatyczny konflikt Jobsa z jego byłą dziewczyną, matką jego córki Lisy. Pełne agresji kłótnie o pieniądze z matką Lisy, wypieranie się ojcostwa i zapominanie o istnieniu córki, odsłaniają prawdziwe drugie oblicze Jobsa. Z obydwu filmów wyłania się postać człowieka, który ma poważne problemy z nawiązywaniem relacji z innymi ludźmi, a wielu współpracowników postrzega go jako tyrana. W związku z tym Jobs był odbierany jako fundamentalista, który żył w czarno-białym świecie i chyba nie do końca zdawał sobie sprawę z tego, że swoim zachowaniem sprawia innym cierpienie i ból.

Oglądając film „Diabeł ubiera się u Prady” (2006) w reżyserii D. Frankela, zobaczymy portret apodyktycznej i egoistycznej szefowej Mirandy Priestly. Nazywana pieszczotliwie „smoczycą” sadystycznie znęca się nad podwładnymi, budząc przerażenie. Grana rewelacyjnie przez Meryl Streep „smoczyca” jest charyzmatyczna, wyjątkowa, zimna i wyrafinowana. Mobbing, który stosuje wobec swoich pracowników, to jej drugie imię. Natomiast w czarnej komedii „Szef wszystkich szefów” (2006) w reżyserii Larsa von Triera, mamy pokazanego szefa i właściciela firmy z branży IT Ravna, który jest przykładem pozbawionego zdolności przywódczych manipulanta. Od początku istnienia firmy Ravn podaje się za zwykłego pracownika. Tymczasem dokonuje mistyfikacji, kreując na oczach całego zespołu postać nieobecnego „prawdziwego” szefa mieszkającego w Stanach Zjednoczonych. Mistyfikacja ta okazała się na tyle skuteczna, że pracownicy uwierzyli w istnienie amerykańskiego szefa, który zdalnie czuwa nad firmą, utrzymując ze swoimi podwładnymi kontakty mailowe. Dzięki tak sprytnie poprowadzonej manipulacji Ravnowi udaje się zdobyć ciepłe uczucia i akceptację wszystkich współpracowników. W chwilach trudnych Ravn przerzuca na wyimaginowanego szefa odpowiedzialność za swoje błędne decyzje. A kiedy pojawia się prawdziwy kryzys, Ravn zamierza sprzedać firmę islandzkiemu biznesmenowi. Aby poprowadzić rozpoczętą mistyfikację do końca, zatrudnia aktora i figuranta Kristoffera i dzięki temu odgrywa rolę kozła ofiarnego, który w istocie jest wyrafinowanym, zimnym i pozbawionym zasad etycznych materialistą, zostawiającym na pastwę losu swoich współpracowników.

W filmie „W sieci” (1994) w reżyserii B. Levinsona, Tom Sanders (w tej roli Michael Douglas) jest szczęśliwie żonatym ekspertem komputerowym w dużej firmie. Liczył na to, że otrzyma awans, ale okazało się, że to wymarzone stanowisko obejmie kobieta – Meredith Johnson (znakomita rola Demi Moore). W przeszłości łączył ich gorący romans i Meredith chcąc odnowić dawny związek, próbuje uwieść podwładnego. Ale gdy Tom odrzuca jej propozycję, zostaje natychmiast oskarżony o napastowanie seksualne. Bezwzględna i zdesperowana szefowa nie odpuszcza i kontynuuje swoją intrygę.

W popularnym i znakomitym serialu telewizyjnym „Biuro” (The Office, emisja NBC 2005-2013), który jest remakiem brytyjskiego serialu emitowanego w BBC (2001-2003), możemy oglądać portret filmowy ekscentrycznego, samolubnego, dziwnego i śmiesznego szefa Michaela Scotta. Jest to przykład pozbawionego autorytetu szefa, który swoim zachowaniem wywołuje dosyć typowe reakcje swoich podwładnych: niektórzy się do niego podlizują i adorując go, liczą na to, że w chwili zagrożenia (planowana restrukturyzacja i nieuchronne zwolnienia), szef poda im rękę i uchroni przed zawodową klęską. Codzienne życie w biurze jest generalnie nudne, monotonne i zamknięte w „open space” (co samo w sobie jest ponurym żartem), więc szef (David Barent – z wersji angielskiej tego serialu) próbuje pokazać podwładnym swoją ludzką twarz. W trudnych chwilach potrafi rozśmieszyć a nawet zmotywować swoich pracowników i staje się dla nich fajnym kumplem. Jego zespół sprzedawców papieru, to rzeczywiście prawdziwe asy, ale bez swojego ulubionego szefa-dyrygenta, nie byliby w stanie osiągnąć tzw. targetów sprzedażowych. Serialowy szef jest pokazany widzom jako ktoś, kto w epoce brutalnego kapitalizmu nacechowanego agresją, wrogością i bezwzględnością, potrafi udowodnić, że mimo wszystko najważniejsi są jego ludzie.

Opowieści o liderach i ich zespołach

Jeżeli chcemy się dowiedzieć, w jaki sposób z grupy skazańców, kryminalistów i oportunistów zbudować zespół wysokiej skuteczności (High Performance Team), to obejrzyjmy film „Parszywa dwunastka” (1967) w reżyserii Roberta Aldricha. Amerykański major John Reisman (w tej roli Lee Marvin) ma przygotować do samobójczej misji oddział dwunastu żołnierzy, wybranych spośród aresztantów oczekujących na egzekucję lub skazanych na długoletnie więzienie. Strategicznym celem tej tajnej akcji ma być atak na zamek we Francji, gdzie przyjeżdżają na urlop wysocy rangą oficerowie niemieccy. Jeśli akcja się powiedzie, żołnierze zostaną objęci amnestią. W związku z tym, major Reisman rozpoczyna intensywny trening dwunastki straceńców, którzy są ludźmi o skrajnie różnych temperamentach i charakterach. Są oni oporni na wszelkie rozkazy i zakazy, buntują się i stawiają czynny opór. Używają wobec siebie agresji i przemocy oraz planują zlikwidować swojego szefa. Ale mimo wszystko, ich dowódca zdobywa szacunek i uznanie. Analizując krok po kroku filmowe akcje, możemy zaobserwować proces przekształcania się słabo zorganizowanej grupy w wysoko efektywny zespół.

Z kolei w znakomitym filmie „Coach Carter” (2005) w reżyserii Thomasa Cartera, możemy obejrzeć historię drużyny koszykówki z Richmond High School (opartą na faktach), której trenerem jest Ken Carter (znakomita rola Samuela L. Jacksona). Ale szybko zauważymy, że Ken Carter, to nie tylko znakomity trener koszykówki, ale także wrażliwy i odpowiedzialny wychowawca. Jego główne motto można sformułować następująco: „Najważniejsze w życiu i wychowaniu młodych ludzi jest wpojenie im najważniejszych zasad etycznych, bazujących na takich wartościach jak: odpowiedzialność, solidność, wytrwałość w dążeniu do celu, współpraca zespołowa oraz szacunek dla swoich nauczycieli”. Sport (w tym przypadku koszykówka) ma być jedynie dodatkowym elementem i narzędziem do uzyskania wyższych celów. Początkowo, studenci-zawodnicy, nie chcą zaakceptować ustalonych przez trenera surowych wymagań i klarownych zasad postępowania. Buntują się i manifestują swój lekceważący stosunek wobec swojego wychowawcy i trenera. Ale Ken Carter jest nieugięty i konsekwentny, dzięki czemu uzyskuje szacunek i staje się autorytetem dla swoich zawodników. W finale tej historii widzimy wyraźnie, że zdecydowana większość uczniów zrozumiała właściwie główne przesłanie metody wychowawczej wdrożonej skutecznie przez trenera: „Kluczem do sukcesów życiowych jest przede wszystkim wewnętrzne zwycięstwo nad samym sobą”. 

Poruszającą i pouczającą opowieść o liderze i jego zespole możemy obejrzeć także w filmie „Męska gra” (1999) w reżyserii Olivera Stone`a. Drużyna futbolu amerykańskiego Miami Sharks przeżywa poważny kryzys: umiera właściciel drużyny, zostawiając ją swojej zachłannej, liczącej wyłącznie na szybki zysk córce (w tej roli Cameron Diaz), główny rozgrywający ulega kontuzji, a jego miejsce zajmuje młody, butny i stawiający na zwycięstwo za wszelką cenę Willie Beamen. Dodatkowym ciosem dla drużyny jest także pasmo porażek sportowych, które demotywują i rozbijają futbolową drużynę. I w tej skrajnie trudnej sytuacji do akcji wkracza trener drużyny Tony D`Amato (wybitna rola Ala Pacino), który w przełomowym momencie wygłasza przemówienie rozpalające w zawodnikach wolę walki. Istotę tej motywującej mowy trenera można zawrzeć w następujących słowach: „Walczmy! Dzień za dniem. Centymetr po centymetrze. Od tego zależy nasze życie!”. W serii scen filmowych widzimy, jak pełen rozterek, ale i determinacji trener, usiłuje ocalić etos sportowej walki, ze świadomością, że nie chodzi tylko o fair play na stadionie. Mamy tu starcie dwóch odmiennych postaw wobec życia: konformistycznej, dopuszczającej wszelkie niegodziwości, gdy w grę wchodzi sława i związane z nią duże pieniądze oraz idealistycznej. W rozmowie ze swoimi zawodnikami D`Amato mówi mniej więcej: „W tym sporcie liczy się coś więcej niż tylko zwycięstwo. Najważniejszy jest sposób dochodzenia do zwycięstwa, oparty na takich wartościach jak uczciwość, solidarność, lojalność, odwaga i męstwo”. Są to wartości, które bez wątpienia decydują o jakości naszego życia. I tę właśnie prawdę stara się wpoić zawodnikom trener, który mimo wszystko ma odwagę iść pod prąd brutalnego nurtu kreowanego w sporcie przez media i biznes.

W filmie „Moneyball” (2011) w reżyserii Bennetta Millera, mamy pokazany portret Billy`ego Beane`a (w tej roli Brad Pitt), menedżera drużyny baseballowej Oakland Athletics. Mimo mocno ograniczonego budżetu, menedżerowi udaje się zebrać drużynę graczy, którzy wbrew przewidywaniom „ekspertów” zaczęli razem odnosić spektakularne sukcesy. Zespół ten wygrywa 20 meczów z rzędu, co stanowi rekord Ligi Amerykańskiego Baseballu. Aby osiągnąć swój cel, Beane zatrudnia młodego zdolnego ekonomistę Petera Branda, znającego się znakomicie na zasadach wyceny zawodników w lidze baseballowej. Stosując nowe, oparte na statystyce i komputerowych analizach rozwiązania, Beane i Brand dokonują kontrowersyjnych posunięć prowadzących do rewolucji w sposobie selekcji zawodników. Oglądając i analizując zachowania Beane`a, możemy dostrzec w nim wiarygodną postać człowieka z krwi i kości, emanującego niesamowitą energią, determinacją i charyzmą. Są to niewątpliwie kluczowe atrybuty skutecznego lidera, który mimo trudności, przeciwieństw i porażek, potrafi poprowadzić swój zespół do sukcesu.

Filmowa Akademia Zarządzania

W kontekście omawianych w niniejszym artykule zagadnień należy z radością i życzliwą otwartością powitać nowy projekt o nazwie Filmowa Akademia Zarządzania. Jest to oddolna inicjatywa studentów kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Koordynatorką projektu jest Mayu Gralińska-Sakai (studentka I roku ZiP), która jest także absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i aktorką, występującą w teatrach i filmach. Jako artystka wielokrotnie pojawiała się na planie, ale interesuje ją zarządzanie w filmie. Mayu uważa, że „zanim dojdzie do realizacji zdjęć, trzeba przejść przez wiele etapów, które należy poznać i zrozumieć. Za każdym dobrym filmem w kinie stoi inteligentne zarządzanie i przywództwo”. Aktualnie trwa proces rekrutacji studentów do tego projektu i po jego zakończeniu nastąpi oficjalne otwarcie tego przedsięwzięcia. W ramach projektu FAZ przewidziane są różne działania, a wśród nich m.in. Dyskusyjny Klub Filmowy, eksperymenty filmowe, warsztaty z zarządzania zespołem na planie filmowym, warsztaty rozwoju osobistego, nauka pisania scenariuszy, spotkania z twórcami filmowymi. Myślę, że projekt ten może być dla wielu studentów znakomitą okazją do odkrywania i rozwijania swojego potencjału twórczego. Warto tu przypomnieć, że mottem Uniwersytetu SWPS są słowa „MY, UNIWERSYTET”, a jego misja opiera się na trzech kluczowych wartościach: OTWARTOŚĆ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ I ODWAGA. I dlatego należy zrobić wszystko, aby takie inicjatywy jak projekt FAZ życzliwie wspierać i otaczać troską.

 

Autor

258 wlodzimierz swiatek

dr Włodzimierz Świątek

Wykładowca i ekspert na kierunku Zarządzanie i Przywództwo Uniwersytetu SWPS, psycholog biznesu, trener, coach i facylitator. Specjalizuje się w zakresie rozwijania i doskonalenia umiejętności menedżerskich i przywódczych, budowania i rozwoju zespołów, zarządzania zmianą oraz rozwijania kreatywności i innowacyjności jednostki i zespołu. Prowadzi szkolenia i coaching dla liderów i ich innowacyjnych zespołów z zakresu sztuki facylitacji. W ramach zajęć warsztatowych (akademickich i szkoleniowych) prowadzi analizy dzieł filmowych przedstawiających m.in. historie firm i kierujących nimi liderów. Jest autorem scenariusza do filmu fabularnego „Turkusowa rapsodia”. Lubi oglądać filmy Ingmara Bergmana, Luisa Bunuela i Jima Jarmuscha.

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą – Andrzej Tucholski

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)”