Big Data, zbieranie i analizowanie gigantycznej ilości danych, budzi wiele emocji. Firmy i instytucje widzą w Big Data szanse na podniesienie konkurencyjności i zwiększenie zysków, zaś obywatele cyfrowego świata niepokoją się o swoją prywatność. „Nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać” – mówi Kuba Piwowar, analityk w Google, który w wywiadzie dla Strefy Zarządzania tłumaczy, jak nie dać się zwieść medialnemu „mrocznemu” obrazowi Big Data.

Ewa PlutaPorozmawiajmy o mrocznej stronie Big Data.

Kuba PiwowarNie chciałbym poprzez tę rozmowę wpisywać się w aktualny trend, który polega na demonizowaniu Big Data. Ta kwestia jest o wiele bardziej skomplikowana, i mocno zniuansowana. Dane na nasz temat zbieramy stosunkowo od dawna i podstawowy cel, dla którego to robimy, jest lepsze poznanie i opisanie tego, jak funkcjonujemy, jakie tworzymy relacje, jak reagujemy na rzeczywistość, co myślimy i czego potrzebujemy. Jeśli lepiej będziemy siebie rozumieć, to łatwiej przychodzić nam będzie niesienie sobie pomocy.

Jednocześnie, oczywiste zagrożenia związane z przetwarzaniem wielkich zbiorów danych należy rozpatrywać z dwóch stron. Z jednej strony, jako użytkownicy internetu, mamy świadomość, że dane na nasz temat są zbierane, ale nie wiemy, w jaki sposób różne instytucje później je wykorzystują. Z drugiej, zdarzyć się może, że nie zdajemy sobie sprawy, że jakiekolwiek dane o nas w ogóle zostały zebrane.

Odwiedzamy strony internetowe, zaznaczamy zgody dotyczące przetwarzania danych, udostępniamy adresy mailowe, bierzemy udział w konkursach i szukamy odpowiedzi na przykład na pytanie, jaką pizzą dziś jesteśmy. To, bez cienia ironii, cenne informacje dla firm, które te dane zbierają. Potem są one wykorzystywane na wiele sposobów: umożliwiają tworzenie profili klientów, segmentację oraz korelowanie ich zachowań na podstawie danych z wielu źródeł. Dzięki Big Data firmy coraz lepiej diagnozują potrzeby swoich klientów, a reklamodawcy są skuteczniejsi w komunikowaniu produktów i usług. Za możliwość korzystania z części z nich bez opłat wnosimy daninę w postaci informacji o tym, kim jesteśmy i jak się zachowujemy oraz co kupujemy. Dobrze dopasowane do naszych potrzeb produkty i usługi zwyczajnie lepiej się sprzedają, gdyż odpowiadają na to, co aktualnie zajmuje nam czas i uwagę.

Ewa PlutaZgadzamy się na to. Często jednak trudno dotrzeć do informacji na temat dalszych losów danych, które zostawiamy w sieci.

Kuba PiwowarTo, że nie wiemy, w jakim celu są zbierane i przetwarzane nasze dane, niekoniecznie wynika z tego, że  firma chce zataić ten fakt. Raczej to my nie chcemy, żeby kontakt ze światem cyfrowym był zapośredniczony przez setki stron umów, które być może powinniśmy czytać. Szybko odhaczamy okienka i przechodzimy do serwisu internetowego. Oczywiście podstawą takiej relacji jest zaufanie: użytkownicy i użytkowniczki internetu ufają, że ich dane przetwarzane są w sposób niezagrażający im, ale ułatwiający kontakt z odwiedzaną stroną lub używaną aplikacją.

Big Data jest jednak potrzebne i wartościowe. Sprawia, że internet czy aplikacje stają się coraz lepiej dopasowane do naszych potrzeb, rozwijane są badania naukowe i trwa postęp, na przykład w medycynie. Myślę tu na przykład o aplikacjach, które zbierają dane na temat zdrowia czy wspierające trening. Aplikacja współpracuje z pulsometrem i umożliwia rejestrację tętna, do którego użytkownik lub użytkowniczka może dostosować tempo biegu.

I znowu, to pozytywne z założenia zjawisko, mające na celu usprawnienie naszych treningów, może rodzić pytania o wrażliwe przecież dane, czyli dotyczące naszego zdrowia. Wiele z nich udostępniamy firmie, o której niespecjalnie dużo wiemy, a która może je wykorzystać nie tylko do stworzenia naszego profilu biegacza, ale też w celach reklamowo-sprzedażowych. Może też szybko wyciągnąć daleko idące wnioski z naszej aktywności. Jeśli często biegamy, prawdopodobnie zostaniemy wrzuceni do segmentu zapalonych biegaczy, do których będą kierowane reklamy droższych akcesoriów sportowych, bo jesteśmy skłonni wydać na nie więcej. Jeśli biegamy rzadziej, dostaniemy ofertę tańszych produktów lub w ogóle nie będziemy jej widzieć.

Ewa PlutaNa ile firmy korzystające z Big Data ingerują w nasze wybory? Dzięki Big Data można rozpoznać nie tylko aktualne potrzeby konsumentów, lecz także przewidzieć przyszłe.

Kuba PiwowarTo jest szerokie pytanie, które dotyczy nie tylko Big Data, lecz marketingu w ogóle. Zapytano kiedyś Henry’ego Forda o  źródło sukcesu modelu samochodu Ford T. Odpowiedział: „Nie korzystaliśmy z badań marketingowych – gdybyśmy zapytali klientów, czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli, czym właściwie jest samochód”.

Słuszna wydaje mi się idea zbierania i przetwarzania danych po to, by coraz lepiej poznać człowieka, zrozumieć jego motywacje i zachowania. Może gdy będzie potrzebował pomocy, zostanie ona szybko i efektywnie zaoferowana? Najnowsze modele Apple Watch reagują w sytuacji niekontrolowanego upadku (dzięki wbudowanemu w nie akcelerometrowi) i – przy braku reakcji z naszej strony – wysyłają monit do pogotowia. Jeśli jednak pyta mnie pani, jaka część dużych zbiorów danych jest wykorzystywana nieetycznie, to nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Mogę się jednak odwołać do badania  opublikowanego przez portal Stack Overflow, skupiający deweloperów z całego świata. Zapytano ich o etykę zawodu deweloperskiego, a konkretnie, czy byliby w stanie napisać nieetyczny kod. Czyli taki, który umożliwia wyłudzenie pieniędzy czy wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. 5 proc. odpowiedziało, że tak. W środowisku zajmującym się Big Data jest wręcz odwrotne dążenie, mianowicie, by wprowadzić uniwersalny kodeks dobrych praktyk w pracy na dużych zbiorach danych, a przynajmniej uświadamiać i edukować takie osoby o ciążącej na nich odpowiedzialności. Decyzje podejmowane na podstawie analizy danych, to nie żadna abstrakcja, one dotyczą konkretnych ludzi i wpływają na ich losy.

Ewa PlutaCzyli zbiory danych nie są moralnie neutralne?

Kuba PiwowarNie istnieją moralnie neutralne dane. Dane zawsze są zbierane i przetwarzane  w określonym celu. Dopiero sposób ich wykorzystania oraz jego konsekwencje można oceniać w kategoriach moralnych. Możemy być przekonani, że przygotowaliśmy świetny produkt, np. aplikację służącą do skanowania i rozpoznawania twarzy, która sprawdza się w systemach monitoringu. Dzięki niej mieszka nam się bezpieczniej. Ale, jak wynika z ostatnich badań, aplikacja ta gorzej radzi sobie z rozpoznawaniem twarzy osób o ciemnym kolorze skóry, zwłaszcza kobiet. I to może rodzić poważne obawy dotyczące skuteczności i aplikacyjności takich systemów. Z jednej strony może doprowadzić to do sytuacji, w której – ze względu na kolor skóry – zostanie do nas dopasowana usługa, która nie jest nam potrzebna lub uznani zostaniemy za kogoś innego niż jesteśmy. Z drugiej strony, udowodniono istnienie uprzedzeń w algorytmach rozpoznających twarz, które faworyzują osoby o jaśniejszym kolorze skóry, a dyskryminują osoby o ciemnej karnacji.

Pamiętajmy, że Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaUżytkownicy i użytkowniczki często obwiniają jednak „złą technologię”.

Kuba PiwowarNieufność względem Big Data w dużym stopniu bierze się z niewiedzy na temat sposobu, w jaki nasze dane są wykorzystywane. Kilka lat temu w USA przeprowadzono badanie, w którym zapytano uczestników, czy wiedzą, w jakim celu zbierane są ich dane. Część z nich uznała, że dane zbierane na ich temat nie wykraczają poza podstawowe cechy demograficzne, a na ich podstawie dokonywane są pewne dalsze założenia (że na przykład reklamę kleju do protez skieruje się do osób starszych). Pozostali domyślali się, że dane są zbierane i grupowane oraz że służą do tworzenia profili klientów na podstawie ich aktywności w sieci. Niewiedza sprawia, że jesteśmy przesadnie podejrzliwi wobec technologii. Lepiej zachować wobec niej zdrowy krytycyzm. Zdobycze technologii są często efektem ciężkiej pracy, która popycha naszą cywilizację do przodu i pomaga rozwiązywać palące aktualnie problemy. Nie należy jednak zapominać o tym, że część z tych osiągnięć służy po prostu zbijaniu kapitału, a oferowane nam przełomowe osiągnięcia bywają co najwyżej marketingową mrzonką. Warto interesować się rozwojem technologii, mądrze ją wykorzystując do ułatwiania sobie życia i urozmaicania go, ale z pełną świadomością kosztów.

Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim  związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaCzy zatem na siłę doszukujemy się zagrożeń związanych z Big Data? Czy należy się bać?

Kuba PiwowarParafrazując krążący ostatnio w internecie mem: nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać. Jak do każdej nowości technologicznej, tak i do Big Data powinniśmy podchodzić z ostrożnym entuzjazmem. Gdybym miał tworzyć zalecenia, to powiedziałbym, że warto starać się zrozumieć, dlaczego dana technologia powstała, jakie korzyści niesie ze sobą i kto z nich czerpie.

Ekspert

258 kuba piwowar

Kuba Piwowar

Kulturoznawca, socjolog. Ekspert z zakresu społecznych i kulturowych aspektów rozwoju technologii, Big Data, etyki i analizy danych. W obszarze jego zainteresowań znajduje się też sposób, w jaki algorytmy regulują nasze odbieranie kultury, relacje międzyludzkie, wybory konsumenckie i polityczne.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Kupuj rozsądnie. Gorączka świątecznych promocji a podejmowanie decyzji – prof. Andrzej Falkowski

Święta, święta! W sklepach trwa kolorowy festiwal świątecznych promocji. Ale my nie bierzemy w nim udziału, bo jak przystało na rozsądnych ludzi, podejmujemy tylko racjonalne decyzje zakupowe. Promocje? Skądże, nie nabieramy się. To rzeczywistość idealna, w tej realnej kierowani emocjami kupujemy dużo i niepotrzebnie. Jak…

Siła różnic – Olgierd Świda i Michał Kaźmierski

Żyjemy w świecie coraz poważniejszych wyzwań i nowych możliwości wynikających z różnorodności ludzi, ich perspektyw i wartości. Jak skutecznie poruszać się w tym świecie? Różnorodne zespoły to szansa na ciekawsze, lepiej dostosowane do potrzeb klientów i lepiej zaplanowane projekty. Na czym ma jednak polegać ta…

Działania przywódcze kluczem do sukcesu

Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i…

Dlaczego się nie rozumiemy? O popełnianiu błędów poznawczych w pracy

Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze?…

Psychologia cen – jak wpływać na decyzje zakupowe klientów?

– Pricing to największa dźwignia zysku w firmie – mówi Grzegorz Furtak. Pricing można zdefiniować jako naukę i sztukę ustalania optymalnych cen i ich skutecznej komunikacji. Co o wpływie cyfr na metce na decyzje zakupowe mówi psychologia? Jak sprzedawcy podnoszą ceny produktów, żeby nie spadł…

Siła ducha lidera – Jacek Santorski

– Lider zdobywa serca i umysły ludzi nie dlatego, że ich uwodzi, a potem zwodzi, ale dlatego, że ich pozyskuje do sensownego projektu, który służy światu i ludziom – mówi Jacek Santorski. Dlatego warto traktować przywództwo nie jako zespół cech jednostek, lecz jako zespół relacji…

Pieniądze a relacje międzyludzkie – prof. Agata Gąsiorowska

Zgodnie z teorią Margaret Clark, całe spektrum relacji międzyludzkich można podzielić na relacje oparte na wspólnocie oraz na wymianie. Te dwa rodzaje funkcjonowania społecznego opierają się na odmiennych normach, zasadach i mechanizmach. W przypadku relacji opartych na wymianie, podstawowym standardem funkcjonowania jest mierzenie wartości za…

Komunikacja w organizacji oparta na empatii

Osoby pracujące we współczesnych organizacjach stoją przed wieloma wyzwaniami. Firmy oczekują nie tylko wykonania określonych zadań, lecz także umiejętności współpracy – aby tworzyć efektywne, otwarte na innowacje i zdolne do rozwiązywania złożonych problemów zespoły. Komunikacja oparta na empatii może w tym pomóc. Jakie są najpopularniejsze…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)”