Zarządzać, ale jak? Na te pytanie szukamy odpowiedzi w naszym najnowszym cyklu podcastów „Rozmowa z CEO”, do którego zaprosiliśmy przedsiębiorców kształtujących świat polskiego biznesu, ekspertów i ekonomistów. Dlaczego celem prowadzenia firmy nie powinien być tylko zysk? Jak wspólne cele i pasje budują zespół i wzmacniają jego motywację? Jak sprostać marzeniom swoich klientów i wspierać ich rozwój? Na podstawie własnych doświadczeń w aż 40-letniej działalności biznesowej w rozmowie z dr. Adamem Kowalikiem mówi o tym współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox, współtwórca Uniwersytetu SWPS, mentor na kierunku Zarządzanie i przywództwo Uniwersytetu SWPS, Piotr Voelkel.
Ile mogę dać innym? Firma w służbie idei i wartości
Budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o proponowanie niskiej ceny okazuje się krótkowzroczne. Dlaczego opłaca się postawić na rozwój pracowników, produkty dobrej jakości, poznawanie potrzeb klienta i na innowacyjne rozwiązania? – Lepiej być kimś pożytecznym. Kimś, kto myśli o klientach w ten sposób, by dać im wartościowe produkty. Badając potrzeby swoich klientów, doszedłem do wniosku, że mogę sprostać ich marzeniom i wspierać ich rozwój – mówi Piotr Voelkel.
Ważna jest gra uczciwa, prowadząca zarówno do rozwoju firmy, jak i do rozwoju pracownika. – Nie chcę uchodzić za człowieka, który wszystkie swoje wysiłki podporządkował temu, by mieć tylko jeszcze więcej. Rozumiem coraz lepiej pracowników, którzy nie chcą się angażować w firmę, tylko dlatego, że ich i naszym wspólnym celem miałoby być to, że ja będę bogatszy. Cieszę się, że mogłem pójść drogą, w której poznawanie potrzeb klientów, szukanie z nimi partnerstwa, wspólne projektowanie produktów, otworzyło naszą firmę na bardzo bliską relację z klientami. Robimy wszystko, żeby dać im produkty, które zmienią ich życie na lepsze – wskazuje Piotr Voelkel.
Istotna jest w tym procesie postawa lidera, który kształtuje zespół, jego motywacje, wyznacza cele i strategię. Ma on przede wszystkim dawać, a nie brać, czy przyjmować postawę autorytarną. – Dobry lider ma wewnętrzny spokój mistrza, przekonanie, że stać go na bardzo wiele. Że pokona nadchodzące rozmaite niespodzianki i komplikacje – bo życie codziennie przynosi rzeczy i piękne, i trudne. Podziwiam liderów, którzy swoje poczucie wartości budują na tym, ile mogą dać innym. I to jest ideał, do którego próbuję zmierzać.
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/rozmowa-z-ceo-piotr-voelkel/id1460686479?i=1000439067830
- https://open.spotify.com/episode/3X2tNXb19hrpPv8HDqkSl1
- https://soundcloud.com/user-509252963/zarzadzac-ale-jak-podcast-3-piotr-voelkel?in=user-509252963/sets/rozmowa-z-ceo-zarz-dza-ale-jak
- https://lectonapp.com/audiobook/da37ddfc-2952-47c4-8e49-6ad9113a6394?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Piotr Voelkel – przedsiębiorca, znawca sztuki i promotor polskiego designu, mecenas projektów kulturalnych i edukacyjnych. We współpracy z Lidewij Edelkoort, wieloletnią szefową Design Academy w Eindhoven, stworzył na Uniwersytecie SWPS nowatorską koncepcję programową School of Form – unikatowe studia na kierunku wzornictwo, łączące elementy edukacji projektowej i humanistycznej. Jest założycielem Grupy Kapitałowej Vox – firm z branży budownictwa, wykończenia i aranżacji wnętrz, współtwórcą Concordia Design – centrum designu i kreatywności w Poznaniu, założycielem Fundacji Vox-Artis Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej oraz prezesem Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W 2014 r. został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla rozwoju i promocji polskiej przedsiębiorczości oraz za osiągnięcia w działalności społecznej.
dr Adam Kowalik – doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).