Z empatią wszystkim do twarzy. Także liderom i managerom, którzy coraz częściej rozumieją, że bez tej kompetencji społecznej trudno efektywnie zarządzać zespołem. „Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany?” – podkreśla w rozmowie z redakcją Uniwersytetu SWPS dr Milena Drzewiecka, psycholog społeczny, trenerka liderów.

Ewa Pluta: Prezes Microsoftu Satya Nadella powiedział kiedyś, że idealny szef nowoczesnej firmy powinien być pewny siebie, ambitny, ciekawy świata, zdolny do uczenia się przez cały czas i pokorny. Podkreślił jednocześnie, że cechy te na nic się nie zdadzą, jeśli szef nie będzie empatyczny. Dla Nadelli empatia jest też głównym motorem innowacji. Dlaczego empatia jest tak ważna w zarządzaniu?

dr Milena Drzewiecka: Podręcznikowo empatia znaczy tyle, co przyjmowanie i rozumienie cudzego punktu widzenia, szczególnie w postaci współbrzmienia emocjonalnego. Potocznie mówi się właśnie o zdolności do współodczuwania. To współodczuwanie nie oznacza jednak, że jeśli ktoś jest w rozpaczy, siadamy obok, załamujemy ręce i płaczemy razem z nim. Chodzi o to, by umieć przyjąć czyjąś perspektywę, „wejść w jego buty”, a nie traktować go… z buta.

Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany? Jeśli spojrzymy na oczekiwania wobec liderów to liczy się tak sprawczość, jak i wspólnotowość, a elementem tej wspólnotowości jest empatia, wyrażana choćby w sposobie komunikacji.

Tak w biznesie, jak i w życiu publicznym ludzie szukają emocjonalnie inteligentnych liderów. A empatia to przecież jedna z podstawowych składowych inteligencji emocjonalnej.

Instytut Gallupa przeprowadził badanie, w którym przeanalizował ponad milion zespołów pracowniczych i przeprowadził ponad 20 tysięcy wywiadów z liderami. Wszystko po to, żeby dowiedzieć się, dlaczego ludzie zdecydowali się podążać za najważniejszymi liderami w ich życiu. Tysiące badanych podkreśliło, że od lidera, za którym podąża, oczekuje: zaufania, empatii, stabilności oraz nadziei. Znowu empatia.

Empatia lidera ma oczywiste korzyści dla zespołu: sprzyja zaufaniu, ułatwia komunikację i pozytywnie wpływa na atmosferę. Ale korzyści są też po stronie lidera: empatia poszerza perspektywę, pozwala lepiej poznać pracowników czy kontrahentów, a zatem lepiej zarządzać relacjami z nimi. Co więcej, empatia jest składową świadomości społecznej a lekcje wyniesione z sytuacji wymagających empatii mogą wesprzeć rozwój osobisty.

Daniel Goleman wyróżnia 6 stylów przywództwa: autorytatywny (nazwany później wizjonerskim), jednoczący, wychowawczy, demokratyczny, normatywny i nakazowy. Wyniki jego badań wskazują, że w organizacjach biznesowych najlepsze efekty (np. zyski finansowe, wydajność pracowników, rozwój firmy) odnoszą liderzy, którzy potrafią posługiwać się inteligencją emocjonalną i łączyć różne style przywództwa. Szczególną uwagę zwraca na pierwsze cztery style jako te, które mają pozytywny wpływ na klimat organizacji. I jeśli prześledzimy, co łączy styl wizjonerski, jednoczący i wychowawczy zauważymy, że każdy z nich korzysta z empatii.

Czy są jednak sytuacje, w których empatia przeszkadza w zarządzaniu zespołem?

Empatia może być przeszkodą w zarządzaniu zespołem i w pracy samego zespołu choćby w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, gdy jest stosowana wybiórczo. Tzn. jeśli szef wykazuje empatię wobec tylko wybranych pracowników, to nie może liczyć na podniesione morale całego zespołu, ani na szczerą kooperację. Po drugie, empatia lidera może być przeszkodą, gdy inni jej nadużywają.

Przykład zespołu redakcji newsowej. W newsach, jak w szpitalu, czy na lotnisku czerwone kartki w kalendarzu to po prostu… kartki w kalendarzu. Nie można zamknąć drzwi i wywiesić kartki „dziś nie nadajemy.”Święta wymagają zatem ustalenia grafika dyżurów. Dobrą tradycją takich zespołów jest zasada, że redaktorzy rotacyjnie przyjmują dyżury w Wigilię, Boże Narodzenie i sylwestra, tak by każdy miał poczucie choć części wolnych świąt. Kto w danym roku pracował w Wigilię, w następnym roku ten dzień ma wolny itd. Jedna z dziennikarek rok w rok powtarzała jednak, że jest matką i musi mieć wolne. Nie jeden dzień, ale całe święta. „Musicie mnie zrozumieć. Ja mam dziecko” – powtarzała. Lider zostawił to do uregulowania zespołowi. Ten pod szantażem, że „musi”, nie chciał ustąpić i wymagał, by wzięła choć jeden dyżur. Gdy w newswroomie doszło do scysji, na podniesiony głos „ale ja mam dziecko” inny z redaktorów odpowiedział równie podniesionym głosem: „ale czy ja jestem jego ojcem?!”. Chcę przez to powiedzieć, że empatia opiera się na szacunku i dobrowolności, nie na przymusie. We wspomnianej sytuacji lider nie wykazał się empatią wobec reszty zespołu. Można zresztą zapytać, czy był faktycznym liderem, czy tylko przełożonym

Inną sytuacją są kryzysy, które wymagają szybkiego reagowania. Załóżmy, że zespół nie ma wystarczających kompetencji. Lider kierowany empatią może chcieć wszystko i wszystkich wytłumaczyć. Tyle że koncentrując się na dobrym samopoczuciu pracowników, może stracić projekt, klienta, czy stanowisko.

Bywają tacy managerowie i liderzy, którzy cierpią na deficyt empatii. Liczy się plan, cel, wykonanie. Ludzie są o tyle ważni, o ile realizują plan. Czy wszystko stracone, czy można jednak empatii się nauczyć?

Daniel Goleman od ponad 20 lat konsekwentnie przekonuje, że można rozwijać inteligencję emocjonalną, czyli także empatię. Po pierwsze zrozumienie własnych braków, po drugie trening, po trzecie praktyka. Empatia wymaga uważności, zdolności rozróżniania emocji i aktywnego słuchania. Empatyczny lider nie ocenia człowieka (a z tym niestety wciąż jest problem w wielu zespołach) i nie poucza. Żeby umieć przyjmować perspektywę innych, warto sobie zadać pytanie: a co ja czułbym w tym momencie? Podobnie jak warto korzystać z metody znanej choćby z wywiadów psychologicznych, czyli z parafrazy, powtarzając własnymi słowami to, co mówi do nas ktoś inny. Możemy wtedy sprawdzić, czy dobrze zrozumieliśmy. Dochodzimy przy okazji do tego, jak ważny jest trening zdolności rozpoznawania i nazywania emocji. I jest jeszcze aspekt wizerunkowy, związany choćby z mową niewerbalną. Jeśli szef przyjmuje pracownika w gabinecie, siedząc za wielkim biurkiem, na krześle ustawionym wyżej niż rozmówca, do tego zaciska pięści lub ucieka wzrokiem, to nawet jeśli dysponuje empatią, nie sprawia takiego wrażenia, za to stawia bariery komunikacyjne. To, co na zewnątrz (overt) i wewnętrz (covert) powinno współgrać. Powinno, co nie znaczy, że zawsze tak jest...

Nauka empatii na pewno będzie trudniejsza dla tych, którzy wychowali się w rodzinie z modelem surowego ojca, gdzie posłuszeństwo było ważniejsze od zrozumienia. To przy okazji wskazówka dla rodziców: jeśli życzycie sobie empatycznych szefów, to wychowując własne dzieci, pamiętajcie, że nauka empatii zaczyna się nie gdzie indziej jak w domu.

Niektórzy managerowie kojarzą empatię z byciem miękkim, słabym. W obawie przed utratą twarzy stosują twardy styl zarządzania, nieraz balansując na granicy autokratyzmu. Czy współcześnie taki styl zarządzania ma jeszcze rację bytu?

Jeśli ktoś chce być generałem z posłusznym zastępem żołnierzy, to wystarczy, że oprze swoją władzę na przymusie i karach. Tyle że już w końcu lat 50. John French i Bertram Raven pokazali, że taka władza jakkolwiek łatwa do stosowania, wymaga stałego nadzoru i obniża produktywność oraz satysfakcję pracownika. Władza oparta na akceptacji nie wymaga stałego kontrolowania, ale umiejętności miękkich lidera. Oczywiście istnieje ryzyko spoufalania się czy wspomnianego już nadużywania empatii. Pytanie jest jednak, z kim pracujemy, jakie mamy cele i możliwości.

Skuteczność demokratycznego czy autokratycznego stylu zależy m.in. od tego, jak bardzo sytuacja sprzyja liderowi, jaka jest struktura zadania i jaką lider ma władzę oraz pozycję w hierarchii. Pamiętajmy też, że manager nie musi być liderem. Zresztą na pewno nie raz już słyszeliśmy, że o ile manager zarządza, o tyle lider prowadzi; o ile manager koncentruje się na zysku, o tyle lider na rozwoju ludzi i organizacji. Słowem, nie każdy manager będzie dobrym liderem i na odwrót.

Nie można wykluczyć sytuacji, w której pracownicy wykorzystują empatię managera. Krótko mówiąc: chcą za dużo. Jak wtedy stawiać granicę?

Odpowiem na to pytanie nieco przekornie: bywają studenci, którzy notorycznie nie wywiązują się z zadań, po czym na koniec semestru przychodzą lub piszą do mnie mail o treści: „proszę mnie zrozumieć”. Odpowiadam wtedy: „rozumiem i tego samego wymagam od Państwa. Sylabus obowiązuje obie strony”. Ważne, by – tak ja w tym symbolicznym sylabusie do zajęć – tak i w pracy określić jasne reguły i zwrócić uwagę na interes grupy/zespołu (ten chce, by wszystkich traktować fair). Pewnie wielu wykładowców mogłoby podzielić się doświadczeniem, jak to o zrozumienie proszą ci, którzy nie mają do tego podstaw. Z kolei ci, którzy je mają, próbują za wszelką cenę zdążyć z deadline’ami. Ludzie, którzy nadużywają empatii czy cierpliwości, będą tak czy inaczej, ale jeśli skoncentrujemy się tylko na nich, łatwo przeoczyć tych, którzy faktycznie zasługują na empatię. A takie przeoczenie może lidera wiele kosztować: dosłownie i w przenośni.

258 drzewiceka

dr Milena Drzewiecka – psycholog społeczny, trenerka liderów, kierownik kierunku Professional Image. Psychologia wizerunku w biznesie i życiu publicznym. Nauczyciel akademicki Uniwersytetu SWPS. Pracę dydaktyczną i naukową łączy z praktyką medialną. W latach 2005-2013 reporterka polityczna telewizyjnych newsów. Od 2014 producentka mediów zagranicznych.

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

ChinaTalk with Jyrki Katainen (former Vice President of the European Commission)

Podpisane w wigilię Nowego Roku 2021 przez Chiny i Unię Europejską Kompleksowe Porozumienie Inwestycyjne (Comprehensive Agreement on Investment, CAI) stało się w Europie przedmiotem debaty dotyczącej jego zawartości, wartości i wpływu. Obecnie dokument wraz z aneksami jest jeszcze daleki od finalizacji i tym dalszy od…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration for Clean Energy) ”