Pierwsze: szanuj swoich współpracowników. Drugie: ufaj im. Trzecie: wierz, że nie ma rzeczy niemożliwych. Czwarte: doceniaj swoich ludzi. To pierwsze przykazania dekalogu lidera. Ich przestrzeganie nie gwarantuje stuprocentowego sukcesu, ale na pewno do niego zbliża. Wiele może o tym powiedzieć Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, liderka cyfrowej transformacji z 25-letnim doświadczeniem. Jak wygląda jej wizja przywództwa? Co zadecydowało o jej sukcesie?

logo ogolne swps

Artykuł powstał w ramach współpracy z Business Insider Trends Festival, której partnerem była Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS.

Ewa PlutaPamięta pani moment, w którym poczuła, że jest nie tylko menedżerką, lecz także liderką?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTrudno mówić o konkretnym momencie. To raczej kilka sytuacji, w których czułam, że ludzie zależą ode mnie. Wiedziałam wtedy, że oczekują wsparcia, chcą, abym pokazała im drogę, jednocześnie obdarzają mnie dużym zaufaniem. Tak było w 2000 roku, kiedy Citibank, w którym byłam wtedy szefową bankowości transakcyjnej, łączył się z Bankiem Handlowym. Miałam 31 lat i zostałam szefową dużego zespołu, w którym większość osób była starsza ode mnie. Zależało nam, żeby zespół Banku Handlowego czuł się ważny i doceniony. Było to przecież połączenie dwóch organizacji, a nie przejęcie jednej z nich. Na spotkaniu z moim zespołem powiedziałam, że musimy ludzi z Banku Handlowego włączyć do kierownictwa naszego departamentu, ponieważ mają oni bardzo duże doświadczenie i sporo możemy się od nich nauczyć. Tak się stało. Gdy ludzie z Banku Handlowego zobaczyli, że okazujemy im szacunek i zaufanie, integracja poszła już szybko.

Ewa PlutaJakie cechy charakteru zaważyły na tym, że zaczęła być pani postrzegana jako liderka i tak się czuć?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTo nie jest wyjątkowy zestaw cech. Śmieję się, że są one jak 10 przykazań – proste, ale trudno je stosować na co dzień. Na pewno wśród nich jest szacunek dla drugiego człowieka. Dzięki niemu stajemy się naturalnymi kandydatami na lidera. Jeśli z szacunkiem traktujemy innych, oni odwdzięczają nam się tym samym. Dodam jeszcze optymizm i wiarę w to, że wszystko może się udać. Moje zespoły wielokrotne dokonywały rzeczy niemożliwych. To sprawiało, że ludzie zaczynali wierzyć, że jak będą za mną, wszystko się uda. Kolejna rzecz to przekonanie, że lider jest nikim bez swojego zespołu. Zawsze otaczałam się ludźmi, którzy byli lepsi ode mnie.

Ewa PlutaNie bała się pani potencjalnej konkurencji?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaSkądże. Wiedziałam, że lider jest osobą, której siła i sukces nie zależy od niego samego, tylko od zdolności przyciągania wspaniałych ludzi. Trzeba jednak stać za nimi w najtrudniejszych sytuacjach. Oddawać im wszystkie sukcesy, bo to oni je wypracowali. Jednocześnie brać na siebie ich błędy i porażki, tak by zawsze czuli się bezpiecznie.

Ewa PlutaW teorii szacunek wobec innych ludzi wydaje się oczywistością, standardem. W praktyce różnie bywa, zwłaszcza w pracy.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaDla mnie naturalne jest to, że szanuje się innych ludzi. Takie podejście wyniosłam z domu. Wielkim autorytetem był dla mnie ojciec. Prowadził kancelarię adwokacką. Przez nasz dom przewijali się różni ludzie, często z kryminalną przeszłością. Ojciec wszystkich traktował tak samo. Nie miało znaczenia, kim jest i co zrobił ten człowiek. Fakt bycia człowiekiem daje nam prawo do szacunku.

Ewa PlutaA czego nauczyły panią książki czytane w dzieciństwie? Ulubione lektury?

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska„Pan Samochodzik”! Uwielbiałam też Conana Doyle’a i jego historie o Sherlocku Holmesie. W ogóle lubiłam książki, które wymagały rozwiązania zagadki i intelektualnego zaangażowania. Zaczytywałam się w powieściach podróżniczych. Może dlatego że marzyłam wtedy o podróżach? Tata z kolei marzył, żebym kontynuowała rodzinną tradycję i została adwokatem, najlepiej w rodzinnym Lublińcu. Kiedy skończyłam 12 lat, powiedziałam mu: „Tatusiu, ja tu nie zostanę. Bardzo chcę podróżować, jadę na studia do Warszawy, pójdę na handel zagraniczny”. To była jeszcze głęboka komuna, mało kto wyjeżdżał za granicę, nasze paszporty leżały na milicji. Wymyśliłam, że taki kierunek studiów daje możliwość współpracy z zagranicznymi firmami. Negocjacje, podpisywanie umów – jak to zrobić bez wyjazdu za granicę?

Lider jest osobą, której siła i sukces nie zależy od niego samego, tylko od zdolności przyciągania wspaniałych ludzi. Trzeba jednak stać za nimi w najtrudniejszych sytuacjach. Oddawać im wszystkie sukcesy, bo to oni je wypracowali. Jednocześnie brać na siebie ich błędy i porażki, tak by zawsze czuli się bezpiecznie.

Ewa PlutaCzyli tata wpoił pani fundamentalne zasady, książki rozbudziły marzenia. Kto jeszcze miał wpływ na pani karierę?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW czasie kariery w Citibanku bardzo pomogły mi dwie wyjątkowe kobiety: Geeta Gopalan i Sue Harnett. Dostałam od nich lekcje życia w biznesie. Obydwie miały wysokie stanowiska w banku. Zresztą do dziś mamy kontakt. Gita doradziła mi kiedyś: „Słuchaj Soniu, jeśli jesteś na tak wysokim stanowisku, to nie możesz brać wszystkiego do siebie. Musisz mieć twardą skórę, żeby nie dotykały cię uwagi, które nie zawsze są sprawiedliwe. Bądź ponad tym wszystkim”. Z kolei Sue pokazała mi, jak można zarządzać wielkim bankiem i jednocześnie być liderem, do którego wszyscy czują szacunek. Bardzo mi się podobał jej miękki, kobiecy styl zarządzania, tak różny od twardego, męskiego. Ciepło wspominam też nieżyjącego już niestety Sunila Sreenivasana. Bardzo wierzył w ludzi, ufał im, był skupiony na ich rozwoju.

Ewa PlutaA jak pani dba o swój rozwój?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW pracy staram się rozwijać nie tylko poprzez to, co robię, ale również poprzez to, z kim pracuję, spotykam, od kogo czerpię wiedzę. Nawiązuję kontakty także poza moją branżą. Lubię rozmawiać z ciekawymi ludźmi. I oczywiście z przyjaciółmi. Dużo czytam. Staram się też wykorzystać czas, kiedy jestem sama ze sobą. Ćwiczę kick-boxing, chodzę na siłownię. Wtedy nie istnieje dla mnie nic innego.

Najważniejsza jest jednak rodzina. Mam męża i dwoje dzieci, syna i córkę, 15- i 20-letnich. Dają mi dużo wsparcia i pozwalają utrzymać balans w życiu. Dzieci są też moimi największymi krytykami i bardzo dbają o to, żeby woda sodowa nie uderzyła mi do głowy. Przebywanie z nimi uświadamia mi, że życie to nie tylko praca. Mąż z kolei jest dla mnie największym wsparciem w życiu i moim najlepszym przyjacielem. Bez niego żadne z moich sukcesów nie byłyby możliwe.

Ewa PlutaWracając jednak do pracy – zaufanie do współpracowników jest dla pani ważne?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaZaufanie jest wszystkim. Zanim trafiłam do Malezji, zajmowałam się głównie bankowością korporacyjną. W Azji skoczyłam na głęboką wodę – bankowość detaliczna była dla mnie nowością. Zostałam szefową kilkusetosobowego międzynarodowego zespołu. Generalnie nie boję się wyzwań. Zawsze myślę, że musi się udać. Uświadomiłam sobie wtedy, że bardziej niż kiedykolwiek muszę zawierzyć swojemu zespołowi, bo to oni mają mnie nauczyć wszystkiego o bankowości detalicznej. Pierwszy raz w życiu zdałam sobie sprawę, że szefem wcale nie jest osoba, która zawsze wie najlepiej, lecz taka, która potrafi otaczać się ludźmi lepszymi od siebie.

Ewa PlutaNa początki kariery miała jednak pani problem z tym, żeby całkowicie zaufać swoim współpracownikom.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTo prawda. Początkowo myślałam, że wszystko robię najlepiej. Patrzyłam współpracownikom na ręce. Czułam się niepewnie, stąd ta potrzeba ciągłej kontroli. Gdy połączyliśmy się z Bankiem Handlowym, stało się jasne, że wielu rzeczy nie wiemy, i że musimy obdarzyć nowy zespół zaufaniem i pozwolić mu na samodzielność. Nie mam już potrzeby kontrolowania współpracowników. Staram się z nimi dużo rozmawiać, być blisko. Zależy mi, by chcieli się przede mną otworzyć, opowiedzieć o swoich problemach. W Azji jest to szczególnie ważne, bo tam ludzie z reguły są zamknięci i niechętnie mówią o trudnościach. Myślę, że to jest klucz do sukcesu zarządzania dużymi zespołami ludzkimi.

Ewa PlutaJak pani to robi – „otwiera” ludzi?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaJest słowo, nadużywane w dzisiejszych czasach, w które ja jednak mocno wierzę. Autentyczność. Ludzie wiedzą, że tak w biznesie, jak w życiu prywatnym jestem tą samą osobą. Nie ma różnicy między Sonią na wakacjach a Sonią w sali konferencyjnej. Nigdy nie udaję. Jeśli nie mogę czegoś powiedzieć, to o tym mówię, a nie lawiruję. Jeśli w krytycznej sytuacji obiecuję współpracownikom, że biorę wszystko na siebie, to gdy ten moment nadchodzi, działam zgodnie z deklaracjami. Nie mówię, że ta osoba zawaliła, biorę odpowiedzialność za porażkę na siebie, bo to mój zespół. Ludzie to widzą i doceniają. W ten sposób tworzy się zaufanie na lata. A podstawą zaufania jest autentyczność.

Ewa PlutaSzef, choć autentyczny, jest jednak zwierzchnikiem. W takiej sytuacji wielu będzie trudno się otworzyć, bo to mimo wszystko niesymetryczna relacja.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaNie lubię słowa „zwierzchnik”. Zakłada ono wyższość jednej osoby nad drugą. Wierzę, że szef nie musi być zwierzchnikiem. Wszyscy jesteśmy równi, przy czym mamy w zespołach różne role do odegrania. Z tej perspektywy rolą lidera jest bycie mistrzem. W zrozumieniu tego pomogło mi trenowanie kick-boxingu. Gdy zdobyłam czarny pas, zapytałam mistrza, dlaczego to jest maksimum, co można zdobyć w tym sporcie. Odpowiedział, że już nie mogę więcej osiągnąć jako osoba, która skupia się na doskonaleniu swoich umiejętności. Jeżeli chcę zostać mistrzem, powinnam mieć swoich uczniów i doprowadzić ich do czarnego pasa. We wszystkich sztukach walki mistrzem jest ten, kto wykształcił uczniów, którzy stali się lepsi od niego. Podobnie było w gildiach – mistrz kształcił czeladników, a oni potem otwierali własne warsztaty. Ta prosta zasada istniała w historii ludzkości od tysięcy lat. W pewnym momencie została zastąpiona ideą autorytarnego szefa, który zawsze ma rację, tylko dlatego że jest szefem. Zawsze biorę pod uwagę zdanie innych ludzi, nie ustawiam się ponad nimi. Jak ktoś mówi, że pracował „dla mnie” to zawsze go poprawiam, że nie pracował „dla mnie” tylko „ze mną”.

opakowanie

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska od lat trenuje kick-boxing | Zdjęcie: Studio  FotoMami

Ewa PlutaPrzykład mistrza i czeladników pokazuje, że nadchodzi moment, kiedy należy się rozstać ze swoimi uczniami. Inaczej mówiąc: nie szkoda pani, gdy odchodzą dobrzy pracownicy, którzy wiele się od pani nauczyli?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW mojej pierwszej pracy, Citibanku, spędziłam 18 lat. W tym czasie dużo się działo: fuzje, kryzys, zmiany stanowisk. Nigdy się nie nudziłam. Czasem jednak nachodzą mnie wątpliwości, którymi dzielę z moim mężem: czy 18 lat pracy w jednej firmie to nie za dużo. Mąż odpowiada, że bez tego doświadczenia nigdy nie osiągnęłabym swojej pozycji. Zgoda. Po odejściu z Citibanku zaczęłam jednak myśleć, że nie ma sensu pracować w jednej firmie dłużej niż 3-4 lata. Trzeba rozwijać się dalej, szukać nowych wyzwań, zwolnić miejsce dla osób ze świeżym spojrzeniem. W dzisiejszym, tak szybko zmieniającym się świecie nie możemy promować lojalności. Powinniśmy za to promować ludzi, którzy chcą osiągnąć więcej i dlatego co kilka lat zmieniają pracę. Trudno przeforsować taki punkt widzenia. Nadal wysoki wskaźnik atrycji, na poziomie 15-20 proc., jest uznawany za porażkę. Ja uważam, że lider odnosi sukces, gdy jego ludzie chcą się uczyć i rozwijać. Mistrz się nie martwił, że jego uczniowie odchodzą i zakładają własne warsztaty. To był dla niego powód do dumy.

Ewa PlutaZ kim nie lubi pani pracować?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaZ osobami, które mają inne wartości filozofię życia niż ja, którym się wydaje, że mogą innych poniżać, bo mają wyższe stanowisko. Nie przepadam za ludźmi, którzy patrząc na moją wizytówkę, nie widzą w Soni Wędrychowicz osoby reprezentującej określone wartości i doświadczenie, lecz tylko moje stanowisko lub organizację, w której w danym momencie pracuję.

Ewa PlutaTak jest w tej części biznesowego świata, w której panuje męski styl zarządzania?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaNie generalizowałabym. Takie sytuacje zdarzają się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Kobiecy styl zarządzania wbrew nazwie wcale nie jest powszechny wśród kobiet. Do takich przemyśleń doszłam po kilku latach częstych spotkań z liderkami zajmującymi najwyższe stanowiska w swoich firmach. Z ubolewaniem dostrzegam, że rzadko stosują one kobiecy styl zarządzania. Kobiety z biznesowej czołówki często starają się kopiować mężczyzn. Przejmują od nich twardy, niejednokrotnie bezduszny styl zarządzania. Traktują inne kobiety jak rywalki, może dlatego że zdają sobie sprawę, że ich droga do sukcesu była trudniejsza niż mężczyzn. Pewnie boją się, że mogłyby stracić swoje stanowisko, a strach jest złym doradcą, ponieważ generuje on nieracjonalne i niesympatyczne zachowania.

Kobiecy styl zarządzania dominuje raczej wśród managerek zarządzających mniejszymi zespołami. Jako kobiety jesteśmy bardziej emocjonalne, dzięki czemu zwracamy uwagę na „ludzką stronę zarządzania”. Potrafimy patrzeć na produkt oczami klienta.

Ewa Pluta25-letnie doświadczenie w biznesie zobowiązuje. Na przykład do dzielenia się nim. Jakiej lekcji udzieliłaby pani początkującym liderom i liderkom?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaPo pierwsze, jesteście fantastyczni i musicie zawsze w to wierzyć. Jeśli ktoś będzie to podważać – a na pewno znajdzie się wiele takich osób – nie poddawajcie się. Miałam wiele takich sytuacji: niektórym ludziom na mojej drodze kariery bardzo zależało, żebym straciła wiarę w siebie, pomyślała, że jestem nic niewarta, załamała się.

Po drugie, bądźcie skromni. To, że jesteście dobrzy, nie oznacza, że wiecie wszystko. Słuchajcie innych ludzi. W ogóle więcej słuchajcie, niż mówcie. Od ludzi zawsze dowiecie się więcej, niż jesteście sami w stanie wymyślić. Poza tym dostaniecie dużo informacji, które potem pozwolą wam podjąć lepszą decyzję.

Po trzecie, zawsze doceniajcie swoich ludzi. Mówcie im, że są wspaniali. Wszyscy potrzebujemy być doceniani. Miałam szefów, którzy mnie cenili, ale nigdy mi o tym nie mówili. Brakowało mi, żeby ktoś zwyczajnie, po ludzku powiedział: Soniu, dziękuję, zrobiłaś dobrą robotę.

Po czwarte i najważniejsze, zawsze miejcie szacunek do ludzi i zawsze wstawiajcie się za nimi. Oddawajcie im wszystkie swoje sukcesy, bierzcie na siebie ich porażki. Wtedy będzie dobrze.

Ekspert

 

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska

Karierę rozpoczęła w 1994 r. w Citibanku w Warszawie, który później połączył sie z Bankiem Handlowym. W ciągu 13 lat doszła do stanowiska wiceprezesa. Później kierowała w Malezji bankiem detalicznym Standard Chartered Bank. Jednym z jej największych projektów było uruchomienie cyfrowego banku o nazwie digibank by DBS w Indiach i Indonezji. Ostatnio pracowała w banku JP Morgan Chase w Nowym Jorku, gdzie odpowiadała za transformację banku detalicznego.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Kupuj rozsądnie. Gorączka świątecznych promocji a podejmowanie decyzji – prof. Andrzej Falkowski

Święta, święta! W sklepach trwa kolorowy festiwal świątecznych promocji. Ale my nie bierzemy w nim udziału, bo jak przystało na rozsądnych ludzi, podejmujemy tylko racjonalne decyzje zakupowe. Promocje? Skądże, nie nabieramy się. To rzeczywistość idealna, w tej realnej kierowani emocjami kupujemy dużo i niepotrzebnie. Jak…

Siła różnic – Olgierd Świda i Michał Kaźmierski

Żyjemy w świecie coraz poważniejszych wyzwań i nowych możliwości wynikających z różnorodności ludzi, ich perspektyw i wartości. Jak skutecznie poruszać się w tym świecie? Różnorodne zespoły to szansa na ciekawsze, lepiej dostosowane do potrzeb klientów i lepiej zaplanowane projekty. Na czym ma jednak polegać ta…

Działania przywódcze kluczem do sukcesu

Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i…

Dlaczego się nie rozumiemy? O popełnianiu błędów poznawczych w pracy

Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze?…

Psychologia cen – jak wpływać na decyzje zakupowe klientów?

– Pricing to największa dźwignia zysku w firmie – mówi Grzegorz Furtak. Pricing można zdefiniować jako naukę i sztukę ustalania optymalnych cen i ich skutecznej komunikacji. Co o wpływie cyfr na metce na decyzje zakupowe mówi psychologia? Jak sprzedawcy podnoszą ceny produktów, żeby nie spadł…

Siła ducha lidera – Jacek Santorski

– Lider zdobywa serca i umysły ludzi nie dlatego, że ich uwodzi, a potem zwodzi, ale dlatego, że ich pozyskuje do sensownego projektu, który służy światu i ludziom – mówi Jacek Santorski. Dlatego warto traktować przywództwo nie jako zespół cech jednostek, lecz jako zespół relacji…

Pieniądze a relacje międzyludzkie – prof. Agata Gąsiorowska

Zgodnie z teorią Margaret Clark, całe spektrum relacji międzyludzkich można podzielić na relacje oparte na wspólnocie oraz na wymianie. Te dwa rodzaje funkcjonowania społecznego opierają się na odmiennych normach, zasadach i mechanizmach. W przypadku relacji opartych na wymianie, podstawowym standardem funkcjonowania jest mierzenie wartości za…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)”