Pierwsze: szanuj swoich współpracowników. Drugie: ufaj im. Trzecie: wierz, że nie ma rzeczy niemożliwych. Czwarte: doceniaj swoich ludzi. To pierwsze przykazania dekalogu lidera. Ich przestrzeganie nie gwarantuje stuprocentowego sukcesu, ale na pewno do niego zbliża. Wiele może o tym powiedzieć Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, liderka cyfrowej transformacji z 25-letnim doświadczeniem. Jak wygląda jej wizja przywództwa? Co zadecydowało o jej sukcesie?

logo ogolne swps

Artykuł powstał w ramach współpracy z Business Insider Trends Festival, której partnerem była Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS.

Ewa PlutaPamięta pani moment, w którym poczuła, że jest nie tylko menedżerką, lecz także liderką?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTrudno mówić o konkretnym momencie. To raczej kilka sytuacji, w których czułam, że ludzie zależą ode mnie. Wiedziałam wtedy, że oczekują wsparcia, chcą, abym pokazała im drogę, jednocześnie obdarzają mnie dużym zaufaniem. Tak było w 2000 roku, kiedy Citibank, w którym byłam wtedy szefową bankowości transakcyjnej, łączył się z Bankiem Handlowym. Miałam 31 lat i zostałam szefową dużego zespołu, w którym większość osób była starsza ode mnie. Zależało nam, żeby zespół Banku Handlowego czuł się ważny i doceniony. Było to przecież połączenie dwóch organizacji, a nie przejęcie jednej z nich. Na spotkaniu z moim zespołem powiedziałam, że musimy ludzi z Banku Handlowego włączyć do kierownictwa naszego departamentu, ponieważ mają oni bardzo duże doświadczenie i sporo możemy się od nich nauczyć. Tak się stało. Gdy ludzie z Banku Handlowego zobaczyli, że okazujemy im szacunek i zaufanie, integracja poszła już szybko.

Ewa PlutaJakie cechy charakteru zaważyły na tym, że zaczęła być pani postrzegana jako liderka i tak się czuć?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTo nie jest wyjątkowy zestaw cech. Śmieję się, że są one jak 10 przykazań – proste, ale trudno je stosować na co dzień. Na pewno wśród nich jest szacunek dla drugiego człowieka. Dzięki niemu stajemy się naturalnymi kandydatami na lidera. Jeśli z szacunkiem traktujemy innych, oni odwdzięczają nam się tym samym. Dodam jeszcze optymizm i wiarę w to, że wszystko może się udać. Moje zespoły wielokrotne dokonywały rzeczy niemożliwych. To sprawiało, że ludzie zaczynali wierzyć, że jak będą za mną, wszystko się uda. Kolejna rzecz to przekonanie, że lider jest nikim bez swojego zespołu. Zawsze otaczałam się ludźmi, którzy byli lepsi ode mnie.

Ewa PlutaNie bała się pani potencjalnej konkurencji?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaSkądże. Wiedziałam, że lider jest osobą, której siła i sukces nie zależy od niego samego, tylko od zdolności przyciągania wspaniałych ludzi. Trzeba jednak stać za nimi w najtrudniejszych sytuacjach. Oddawać im wszystkie sukcesy, bo to oni je wypracowali. Jednocześnie brać na siebie ich błędy i porażki, tak by zawsze czuli się bezpiecznie.

Ewa PlutaW teorii szacunek wobec innych ludzi wydaje się oczywistością, standardem. W praktyce różnie bywa, zwłaszcza w pracy.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaDla mnie naturalne jest to, że szanuje się innych ludzi. Takie podejście wyniosłam z domu. Wielkim autorytetem był dla mnie ojciec. Prowadził kancelarię adwokacką. Przez nasz dom przewijali się różni ludzie, często z kryminalną przeszłością. Ojciec wszystkich traktował tak samo. Nie miało znaczenia, kim jest i co zrobił ten człowiek. Fakt bycia człowiekiem daje nam prawo do szacunku.

Ewa PlutaA czego nauczyły panią książki czytane w dzieciństwie? Ulubione lektury?

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska„Pan Samochodzik”! Uwielbiałam też Conana Doyle’a i jego historie o Sherlocku Holmesie. W ogóle lubiłam książki, które wymagały rozwiązania zagadki i intelektualnego zaangażowania. Zaczytywałam się w powieściach podróżniczych. Może dlatego że marzyłam wtedy o podróżach? Tata z kolei marzył, żebym kontynuowała rodzinną tradycję i została adwokatem, najlepiej w rodzinnym Lublińcu. Kiedy skończyłam 12 lat, powiedziałam mu: „Tatusiu, ja tu nie zostanę. Bardzo chcę podróżować, jadę na studia do Warszawy, pójdę na handel zagraniczny”. To była jeszcze głęboka komuna, mało kto wyjeżdżał za granicę, nasze paszporty leżały na milicji. Wymyśliłam, że taki kierunek studiów daje możliwość współpracy z zagranicznymi firmami. Negocjacje, podpisywanie umów – jak to zrobić bez wyjazdu za granicę?

Lider jest osobą, której siła i sukces nie zależy od niego samego, tylko od zdolności przyciągania wspaniałych ludzi. Trzeba jednak stać za nimi w najtrudniejszych sytuacjach. Oddawać im wszystkie sukcesy, bo to oni je wypracowali. Jednocześnie brać na siebie ich błędy i porażki, tak by zawsze czuli się bezpiecznie.

Ewa PlutaCzyli tata wpoił pani fundamentalne zasady, książki rozbudziły marzenia. Kto jeszcze miał wpływ na pani karierę?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW czasie kariery w Citibanku bardzo pomogły mi dwie wyjątkowe kobiety: Geeta Gopalan i Sue Harnett. Dostałam od nich lekcje życia w biznesie. Obydwie miały wysokie stanowiska w banku. Zresztą do dziś mamy kontakt. Gita doradziła mi kiedyś: „Słuchaj Soniu, jeśli jesteś na tak wysokim stanowisku, to nie możesz brać wszystkiego do siebie. Musisz mieć twardą skórę, żeby nie dotykały cię uwagi, które nie zawsze są sprawiedliwe. Bądź ponad tym wszystkim”. Z kolei Sue pokazała mi, jak można zarządzać wielkim bankiem i jednocześnie być liderem, do którego wszyscy czują szacunek. Bardzo mi się podobał jej miękki, kobiecy styl zarządzania, tak różny od twardego, męskiego. Ciepło wspominam też nieżyjącego już niestety Sunila Sreenivasana. Bardzo wierzył w ludzi, ufał im, był skupiony na ich rozwoju.

Ewa PlutaA jak pani dba o swój rozwój?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW pracy staram się rozwijać nie tylko poprzez to, co robię, ale również poprzez to, z kim pracuję, spotykam, od kogo czerpię wiedzę. Nawiązuję kontakty także poza moją branżą. Lubię rozmawiać z ciekawymi ludźmi. I oczywiście z przyjaciółmi. Dużo czytam. Staram się też wykorzystać czas, kiedy jestem sama ze sobą. Ćwiczę kick-boxing, chodzę na siłownię. Wtedy nie istnieje dla mnie nic innego.

Najważniejsza jest jednak rodzina. Mam męża i dwoje dzieci, syna i córkę, 15- i 20-letnich. Dają mi dużo wsparcia i pozwalają utrzymać balans w życiu. Dzieci są też moimi największymi krytykami i bardzo dbają o to, żeby woda sodowa nie uderzyła mi do głowy. Przebywanie z nimi uświadamia mi, że życie to nie tylko praca. Mąż z kolei jest dla mnie największym wsparciem w życiu i moim najlepszym przyjacielem. Bez niego żadne z moich sukcesów nie byłyby możliwe.

Ewa PlutaWracając jednak do pracy – zaufanie do współpracowników jest dla pani ważne?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaZaufanie jest wszystkim. Zanim trafiłam do Malezji, zajmowałam się głównie bankowością korporacyjną. W Azji skoczyłam na głęboką wodę – bankowość detaliczna była dla mnie nowością. Zostałam szefową kilkusetosobowego międzynarodowego zespołu. Generalnie nie boję się wyzwań. Zawsze myślę, że musi się udać. Uświadomiłam sobie wtedy, że bardziej niż kiedykolwiek muszę zawierzyć swojemu zespołowi, bo to oni mają mnie nauczyć wszystkiego o bankowości detalicznej. Pierwszy raz w życiu zdałam sobie sprawę, że szefem wcale nie jest osoba, która zawsze wie najlepiej, lecz taka, która potrafi otaczać się ludźmi lepszymi od siebie.

Ewa PlutaNa początki kariery miała jednak pani problem z tym, żeby całkowicie zaufać swoim współpracownikom.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaTo prawda. Początkowo myślałam, że wszystko robię najlepiej. Patrzyłam współpracownikom na ręce. Czułam się niepewnie, stąd ta potrzeba ciągłej kontroli. Gdy połączyliśmy się z Bankiem Handlowym, stało się jasne, że wielu rzeczy nie wiemy, i że musimy obdarzyć nowy zespół zaufaniem i pozwolić mu na samodzielność. Nie mam już potrzeby kontrolowania współpracowników. Staram się z nimi dużo rozmawiać, być blisko. Zależy mi, by chcieli się przede mną otworzyć, opowiedzieć o swoich problemach. W Azji jest to szczególnie ważne, bo tam ludzie z reguły są zamknięci i niechętnie mówią o trudnościach. Myślę, że to jest klucz do sukcesu zarządzania dużymi zespołami ludzkimi.

Ewa PlutaJak pani to robi – „otwiera” ludzi?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaJest słowo, nadużywane w dzisiejszych czasach, w które ja jednak mocno wierzę. Autentyczność. Ludzie wiedzą, że tak w biznesie, jak w życiu prywatnym jestem tą samą osobą. Nie ma różnicy między Sonią na wakacjach a Sonią w sali konferencyjnej. Nigdy nie udaję. Jeśli nie mogę czegoś powiedzieć, to o tym mówię, a nie lawiruję. Jeśli w krytycznej sytuacji obiecuję współpracownikom, że biorę wszystko na siebie, to gdy ten moment nadchodzi, działam zgodnie z deklaracjami. Nie mówię, że ta osoba zawaliła, biorę odpowiedzialność za porażkę na siebie, bo to mój zespół. Ludzie to widzą i doceniają. W ten sposób tworzy się zaufanie na lata. A podstawą zaufania jest autentyczność.

Ewa PlutaSzef, choć autentyczny, jest jednak zwierzchnikiem. W takiej sytuacji wielu będzie trudno się otworzyć, bo to mimo wszystko niesymetryczna relacja.

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaNie lubię słowa „zwierzchnik”. Zakłada ono wyższość jednej osoby nad drugą. Wierzę, że szef nie musi być zwierzchnikiem. Wszyscy jesteśmy równi, przy czym mamy w zespołach różne role do odegrania. Z tej perspektywy rolą lidera jest bycie mistrzem. W zrozumieniu tego pomogło mi trenowanie kick-boxingu. Gdy zdobyłam czarny pas, zapytałam mistrza, dlaczego to jest maksimum, co można zdobyć w tym sporcie. Odpowiedział, że już nie mogę więcej osiągnąć jako osoba, która skupia się na doskonaleniu swoich umiejętności. Jeżeli chcę zostać mistrzem, powinnam mieć swoich uczniów i doprowadzić ich do czarnego pasa. We wszystkich sztukach walki mistrzem jest ten, kto wykształcił uczniów, którzy stali się lepsi od niego. Podobnie było w gildiach – mistrz kształcił czeladników, a oni potem otwierali własne warsztaty. Ta prosta zasada istniała w historii ludzkości od tysięcy lat. W pewnym momencie została zastąpiona ideą autorytarnego szefa, który zawsze ma rację, tylko dlatego że jest szefem. Zawsze biorę pod uwagę zdanie innych ludzi, nie ustawiam się ponad nimi. Jak ktoś mówi, że pracował „dla mnie” to zawsze go poprawiam, że nie pracował „dla mnie” tylko „ze mną”.

opakowanie

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska od lat trenuje kick-boxing | Zdjęcie: Studio  FotoMami

Ewa PlutaPrzykład mistrza i czeladników pokazuje, że nadchodzi moment, kiedy należy się rozstać ze swoimi uczniami. Inaczej mówiąc: nie szkoda pani, gdy odchodzą dobrzy pracownicy, którzy wiele się od pani nauczyli?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaW mojej pierwszej pracy, Citibanku, spędziłam 18 lat. W tym czasie dużo się działo: fuzje, kryzys, zmiany stanowisk. Nigdy się nie nudziłam. Czasem jednak nachodzą mnie wątpliwości, którymi dzielę z moim mężem: czy 18 lat pracy w jednej firmie to nie za dużo. Mąż odpowiada, że bez tego doświadczenia nigdy nie osiągnęłabym swojej pozycji. Zgoda. Po odejściu z Citibanku zaczęłam jednak myśleć, że nie ma sensu pracować w jednej firmie dłużej niż 3-4 lata. Trzeba rozwijać się dalej, szukać nowych wyzwań, zwolnić miejsce dla osób ze świeżym spojrzeniem. W dzisiejszym, tak szybko zmieniającym się świecie nie możemy promować lojalności. Powinniśmy za to promować ludzi, którzy chcą osiągnąć więcej i dlatego co kilka lat zmieniają pracę. Trudno przeforsować taki punkt widzenia. Nadal wysoki wskaźnik atrycji, na poziomie 15-20 proc., jest uznawany za porażkę. Ja uważam, że lider odnosi sukces, gdy jego ludzie chcą się uczyć i rozwijać. Mistrz się nie martwił, że jego uczniowie odchodzą i zakładają własne warsztaty. To był dla niego powód do dumy.

Ewa PlutaZ kim nie lubi pani pracować?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaZ osobami, które mają inne wartości filozofię życia niż ja, którym się wydaje, że mogą innych poniżać, bo mają wyższe stanowisko. Nie przepadam za ludźmi, którzy patrząc na moją wizytówkę, nie widzą w Soni Wędrychowicz osoby reprezentującej określone wartości i doświadczenie, lecz tylko moje stanowisko lub organizację, w której w danym momencie pracuję.

Ewa PlutaTak jest w tej części biznesowego świata, w której panuje męski styl zarządzania?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaNie generalizowałabym. Takie sytuacje zdarzają się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Kobiecy styl zarządzania wbrew nazwie wcale nie jest powszechny wśród kobiet. Do takich przemyśleń doszłam po kilku latach częstych spotkań z liderkami zajmującymi najwyższe stanowiska w swoich firmach. Z ubolewaniem dostrzegam, że rzadko stosują one kobiecy styl zarządzania. Kobiety z biznesowej czołówki często starają się kopiować mężczyzn. Przejmują od nich twardy, niejednokrotnie bezduszny styl zarządzania. Traktują inne kobiety jak rywalki, może dlatego że zdają sobie sprawę, że ich droga do sukcesu była trudniejsza niż mężczyzn. Pewnie boją się, że mogłyby stracić swoje stanowisko, a strach jest złym doradcą, ponieważ generuje on nieracjonalne i niesympatyczne zachowania.

Kobiecy styl zarządzania dominuje raczej wśród managerek zarządzających mniejszymi zespołami. Jako kobiety jesteśmy bardziej emocjonalne, dzięki czemu zwracamy uwagę na „ludzką stronę zarządzania”. Potrafimy patrzeć na produkt oczami klienta.

Ewa Pluta25-letnie doświadczenie w biznesie zobowiązuje. Na przykład do dzielenia się nim. Jakiej lekcji udzieliłaby pani początkującym liderom i liderkom?

Sonia Wędrychowicz-HorbatowskaPo pierwsze, jesteście fantastyczni i musicie zawsze w to wierzyć. Jeśli ktoś będzie to podważać – a na pewno znajdzie się wiele takich osób – nie poddawajcie się. Miałam wiele takich sytuacji: niektórym ludziom na mojej drodze kariery bardzo zależało, żebym straciła wiarę w siebie, pomyślała, że jestem nic niewarta, załamała się.

Po drugie, bądźcie skromni. To, że jesteście dobrzy, nie oznacza, że wiecie wszystko. Słuchajcie innych ludzi. W ogóle więcej słuchajcie, niż mówcie. Od ludzi zawsze dowiecie się więcej, niż jesteście sami w stanie wymyślić. Poza tym dostaniecie dużo informacji, które potem pozwolą wam podjąć lepszą decyzję.

Po trzecie, zawsze doceniajcie swoich ludzi. Mówcie im, że są wspaniali. Wszyscy potrzebujemy być doceniani. Miałam szefów, którzy mnie cenili, ale nigdy mi o tym nie mówili. Brakowało mi, żeby ktoś zwyczajnie, po ludzku powiedział: Soniu, dziękuję, zrobiłaś dobrą robotę.

Po czwarte i najważniejsze, zawsze miejcie szacunek do ludzi i zawsze wstawiajcie się za nimi. Oddawajcie im wszystkie swoje sukcesy, bierzcie na siebie ich porażki. Wtedy będzie dobrze.

Ekspert

 

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska

Karierę rozpoczęła w 1994 r. w Citibanku w Warszawie, który później połączył sie z Bankiem Handlowym. W ciągu 13 lat doszła do stanowiska wiceprezesa. Później kierowała w Malezji bankiem detalicznym Standard Chartered Bank. Jednym z jej największych projektów było uruchomienie cyfrowego banku o nazwie digibank by DBS w Indiach i Indonezji. Ostatnio pracowała w banku JP Morgan Chase w Nowym Jorku, gdzie odpowiadała za transformację banku detalicznego.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”