„Co zmienił Pep Guardiola w Bayernie? U niego nauczanie jest tylko w grze. Bo tylko gra oddaje warunki meczowe i przygotowuje do nich”. Moja rozmowa z wielkim fanem i entuzjastą active learning, dr. Adamem Kowalikiem, kierownikiem kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, rozpoczęła się pod tablicą z cytatami w jego gabinecie. Czytamy dalej: „Musimy przyzwyczajać naszych zawodników do gry pod presją. Oni tego nie lubią, bo jak grasz pod presją, to popełniasz błędy. A oni nie chcą ich popełniać. A jak tego nie robisz, to się nie uczysz”. W uczeniu przez działanie jest jak w sporcie, a przynajmniej w piłce nożnej. Liczą się praktyczne umiejętności i współpraca z innymi. Bo trening czyni mistrza i jest niezwykle istotny w przygotowaniu studenta do zawodu, a szczególnie jeśli chodzi o karierę menedżera i lidera. Czym jest active learning i dlaczego do niego należy edukacja przyszłości?

Marta JanuszkiewiczActive learning zyskuje dziś na popularności. Metoda ta stosowana jest na uczelniach, szkoleniach, szczególnie w kształceniu liderów. Czy działanie nie jest jedną z najbardziej pierwotnych metod uczenia się, stosowaną przed czasami akademicko-encyklopedycznej edukacji stworzonej po rewolucji francuskiej?

Adam KowalikActive learning to najprostsza, pierwotna metoda uczenia i z jakiegoś niezrozumiałego powodu na uczelniach i w szkołach w Polsce o tym zapomnieliśmy. Kiedy studiowałem na najlepszej na tamte czasy uczelni ekonomicznej w Polsce, miałem kilkadziesiąt przedmiotów i ze wszystkich zajęć, na których byłem, pamiętam tylko dwa przedmioty – te, które prowadzone były w formie angażującej. Nie chcę w żaden sposób dyskredytować moich ówczesnych nauczycieli, ale bierne słuchanie podczas zajęć nie sprzyjało przyswajaniu wiedzy. Miałem wrażenie, że po ukończeniu studiów byłem nieprzygotowany do pracy, że brakuje mi wielu umiejętności i narzędzi. Może przeczytałem kilkadziesiąt książek, ale nie umiałem tej wiedzy zastosować. Kiedy to do mnie dotarło, zdecydowałem się ukończyć studia w 4, a nie w 5 lat. Dlatego gdy rok temu powierzono mi prowadzenie kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, wiedziałem, że chcę uczyć w inny sposób. Z moich osobistych doświadczeń wiem, jak bardzo aktywne kształcenie różni się od pasywnych metod nauczania. Wszystkie swoje warsztaty, zajęcia – czy na uczelni, czy w ramach szkoleń bizesowych – rozpoczynam od dyskusji i od razu angażuję uczestników.

Marta JanuszkiewiczTradycyjna forma nauczania bardziej sprawdzi się na takich studiach, jak historia czy filozofia, a zarządzanie to zupełnie inna dziedzina akademicka – wymagająca umiejętności praktycznych, pracy w zespole, twórczego podejścia, szukania rozwiązań.

Adam KowalikZarządzanie rzeczywiście jest bardziej predestynowanym kierunkiem do uczenia metodami active learning. Ale nie zgodzę się z tym, że historia, filozofia czy matematyka to przedmioty, do których nie można zaaplikować active learning. Jestem w stanie wyobrazić sobie dyskusję, interakcję z wykładowcą, pytania: „co byś zrobił, gdybyś to ty był królem czy królową w roku 1420 r., jaką decyzję byś podjął/podjęła?” – żeby studenci wynieśli z zajęć coś więcej. Należy dążyć do tego, by zanurzać ich w doświadczeniu, bo tylko wtedy będą w stanie powiedzieć – „ok, wiem, o co tutaj chodzi”. To jest na pewno bardziej wymagające dla prowadzącego – trzeba być otwartym na nową metodę i na dialog ze studentem, a przecież nie wszyscy wykładowcy są na to gotowi. Zdarzają się sytuacje, że podczas zajęć recytują książkę. Czy będzie to ciekawy wykład? Nie. Świat idzie w inną stronę – w active learning.

Menedżer czy lider w ciągu dnia podejmuje tuzin decyzji – jedne mniej, drugie bardziej ważne. Staram się uczyć studentów, by podejmowali je już na zajęciach. Na przykład, kiedy prowadzę zajęcia ze strategii biznesowej, to nie zanudzam ich opowiadaniem o tym, czym jest strategia biznesowa, kto, co napisał na ten temat, tylko mówię: „Wybierzcie sobie jedną branżę, np. handel spożywczy, sieci handlowe. Podzielicie się na zespoły. Wy reprezentujecie tę firmę, wy inną. Zastanówcie się, jaka jest strategia tego podmiotu i zarekomendujcie, co zaproponowalibyście zarządowi, co zmienilibyście w strategii tych firm”. W ten sposób prowokuję studentów do myślenia i rozwiązania zadania. Takie prowadzenie zajęć fascynuje – zarówno samego prowadzącego, jak i studentów, bo mogą się zmierzyć z danym wyzwaniem. Ponadto wzmacnia poczucie sprawczości i wiarę we własne możliwości. A to jest bardzo ważne.

Marta JanuszkiewiczActive learning stawia na praktykę – ale co z wiedzą teoretyczną?

Adam KowalikJa staram się łączyć te obie formy, przeplatać je. Robię 10-, 15-minutowe wprowadzenie do tematu, by następnie przejść do formy aktywnej, a składają się na nią dyskusje, praca w grupach, zadania zespołowe czy głosowania internetowe. W swojej pracy zauważam, że podczas wykładów studenci nie są w stanie długo utrzymać pełnej koncentracji. Po kwadransie odpływają, bo ich nudzi to, co jest przekazywane w formie mówionej. I to nie jest ich wina – jak człowiek nic nie robi, to się nudzi. Dlatego lepiej zaangażować uczestników, zaprosić do dyskusji, zapytać: „A co pani sądzi na ten temat?”. W przypadku osób, które same z siebie nie są skore do wypowiadania się, jest to świetny sposób, aby ich włączyć do rozmowy. Ta osoba zaczyna też aktywnie słuchać, bo wie, że w każdej chwili może być zapytana o zdanie. A swoje zdanie trzeba mieć.

Marta JanuszkiewiczActive learning to nie tylko angażowanie studentów czy uczestników szkoleń do wykonania określonych zadań. To cały proces. Jak on wygląda?

Adam KowalikZajęcia w formie active learning, na uczelni czy w firmie, to najczęściej proces iteracyjny. Na szkoleniach nie spotykam się z uczestnikami na zwyczajowe 8 godzin, tylko na 4, by przedyskutować dane zagadnienie. Potem jest tydzień przerwy, w czasie której mają możliwość przećwiczenia omawianych kwestii w realnym życiu zawodowym. Później następuje kolejna iteracja warsztatu – i taki cykl potrafi trwać kilka tygodni. To dużo lepsze niż wiedza „w pigułce” podana studentowi jednorazowo.

Na studiach wszystko zależy od kreatywności prowadzącego. To może być zwykła dyskusja czy praca warsztatowa w zespołach 3-4-osobowych, ale można pójść krok dalej – i zaproponować interakcję pomiędzy grupami. Ja na przykład obok rozmów i pracy grupowej robię tzw. symulację strategiczną (strategy wargame), podczas której studenci uczestniczą w swego rodzaju grze rynkowej. Jedna firma zrobiła takie posunięcie, druga inne i w kolejnych rundach następują odpowiedzi na to, co zadziało się w poprzedniej. Poza tym, jak chcę być wiarygodny w uczeniu zarządzania, to moi studenci muszą mieć kontakt z biznesem, organizacjami pozarządowymi itp. Dlatego na naszym kierunku mamy partnerów – jak Shell, Unilever, PwC, Forum Odpowiedzialnego Biznesu czy Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej – którzy dają studentom zadania do realizacji w ramach tzw. projektów semestralnych. To są realne zagadnienia, rzeczywiste potrzeby firm, prawdziwi partnerzy, z którymi studenci mogą konsultować każdy etap powstawania projektu. Bardzo ważne są ostatnie fazy pracy, podczas których zajmujemy się wnioskami (tzw. lessons learned) oraz wskazówkami na przyszłość (tzw. feed-forward). W ramach lessons learned zespół studentów zastanawia się, co można było zrobić inaczej, co zrobiliby lepiej, realizując ten projekt następnym razem. W ramach feed-forward przekazywane są sugestie partnera i prowadzącego, wszelkiego rodzaju wskazówki, jak do takiego projektu należałoby podejść w przyszłości. Nie ma lepszego sposobu nauki niż na realnym projekcie. To wszystko jest active learning.

Active learning rozwija wiele umiejętności: pracy zespołowej, pracy projektowej, orientacji na klienta, zarządzania jego oczekiwaniami. Uczymy się dyskutowania, argumentowania, analizowania, kontrolowania jakością prac, krytycznego myślenia – również podawania w wątpliwość własnych pomysłów.

Warto wspomnieć też o tutoringu, który też jest narzędziem active learning i wsparciem rozwoju studenta, rzadko praktykowanym na polskich uczelniach. Od października tego roku na naszych studiach magisterskich z zarządzania po polsku i angielsku uruchamiamy spotkania z tutorami dla studentów. Polega to na tym, że student ma przypisanego opiekuna, który wspiera go przez cały okres studiów. Zobaczymy, jakie będą rezultaty tego unikatowego projektu, i na tej podstawie będziemy ulepszać i usprawnić tutoring w kolejnych latach.

Marta JanuszkiewiczJakie istotne dla lidera cechy można zdobyć, ucząc się metodą active learning?

Adam KowalikActive learning rozwija wiele umiejętności: pracy zespołowej, pracy projektowej, orientacji na klienta, zarządzania jego oczekiwaniami. Uczymy się dyskutowania, argumentowania, analizowania, kontrolowania jakością prac, krytycznego myślenia – również podawania w wątpliwość własnych pomysłów. Pracując metodami active learning, student/studentka widzi, jak ma się jego/jej praca i postawa do całego zespołu. Praca nad rzeczywistym projektem rozwija praktyczne kompetencje, a to jest bezcenne. Robię coś fajnego, widzę tego rezultaty i czuję, że się uczę, że czegoś ważnego doświadczam. Kiedy nasi studenci realizują projekty o charakterze społecznym, pomagają różnym organizacjom, to widzimy, jak bardzo potrafią się zaangażować. Niedawno zakończyliśmy projekt z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet, i wierzę, że przynajmniej niektórzy studenci utrzymają kontakt z tą organizacją w różnych kontekstach.

Po blisko 20 latach doświadczenia menedżerskiego, również w dużych firmach, wiem, jak wartościowy jest absolwent, który już na studiach realizował konkretne projekty. To osoba, która dużo sprawniej poradzi sobie w pracy niż ta, która przez 5 lat studiowała w formule pasywnej.

Ekspert

258 kowalik

dr Adam Kowalik

Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).

Rozmawiała

 

Marta Januszkiewicz

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą – Andrzej Tucholski

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski”