Jak tu nie ulec: kuszące zapachy, nastrojowa muzyka, smakowite próbki i atrakcyjne gratisy. Po alejkach zakupowych przechadzamy się jak po parku – wolno i z namaszczeniem. To ekscytujący świat zakupów. Alternatywna rzeczywistość, której zaprojektowanie umożliwiają najnowsze zdobycze nauki – między innymi badania aktywności mózgu.

Jak neuromarketing wykorzystuje wiedzę o mózgu? – wyjaśnia Adam Zemełka, doktor nauk o zdrowiu, kognitywista, neuropedagog, psychoterapeuta.

Ewa PlutaPrzedrostek „neuro” jest ostatnio bardzo popularny. Wszędzie go pełno. Czasem anonsuje wątpliwe etycznie przedsięwzięcia.

dr Adam ZemełkaFaktycznie „neuro” robi dużą karierę i faktycznie nie zawsze jest ona pozytywna. Firmuje on często podejrzane usługi, które nie mają nic wspólnego z badaniami neurofizjologicznymi. Dobrym przykładem jest neurolingwistyczne programowanie – NLP, szeroko krytykowane przez świat nauki. Dziś powoli staje się ono passé, ale wciąż jeszcze można natknąć się w sieci na kursy NLP.

Ewa PlutaWobec neuromarketingu też wysuwane są zastrzeżenia.

dr Adam ZemełkaW mojej ocenie profesjonalny neuromarketing nie powinien budzić zastrzeżeń. Co więcej, może być dziedziną, w której spotykają się przedstawiciele nauki i biznesu. Świetnym przykładem było dołączenie w 2011 r. przez prof. Erica Kandela, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, do rady programowej firmy NeuroFocus, światowego lidera w obszarze neuromarketingu. Dla mnie jest to symbolicznym dowodem na to, że spotkanie nauki i praktyki jest możliwe, a badania marketingowe mogą być prowadzone na najwyższym poziomie.

Wątpliwości może czasem budzić zakres tematyczny neuromarketingu. W niektórych podręcznikach 80 proc. treści stanowią badania Roberta Cialdiniego przepisane niemal jeden do jednego. Pozostałe 20 proc. to badania EEG (elektroencefalografia), fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny). A przecież jak wskazuje nazwa, neuromarketing powinien bardziej odnosić się do neuronauki niż psychologii społecznej.

Ewa PlutaInformacje pozyskane dzięki narzędziom badania aktywności mózgu mogą być, i często są, wykorzystane do projektowania ścieżki decyzyjnej konsumentów. Ta ingerencja w wolność woli niepokoi.

dr Adam ZemełkaBadania prowadzone w latach 80. ubiegłego wieku przez neurofizjologa Benjamina Libeta wskazują, że pojęcie wolnej woli jest co najmniej wątpliwe. Uczestnicy badania mieli wykonać określony ruch dłonią, aktywność mózgu była monitorowana przez EEG. Na podstawie wyników badań EEG naukowcy wiedzieli, że uczestnik podejmie decyzję o aktywności za 0,5 sekundy. Z kolei uczestnik uświadamiał sobie, że zmierza do podjęcia decyzji 0,2 sekundy przed zamierzonym aktem. Ten czas został nazwany „0,2 sekundy na weto”.

Wyobrażam sobie sytuację, w której w sklepie w zamian za sporą obniżkę drogich towarów podpisujemy zgodę na monitorowanie aktywności naszego mózgu. Zakładamy czepek EEG, a obsługa na bieżąco dostaje wyniki pomiaru aktywności mózgu. Wiadomo, jakimi produktami się interesujemy oraz kiedy zamierzamy podjąć decyzję o zakupie. Do klienta, który się waha, można podejść i spróbować na niego wpłynąć. Zgromadzenie tak bogatego materiału na temat aktywności mózgu pozwoliłoby zaprojektować sklep, w którym można by sprzedać niemal wszystko.

Ewa PlutaOpowiada pan właśnie o nowym odcinku „Black Mirror”?

dr Adam ZemełkaTo się dzieje w rzeczywistości. W chińskiej fabryce Hangzhou Zhongheng Electric wprowadzono obowiązkowe noszenie czepków EEG. Zapis rejestrujący pracę mózgu pracowników jest wysyłany bezpośrednio do komputerów przełożonych. Ci widzą, jaki nastrój ma pracownik: czy jest podekscytowany, czy może rozkojarzony. Kierownictwo uzasadniało, że w ten sposób chcą dbać o dobre samopoczucie pracowników i gdy będą potrzebowali, wysyłać ich na urlop.

Ewa PlutaTu chyba nie chodzi o dobrostan psychiczny pracowników.

dr Adam ZemełkaRaczej o wydajność, która jest możliwa do zaobserwowania nie tylko bezpośrednio, lecz także przez zapis EEG. Zagraniczni komentatorzy przewidują, że w Hangzhou Zhongheng Electric będą masowo zwalniać ludzi mało wydajnych, niewystarczająco zaangażowanych w pracę.

Ewa Pluta„Neuromarketing sprawia, że pozornie nieuchwytny, nienamacalny feedback ze strony konsumenta, jak choćby mrugnięcie okiem czy podniesienie kącika ust, staje się w pełni materialną i przydatną informacją dla marek, które chcą zarówno rozwinąć, jak i stworzyć nowe produkty” – to słowa Martina Lindstroma, guru neuromarketingu. Czy nie powiedział tego na fali marketingowego hurraoptymizmu?

dr Adam ZemełkaTak precyzyjne badanie ekspresji mimicznych i mikroekpresji jest możliwe, ale niewielu badaczy potrafi je przeprowadzić. W nielicznym gronie jest Philippe Turchet, prekursor synergologii, czyli nauki o mikroekspresjach. Wykwalifikowani synergolodzy potrafią z dużym prawdopodobieństwem wyjaśnić, co wyraża taka mikroekspresja, jak minimalne podniesienie kącika ust.

Badania synergologiczne warto by przeprowadzić razem z pomiarem EEG. Wtedy otrzymalibyśmy pełen obraz przebiegu procesu decyzyjnego. Moglibyśmy zaobserwować, na co klienci zwracają uwagę, jaka jest ich reakcja mimiczna, ekspresja ciała.

Ewa PlutaJak wiedzę o mózgu można wykorzystać, by nakłonić klientów do zakupów? Weźmy supermarket. Co nas tam czeka?

dr Adam ZemełkaZ reguły supermarkety świetnie wykorzystują marketing multisensoryczny. Na przykład aromat chleba. Może być rozpylany albo unosić się z piekarnika ulokowanego niedaleko wejścia. Zapach pieczonego chleba miło nastraja, kojarzy się z domem i bezpieczeństwem.

W projektowaniu przestrzeni supermarketu często wykorzystuje się wyniki badań eyetrackingowych. Dzięki nim widać, które półki przykuwają wzrok klientów. Nieprzypadkowo firmy płacą spore pieniądze, by ich produkty eksponowano na tych najbardziej atrakcyjnych.

Z kolei badania mobilnym EEG mogą pokazać, jak klienci czują się w alejkach zakupowych. Wiadomo od dawna, że w wąskich alejkach zakupy robimy szybciej, a w szerszych wolniej, bo na dłużej zatrzymujemy się przed półkami.

Ewa PlutaJest jeszcze muzyka. Niedługo we wszystkich supermarketach zabrzmi „Last Christmas”.

dr Adam ZemełkaOddziaływanie na zmysł słuchu jest bardzo ważne. Sieci handlowe mają swoje playlisty, które można odtworzyć w domu – są dostępne na YouTubie czy Spotify. Muzyka jest jednym z najstarszych narzędzi terapeutycznych, stosowanym już w starożytnym Egipcie. U Homera znajdziemy wzmianki o wojownikach spod Troi, którzy troski z pola bitwy łagodzą słuchaniem gry na instrumencie. Muzyka wyraża charakter miejsca, a także może stać się rodzajem wyzwalacza pożądanych przez marketerów skojarzeń i doznań. Między innymi sieć sklepów Flying Tiger słynie z lecących w tle złotych przebojów amerykańskiego rock and rolla i jazzu. I mnóstwo osób wyszukuje ich playlisty w serwisach muzycznych.

Z reguły supermarkety świetnie wykorzystują marketing multisensoryczny. Na przykład aromat chleba. Może być on rozpylany albo unosić się z piekarnika ulokowanego niedaleko wejścia. Zapach pieczonego chleba miło nastraja, kojarzy się z domem i bezpieczeństwem.

 

Degustacje są skutecznym wabikiem?

Już w latach 50. dziennikarz Vance Packard pisał o tzw. serowym eksperymencie. Chodziło o rekordową sprzedaż pół tony sera jednego dnia w pewnym supermarkecie w stanie Indiana. Krąg sera leżał na stoliku pośrodku sklepu tak, by każdy klient mógł za darmo odkroić kawałek i spróbować. To jest przykład darmowej próbki i jednocześnie spektakularnego sukcesu sprzedażowego.

Czym innym są natomiast gratisy, których projektowanie nie należy wcale do łatwych. Łatwo bowiem można stracić wartość dodatku, jeśli nie użyjemy odpowiednich słów. Naczelna zasada jest taka, by nie mówić o przedmiocie, który dajemy klientowi za darmo, lecz o przedmiocie wartym sumę X, który klient otrzymuje w prezencie. Jeśli nie wymienimy wartości gratisu istnieje ryzyko, że w odbiorze klientów będzie ona niższa, co pokazały badania na klientach sklepów w sieci bezcłowej, otrzymujących do zakupu bransoletkę gratis. Gdy nie wymieniano w komunikacie jej rzeczywistej wartości, klienci oszacowywali jej wartość na znacznie niższą.

Ewa PlutaGotowanie na oczach klientów to też marketing?

dr Adam ZemełkaW większości restauracji McDonald’s kuchnia jest częściowo otwarta. To oczywiście przemyślany zabieg. W ten sposób firma daje świadectwo, że w ich lokalach jest czysto i schludnie. Nie widzimy chodzących na okrągło mikrofalówek mających odmrozić „gotowce”, lecz uwijających się przy pracy kucharzy. Takie restauracje lepiej się kojarzą i dają większe poczucie bezpieczeństwa. A ono niezmiennie pozostaje bazową potrzebą każdego człowieka.

Ewa PlutaRzeczywiście marketing multisensoryczny jest tak skuteczny?

dr Adam ZemełkaOddziaływanie na zmysły ma duży sens, bo podczas wykonywania danej czynności uruchamia w mózgu dodatkowe ośrodki. Czyli informacje zapisują się w nim w sposób trwalszy. Tu ważna jest powtarzalność i emocje. Cóż z tego, że jakieś doświadczenie uruchomi wiele kanałów zmysłowych, jeśli będzie letnie emocjonalnie i jednorazowe. Powtarzalność i nacechowanie emocjonalne są kluczem do sukcesu.

Ewa PlutaJak ponieść porażkę w marketingu?

dr Adam ZemełkaWymyślając zagadkę, której odbiorca nie potrafi rozwiązać. Wtedy ma on poczucie, że jest zbyt mało bystry, czyli mówiąc brutalnie – za głupi. Na widok produktu lub marki pomyśli: „Aha, to są ci, którzy robią ze mnie głupka”. Ale już dwuznaczności, które są wykorzystywane w reklamie piwa Żubr, mieszczą się w granicach zrozumienia. Reklama posługuje się frazeologizmami, z których korzystamy na co dzień.

Ewa PlutaCzy badania neuromarketingowe dostarczają wiedzy o motywacji konsumentów?

dr Adam ZemełkaMotywacje konsumentów ciągle są badane i świetnie sprawdzają się w tym procesie wywiady pogłębione. Od wielu lat branża zastanawia się, czy istnieje „buy button” – struktura w mózgu, która po pobudzeniu sprawia, że osoba nabiera ochoty na zakupy. Okazuje się, że nie ma takiej pojedynczej struktury.

Podczas zakupów największą rolę odgrywają emocje, tak jak w wielu procesach decyzyjnych. Dr A.K. Pradeep, założyciel firmy NeuroFocus, powiedział, że najskuteczniejszym marketerem jest ten, kto uruchomi układ nagrody w mózgu klienta. Wydaje się, że ma rację – jeśli ośrodek przyjemności będzie silnie stymulowany, klient najprawdopodobniej dokona zakupu. Lepsze będą też jego relacje z produktem lub marką. Najlepszym przykładem jest iPhone, którego kolejne wcielenia budzą silną żądzę posiadania.

Motywacje konsumentów ciągle są badane i świetnie sprawdzają się w tym procesie wywiady pogłębione. Od wielu lat branża zastanawia się, czy istnieje „buy button” – struktura w mózgu, która po pobudzeniu sprawia, że osoba nabiera ochoty na zakupy. Okazuje się, że nie ma takiej pojedynczej struktury.

 

Ewa PlutaGdy nadchodzi dzień premiery, żądza posiadania sięga zenitu. Ludzie godzinami koczują przed salonami, rozkładają namioty, krzesełka, czasami nocują na ulicy.

dr Adam ZemełkaCzy nie wyglądają wtedy jak pielgrzymi? Martin Lindstrom mówi o tworzeniu się „kościołów marki”. Mają one cechy wspólnot religijnych i zdolność jednoczenia wokół siebie konsumentów. Jest poczucie przynależności, jest guru – jak Steve Jobs, symbol – czyli logo, obrzędy – jak prezentowanie nowych modeli. No i szerzenie wiary, czyli szukanie nowych klientów.

Ewa PlutaPraktyka konsumencka tożsama z praktyką religijną? Co czeka nas w przyszłości?

dr Adam ZemełkaNiektórzy badacze edukacji, jak neurolog Manfred Spitzer, ostrzegają, że na naszych oczach rośnie pokolenie konsumentów, wśród których będzie niewielu twórców. Jeżeli od wczesnego dzieciństwa mózg jest stymulowany i wyręczany technologią, to jego zdolności poznawcze szybciej ulegają przytępieniu. Reprezentanci takiego pokolenia będą oczywiście świetnie potrafili korzystać z technologii, ale jej nie stworzą. Być może będziemy mieli do czynienia z podziałem świata na niewielką grupą twórców i rzesze nabywców niezdolnych do działań bardziej ambitnych niż rutynowe zmechanizowane obowiązki.

Ewa PlutaKatastroficzna prognoza.

dr Adam ZemełkaOsobiście nie przypuszczam, by dominacja konsumentów stała się na tyle wielka, a grupa kreatorów tak wąska, aby mogło skończyć się to regresem intelektualnym w skali globalnej. Ale nie zaszkodzi już teraz przekonywać do częstszego korzystania z książek niż smartfonów – dla dobra własnego mózgu.

Ekspert

Adam Zemełka

dr Adam Zemełka

Ddoktor nauk o zdrowiu oraz doktor nauk społecznych w zakresie psychologii. Praktyk psychologii stosowanej w marketingu, edukacji oraz rozwoju człowieka i organizacji. Wykładowca w Collegium Civitas oraz Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Z zamierzchłych czasów historyk kultury i filolog klasyczny.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia