Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą.

Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy dużo, a wytrwałości tak mało? Jak mikronawyki mogą zwiększyć skuteczność w działaniu? – wyjaśnia Andrzej Tucholski, psycholog biznesu i strateg komunikacyjny.

Ewa Pluta Efektywne zarządzanie sobą kojarzy się z zachowaniami, które mają zwiększyć produktywność i doprowadzić do upragnionego celu. Jak ty rozumiesz to pojęcie?

Andrzej Tucholski Jestem przeciwnikiem bezwzględnego dbania o siebie, bo w krótkowzrocznej, amerykańskiej wersji jest to prosta droga do hedonizmu, czyli dosyć pustego gromadzenia przyjemności tak długo, aż się znudzą. Jestem też przeciwnikiem bezwzględnego kultu produktywności, wynikającego z dość socjopatycznego podejścia obecnego w Dolinie Krzemowej na początku boomu na trendy w stylu quantified self.

Jedna połowa książek poradnikowych namawia, żeby zostawić pracę i bliskich i pojechać do Indii, druga natomiast radzi zamieszkać w bagażniku i oszczędzać każdy grosz na przyszłe inwestycje.

Ewa Pluta Trudno się w tym wszystkim odnaleźć. Wspominasz o quantified self – trendzie w zarządzaniu sobą, za którym nie warto podążać. Dlaczego?

Andrzej Tucholski To jeden z wielu trendów reprezentujących „krzemowe” podejście do psychologii w biznesie. Każdy z nich wiele obiecuje: lepsze zrozumienie siebie, swoich potrzeb, możliwości i kompetencji, także wypracowanie nowych, pożytecznych nawyków. Niestety żaden z nich nie traktuje człowieka jak... człowieka. Na dłuższą metę ślepe podążanie za trendami może doprowadzić do wypalenia i zrujnowania stanu emocjonalnego osoby, która chciała lepiej pracować, a po paru latach nie pamięta nawet, jak to jest odpocząć w sobotę popołudniu. Nie jesteśmy robotami. Programowanie człowieka ma, tak zwyczajnie, ograniczenia. Widać je doskonale choćby po tym, że pionierzy „krzemowych” podejść powoli się z nich wycofują. Merlin Mann, guru produktywności, stworzył koncepcję Inbox Zero [zarządzanie skrzynką pocztową według wytycznych: usuń, wykonaj, oddeleguj, odłóż na później, zarchiwizuj – przyp. red.], a teraz poucza ludzi, że źle robimy. Skupiamy się na relatywnie mało ważnych obowiązkach, których zawsze będzie przybywać. Przez takie myślenie jak Inbox Zero można spędzić parę lat na reaktywnym gaszeniu pożarów bez ani minuty poświęconej na długodystansowe plany. Tim Ferriss, kiedyś król produktywności, dziś namawia do medytacji, snu i odpoczynku. Oni wszyscy się zmęczyli i – na całe szczęście – zmienili treść przekazywaną swoim odbiorcom.

Podsumowując, dla mnie efektywne zarządzanie sobą to przede wszystkim szukanie ścieżki pomiędzy tymi wariackimi sprzecznościami. To podejmowanie takich decyzji, by osiągać w życiu dużo, ale w zgodzie ze sobą i swoimi wartościami.

Ewa Pluta Efektywne zarządzanie sobą ma prowadzić – jak w tytule naszej rozmowy – do dobrego życia. Ostatnio to modne hasło. Co ono właściwie znaczy?

Andrzej Tucholski Filozoficznie dobre życie to życie pełne eudajmonii, czyli szczęścia płynącego z poczucia sensu. Na gruncie psychologii dobre życie jest opisywane jako życie pełne dobrostanu emocjonalnego, pełne nadziei. Angażujące i satysfakcjonujące. Na naszych warunkach i w naszym tempie. Takie, w którym dostosowujemy się wyłącznie do ludzi, do których chcemy się dostosować, których kochamy.

Filozoficznie dobre życie to życie pełne eudajmonii, czyli szczęścia płynącego z poczucia sensu. Na gruncie psychologii dobre życie jest opisywane jako życie pełne dobrostanu emocjonalnego, pełne nadziei. Angażujące i satysfakcjonujące. Na naszych warunkach i w naszym tempie.

Ewa Pluta Tak zwane dobre życie to też praca czy nauka. Jak zarządzać tymi sferami, by jak najlepiej spożytkować swój czas, a ten, który zostaje, przeznaczyć na bliskich, hobby, nicnierobienie?

Andrzej Tucholski Najlepiej działać dwutorowo. Po pierwsze, rozplanować procedurę rozpoczynania każdego obowiązku. Czy wiem, co teraz mam zrobić? Czy na pewno jest to właściwa czynność w tym momencie? Czy wiem, po co ją wykonuję? Czy wiem, jak ją zrobić? Po drugie, dużo i bez ograniczeń myśleć o swoim poczuciu sensu i nadziei w życiu. Po co w ogóle wykonuję tę pracę? Do czego mnie ona przybliża?

Ewa Pluta Konfrontacja z tymi pytaniami może być bolesna. Ale po kolei. W zarządzaniu sobą możemy też wspierać się technologiami. Co polecasz?

Andrzej Tucholski Ważne jest dobranie takich aplikacji lub narzędzi, które będą stuprocentowo zgodne z naszym charakterem. Ja lokuję siebie gdzieś pośrodku artystycznego wariata i ścisłego analityka giełdowego, więc całe życie planuję w Excelu, który potem dzień po dniu przerysowuję na niezliczone kartki papieru, bo uwielbiam kreatywnie podejść do obowiązków.

Ważne jednak, by mieć narzędzie wspierające realizację dużych planów. Ja używam Excela, ale może być to Word, notatnik etc. Co jeszcze? Kalendarz – używam Google Calendar; lista rzeczy do zrobienia, do której co rano przepisujemy zadania z kalendarza – Any.do, Todoist, Wunderlist; multiplatformowy notatnik (Notion, Evernote, Google Keep. Jeśli lubimy, możemy także zainstalować sobie aplikację wspomagającą w wyrabianiu nawyków, np. Avocation. Te kategorie aplikacji przydadzą się każdemu, a jaka będzie to marka, to już mniej ważne.

Ewa Pluta Wspominasz o nawykach pomocnych w zarządzaniu sobą. Sam jesteś fanem mikronawyków. Rzeczywiście mikronawyki są skuteczne?

Andrzej Tucholski Początkowo stworzyłem koncepcję mikronawyków na własne potrzeby, na potrzeby mojego mocno zajętego życia. Mikronawyki to półautomatyczne, wymuszone środowiskowo reakcje zbliżone do nawyków, ale w przeciwieństwie do nich nie pochłaniające tak wiele uwagi i motywacji.

Budowa nawyku jest złożona, wymaga zaangażowania emocji i uwagi – a żyjemy w czasach jej ogromnego kryzysu. Wypracowanie nawyku też bardzo długo trwa, według przeprowadzonych przed dekadą badań dr Phillippy Lally, badaczki z University College London, nawet dwa miesiące, a często więcej! Dlatego pomyślałem, że w przypadku mało ważnych spraw można wyręczyć się wymuszonymi środowiskowo mechanizmami, które „same” dbają na przykład o moje zdrowie, a ja nie muszę ciągle o tym myśleć.

Ewa Pluta Aplikacje, mikronawyki to jedno. Drugie to motywacja. Skąd ją czerpać, zwłaszcza w trudnych momentach, gdy cel odsuwa się z pola widzenia?

Andrzej Tucholski Lubię zadawać nietypowe pytania, więc kusi mnie odpowiedzieć: a po co w ogóle motywacja? Prosta odpowiedź brzmi: znaleźć sens wykonywanej czynności i pomyśleć głęboko o tym, jak dane zachowanie przybliża do celu lub realizuje wartość, jaką nosimy w sercu. Skupić się na efektach, na przyjemności płynącej z dotrzymania samemu sobie słowa. To zawsze działa.

Ale w ostatnich latach widzę, że to za mało, bo powoli wszystko wymaga naszej motywacji. Bywa, że ludziom się nawet do pracy nie chce chodzić, choć często sami ją wybrali. Wtedy kluczowe wydaje mi się zrzucenie jak największej liczby aspektów życia na różne „autopiloty”, by odblokować uwagę, serce, emocje, motywację i chęci do tego, co naprawdę ważne.

Ewa Pluta Może problemem nie jest brak motywacji, tylko wytrwałości?

Andrzej Tucholski To jest dopiero trudny temat. Mamy motywację i co dalej?

Motywację trzeba jeszcze obudować długofalowym, strategicznym planem, bo inaczej nici z naszych marzeń. Motywacja jest przyjemna, ale szybko się wypala. Trochę jak źle rozpalony grill – ogień pali się mocno, ale przez pierwsze kilka minut, szybko przygasa, a w międzyczasie przypala rzęsy i brwi, i ta strata węgla. Jeśli dobrze rozłożyć punkty podpalenia, to po chwili mamy żar, który posłuży jeszcze przez kilka godzin.

Motywacja zmienia się w dyscyplinę dzięki zrozumieniu naszych prywatnych powodów wykonywania tej czynności, rozpisaniu planu, bardzo skrupulatnemu wpisaniu go w kalendarz i późniejszej realizacji. Kluczem do konsekwencji jest niestety sama konsekwencja. Codziennie jest łatwiej. Ale trzeba to robić codziennie.

Motywacja zmienia się w dyscyplinę dzięki zrozumieniu naszych prywatnych powodów wykonywania tej czynności, rozpisaniu planu, bardzo skrupulatnemu wpisaniu go w kalendarz i późniejszej realizacji. Kluczem do konsekwencji jest niestety sama konsekwencja. Codziennie jest łatwiej. Ale trzeba to robić codziennie.

Ewa Pluta Dlaczego warto mądrze zarządzać sobą?

Andrzej Tucholski Mądre zarządzanie sobą pozwala raz na jakiś czas spojrzeć zaspanym wzrokiem na siebie w lustrze i pomyśleć: to jest moje życie i jestem z niego zadowolony. Po prostu szalenie dobre, fajne życie. Nie za duże, nie za małe. Moje. Bycie nieskutecznym zaowocuje frustracją i poczuciem, że marnujemy potencjał. Bycie zbyt „zarządczym” przyniesie poczucie pustki i tego, że tak naprawdę nie żyliśmy. Na szczęście nie trzeba wybierać. Jest złoty środek i czeka na każdego z nas.

Ekspert

banaszkiewiucz

Andrzej Tucholski

Psycholog biznesu i strateg komunikacyjny. Absolwent i członek kadry Uniwersytetu SWPS. Twórca internetowy działający od ponad 11 lat; jest odpowiedzialny za kilkadziesiąt akcji przeprowadzonych z firmami i instytucjami z całego świata. Po nocach pisze scenariusze. https://andrzejtucholski.pl/

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

ChinaTalk with Jyrki Katainen (former Vice President of the European Commission)

Podpisane w wigilię Nowego Roku 2021 przez Chiny i Unię Europejską Kompleksowe Porozumienie Inwestycyjne (Comprehensive Agreement on Investment, CAI) stało się w Europie przedmiotem debaty dotyczącej jego zawartości, wartości i wpływu. Obecnie dokument wraz z aneksami jest jeszcze daleki od finalizacji i tym dalszy od…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)”