Nowe regulacje prawne, zagrożenie cyberbezpieczeństwa, wyzwania technologiczne i finansowe – to wg raportu State of the Internal Audit Profession Study 2017 czynniki wpływające na ciągłą niepewność warunków biznesowych i zakłócenia działalności firm. Konieczna jest umiejętność dostrzegania źródeł tych zakłóceń i szybkiego reagowania na zmiany. Kluczową rolę odgrywają tu doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako ciało wymuszone wymogiem ustawowym, a dziś ważne ogniwa w systemie oceny ryzyka w przedsiębiorstwie – tłumaczy Krzysztof Szułdrzyński z PwC. Moderatorem spotkania będzie Jakub Kurasz  – dyrektor ds. komunikacji w PwC.

27.03
18.00–19.00
Warszawa

Audyt w organizacji

Każda dojrzała organizacja potrzebuje dobrych praktyk, aby profesjonalizować swoje działanie zgodnie z najlepszymi światowymi standardami. Po to, by nie zostać w tyle, audyt w organizacji musi być w ciągłej gotowości i działać elastycznie. Tylko wtedy nadąży za zmianami w otaczającym świecie i spełni oczekiwania, jakie stawiają interesariusze.

Jak wynika z Raport 2017 State of the Internal Audit Profession Study, 44 proc. badanych uważa, że funkcjonowanie w firmie audytu wewnętrznego przynosi jej wymierne korzyści. Niespełna 50 proc. korzystających z tej funkcji audytu chce, aby był on zaufanym doradcą dla biznesu. Z kolei 18  proc. twierdzi, że audyt wewnętrzny pełni znaczącą rolę w pomaganiu organizacjom w rozpoznawaniu i reagowaniu na pojawiające się zakłócenia w działaniu.

Liderzy chcąc budować silną pozycję firmy na rynku, powinni przede wszystkim ograniczać ryzyko i zagrożenia, których nie brakuje w obecnym świecie. Respondenci zauważyli, że wobec tych wyzwań odpowiednie funkcjonowanie audytu wewnętrznego może sprzyjać budowaniu dodatkowej wartości firmy, a tym samym jej ugruntowanej pozycji na rynku.

Jak zmienia się zawód audytora?

Dziś audytor od początku swojej pracy jest liderem. W pierwszej kolejności "zarządza" w ramach badanych obszarów, potem staje się liderem kilkuosobowego zespołu, następnie całego projektu, aż wreszcie wielu projektów, kiedy dochodzi do roli menedżera. Na każdym etapie jego działania ważne jest poczucie odpowiedzialności, sprawne procesowe podejście, zaangażowanie, chęć pogłębiania wiedzy i poszukiwania nowych rozwiązań.

W pracy audytora kluczowe znaczenie ma umiejętność współpracy z ludźmi, zarówno w ramach swoich zespołów, jak i w ramach pracy z klientami. W tym zawodzie niezbędna jest także umiejętność budowania relacji, rozumienia i słuchania ludzi oraz kierowania nimi. Doświadczenia i kompetencje audytorów coraz częściej są wykorzystywane również w realizacji usług nieaudytowych, tym tych dotyczących zarządzania ryzykiem, weryfikacji zgodności z przepisami, kontroli wewnętrznej, czy środowiska IT.

Nowe wyzwania

Wyzwaniem jest rewolucja informacyjna - skala i liczba transakcji, gigantyczna ilość danych, jaką trzeba ocenić, przeanalizować i powiązać z tysiącami procesów biznesowych i ekosystemów. Ta rewolucja pociągnęła za sobą znaczące zmiany technologiczne w procesie audytu i pracy samego audytora.

Standaryzacja, automatyzacja i algorytmizacja (AI) procesów audytowych powoduje, że w tym zawodzie jest i będzie wymagana jeszcze lepsza zdolność analizy, holistycznego spojrzenia i oceny - wychwytywania anomalii, doskonałej znajomości procesów biznesowych i tego, jak powiązane są z systemami IT i raportowaniem finansowym, stawiania trafnych ocen i wyciągania kompleksowych wniosków.

Ekspert

258 krzysztof szulsdrzynski PWC

Krzysztof Szułdrzyński

Niemal całe swoje zawodowe życie związany jest z PwC. Początkowo jako asystent a od kilku lat jako partner zarządzający działem audytu w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. Specjalizuje się w przeglądach i optymalizacji systemów kontroli wewnętrznej i procesów biznesowych, budowaniu, ocenie i poprawie efektywności działania audytu wewnętrznego. Zajmuje się również zarządzaniem​ ryzykiem i​ problematyką ​ładu korporacyjnego we współczesnym biznesie. Jest jednym z twórców Forum Rad Nadzorczych, wspólnej inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i PwC, działającej na rzecz profesjonalizacji rad nadzorczych z Polsce. Jako członek komitetu konsultacyjnego GPW ds. dobrych praktyk brał udział w tworzeniu zbioru Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2016. Ukończył studia ekonomiczne na uniwersytecie Rzymskim „La Sapienza”.

Jego pasją zawodową jest zarządzanie ludźmi. Wierzy w ludzi i ich potencjał, ceni różnorodność. U pracowników docenia nie tylko merytoryczne kompetencje ale również poszanowanie dla wspólnych wartości, entuzjazm i odwagę w naruszaniu status quo.

Prowadzący

258 jakub kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor ds. komunikacji w PwC Poland, odpowiedzialny za kontakty z mediami w PwC. Pomaga także klientom firmy w budowaniu ich strategii komunikacji. Wcześniej był dyrektorem ds. rozwoju w Roland Berger Strategy Consultants oraz redaktorem naczelnym „Gazety Giełdy Parkiet” i zastępcą redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. Współtworzył także dział biznesowy „Gazety Prawnej” oraz pracował w międzynarodowej agencji informacyjnej Reuters. 

Termin i miejsce

27 marca 2018 r. (wtorek), godz.18.00
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31, sala S303

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia