Specjaliści od zarządzania od dawna wieszczą koniec ery szefów i rządzenia. Folwarczne stosunki w firmach nie mają już racji bytu. Turkusowe zarządzanie, z którym wiązano nadzieje na zmiany w organizacjach, jest piękną ideą, ale nie zawsze sprawdza się w praktyce. Ani folwark, ani turkus. Jaki model zarządzania może sprawdzić się w polskich firmach? Jaki powinien być autentyczny lider? Czy jesteśmy gotowi na nowy model zarządzania i przywództwa? – o tym porozmawiamy podczas wykładu w Strefie Zarządzania, który poprowadzą Jacek Santorski, psycholog biznesu, twórca Akademii Psychologii Przywództwa, oraz dr Adam Aduszkiewicz, filozof, etyk, coach biznesowy.

5 lipca
18.00–19.00
Warszawa

Jaki model zarządzania może sprawdzić się w polskich warunkach?

„Jak to jest, że gdy potrzebuję pary rąk do pracy, to zjawia się cały człowiek?” – lubił powtarzać Henry Ford, amerykański przemysłowiec. Jeszcze 100 lat temu nikomu do głowy nie przychodziło, by motywować pracowników. Mijały dekady, a sytuacja niewiele się zmieniała. Panował folwarczny model przywództwa. Pracowników motywowano kijem i marchewką. Były kontrole, zawyżone wymagania oraz kaprysy apodyktycznego szefa.

Aż nadszedł kryzys i gwałtowne tąpnięcie w gospodarce. Wtedy menedżerowie i liderzy zdali sobie sprawę, że dotychczasowy model zarządzania jest niewystarczający. Nadszedł czas, by konkurować relacjami i innowacjami. Odejść od „zarządzania zmianą” do „zarządzania i przywództwa w zmianie”, jak często podkreśla Jacek Santorski.

W odpowiedzi na kryzys wiele organizacji wdrożyło nowy paradygmat zarządzania – turkusowy, którego założenia sformułował Frederic Laloux, autor książki „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości”. W turkusowym miejscu pracy panują partnerskie relacje, osobiste talenty i aspiracje są wspierane, a wykonywane zadania mają głęboki sens. Turkusowy przywódca negocjuje z zespołem, powściąga swoje ego, tworzy atmosferę współpracy i zaufania.

Rodzi się wątpliwość, czy turkusowe przywództwo rzeczywiście jest skuteczne, zwłaszcza w polskich realiach. Ani folwark, ani turkus – słychać głosy. Jaka jest zatem trzecia droga? Jaki powinien być autentyczny lider, który dokona rewolucyjnych zmian w zarządzaniu organizacją? W jaki sposób może on budować autorytet wśród swoich pracowników? O modelu skutecznego przywództwa dla polskich firm porozmawiamy podczas lipcowej Strefy Zarządzania.

Ekspert

jacek santorski

Fot. Agata Wrońska

Jacek Santorski

Konsultant, trener, coach, mentor i superwizor. Uznany autorytet w zakresie psychologii biznesu. Zajmuje się m.in. tematyką modeli zarządzania oraz związkiem pomiędzy psychologią przywództwa a efektywnością biznesową. Jego podejście do przywództwa zakłada wiedzę, doświadczenie, szacunek do innych ludzi, empatię oraz wiele innych cech i umiejętności, które wpływają na jakość pracy firmy oraz na życie jej pracowników. Według niego nowatorskie zarządzanie powinno podążać w stronę coraz bardziej partnerskiego i otwartego, biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny firmy. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie szkoleń i wykładów, na których uczy, jak być efektywnym menedżerem i liderem budzącym w sposób naturalny autorytet.

Jako trener biznesu realizował szkolenia i superwizje w Chiltern Consultancy International. Z czasem stworzył własny ośrodek – Instytut Psychologii Biznesu. W ramach Chiltern Consultancy wdrażał pierwszy w Polsce program mentoringu dla dużej grupy managerów wysokiego szczebla. W latach 90. współtworzył komisję, która opracowała i wdrożyła licencję psychoterapeutów, trenerów oraz superwizorów psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Posiada licencję psychoterapeuty, trenera i superwizora Laboratorium Psychoedukacji oraz odbył szkolenie w szwajcarskim Instytucie Biosyntezy w zakresie terapii somatyczno-charakterologicznej oraz roczną grupę superwizyjną w tym zakresie. Powadzi firmę doradczą Values. Jest twórcą Akademii Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Autor wielu książek, m.in.: „Determinacja. Z prądem i pod prąd”, „Ludzie przeciwko ludziom”, „Miłość i Praca”, „Enneagram” oraz „Dobre Życie”.

Ekspert

258 adam aduszkiewicz

Adam Aduszkiewicz 

Doktor filozofii, etyk, mentor, konsultant, coach, jednocześnie top manager, wieloletni dyrektor HR w międzynarodowych i polskich korporacjach. Doświadczony w przygotowywaniu i wdrażaniu strategii firm oraz projektów restrukturyzacyjnych. Prowadzi szkolenia dotyczące zasad oceniania, motywowania, rekrutowania pracowników, umiejętności managerskich, a także (w ramach współpracy z Instytutem Psychoimmunologii) z inteligencji emocjonalnej i odporności na stres. Interesuje się problematyką etyki w biznesie i tworzy autorskie programy szkoleniowe z tego zakresu. Aktualnie jest prezesem zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

Termin i miejsce

5 lipca 2018 r., godz.18.00-19.00 (czwartek)
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31, sala S303

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia