Rozkłada problemy na czynniki pierwsze. Myśli twórczo i agresywnie. Stawia hipotezy i natychmiast je weryfikuje. Przetwarza dane, wyciąga wnioski. Proponuje odważne rekomendacje dla firm. Czyj to opis? Idealnego analityka biznesowego, czyli osoby wykonującej jeden z najbardziej poszukiwanych na rynku zawodów – zaczyna swój wykład dr Adam Kowalik z Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS.

Przymiotnik „idealny” wymaga wielu lat ciężkiej pracy, dlatego najlepiej już na początku kariery inspirować się mistrzami w swoim fachu. Niewątpliwie są nimi analitycy CIA, którzy sztukę analizy opanowali do perfekcji. Czego analityk biznesowy może nauczyć się od analityka CIA? – o tym opowiedział dr Adam Kowalik, wykładowca na Uniwersytecie SWPS.

Analityk biznesowy, czyli zawód przyszłości

W przyszłości jednym z najbardziej poszukiwanych zawodów będzie analityk biznesowy. Jednak nie każdy analityk to dobry analityk. Tego dobrego od złego dzieli przepaść. Co zatem może zrobić analityk biznesowy, który chce lepiej wykonywać swój zawód? Poznać więcej metod, narzędzi, technik? A może powinien wziąć przykład z organizacji, które mimo że funkcjonują w innej branży, sztukę analizy opanowały do perfekcji? – na przykład CIA? Podczas spotkania zastanowiliśmy się, czy 15 zasad analityków CIA może przydać się w pracy analityka biznesowego. Wykład był świetną okazją, by krytycznie przyjrzeć się własnemu warsztatowi analityka, a może nawet zweryfikować niektóre z jego założeń.

 

adam kowalik

O autorze

dr Adam Kowalik – doradca, trener, menedżer, analityk. Adiunkt w Katedrze Zarządzania, kierownik kierunku zarządzanie i przywództwo oraz kierownik studiów podyplomowych „Menedżer rozwoju biznesu” na Uniwersytecie SWPS. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż i administracji publicznej. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń, warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education). Założyciel polskiego oddziału stowarzyszenia Strategic & Competitive Intelligence Professionals i jego przewodniczący do 2015 r. Otrzymał wyróżnienie Catalyst Award. Jest mentorem w programach TopMinds oraz Youth Business Poland. Współpracuje z NCBR, PARP, MIR jako niezależny ekspert. Prowadzi firmę OUTSMART, która dostarcza klientom niezależne analizy i wartościową wiedzę rynkową do kluczowych decyzji. Jest stypendystą CEMS oraz Fulbright’a. Posiada licencję detektywa.

[Form StrefaZarzadzania_17122018_Warszawa not found!]

Zarządzanie to ludzie

Podsumowanie cyklu o motywacji i pracy zespołowej

Swój produkt czy usługę można znać od podszewki. Wiedzieć ile, gdzie, co i jak. Mimo to, na każdym etapie pracy wszystko może się zepsuć, jeśli zawiedzie człowiek. W końcu, cokolwiek się robi, robi się z ludźmi i dla ludzi. Nie zarządza się czymś, lecz KIMŚ.…

Jak znaleźć siłę do działania, czyli opowieść o motywacji

Okazuje się, że hasło „chcieć, to móc” nie zawsze zdaje egzamin. Często odraczamy wykonanie naszych obowiązków lub porzucamy nasze plany. Jak to się dzieje, że najważniejsze zadania często zostawiamy na ostatnią chwilę? Jak zwiększyć naszą motywację? Jak efektywnie realizować cele? Na te pytanie pomoże nam…

Mobbing – i co dalej? 10 porad dla nękanych w pracy

Kiedy jesteśmy ofiarami przemocy, trudno nam podjąć działanie, by zmienić nasz los. Nękani, zastraszani i dyskryminowani w pracy nie wiemy też, do kogo zwrócić się po pomoc. Dlaczego warto zadbać o wsparcie emocjonalne i otoczyć się bliskimi? Jakie działania antymobbingowe możemy podjąć wewnątrz firmy? Dlaczego…

Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?

Generacja X, millenialsi i pokolenie Z – przedstawiciele odmiennych kulturowo grup wiekowych na etapie kształtowania się osobowości zdobywali różne doświadczenia, przygotowywali się do pracy i wchodzili na jej rynek w odmiennych gospodarczo czasach. Urodzeni w kwiecie PRL-u, w czasach przełomu ustrojowego i we współczesnej globalnej…

Subtelna taktyka nękania w pracy. O mobbingu w białych rękawiczkach

W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”,…

Jak zmotywować do pracy siebie i innych? – dr Ewa Jarczewska-Gerc

Szefowie motywują pracowników poprzez gratyfikacje finansowe, lecz – jak wiemy – przyznanie premii czy podwyżki działa na krótką metę. Kiedy nasza praca ma wzniosły cel i jest użyteczna społecznie, czerpiemy z niej przyjemność i jesteśmy gotowi na większe poświęcenie – ale przecież nie samą ideą…

Klątwy polskiej pracy zespołowej

Dla wspólnej sprawy Polacy chętnie stają ramię w ramię. W imię dobra ogółu zwierają siły i z oddaniem oraz zaangażowaniem walczą z zagrożeniem. Inaczej jednak rzecz się ma, jeśli chodzi o życie codzienne, gdzie tendencja do dobrej współpracy w grupie kuleje... Gdy prawie 30 lat…

W zmianie najtrudniejszy pierwszy (i drugi) krok

Mówią, że chcieć znaczy móc. Próbujemy więc motywować się do działania. Staramy się zmienić to, co jest, na coś innego, nowego, lepszego. Aby to zrobić, trzeba przyjrzeć się swoim aspiracjom, swojej przeszłości i nawykom. Umysł ludzki kieruje się schematami, lubi utarte drogi, znane reguły gry,…