Artykuły

Tak można zmieniać świat. Razem z Ashoką

Przewodzić – to brzmi dumnie. W rękach liderów leży wielka siła. Często większa, niż nam się wydaje. Młodzi adepci zarządzania, dojrzali przedsiębiorcy, menedżerowie wyższego i niższego szczebla – to oni będą inicjować zmiany społeczne i kształtować innowacje. Doceniła to fundacja Ashoka, która wyróżniła Uniwersytet SWPS…

Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew,…

Emocje są kluczem do wszystkiego

Zamknij oczy. Co widzisz? Wiosenny deszcz, który daje przyjemny chłód i przynosi ukojenie, czy kolejną ulewę, która popsuła Ci plany i przyprawiła o ból głowy? Otwarcie oczu niewiele zmieni. Wszystko jest reprezentacją naszego mózgu, subiektywnej wiedzy o świecie, tego jak go rozumiemy, jak go interpretujemy,…

Bez emocji nie ma działania

Radość z udanego projektu, irytacja – przy braku jego powodzenia, złość na podwładnego, który nie wykonał powierzonego mu zadania, lęk związany z reorganizacją biura, zwątpienie w powodu nadmiaru obowiązków... Emocje towarzyszą nam w pracy każdego dnia, jednak staramy się ich nie okazywać. Panuje przekonanie, że…

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”,…

Emocje jako narzędzie pracy menedżera

Dlaczego okazywanie emocji w pracy nie jest wcale oznaką słabości czy braku profesjonalizmu? Jak dzisiejsi menedżerowie odbierają zagadnienie emocji w biznesie i czy z nich korzystają? Dlaczego emocje wartościują naszą rzeczywistość? Jaka jest ich – korzystna i niekorzystna – rola, która może przełożyć się na…

Czy pewność jest ważniejsza niż trafność?

Motywacyjne zniekształcenia w procesie decyzyjnym mogą się pojawiać zarówno wtedy, gdy robiąc proste zakupy, mamy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma smakami dżemu, jak i wtedy, gdy w grę wchodzą kariera, zdrowie czy szczęście. Dlatego warto wiedzieć, jakie motywy naprawdę kierują naszymi decyzjami i skłaniają nas do…

Czy lider powinien być empatyczny?

Z empatią wszystkim do twarzy. Także liderom i managerom, którzy coraz częściej rozumieją, że bez tej kompetencji społecznej trudno efektywnie zarządzać zespołem. „Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany?” – podkreśla w rozmowie z redakcją Uniwersytetu SWPS…