logo uswps nazwa 3

Szkolenia

Czas trwania

  • 16 godzin dydaktycznych/2 dni

Kontakt

Warszawa, centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Psychologia traumy dzieci i młodzieży
Diagnoza zaburzeń po traumie

  • Rekrutacja trwa

O szkoleniu

Wykształcenie praktycznych umiejętności: w zakresie diagnozy różnicowej zaburzeń po stresie traumatycznym u dzieci i młodzieży w następstwie zdarzeń o charakterze losowym (katastrofy naturalne, zdarzenia komunikacyjne, powodzie) oraz spowodowanych udziałem innych ludzi (przemoc psychiczna i fizyczna, gwałt, trauma realcyjna).

Wiedza/umiejętności:

  1. Psychologia rozwojowa – style więzi, kryzysy rozwojowe a rozwój mózgu dziecka.
  2. Stres traumatyczny u dzieci – czy trauma uszkadza mózg?
  3. Sposób reakcji na traumę w zależności od wieku.
  4. Typy zdarzeń traumatycznych najczęściej występujących w okresie dziecięcym.
  5. Diagnoza zaburzeń po traumie.
  6. Pomoc psychologiczna.

Program

  1. Psychologia rozwojowa – wpływ urazów w dzieciństwie na rozwój mózgu: biologiczne korelaty urazów; mechanizmy obronne i ich przejawy w zachowaniu.
  2. Trauma rozwojowa i jej skutki. Style więzi a rozwój roboczych modeli ja. Rola dysocjacji w rozwoju zaburzeń emocjonalnych.
  3. Diagnoza zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania u dzieci po traumie i z innymi typami zaburzeń.
  4. Stres traumatyczny u dzieci. Jak dzieci reagują na stres zależnie od wieku?
  5. Zespół stresu pourazowego u dzieci. Kategorie symptomów występujące u dzieci. Kryteria rozpoznawania zaburzeń po traumie u dzieci.
  6. Analiza czynników predysponujących do wystąpienia zaburzeń po traumie u dzieci zależnie od wieku.
  7. Rodzaje przemocy wobec dzieci a objawy.
  8. Przemoc seksualna jako szczególny rodzaj traumy.
  9. Traumatyczna utrata bliskiej osoby. Konsekwencje deprywacji związane z traumą porzucenia.
  10. Strategie interwencji i pomocy psychologicznej. Jak pracować z dzieckiem które doświadczyło traumy?

Uwaga: Szczegółowy program zajęć słuchacze dostaną na zajęciach.

Kadra

E Zdankiewicz 1

dr Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała

Psycholog, absolwentka UAM. Obecnie starszy wykładowca w Katedrze Psychologii Osobowości w Uniwersytecie SWPS. Wyklada Psycologię osobowości, Psychologię emocji i motywacji, Psychologię kryzysu. Specjalizuje się w interwencji kryzysowej i psychotraumatologii. W 2013 roku jako jedna z czterech osób w Polsce uzyskała Europejski Certyfikat z Psychotraumatologii (ESTSS General Certificate in Psychotraumatology). Ponadto posiada certyfikaty dające uprawnienia do psychoterapii osób po traumie: EMDR, Przedłużonej Ekspozycji, Poznawczo-behawioralnej terapii traumy (Procedury Przetwarzania Poznawczego, i Ekspozycyjnej Terapii Narracyjnej). Prowadzi praktykę kliniczną w Pracowni Psycho - Expert. Prowadzi szkolenia dla instytucji z zakresu postępowania w sytuacjach kryzysowych, psychologicznych konsekwencji traumy, wczesnej interwencji kryzysowej w sytuacjach katastrof komunikacyjnych, psychoedukacji, metod terapii traumy. Członek European Society for Traumatic Stress Studies, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Razem z prof. T. Maruszewskim zajęła się genezą i wpływem alaksytymii na zdrowie psychosomatyczne jednostki co zaowocowało wspólną książką Emocje–aleksytymia–poznanie (1998). Ponadto jest autorką licznych artykułów z zakresu mechanizmów adaptacji po traumie oraz książek z psychologii traumy: Zdankiewicz – Ścigała, E., Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychoneurofizjologiczne. Realizuje projekty badawcze dotyczące psychicznych konsekwencji traumy.

Odachowska

dr Ewa Odachowska

Doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, magister psychologii i pedagogiki, psycholog transportu i psychotraumatolog. Na co dzień pracuje jako Adiunkt w Instytut Psychologii w Zakładzie Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży Akademii Pedagogiki Specjalnej, gdzie kieruje Pracownią Badań nad Skutkami Stresu u Dzieci i Młodzieży.
Wykładowca w Uniwersytecie SWPS (psychotraumatologia, interwencja kryzysowa, osobowość, emocje, motywacje) oraz specjalista w Zakładzie Psychologii Transportu i Fizjologii Instytutu Transportu Samochodowego. Terapeuta, autorka licznych publikacji naukowych dotyczących psychologii ryzyka, traumy powypadkowej i innych. Członek European Society for Traumatic Stress Studies i Polskiego Towarzystwa Psychotraumatologicznego, Towarzystwa EMDR i PTBST. Ukończyła specjalistyczne szkolenie w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej (TF-CBT) metodą Przedłużonej Ekspozycji (PE) w leczeniu PTSD (Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania UW), Kurs Terapii poznawczo – behawioralnej dzieci i młodzieży w Centrum CBT, szkolenie w diagnozie zaburzeń osobowości i zastosowaniu SCID-II (Ustrukturalizowanego Wywiadu Klinicznego do Badania Zaburzeń Osobowości z osi II DSM-IV) oraz wiele szkoleń specjalistycznych w obszarze pracy z zaburzeniami po stresie traumatycznym (m.in. terapia eklektyczna, EMDR 1 i II stopień). Posiada uprawnienia do pracy metodą EEG Biofeedback.
Zainteresowania naukowe oscylują wokół psychologii traumy, narratyzowania doświadczeń traumatycznych i egzystencjalizmu. Zainteresowania naukowo-praktyczne skupiają się w obszarze psychotraumatologii, interwencji w kryzysie, terapii traumy dzieci i młodzieży oraz psychologii transportu.

Rekrutacja i opłaty

Zasady rekrutacji

  • Kolejność zgłoszeń

W celu zapisania się na szkolenie wciśnij przycisk „Aplikuj teraz" i pozostaw dane, które pozwolą nam skontaktować się z Tobą.

Opłata

700 zł/os.*

* cena dotyczy wyłącznie szkolenia otwartego.

Konto do wpłat opłat za szkolenia

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
03-815 Warszawa, ul. Chodakowska 19/31
Raiffeisen Bank Polska SA
36 1750 0009 0000 0000 1095 1135
W tytule przelewu prosimy o podanie imienia i nazwiska uczestnika, oraz nazwy szkolenia”

Regulaminy 

Termin szkolenia

Nowy termin już wkrótce!

Termin szkolenia zamkniętego - do uzgodnienia z Zamawiającym.

W przypadku zgłoszenia się zbyt małej ilości uczestników biuro zastrzega sobie zmianę terminów szkolenia.