logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Zmiana organizacji zajęć spowodowana pandemią COVID-19 budzi wiele wątpliwości. Zachęcamy do zapoznania się z odpwiedziami na najczęściej pojawiające się pytania w związku z funkcjonowaniem uczelni czasie zagrożenia epidemiologicznego.

 
Organizacja zajęć

1. Czy zajęcia od października będą w salach czy online?

Zajęcia będą odbywać się głównie zdalnie, przy czym mogą pojawić się także warianty łączące pracę w salach i pracę zdalną. Zajęcia w salach będą się odbywały w ograniczonym zakresie, przy zachowaniu rygorów sanitarnych. Warto przygotować się na to, że część zajęć będzie odbywać się w salach, a część zdalnie, jednak co do zasady w sposób wymagający udziału w nich w czasie rzeczywistym.

Decyzje o organizacji zajęć podejmują dziekani. Biorą przy tym pod uwagę aktualne wymagania dotyczące bezpieczeństwa sanitarnego oraz potrzeby wynikające z efektów uczenia się określonych dla danych zajęć.

2. Na czym polegają zajęcia online?

Zajęcia online możesz realizować, nie wychodząc z domu. Co do zasady prowadzone są w sposób wymagający udziału w nich w czasie rzeczywistym, ale komunikujemy się przez komputer, spotykamy się na Google Meet i korzystamy z materiałów elektronicznych. Zapewnij sobie wygodne miejsce, w którym będzie jak najmniej rzeczy rozpraszających uwagę. Przygotuj się na to, że zajęcia online są tak samo wymagające merytorycznie jak zajęcia w klasie.

3. Czy mogę uczestniczyć w zajęciach online w budynku Uniwersytetu SWPS?

W planie zajęć zajęcia online staramy się umieścić tak, aby nie było konieczności przebywania w ich czasie na terenie uczelni. Jeśli chcesz mimo to być na terenie uczelni w tym czasie, to pamiętaj, że nie ma pewności, że będzie możliwe komfortowe uczestnictwo w zajęciach - zajęcia online nie mają przewidzianej sali dla studentów, zaś w przestrzeniach wspólnych obowiązują Cię ograniczenia wynikające z zasad sanitarnych, także dotyczące odpowiedniego dystansu i dopuszczalnej liczby osób.

4. Jak się przygotować do zajęć online?

Zaplanuj udział w zajęciach zgodnie z planem zajęć i informacjami z Wirtualnej Uczelni. Zadbaj o możliwości techniczne uczestniczenia w zajęciach, przede wszystkim o dostęp do internetu. Przygotuj sobie sprzęt komputerowy, ważne są słuchawki, najlepiej z mikrofonem (np. takie jak do telefonu). Do niektórych aktywności, np. słuchania wykładów, wystarczy smartfon z dostępem do internetu. Zadbaj o wygodne miejsce do pracy, a jeśli zajęcia przewidują twój udział - zobacz, jak wygląda ono w kamerze internetowej.

5. Skąd mam wiedzieć, kiedy mam zajęcia online?

Wszystkie zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć widocznym w Wirtualnej Uczelni. Jeśli zajęcia nie odbędą się w tym terminie, zostaną odwołane i przesunięte. Jeśli zajęcia odbywają się online, to w czasie, w którym są zaplanowane, wejdź na Wirtualną Uczelnię i kliknij “Classroom” przy tych zajęciach. W Classroom znajdziesz adres spotkania Meet, do którego należy dołączyć.

6. Co mam zrobić, jeśli wejdę na spotkanie, a zajęcia nie będą się odbywać?

Prosimy Cię o wyrozumiałość - naprawdę dużo się dzieje i my też pierwszy raz organizujemy zajęcia online w całej uczelni, więc jeśli coś pójdzie nie tak, np. dołączysz do zajęć, a one się nie będą odbywać, po prostu zgłoś to przez Strefę Kontaktu/Pytania.

7. Co jeśli z planu na Wirtualnej Uczelni nie mogę przenieść się na zajęcia na Classroom?

W tym semestrze dostęp do Classroom będzie aktualizowany na bieżąco, z opóźnieniem około godziny, więc najpierw poczekaj. Jeśli dłuższy czas po zaktualizowaniu się Twojego planu zajęć nadal nie masz dostępu do Classroom, skontaktuj się z prowadzącym. Prowadzący może udostępnić Ci Classroom ręcznie. Kontakt do osoby prowadzącej zajęcia znajdziesz w Wirtualnej Uczelni lub w sylabusie. Warto również sprawdzać, czy jest się zalogowanym (-ą) na uczelniane konto.

8. Czy zawsze muszę wejść w Classroom, by uczestniczyć w zajęciach online?

Nie, nie zawsze. Classroomy mogą na przykład służyć jako pierwsze miejsce kontaktu, który dalej będzie prowadzony inną metodą. Najczęściej jednak, jeśli Classroom pojawia się w planie zajęć, to należy wejść do niego w terminie zajęć, a następnie kliknąć link do spotkania Google Meet i dołączyć do niego w terminie zajęć.

9. Czy na zajęciach online sprawdzana jest obecność?

Obecność na zajęciach zdalnych jest traktowana podobnie jak obecność na zajęciach w sali. Twoja obecność i uwaga może być też sprawdzana w trakcie zajęć: wiemy, o ile trudniej jest utrzymać uwagę w trakcie pracy zdalnej, więc prowadzący mogą zadawać pytania i zadania w trakcie, aby ułatwić uczestniczenie w zajęciach.

10. Czy zadania wstawiane przez wykładowców na Google Classroom są obowiązkowe? Czy niezrobienie tych zadań wpłynie na ocenę końcową? Jeśli tak, to w jakim stopniu?

Warunki zaliczenia przedmiotu są określone w sylabusie. Jeśli w sprawie jakiegoś zadania są wątpliwości, czy jest ono obowiązkowe czy nie, to należy wyjaśnić to z prowadzącym zajęcia.

11. Co muszę umieć, żeby uczestniczyć w zajęciach online?

Poznaj Google Meet - to będzie Twoje główne nowe narzędzie do uczestniczenia w spotkaniach na żywo. Prowadzący mogą wykorzystywać także inne narzędzia Google, takie jak Dokumenty, Arkusze czy Prezentacje - wszystkie są dla Ciebie dostępne w ramach uczelnianego konta @st.swps.edu.pl. Prowadzący może też prowadzić zajęcia na uczelnianej platformie Learn Online. Do niej także masz dostęp przy pomocy kont @st.swps.edu.pl. Poświęć wcześniej trochę czasu, żeby poznać te narzędzia.

12. Czy potrzebuję specjalnego oprogramowania, żeby uczestniczyć w zajęciach online?

Zasadniczo nie, wystarczy dostęp do internetu z poziomu telefonu, komputera czy tabletu. Po zalogowaniu w Google z adresem e-mail w domenie st.swps.edu.pl masz dostęp do wszystkich narzędzi Google i to jest wystarczy do pracy na zajęciach online.

13. Czy możemy korzystać z zajęć poprzez Skype lub Zoom?

Zajęcia online odbywają się wyłącznie za pomocą narzędzi Google, w tym Classroom i Meet, lub platformy Learn Online.

14. Czy jako studenci, w ramach zajęć online, mamy dostęp do Microsoft Office 365?

Nie, Uczelnia nie udostępnia pakietu Office dla studentów. Jednak wszyscy studenci mają dostęp do zestawu narzędzi Google, w tym Dokumentów, Arkuszy czy Prezentacji, które mają podobne funkcjonalności do odpowiednich aplikacji Microsoft Office.

15. Co mam zrobić, jeśli mam kolizję zajęć?

Przy nauczaniu online wszystko działa jak zwykle, tj. obowiązuje nas wszystkich plan zajęć widoczny w Wirtualnej Uczelni. Jeśli masz zajęcia z kolizją to wybierz zajęcia, w których weźmiesz udział a sposób odrobienia zajęć, na których Cię nie będzie, ustal z osobą prowadzącą je.

16. Nie jestem zadowolona(-y) z zajęć online z danego przedmiotu. Gdzie mogę zgłosić swoje uwagi?

Uwagi powinny trafić do koordynatora kierunku, dlatego prosimy złóż podanie na Wirtualnej Uczelni w Strefie Kontaktu. Zostanie ono przekazane do koordynatora. Nie przyjmujemy takich uwag anonimowo.


Korzystanie z Clasroomów

1. Jak mam trafić do właściwego Classroomu?

Najprościej będzie zrobić to przez plan zajęć w WIrtualnej Uczelni. Jeśli zajęcia odbywają się online, to w czasie, w którym są zaplanowane, wejdź na Wirtualną Uczelnię i kliknij “Classroom” przy tych zajęciach. W Classroom znajdziesz adres spotkania Meet, do którego należy dołączyć.

2. Powtarzam seminarium dyplomowe, jednak w dalszym ciągu nie mam żadnego planu zajęć, a co za tym idzie, nie mam dostępu do Google Classroom. Jak mogę się dostać na te zajęcia?

Powtarzane seminarium dyplomowe odbywa się w trybie indywidualnym i nie jest prezentowane w planie zajęć. Skontaktuj się bezpośrednio z promotorem w sprawie ustalenia terminu i metody kontaktu w czasie konsultacji.

3. W planie zajęć mam zajęcia, których nie mam na Google Classroom, nie ma też linku w Wirtualnej Uczelni. W związku z czym nie mogę brać w nich udziału. Jak mogę do nich dołączyć?

Zacznij od sprawdzenia, czy zajęcia nie odbywają się jednak w sali - jeśli tak jest, to przy zajęciach na planie zajęć będzie zaprezentowany numer sali, zaś Classroom może być niedostępny. Jeśli te zajęcia są jednak online, to weź jeszcze pod uwagę, że aktualizacja dostępu może trwać do około godziny. Dopiero Jeśli dłuższy czas po zaktualizowaniu się Twojego planu zajęć nadal nie masz dostępu do Classroom, skontaktuj się z prowadzącym. Prowadzący może udostępnić Ci Classroom ręcznie.

4. Co jeśli mam niewłaściwy dostęp do zajęć na Google Classroom? Np. zostałem zapisany(-a) do Google Classroom z zajęć stacjonarnych, jednak jestem przeniesiony(-a) na moduł niestacjonarny. Czy zostanie to zaktualizowane czy muszę być obecny(-a) podczas zajęć stacjonarnych?

W tym semestrze dostęp do Classroom będzie aktualizowany na bieżąco, z opóźnieniem około godziny, więc najpierw poczekaj. Jeśli dłuższy czas po zaktualizowaniu się Twojego planu zajęć nadal nie masz dostępu do Classroom, skontaktuj się z prowadzącym. Prowadzący może udostępnić Ci Classroom ręcznie.

5. Czy jeśli mam kolizję zajęć na studiach niestacjonarnych, a wykładowca wyrazi zgodę na moje uczestnictwo w zajęciach ze studentami stacjonarnymi, czy jest technicznie możliwe, żebym wzięła/wziął w nich udział? Czy wystarczy tylko link do zajęć?

Jeśli wykładowca pozwolił na uczestnictwo w zajęciach w innym trybie, musi dodatkowo udostępnić Ci Classroom. Przekazanie samego linku może nie wystarczyć.

6. Mam problem z dostępem do Google Classroom. Nie wyświetla żadnych przedmiotów. Co mam zrobić?

Sprawdź, czy jesteś zalogowany w Google adresem z domeną st.swps.edu.pl. Jeśli Twoje logowanie jest poprawne, do przejście do Google Classroom będzie działać płynnie.

Jeśli Twoje logowanie jest poprawne, to zacznij od sprawdzenia, czy zajęcia nie odbywają się jednak w sali - jeśli tak jest, to przy zajęciach na planie zajęć będzie zaprezentowany numer sali, zaś Classroom może być niedostępny. Jeśli te zajęcia są jednak online, to weź jeszcze pod uwagę, że aktualizacja dostępu może trwać do około godziny. Dopiero Jeśli dłuższy czas po zaktualizowaniu się Twojego planu zajęć nadal nie masz dostępu do Classroom, skontaktuj się z prowadzącym. Prowadzący może udostępnić Ci Classroom ręcznie.

7. Co zrobić, gdy brakuje linku do Google Classroom obok zajęć? Obok wszystkich innych zajęć znajduje się link, a przy jednym przedmiocie jedynie go nie ma.

Zacznij od sprawdzenia, czy zajęcia nie odbywają się jednak w sali - jeśli tak jest, to przy zajęciach na planie zajęć będzie zaprezentowany numer sali, zaś Classroom może być niedostępny. Możesz też znaleźć wszystkie Classroomy do których masz dostęp po przejściu do ekranu Google Classroom w przeglądarce.

8. Po wejściu na Classroom mam komunikat: „Nie masz dostępu do tej usługi. Aby uzyskać dostęp, skontaktuj się z administratorem organizacji”.

Sprawdź, czy jesteś zalogowany(-a) w Google adresem z domeną st.swps.edu.pl. Jeśli Twoje logowanie jest poprawne, to przejście do Google Classroom będzie działać płynnie.

W sprawie problemów technicznych należy kontaktować się z prowadzącym zajęcia, on w razie potrzeby przekaże to zgłoszenie dalej, do wyjaśnienia. Warto sprawdzić też pozostałe pytania i odpowiedzi w niniejszym zestawie. Baza Q&A jest na bieżąco aktualizowana.

9. Co zrobić, gdy wybrałem(-am) złą rolę w Google Classroom, tj. „nauczyciel” zamiast „uczeń”?

Twoje uprawnienia będą wystarczające do uczestnictwa w zajęciach, nie musisz nic robić.


Spotkania online

1. Nie mogę wziąć udziału w zajęciach online z powodów technicznych. Co mam zrobić w tej sytuacji? Co zrobić, kiedy nie mogę dostać się do Google Classroom w czasie zajęć? Czy będę mieć nieobecność, czy mogę komuś zgłosić problem techniczny? Jeśli tak, to komu?

W przypadku problemów technicznych należy niezwłocznie powiadomić prowadzącego o zaistniałych trudnościach i omówić kwestie odrobienia zajęć.

2. Google Meet pozwala na dołączenie z dźwiękiem przez telefon. Czy można tak korzystać z zajęć?

Nie, stanowczo odradzamy korzystanie z tej opcji. Polega ona na łączeniu się z numerem telefonu w Stanach Zjednoczonych i korzystanie z niej w Polsce może spowodować naliczenie wysokich opłat. Osobom, które korzystają z zajęć z innych krajów, zalecamy wcześniejsze sprawdzenie warunków tej usługi na stronach pomocy Google.

3. Czy mogę gdzieś przećwiczyć korzystanie z Meet?

Tak.

  • Otwórz przeglądarkę - najlepiej Chrome ze względu na zgodność z aplikacjami Google.
  • Wejdź na stronę meet.google.com i zaloguj się za pomocą konta uczelnianego.
  • Kliknij „+ Rozpocznij spotkanie lub dołącz do spotkania”.
  • Postępuj zgodnie z instrukcjami, udziel przeglądarce zgody na korzystanie z kamery i mikrofonu, kontynuuj aż pojawi się mały ekran i przycisk „Dołącz” - wtedy dołącz do spotkania.
  • Możesz zaprosić na nie inne osoby i wspólnie poćwiczyć korzystanie z aplikacji.

Jest 10 czysto technicznych rzeczy, które warto przećwiczyć:

  • Wyjdź i wejdź z powrotem: każdemu zdarza się czasem niechcący “wyjść” w trakcie spotkania online, więc przećwicz to.
  • Wyłącz i włącz mikrofon: to konieczne do uczestnictwa w spotkaniach powyżej 5 osób, gdy należy zostawić włączony mikrofon tylko jednej osoby.
  • Powiedz coś i posłuchaj kogoś, sprawdź jak to słychać; wyjmij i włącz z powrotem słuchawki, zobacz jak zmienia się to co słyszysz i jak słychać Ciebie.
  • Zobacz jak wyglądasz, sprawdź różne ustawienia, wybierz takie, które będzie dla Ciebie najwygodniejsze.
  • Wyłącz i włącz kamerę: jeśli chcesz zrobić coś co może zakłócać odbiór innym, to możesz na chwilę wyłączyć kamerę i włączyć ją ponownie gdy uznasz, że nie będzie to już przeszkodą dla innych.
  • Wybierz sposób prezentacji osób na ekranie; google automatycznie wybiera najlepszy sposób prezentacji przy danej liczbie osób, ale zobacz na spokojnie czym one się różnią.
  • Chcesz widzieć cały czas tylko prowadzącego? przypnij i odepnij jednego z uczestników, choćby siebie: przypinając okienko sprawiasz, że jest ono cały czas widoczne i nie widać nic innego; łatwo to zrobić przypadkiem, więc przećwicz to wcześniej, będzie Ci łatwo szybko przywrócić właściwy obraz.
  • Włącz prezentację i zakończ prezentację: to na pewno się przyda, możesz pokazywać innym przez Meet cały swój ekran lub wybrane okno, zawsze musisz coś wybrać; naucz się to robić.
  • Rozwiń listę uczestników w panelu bocznym i schowaj ją z powrotem, zobacz czym się różni prezentacja osób na ekranie i na liście.
  • Otwórz czat i zamknij czat, napisz coś na czacie: czat może służyć do zgłaszania się w czasie zajęć, szczególnie gdy jest dużo uczestników.

To wszystko. Jeśli potrenujesz te rzeczy, to będziesz korzystać z Meet ze swobodą mistrza.

4. Czy mogę nagrywać zajęcia i wykłady?

Nie, studenci nie mogą nagrywać zajęć. Takie działanie stanowiłoby to naruszenie praw uczestniczących w nim osób, w tym dóbr osobistych wykładowcy, studentów, jak i regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Ponadto korzystanie z takiego nagrania stanowiłoby naruszenie praw autorskich Uniwersytetu SWPS albo wykładowcy. Działanie studenta w postaci nagrywania zajęć lub korzystania z takiego nagrania może stanowić przyczynę wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec studenta.

Zajęcia mogą być nagrywane przez wykładowcę wyłącznie w wybranych sytuacjach, np. w celu udostępnienia ich do podglądu studentom, którzy nie mogą uczestniczyć w nich w pełni, np. studentom z niepełnosprawnościami lub ich asystentom. Jeśli studenci z niepełnosprawnością lub ich asystenci potrzebują nagrać dane zajęcia na własny użytek obowiązują ich określone zasady. Muszą poinformować wykładowcę o nagrywaniu zajęć oraz stosować się do zalecenia, aby ograniczyć nagrywanie do minimum. Np. jeśli celem jest transkrypcja, to należy nagrać wyłącznie audio. Więcej informacji o zasadach obowiązujących studentów, którzy korzystają ze wsparcia w celu zapewnienia pełnego udziału w procesie kształcenia, może udzielić sekcja ds. zdrowia i osób z niepełnosprawnościami Centrum Pomocy i Aktywności, biuro.zon@swps.edu.pl.

Nawet w takim przypadku studenci nie są upoważnieni do dalszego udostępniania nagrań innym osobom.

5. Czy mogę zmienić moje dane na nick, z którym czuję się lepiej?

Nie, jest to niezgodne z zasadami obowiązującymi w uczelni. Zgodnie z regulaminem studiów do zaliczenia przedmiotu dopuszczani są wyłącznie studenci zapisani na ten przedmiot, zaś używanie nicka uniemożliwia sprawdzenie, czy dana osoba spełnia ten warunek. Prowadzący może odmówić osobie, która ukrywa się za nickiem, dalszego udziału w zajęciach.

Niezgodne z zasadami jest także wpuszczanie użytkowników spoza uczelni na zajęcia online. Prawo do korzystania z zajęć mają wyłącznie użytkownicy zalogowani kontem swps.

6. Ile może „ważyć” np. jeden wykład, 100 MB, 1 GB i od czego to może zależeć?

Wykłady prowadzone są najczęściej przez usługę Google Meet. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń transfer w tej usłudze szacujemy na do 300 MB na godzinę przy pobieraniu wideo oraz 3 MB na godzinę przy pobieraniu samego dźwięku. Jednak prosimy o traktowanie tych szacunków z ostrożnością, gdyż dopiero poznajemy warunki związane z prowadzeniem dużej ilości spotkań Meet w krótkim czasie. Także w przypadku, gdy na zajęciach wykorzystywane są inne rozwiązania lub równoległe spotkania, rozmiar transferu może być inny.

„Ciężar” transmisji zależy głównie od jakości przesyłanego wideo. Zazwyczaj sieć przesyłowa automatyczne dostosowuje jakość transmisji do przepustowości, co umożliwia sprawne korzystanie ze spotkań, nawet przy słabszym łączu. W przypadku usługi Google Meet można także ręcznie zmienić rozdzielczość przesyłanego wideo lub przestawić pobieranie na tylko dźwięk. Służy do tego opcja Ustawienia w menu po prawej stronie na dole ekranu spotkania, dostępna po otwarciu okna dołączania do spotkania oraz w trakcie spotkania.

7. Co mam zrobić, jeśli nie mam zbyt dobrego łącza w domu i wykłady online będą mi się rwać?

Jeśli w trakcie zajęć nagle stracisz połączenie, po prostu połącz się ponownie. Sprawdź, czy możesz zapewnić sobie inne, stabilniejsze łącze na kolejne zajęcia - wiele firm wyszło naprzeciw konieczności aktywnego korzystania z internetu.

8. Czy podczas zajęć na Google Meet będę mógł/mogła w czasie rzeczywistym zadać pytanie?

Tak, Meet pozwala na komunikację dwustronną. Można zadawać pytania w trakcie zajęć online, można też korzystać z czatu do danego spotkania Meet. Zasady komunikacji na zajęciach określa prowadzący.

9. Czy mogę uczestniczyć w zajęciach online przez telefon lub tablet? Czy mogę uczestniczyć w zajęciach łącząc się ze smartfonu z Androidem, iPhone?

W zajęciach online można uczestniczyć za pomocą dowolnego urządzenia mobilnego (smartfona, tabletu), a także komputera.

10. Czy posiadanie kamery internetowej jest obowiązkowe, żeby uczestniczyć w zajęciach online?

Co do zasady oczekujemy, że wszyscy uczestniczą w zajęciach osobiście, mogą się w pełni komunikować i pokazać innym. Dlatego prosimy, abyś zabezpieczył(a) sobie możliwość korzystania z kamery internetowej lub kamery smartfona. Jednak w wyjątkowych przypadkach możesz uczestniczyć w zajęciach bez kamery, jeśli będziesz mieć możliwość kontaktu audio (głośnik i mikrofon).


Inne pytania związane z zajęciami online

1. Jak będą wyglądać zajęcia online z WF?

W tym semestrze zajęcia online z WF będą prowadzone w nowej formule - ćwiczeń we własnym domu pod nadzorem trenera. Zapis do grup będzie wykonany automatycznie -- nie trzeba samodzielnie zapisywać się na te zajęcia. Informacje na temat organizacji tych zajęć będą podane w sylabusie.

Oprócz tego osoby, które zgodnie z obowiązującym regulaminem mają prawo zastąpienia zajęć WF kursem teoretycznym w e-learningu, będą uczestniczyć w kursie e-learningowym.

2. Gdzie mogę się zgłosić, jeśli będę miał problemy dot. zajęć na platformie Learn Online?

Prosimy o kontakt z Centrum e-Learningu: e-learning@swps.edu.pl.