logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Kontakt

Warszawa, centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych

  • Rekrutacja trwa

O szkoleniu

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie wznawia od kwietnia 2015 roku swoją działalność edukacyjną w nowej formule programowej.

Autorką projektu LNPT i jego kierownikiem jest prof. Krystyna Duniec. Jak podkreśla, jej intencją jest stworzenie „laboratorium współczesności".

Terminarz zjazdów na rok akademicki 2018/2019 

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych łączy nowoczesne myślenie o kulturze i świecie społecznym, teorię z praktyką teatralną.

Projekt przewiduje trzy moduły:

  • Moduł I: Teatr jako projekt oraz nowe technologie i języki
  • Moduł II: Nowatorskie Praktyki Artystyczne
  • Moduł III: Dramaturgia
  • Moduł IV: Producent/Kurator

Adresatami projektu są: pracownicy instytucji kulturalnych, nauczyciele i pedagodzy teatralni, przyszli kierownicy literaccy teatrów, dramaturdzy i rzecznicy prasowi, kuratorzy, organizatorzy festiwali, producenci, dziennikarze, którzy chcieliby pisać o teatrze, organizatorzy wydarzeń performatywnych, animatorzy kultury, a także studenci.
Ukończenie każdego modułu łączy się z uzyskaniem zaświadczenia o jego ukończeniu. Każdy z modułów zamyka przygotowany pod okiem profesjonalistów performans.

Wszystkie zajęcia dają głęboki wgląd w praktyczną naturę zawodu producenta, kuratora, dramaturga, performera, animatora kultury, dziennikarza. Dodatkowym atutem są Masterklasy, w czasie których słuchacze mają możliwość bliskiej współpracy z uznanymi artystami.

Dla najaktywniejszych słuchaczy przewidziane są staże w Nowym Teatrze w Warszawie, w Teatrze Powszechnym w Warszawie, przy nowej formule Sceny Prezentacje Biennale Warszawa, przy Międzynarodowym Festiwalu "Dialog" w Wrocławiu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Kultury Współczesnej w Warszawie, w Instytucie Teatralnym, w Bemowskim Centrum Kultury w Warszawie, w TR Warszawa i w redakcji czasopisma „Krytyka Polityczna″. Organizowane są także wyjazdy na Showcase Kammerspiele do Monachium i Showcase Mladinsko do Lublany.

Relacja z Showcase Kammerspiele słuchacza Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych - Pawła Świerczka, pracownika Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych to pierwszy w Polsce rozbudowany program zajęć umożliwiający zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających zrozumieć idee artystyczne i zasady działania współczesnego teatru artystycznego i zarządzania współczesną kulturą. Grono ekspertów – praktyków w swoich dziedzinach oraz wybitnych osobowości twórczych gwarantuje dostęp do nowocześnie usystematyzowanej oraz ustrukturyzowanej wiedzy.

Teatr jako projekt oraz nowe technologie i języki

MODUŁ I: Teatr jako projekt oraz nowe technologie i języki

krystyna duniec

Krystyna Duniec

profesorka w Instytucie Sztuki PAN, eseistka, redaktorka. Autorka m.in. "Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna" (2012) współautorka "Soc i sex" (2009), "Soc sex i historia" (2014), redaktorka "Aktor. Niepewna Tożsamość" (2012), współredaktorka i współautorka wstępu do: "(A)pollonia: Twenty-First-Century Polish Drama and Texts for the Stage" (New York 2013). W druku: "Dwudziestolecie. Przedstawienia".

WPROWADZENIE 48 godz.  

Sebastian Majewski

Reżyser, dramatopisarz, dramaturg,scenograf, aktor teatralny. Założyciel awangardowej Sceny Witkacego we Wrocławiu, za jego dyrekcji artystycznej w Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu powstały ważne spektakle Moniki Strzepki i Pawła Demirskiego (Był sobie Andrzej Andrzej i Andrzej, Niech żyje wojna), Weroniki Szczawińskie (W pustyni i w puszczy). Zastępca dyrektora ds. artystycznych w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie dyrektor artystyczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Dramaturg kultowych spektakli w reżyserii Jana Klaty: m.in. Sprawa DantonaTransfer, Trylogia.

PRACA NAD SPEKTAKLEM W TEATRZE JAKO INSTYTUCJI REPERTUAROWEJ - konwersatorium, 5 godz. 
Jak budować spektakl w teatrze instytucji we współpracy z dyrektorem, dramaturgiem, producentem, aktorem, scenografem, autorem.

Maria Wilska

Producentka spektakli Nowego Teatru w Warszawie (m.in. Mihała Zadary czy Wojtka Ziemilskiego), Kierowniczka Działu Edukacji Nowego Teatru i koordynatorka działań społecznych Nowego Teatru.

NGOsy i społeczna edukacja w sztuce? -  5 godz. 
Na czym polega społeczna edukacja i jak efektywnie współpracować z NGO-sami przy produkcji spektakli.

Cezary Tomaszewski

Reżyser, muzyk, choreograf. Wesoła wdówka” Lehára wystawił w Wiedniu z czterema polskimi sprzątaczkami, wraz z Capellą Cracoviensis grał madrygały Monteverdiego w krakowskim barze mlecznym, ostatnie, świetnie przyjęte i nagradzane spektakle to Gdyby Pina nie paliła, to by żyła z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu i Cezary idzie na wojnę w Komunie Warszawa.

MUZYCZNY TEATR -  5 godz. 
Jak reżyserować klasyczne i nowoczesne narracje muzyczne w teatrze?

Antoni Michnik

Badacz roli muzyki, dźwięku i wizualności w popkulturze i w sztuce awangardowej oraz w sferze publicznej. Performer, redaktor „Glissanda".

DŹWIĘK JAKO PERFORMANS -  3 godz. 
O perfomatywnej sprawczości dźwięku w teatrze i jego estetycznej i symbolicznej roli. We współczesnej muzyce, soundarcie oraz sztukach performatywnych coraz większe znaczenie odgrywa podejście, które podkreśla sprawczość samego dźwięku, jego oddziaływanie na przestrzeń, przedmioty oraz ludzkie ciała. Podczas zajęć zastanowimy się jak można wykorzystać różne nurty tego podejścia we współczesnych praktykach artystycznych. Zajęcia będą miały charakter warsztatów połączonych z konwersatorium.

Anna Karasińska

Reżyserka filmowa, teatralna i dramatopisarka, autorka m.in. głośnych spektakli Ewelina płacze i Fantazja w TR Warszawa, Drugi spektakl w Teatrze Polskim w Poznaniu czy 2118 w Nowym Teatrze.

TEATR W PROCESIE -  5 godz. 
Dlaczego proces tworzenia i eksperymentowania jest ważniejszy od efektu?

Bartek Frąckowiak

Reżyser, dramaturg, performatyk. Jeden z założycieli Forum Obywatelskiego Teatru Współczesnego. Zastępca dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Zastępca dyrektora w Biennale Warszawa, prowadzi fundację HOBO Art Foundation.

JAK TWORZYĆ INTERDYSCYPLINARNĄ INSTYTUCJĘ KULTURY? -  5 godz. 
Strategie organizacyjne, programowe, edukacyjne i estetyczne interdyscyplinarnej instytucji kultury.

Grzegorz Laszuk

Prawnik, grafik, artysta wizualny, autor plakatów odważnych spektakli plakatów TR Warszawa, lider legendarnej Grupy Otwock, dziś Komuny Warszawa. Reżyser teatralny (m.in. Dmowski, Hannah Arendt. Ucieczka).

JAK PRZEKRACZAĆ PRAKTYKI INSTYTUCJONALNE I TWORZYĆ ALTERNATYWNE? -  5 godz. 
Komuna Otwock i Komuna Warszawa - sztuka w awangardzie.

Michał Buszewicz

Dramatopisarz, dramaturg ( współpracował z Eweliną Marciniak, Anną Augustynowicz, obecnie z Anną Smolar), kierownik Działu Dramaturgicznego w Narodowym Starym Teatrze (2015/2016), reżyser teatralny (Kwestia Techniki, Kibice).

O TEKSTACH DLA TEATRU I WSPÓŁPRACY Z REŻYSEREM -  5 godz. 

Marta Ziółek

Interdyscyplinarna choreografka i performerka. Ciało oko czy głośna premiera Zrób siebie w Komunie Warszawa łączą taniec, sztuki plastyczne i wizualne, popkulturę w dynamiczny teatr fizyczny. Autorka ruchu scenicznego m.in. do spektakli Ewelina płacze w TR Warszawa czy Dziewczynki w reżyserii Małgorzaty Wdowik w Teatrze Studio.

CIAŁO, TANIEC I TEATR FIZYCZNY. CHOREOGRAFIA SPOŁECZNA -  5 godz. 
Jak doświadczać własnego ciała, konstruować tożsamość, bawić się społecznymi wizerunkami w sztuce wizualnej i performansie. Choreografia społeczna.

piotr gruszczyński

Piotr Gruszczyński

wieloletni recenzent teatralny Tygodnika Powszechnego, autor książki „Ojcobójcy – młodsi zdolniejsi w teatrze polskim" (Warszawa 2007) oraz wywiadu rzeka z Krzysztofem Warlikowskim „Szekspir i uzurpator" (Warszawa 2007). Od 2009 roku dramaturg Nowego Teatru w Warszawie. Współautor adaptacji spektakli Krzysztofa Warlikowskiego: „(A)pollonia", „Koniec", „Opowieści afrykańskie według Szekspira", „Un Tramway", „Kabaret warszawski. Dramaturg operowy" – od kilku lat współpracujący na stałe z Mariuszem Trelińskim.

STRATEGIE KRYTYCZNE – 5 godz.
O strategiach krytycznych teatru wobec strategii krytyki.

Marcin Cecko

dramaturg, autor wielu ważnych tekstów dla teatru do spektakli Krzysztofa Garbaczewskiego (m.in. "Życie seksualne dzikich", "Balladyna", "Poczet Królów Polskich", "Kamienne niebo zamiast gwiazd") a także do spektakli Marcina Libera ("Fahrenheit 454") i wielu innych twórców w Polsce i za granicą.

NOWE TECHNOLOGIE. SZTUKA OBRAZU, 5 godz. 

Nowatorskie Praktyki Artystyczne

MODUŁ II: Nowatorskie Praktyki Artystyczne

krystyna duniec

Krystyna Duniec

profesorka w Instytucie Sztuki PAN, eseistka, redaktorka. Autorka m.in. "Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna" (2012) współautorka "Soc i sex" (2009), "Soc sex i historia" (2014), redaktorka "Aktor. Niepewna Tożsamość" (2012), współredaktorka i współautorka wstępu do: "(A)pollonia: Twenty-First-Century Polish Drama and Texts for the Stage" (New York 2013). W druku: "Dwudziestolecie. Przedstawienia".

SKUTECZNOŚĆ SZTUKI. TRANS-NARRACJE - konwersatorium, 8 godz.
Będziemy wspólnie analizować alternatywne wobec zastanych per formatywne strategie w sztuce, a także wytwarzać, wychodząc z założenia, że poznanie jest działaniem. Zastanowimy się nad Self (osobowością) sztuki jako społecznym, niejednolitym, pluralistycznym konstruktem.

piotr gruszczyński

Piotr Gruszczyński

wieloletni recenzent teatralny Tygodnika Powszechnego, autor książki „Ojcobójcy – młodsi zdolniejsi w teatrze polskim" (Warszawa 2007) oraz wywiadu rzeka z Krzysztofem Warlikowskim „Szekspir i uzurpator" (Warszawa 2007). Od 2009 roku dramaturg Nowego Teatru w Warszawie. Współautor adaptacji spektakli Krzysztofa Warlikowskiego: „(A)pollonia", „Koniec", „Opowieści afrykańskie według Szekspira", „Un Tramway", „Kabaret warszawski. Dramaturg operowy" – od kilku lat współpracujący na stałe z Mariuszem Trelińskim.

STRATEGIE TEATRU WSPÓŁCZESNEGO NA ŚWIECIE – 8 godz.
Strategie współczesnego teatru na świecie to zajęcia poświęcone analizie najistotniejszych zjawisk kształtujących dzisiejszy teatr. Pozostajemy wciąż jeszcze w obrębie teatralności, ale przyglądamy się twórcom, którzy znajdują własne sposoby na jej przełamywanie i przekraczanie, tak by teatr nie tracił swej podstawowej siły zaburzania spokoju widza i wciągania go w dyskurs. Korzystając z dostępnych rejestracji przedstawień zastanowimy się, jak nasze terytorium zawłaszcza na przykład Romeo Casttellucci, Jan Fabre, Milo Rau, Jan Lauwers, Sasha Waltz, Rodrigo Garcia i inni twórcy, którzy przenoszą na widza całą odpowiedzialność za działanie teatru.

roman pawlowski

Roman Pawłowski

krytyk kultury, publicysta, dramaturg, kurator teatralny. Współpracuje z „Gazetą Wyborczą" „Dziennikiem Opinii" i „Notatnikiem Teatralnym". Twórca koncepcji i kurator Festiwalu i Rezydencji Artystycznej "SOPOT NON-FICTION", poświęconego teatrowi dokumentalnemu. W latach 2008-2010 współtwórca i wykładowca Szkoły Laboratorium Dramatu. Redaktor antologii najnowszego dramatu „Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne", (Kraków 2003), „Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski", (Kraków, 2006). Laureat Nagrody im. Z. Raszewskiego dla najlepszego polskiego krytyka teatralnego.

TEATR NON FICTION. FEJKI I FAKTY W TEATRZE – warsztaty, 8 godz.
Zajmiemy się teatralnym laboratorium, w którym pracuje się na faktach, sztuką dokumentalną i jej strategiami.

anna karasinska

Anna Karasińska

reżyserka filmowa, teatralna i dramatopisarka, autorka m.in. głośnych spektakli "Ewelina płacze" i „Fantazja" w TR Warszawa, „Drugi spektakl" w Teatrze Polskim w Poznaniu.

JAK KORZYSTAĆ Z TEATRU? - warsztaty, 5 godz.
Do czego można wykorzystać teatr i jakimi środkami, żeby podjąć ważne tematy psychologiczne, egzystencjalne, estetyczne...

Aleksandra Wasilkowska

Aleksandra Wasilkowska

architektka i scenografka teatralna, artystka interdyscyplinarna, które twórczość sytuuje się pomiędzy architekturą, urbanistyką, sztuką i nauką. Autorka m.in. książki Warszawa jako struktura emergentna (2009) i wielu projektów międzynarodowych: m.in. we współpracy z l'Institut des Systèmes Complexes w Paryżu opracowała projekt strategii dla Zagrzebia związany z upadkiem komunizmu w Jugosławii "MultiCity Disorder" (2008). Scenografka m.in. spektakli Krzysztofa Garbaczewskiego: "Życie seksualne dzikich" czy "Robert Robur".

PRZESTRZEŃ W SZTUCE I SFERZE PUBLICZNEJ - warsztaty, 4 godz.
Jak budować, jak dramatyzować i jak rozumieć przestrzeń w teatrze?

Wojtek Ziemilski

Wojtek Ziemilski

reżyser teatralny, artysta wizualny, łączący w swojej twórczości teatr, sztuki wizualne i choreografię. Autor m.in. "Małej narracji", w której zajmuje się kontrowersyjną przeszłością swojego dziadka, badającego możliwości wspólnotowe spektaklu "Come together" czy poświęconego przestrzeni języka migowego przedstawienia "Jeden gest".

REAL TIME COMPOSITION - warsztaty, 5 godz.
Zajęcia poświęcone praktyce Real Time Composition – metoda dostarczająca twórcom narzędzi do wytwarzania energii artystycznej i wartości pozytywnej w warunkach porażki.

Katarzyna Bojarska

Katarzyna Bojarska

adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN, od 2011-2015 w redakcji „Tekstów Drugich", od 2012 w redakcji pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej", od 2012 członkini rady naukowej serii wydawniczej „Nowa Humanistyka" w Wydawnictwie IBL PAN kierownik projektu Visual Literacy: How to Think and Act with Images.

PROBLEMATYZOWANIE WIZUALNOŚCI - 3 godz.
Wizje i rewizje wizualne, patrzenie z ukosa, wyobraźnia i formy otwarte na nowe możliwości znaczeń i oddziaływań.

Paweł Wodziński

reżyser teatralny, eseista, dramaturg, kurator. Założyciel i Prezes Towarzystwa Teatralnego, stowarzyszenia powołanego do promocji współczesnej dramaturgii, głoszącego ideę teatru społecznie zaangażowanego (1998-2003). Dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu (2000-2003), w latach 2014-2017 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Nowy Teatr Polityczny – konwersatorium, 4 godz.
Teatr angażujący i zaangażowany, teatr dokumentalny, działania partycypacyjne teatru, współczesna demokracja jako temat teatralny, nowe formuły organizacyjne teatru.

 wojtek.klimczyk

dr hab. Wojciech Klimczyk

socjolog i kulturoznawca pracujący w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ. Autor książek "Erotyzm ponowoczesny" (Universitas 2008), "Wizjonerzy ciała". Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art 2010), "Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności 1455-1795", t. 1-2 (Universitas 2015). Współtworzył kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, obecnie wokalista w zespole Lucky Boy (www.luckyboysongs.com)

TANIEC WSPÓŁCZESNY – konwersatorium, 3 godz.
Taniec i współczesność wchodzą ze sobą w wielorakie i skomplikowane relacje. Żaden zresztą z tych terminów nie jest jasny sam z siebie. Przyglądając się najróżniejszym zjawiskom, które nazywane są/same siebie nazywają "tańcem współczesnym", spróbujemy na zajęciach zrozumieć (do pewnego stopnia) tak taniec, jak współczesność, a przynajmniej odsłonić ich "miękkie podbrzusze". Interesować nas będzie nie tyle, jak ludzie się poruszają, czy też co ich porusza, ale przede wszystkim problematyczność samego poruszenia jako "istoty" tańca.

Producent/Kurator

MODUŁ IV: Producent/Kurator

Terminarz zjazdów. MODUŁ 2: Producent/Kurator

karolina ochab

Karolina Ochab

dyrektorka Nowego Teatru w Warszawie, producentka teatralna i filmowa, kuratorka. Związana od 2000 roku z Teatrem Rozmaitości (obecnie TR Warszawa ) zapoczątkowała wyjazdy artystów teatru na międzynarodowe festiwale, m. in. Festiwal w Awinionie, Lift w Londynie, Net festiwal w Moskwie, BAM w Nowym Yorku, Festival der Kunst i wiele innych. W 2001 roku stworzyła pierwszy w Polsce dział produkcji teatralnej, który wprowadził do teatru zawód producenta. Producentka m.in. takich spektakli jak: Grzegorza Jarzyny „Uroczystość" (2001), „4.48 Psychosis" (2002,2007), „Macbeth" (2005); Krzysztofa Warlikowskiego „Oczyszczeni"(2002 ), „Dybuk" (2003), „Burza" (2003), Krystiana Lupy „Stosunki Klary" (2003), Projekt Teren Warszawa ( 2003/2004 ) Od 2005 do 2008 roku współtwórczyni Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego. Główna producentka i kuratorka serii: „Polska Szkoła Dokumentu" i „Antologia Polskiej Animacji". Od 2008 roku dyrektorka Nowego Teatru.

JAK FUKCJONUJĄ INSTYTUCJE KULTURY? JAK ZREALIZOWAĆ WYDARZENIE KULTURALNE? - konwersatorium, 8 godz.
Modele instytucji : Publiczne/Prywatne/Obywatelskie. Modele zarządzania. Realizacja projektu artystycznego : Planowanie projektu artystycznego. Budżetowanie projektu. Jak pozyskiwać grant. Podstawy prawa autorskiego. Promocja projektów artystycznych. Ewaluacja projektu.

marta keil

Marta Keil

kuratorka, badaczka i dramaturżka. W latach 2013-2017 wspólnie z Grzegorzem Reske prowadziła międzynarodowy festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie. Kierowniczka działu Kuratorsko-Dramaturgicznego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy w latach 2014-2015 oraz kuratorka i współautorka nowej formuły Festiwalu Prapremier. Autorka i kuratorka projektu East European Performing Arts Platform: platformy na rzecz rozwoju sztuk performatywnych, skupiającą twórców i instytucje z 18 krajów. Współpracowała jako kuratorka i dramaturżka m.in. z Agnieszką Jakimiak, Rabih Mroué, Agatą Siniarską, Aną Vujanović i She She Pop. W latach 2008-2011 pracowała w Instytucie Adama Mickiewicza, gdzie odpowiadała za promocję polskiego teatru i tańca za granicą. Realizowała projekty kuratorskie m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Komunie Warszawa, Schauspielhaus Bochum i Forum Freies Theater w Duesseldorfie. Publikowała m.in. w “Dialogu”, “Didaskaliach”, “Dwutygodniku”, “Notatniku Teatralnym”, “Masce”, „Howlround”. Redaktorka książek Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu (2017) oraz Dance, Process, Artistic Research. Contemporary Dance in the Political, Economic and Social Context of “Former East” of Europe (2015). Doktorantka w Instytucie Sztuki PAN.

KIM JEST KURATOR? DYREKTOR ARTYSTYCZNY, PRODUCENT, POŚREDNIK, MEDIATOR, INICJATOR, TWÓRCA, SPRZEDAWCA CZY URZĘDNIK? - warsztaty, 6 godz.
Rozmaite modele pracy kuratora wobec rozwoju teatru i tańca współczesnego. Polskie i międzynarodowe praktyki kuratorskie. Rozpoznanie roli kuratora w systemie produkcji teatralnej (teatry repertuarowe, teatry niezależne, festiwale) we współczesnej Europie. Jak wygląda kuratorstwo w rozmaitych instytucjach i jakie są obowiązki kuratorów wobec lokalnej społeczności? Krytyka instytucji w kontekście polskich sztuk performatywnych. Przygotowanie do pracy programowej w państwowych i pozarządowych instytucjach kultury.

anna reichel

Anna Reichel

absolwentka Wydziału Historii KUL, European Diploma in Cultural Projects Management Fondation Marcel Hicter i podyplomowych studiów translatorskich na University of Warwick. Rzeczniczka i szefowa działu komunikacji i promocji Malta Festival Poznań i TR Warszawa gdzie pracowała przy promocji spektakli m. in. Jana Fabre'a, Alana Platela, Stefana Kaegi, Romeo Castellucciego, Rodrigo Garcii, Mai Kleczewskiej, Grzegorza Jarzyny. Obecnie w TVP2 zajmuje się publicystyką kulturalną. Tłumaczka książki „Christoph Schlingensief: sztuka bez granic", wyd. ha!art /maltafundacja, 2011).

KOMUNIKACJA - PR - PROMOCJA - MARKETING - INTEGRALNY ELEMENT PROJEKTU ARTYSTYCZNEGO CZY WYMUSZONA PRAWAMI RYNKU KONIECZNOŚĆ? - warsztaty, 5 godz.
Jak skutecznie promować kulturę?
Kreowanie wizerunku instytucji i twórców
Budowanie strategii komunikacji PR instytucji i wydarzenia kulturalnego.
Konstruowanie i realizacja planu promocji wydarzeń.
Dostosowywanie narzędzi promocyjnych i marketingowych do różnych grup docelowych.
Skuteczna komunikacja w Internecie.
Media relations: budowanie relacji z dziennikarzami, metody efektywnej współpracy z partnerami medialnymi.
Zarządzanie kryzysem.
Ewaluacja działań PR.

Joanna Derkaczew Crawley

od 2005 roku dziennikarka „Gazety Wyborczej". Od 2012 korespondentka „Gazety Wyborczej" w Irlandii. Współprowadząca teatralny program radiowy „Lornetka" (Radio TOK FM). Jurorka i selekcjonerka międzynarodowych festiwali (m.in. Boska Komedia w Krakowie, Festiwal Prapremier w Bydgoszczy, Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Theatre Festiwal Divadelna Nitra). Laureatka Nagrody dla wybitego krytyka teatru dzieci i młodzieży Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów Dzieci i Młodzieży ASSITEJ (2009). W ramach Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu prowadzi regularnie Warsztaty z krytyki teatralnej.

JAK PRODUKOWAĆ SZTUKĘ ZA GRANICĄ? - warsztaty, 6 godz.
Rola niezależnego producenta może obejmować wiele funkcji; od budowania zespołu i negocjacje z agentami artystów, przez pozyskiwanie funduszy i księgowość, po marketing i PR. Podczas zajęć przyjrzymy się, jak odnaleźć się w tych rolach i zdobyć odpowiednie kwalifikacje. Poznamy techniki prezentacji (pitching) oraz pozyskiwania sponsorów i szukania alternatywnych źródeł finansowania projektów (fundraising), a także budowania sieci kontaktów (networking), zarządzania nią (CRM) i przekształcenia jej w długotrwałe, stabilne partnerstwa. Zajmiemy się tworzeniem realistycznego budżetu i sprawdzimy jak uniknąć zagrożeń na drodze do jego realizacji. Przyjrzymy się sposobie działania instytucji kultury w krajach anglojęzycznych oraz sieci międzynarodowych festiwali.

Joanna Klass

od 2010 r. jest związana z Instytutem Adama Mickiewicza, gdzie pracuje w Zespole Ekspertów, zajmując się teatrem i performancem. W latach 2010-2011 przygotowała program festiwalu Polski Teatr w Moskwie podczas Złotej Maski 2011. W latach 2010 do 2013 prowadziła interdyscyplinarne warsztaty dramaturgiczne, których owocem był (A)pollonia Project tłumaczeń dramaturgicznych. Klass jest jednym z redaktorów antologii(A)pollonia, 21st Century Polish Drama and Texts for the Stage, wydanej przez Seagull Books.
Od roku 2011 kuratoruje projekty interdyscyplinarne współpracując z niezależnymi kolektywami artystycznymiLaboratorium13 oraz Warsaw Bauhaus, prezentując w Zachęcie oraz CSW.
W latach 2013 oraz 2014 w ramach współpracy z IAM, Zachetą, Instytutem Sztuk Performatywnych, Joanna Klass przygotowała program dwóch pierwszych edycji festiwalu WARVIE, który badał relacje sztuk performatywnych z przestrzenią publiczną miasta, dyskursem akademickim oraz aktywizmem miejskim.

JAK PROMOWAĆ KULTURĘ ZA GRANICĄ? - warsztaty, 6 godz.
Strategie promocyjne i performowanie promocji zagranicą.

Emilia Barabasz

radca prawny, zajmuje się prawem autorskim i prawami pokrewnymi, współpracuje z Nowym Teatrem w Warszawie i instytucjami artystycznymi.

PRAWO AUTORSKIE - warsztaty, 5 godz.
Podział na prawo własności przemysłowej i prawo autorskie. Pojęcie utworu.
Podmiot prawa autorskiego. Twórca. Utwory współautorskie. Utwory pracownicze.
Autorskie prawa majątkowe. Pola eksploatacji. Czas trwania.
Autorskie prawa osobiste. Oznaczanie utworów. Prawo do integralności utworu.
Prawa pokrewne. Prawa artystów wykonawców. Zasady korzystania z autorskich praw majątkowych i osobistych. Kiedy o zgodę pytać nie trzeba? Dozwolony użytek, cytat, inspiracja. Sposoby nabywania praw autorskich majątkowych. Umowy o przeniesienie praw autorskich i umowy licencyjne. Z kim należy zawrzeć umowę? Rodzaje roszczeń cywilnoprawnych i odpowiedzialność karna.

MASTERKLASY

Dorota Ilczuk

ekonomistka, teoretyk zarządzania w kulturze i przemysłach kreatywnych. Założycielka i wieloletni prezes fundacji Pro Cultura. Prekursorka rozwoju ekonomiki kultury jako dyscypliny naukowej. Ostatnie publikacje „Ekonomika kultury" PWN Warszawa 2012 i „Artysta na rynku pracy" (współautorka).

EKONOMIKA KULTURY - konwersatorium, 8 godz.
wprowadzenie do wiedzy na temat ekonomicznych aspektów działalności prowadzonej w sektorze kultury i w branżach kreatywnych. W szczególności skoncentrowane będzie na zapoznaniu studentów z zasadami finansowania i organizacji działalności kulturalnej w warunkach trzech sektorów gospodarki rynkowej (publiczny, nonprofit, komercyjny), umożliwi poznanie wyników najnowszych badań polskich i zagranicznych dotyczących współczesnego funkcjonowania sektora kreatywnego. Zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny. Każde z zajęć będzie się składać z wprowadzenia oraz przygotowanych przez prowadzącą oraz studentów prezentacji.

Weronika Szczawińska

doktor nauk humanistycznych, reżyserka teatralna, dramaturżka, kulturoznawczyni, tłumaczka z języka angielskiego. W latach 2014-2017 kierownik artystyczny Teatru im. Szaniawskiego w Kaliszu.

REŻYSER W TEATRZE-INSTYTUCJI - konwersatorium, 4 godz.
Reżyserzy, znajdujący się na samym szczycie teatralnej hierarchii, utwardzają już i tak spetryfikowany układ instytucjonalny. Podczas zajęć zostaną przedstawione inne od tradycyjnych modele reżyserskie - co stanie się pretekstem do porozmawiania o nowej, możliwej, jeszcze utopijnej instytucji teatralnej w Polsce.

Dramaturgia

MODUŁ III: Dramaturgia

Terminarz zjazdów. MODUŁ 3: Dramaturgia

krystyna duniec

Krystyna Duniec

profesorka w Instytucie Sztuki PAN, eseistka, redaktorka. Autorka m.in. "Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna" (2012) współautorka "Soc i sex" (2009), "Soc sex i historia" (2014), redaktorka "Aktor. Niepewna Tożsamość" (2012), współredaktorka i współautorka wstępu do: "(A)pollonia: Twenty-First-Century Polish Drama and Texts for the Stage" (New York 2013). W druku: "Dwudziestolecie. Przedstawienia".

KOMU POTRZEBNY JEST WSPÓŁCZESNY DRAMAT? - 6 godz.
Teksty dla teatru w kontekście współczesnych przemian gatunku, technik narracyjnych, scenicznych realizacji. Przewidziana obecność gości (aktorzy, reżyserzy).

paweł sztarbowski

Paweł Sztarbowski

doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, eseista, wicedyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie. Kierownik działu promocji teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (2006-2011). Zastępca dyrektora ds. programowych w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2011-2014). Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Twórca Nowej Siły Krytycznej – grupy młodych recenzentów piszących dla Polskiego Wortalu Teatralnego e-teatr.pl. Recenzent i publicysta m.in. „Tygodnika Powszechnego", „Notatnika Teatralnego", „Teatru", „Didaskaliów", „Opcji", „Newsweek Polska", „Theater der Zeit", „Svet e Divadlo" i „Theatre Seasons". Redaktor książek „Liberated energy" (Warszawa 2011) i „Teatr wspólny" (Bydgoszcz 2013).

DRAMATURGIA INSTYTUCJI - warsztaty, 7 godz. 
Teatr jako projekt artystyczny i społeczny.

mosiewicz

Magda Mosiewicz

reżyserka filmów dokumentalnych: „Zbudować świat od nowa" (2014); „Ciągle wierzę" (2012); „Komuna Otwock: 20 lat i koniec" (2009); „Białe Miasteczko" (2007). Autorka zdjęć do filmów: „Powtórzenie" reż. Artur Żmijewski, „Spacer z Pawłem Althamerem" reż. Łukasz Gorczyca, Michał Kaczyński; Wnętrze architekta: Marek Budzyński, Wnętrze architekta Magdalena Staniszkis, Wnętrze Architekta: WWAA reż. Aleksandra Panisko. Autorka video w spektaklach teatralnych: „Lenz", reż. Barbara Wysocka, „Dzień, w którym nic się nie wydarzyło", reż. Wojciech Faruga; „Paradise Now", „Ataturk" reż. komuna // warszawa. Prace kuratorskie: Warszawa w Budowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, Zielony Jazdów. Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Warsztaty filmowe: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę", Fundacja Orange, Fundacja Zaczyn.

FILM DOKUMENTALNY A TEATR. MATERIAŁ DOKUMENTALNY W TEATRZE - konserwatorium, 4 godz. 
Co to jest dokument - ile "faktów", ile kreakcji, ile przypadku i ile kontroli?
Konstrukcja filmu dokumentalnego na przykładach - jak z chaosu wydarzeń buduje się opowiadanie, wątki przewodnie, metafory.
Wybór postaci-przewodnika i postaci towarzyszących.
Biografie w filmie dokumentalnym i fabularnym.
I jak to wszystko można wykorzystać budując spektakl.

piotr gruszczyński

Piotr Gruszczyński

wieloletni recenzent teatralny Tygodnika Powszechnego, autor książki „Ojcobójcy – młodsi zdolniejsi w teatrze polskim" (Warszawa 2007) oraz wywiadu rzeka z Krzysztofem Warlikowskim „Szekspir i uzurpator" (Warszawa 2007). Od 2009 roku dramaturg Nowego Teatru w Warszawie. Współautor adaptacji spektakli Krzysztofa Warlikowskiego: „(A)pollonia", „Koniec", „Opowieści afrykańskie według Szekspira", „Un Tramway", „Kabaret warszawski. Dramaturg operowy" – od kilku lat współpracujący na stałe z Mariuszem Trelińskim.

KIM JEST DRAMATURG, CO ROBI, SKĄD SIĘ WZIĄŁ? - warsztaty, 8 godz. 
Jakie są relacje między teatrem i tekstem literackim?. Co tworzy przestrzenie i techniki teatralnej wyobraźni w kontekście pracy dramaturga? Dlaczego dramaturg nie musi być dramatopisarzem?

jola janiczak

Jolanta Janiczak

absolwentka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i aktorskiego Lart Studio, dramaturg i dramatopisarka. Z Wiktorem Rubinem adoptowała powieści "Drugie zabicie psa" M. Hłaski, "Cząstki elementarne" M. Houellebecq'a i "Lalka" B. Prusa, za które otrzymała wyróżnienie na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska" 2009, oraz samodzielnie "Misję" Roberta Bolta pt, „Klub miłośników filmu misja" w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, w teatrze Łaźnia Nowa (maj 2013).
Jest autorką dramatów: "James Bond: Świnie nie widzą gwiazd" wystawiony w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu (listopad 2010), "Joanna Szalona: Królowa" wystawionej w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach (wrzesień 2011) „ Ofelie" wystawionych w Teatrze im. W Horzycy w Toruniu (listopad 2011), "Tak powstał Michael J." Teatr Wybrzeże w Gdańsku (październik 2012), "Karzeł,Down i inne żywioły" Teatr Nowy im, K. Dejmka w Łodzi w koprodukcji z Festiwalem Boska Komedia (grudzień 2012), "Caryca Katarzyna" Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach ( kwiecień 2013), ''Towiańczycy, królowie chmur" (Teatr Stary Kraków, premiera marzec 2014). „Detroit, historia ręki" (Teatr Polski, Bydgoszcz listopad 2014), "Sprawa Gorgonowej" (Teatr Stary, Kraków, marzec 2015), "Hrabina Batory" (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, 2015), "Każdy dostanie to w co wierzy" (Teatr Powszechny, Warszawa 2016), "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może uczone białogłowe" (Teatr Polski, Bydgoszcz, wrzesień 2016). Od 2008 roku pracuje jako dramaturg z Wiktorem Rubinem, współtworząc oryginalny język teatralny. Ich wspólne spektakle są obecne na wszystkich ważnych festiwalach w Polsce. Na festiwalu IV Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia w Krakowie (2011) otrzymała wyróżnienie za dramat "Joanna Szalona: Królowa", który był także w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2012. W roku 2013 jej tekst "Caryca Katarzyna" znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Laureatka Paszportu Polityki 2013 oraz laureatka programu stypendialnego ministra kultury i dziedzictwa narodowego „Młoda Polska" 2014, zdobywczyni Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2016 roku za dramat "Sprawa Gorgonowej". Jej dramaty doczekały się licznych publikacji w kraju i zagranicą. Podejmowane przez nią tematy dotyczą przede wszystkim kobiet i ich miejsca w historii, relacji między ciałem i polityką. Jest jednym z najwyrazistszych i najradykalniejszych głosów feministycznych w kraju.

WARSZTATY KREATYWNEGO PISANIA - warsztaty, 8 godz. 
Pisanie jest aktem sięgnięcia w siebie. Pisanie trzeba wydobyć z siebie, tak jak głos. Nie może to być głos sąsiada, żony/męża albo ryby. To musi być głos własny, nieprzypominający niczyjego innego głosu – inaczej przepadnie w zgiełku innych głosów (a to będzie przykre).
Pisanie jest również złożeniem się w ofierze. Będziemy się również bawić, bo życie nie jest karawaną smutku, jak pisał perski poeta.

marek beylin

Marek Beylin

dziennikarz „Gazety Wyborczej". Autor m.in. „Klapa. Dziennik Kampanii Wyborczej" (Warszawa, 1995), książki „Przygody Polaków z demokracją/Polish Adwenture with Demokracy", (Counterpoint 2012). Eseista „Gazety Wyborczej" i periodyków poświęconych przemianom demokracji, zmianom w kulturze, pamięciom zbiorowym. Juror Nagrody Literackiej NIKE.

DRAMATURGIA SFERY PUBLICZNEJ - 4 godz.
W jakiej mierze kultura, w tym teatr, daje nam wgląd w ukryte stany społeczeństwa? Jak je redefiniuje? Na ile też wspiera performatywne formy uczestnictwa w życiu zbiorowym oraz wspomaga rewizję naszych tożsamości oraz praktyk, tak indywidualnych, jak zbiorowych? Będziemy szukać odpowiedzi na te pytania, odwołując się do konkretnych dzieł kultury oraz do performatywnych praktyk w społeczeństwie i polityce.

MASTERKLASY

Malgorzata Hajewska –Krzysztofik

w latach 1988-2016 aktorka Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Obecnie aktorka Nowego Teatru w Warszawie. Pedagog PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

AKTOR JAKO WSPÓŁTWÓRCA SPEKTAKLU - warsztaty 6 godz. 
Sposoby pracy z tekstem. Relacja aktor - tekst, aktor - reżyser i inni współtwórcy spektaklu.

Marcin Cecko

dramaturg, autor wielu ważnych tekstów dla teatru do spektakli Krzysztofa Garbaczewskiego (m.in. "Życie seksualne dzikich", "Balladyna", "Poczet Królów Polskich", "Kamienne niebo zamiast gwiazd") a także do spektakli Marcina Libera ("Fahrenheit 454") i wielu innych twórców w Polsce i za granicą.

JAK PISAĆ TEKST DLA TEATRU? - konwersatorium, 5 godz. 
W zaciszu, na scenie, w dialogu z reżyserem? Tekst dla teatru jako osobny gatunek.

Rekomendacje i oferty dla kursantów LNTP

W kontekście planowanych działań Teatru Powszechnego istnieje wiele możliwości współpracy z prowadzonym w ramach Uniwersytetu SWPS Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych. List dr. Pawła Sztarbowskiego, Zastępcy Dyrektora ds. Programowych Teatru Powszechnego zapraszający studentów i absolwentów Laboratorium do współpracy z Teatrem Powszechnym w ramach stażów i praktyk.

Przedstawiamy list Dyrektora Bemowskiego Centrum Kultury, pana Marcina Jasińskiego zapraszający słuchaczy Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu SWPS i Nowego Teatru na staże w dziale programowym i promocji. Więcej szczegółów w załączniku.

Rekomendacja pana Pawła Wodzińskiego, dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Rekomendacje absolwentów

Anna Wojnarowska3

Anna Wojnarowska

"Jestem aktorką i dramaturżką. W 2014 roku postanowiłam rozwinąć swoje kompetencje w module dramaturgicznym Laboratorium „Projektowanie Kultury" Uniwersytetu SWPS (od tego roku Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych"). Poznałam tam różne narracje w teatrze i sztuce i sposoby ich interpretacji. Zaowocowało to projektem, który jesienią tego roku w Komunie Warszawa w ramach konkursu Studio Otwarte będę realizować z Małgorzatą Wdowik, „Robotnik Niematerialny", podejmujący problem pracy niematerialnej, opisywanej dotychczas w opozycji do produkcji przemysłowej, rozproszonej w całym społeczeństwie i niemożliwej do zmierzenia. Komuna Warszawa to miejsce, w którym wykonuję się pracę niematerialną zazwyczaj opartą na pracy z głosem: tworzenie spektakli, eksperymenty artystyczne itp. Wyobraźmy więc sobie, że proces tworzenia w teatrze jest podporządkowany procesowi produkcji fabrycznej i co z tego wynika.
Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych dało mi możliwość rozwoju, dlatego mam wielką nadzieję przedstawić teraz wykładowcom i obecnym studentom LNTP Uniwersytetu SWPS ten projekt i zaprosić do wspólnej dyskusji, także zainteresowanych studentów innych kierunków Uniwersytetu SWPS. Wcześniej, w 2010 w ramach Ogólnopolskiego Konkursu na Projekt Monodramu Sztuka Monologu zrealizowałam autorski monodram „Ismena, nieopisana siostra". W 2012 roku na 6 Festiwalu All About Freedom oraz w Instytucie Teatralnym odbyła się premiera napisanej przeze mnie sztuki „RE-WOLT" w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, w którym zagrałam jedną z głównych ról. „RE-WOLT" to dokumentalny spektakl o warszawskich zakładach im. Róży Luksemburg, którego tekst oparty jest na wywiadach z ich byłymi robotnicami. Projekt „Robotnik Niematerialny" jest więc kontynuacją moich artystycznych i społecznych zainteresowań."

Anna Włodarska

"Polecam Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych. Jako jego absolwentka zapewniam, że podczas realizowania poszczególnych zajęć spotkacie się nie tylko ze „znanymi nazwiskami" ze świata teatru, lecz także otrzymacie gruntowny „zastrzyk" inspiracji naukowej, jak i pobudzenia do ustawicznego doskonalenia swoich umiejętności praktycznych. Pomysł powołania Laboratorium wyróżnia się na tle polskiej propozycji edukacyjnej konsekwentnie realizowanym modelem relacji Mistrz-Uczeń (Student). Koncepcja ta została wypracowana i jest konsekwentnie realizowana przez inicjatorkę całego przedsięwzięcia prof. Krystynę Duniec.
Szczególnie interesujące jest rozwiązanie bloków warsztatowych, podczas których realizowane są edukacyjne założenia Laboratorium, prowadzone przez wybitnych praktyków polskiego teatru. Absolwent Laboratorium zyskuje praktyczne umiejętności w zakresie proponowanych kilku modułów nauczania. Jeśli zatem myślicie o teatrze, jako miejscu spełnienia swych marzeń, wybierzcie Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych."

Rekrutacja i opłaty

Moduł I „Teatr jako projekt oraz nowe technologie i języki"

Koszt modulu I: 1500 zł

Moduł II „Nowatorskie Praktyki Artystyczne"

Koszt modulu I: 1500 zł

Moduł IV: "Producent/Kurator"

Koszt modulu II: 1500 zł

Moduł III: "Dramaturgia"

Koszt modulu II: 1500 zł

Osoby realizujące dwa moduły - zniżka 100 zł za drugi moduł. Osoby realizujące trzy moduły - zniżka 200 złotych za trzeci moduł. Osoby realizujące wszystkie moduły – dodatkowa zniżka za czwarty moduł 300 zł.

Dla studentów i absolwentów SWPS i Uniwerystetu SWPS powyższe ceny dodatkowo obniżone o kolejne 10% . Istnieje możliwość płatności ratalnej.

Zgłoszenia. Aby zapisać się na wybrany moduł, należy wypełnić formularz rekrutacyjny i przesłać na adres: szkolenia@swps.edu.pl. Po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy termin dokonania wpłaty i dokładną kwotę (z uwzględnieniem ewentualnych zniżek i terminów wpłat w przypadku płatności ratalnej).

Konto do wpłat opłat za szkolenia

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
03-815 Warszawa, ul. Chodakowska 19/31
Raiffeisen Bank Polska SA
36 1750 0009 0000 0000 1095 1135
W tytule przelewu prosimy o podanie imienia i nazwiska uczestnika, oraz nazwy szkolenia

Regulaminy

Polecamy również:



Wyślij swoje dane, a będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących wybranych studiów.

Administratorem danych jest SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny z siedzibą przy ul. Chodakowskiej 19/31, 03-815 Warszawa. Dane będą przetwarzane w celu wysyłania informacji handlowych drogą elektroniczną. Każdej osobie podającej swoje dane przysługuje prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.