logo uswps nazwa 3

Warszawa

Nieprawdziwy, oparty na stereotypach obraz kobiet powoli odchodzi do lamusa dzięki rewolucji technologicznej i zmianom w społeczeństwie. Kobiety coraz głośniej sprzeciwiają się uprzedmiotowieniu, protestują przeciw seksistowskim reklamom, wyraźnie mówią o swoich aspiracjach, są obecne w debacie publicznej. Część mediów i reklamodawców dostrzegła te zmiany. W reklamie pojawił się nowy trend, nazwany femvertisingiem, który podkreśla wartość i potencjał kobiet. Czy jest to początek trwałej zmiany? Zapraszamy na debatę z udziałem dr hab. Barbary Gizy, prof. Uniwersytetu SWPS, oraz pokaz filmu „Czwarta władza”.

Organizatorami debaty są Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz Uniwersytet SWPS.

Wstęp wolny. Prosimy o wcześniejszą rejestrację za pomocą formularza zgłoszeniowego »

debata

marzec
2 2018

Warszawa

Kobiety w mediach i debacie publicznej – nadchodzą zmiany?

W Polsce 70 proc. prezenterów i dziennikarzy zatrudnionych w mediach to mężczyźni – wynika z raportu Europejskiego Instytutu ds. Równości Mężczyzn i Kobiet. Idąc dalej, niemal 80 proc. osób wypowiadających się w mediach z pozycji eksperckiej to również mężczyźni. Zapewne niedostateczna reprezentacja kobiet w życiu publicznym wynika z ich braku kompetencji – głosi obiegowa opinia, nijak mająca się do rzeczywistości.

Do rzeczywistości nie przystaje także wizerunek kobiety kreowany w telewizyjnych serialach, reklamach czy prasie kobiecej. To istota emocjonalna, które realizuje się wyłącznie w domowym zaciszu, a jeśli je opuszcza, to tylko dla własnej przyjemności, bo przecież dom utrzymuje mąż. Poza szklanym ekranem świat wygląda nieco inaczej – dla 70 proc. kobiet praca stanowi nie tylko źródło dochodu, lecz także daje możliwość realizacji swoich ambicji.

Ten nieprawdziwy i oparty na stereotypach świat powoli jednak odchodzi do lamusa. Kobiety coraz częściej protestują przeciwko wykluczeniu z debaty publicznej, uprzedmiotowieniu i seksizmowi. #MeToo – kobiety na całym świecie ujawniają za pośrednictwem mediów społecznościowych, że były molestowane seksualnie, pokazując jednocześnie skalę tego zjawiska. „We are #WomenNotObjects” – kampania wymierzona w branżę reklamową, która od lat bezrefleksyjnie sprowadza kobiety do roli obiektu seksualnego.

Ale i to się zmienia, w reklamie pojawił się nowy trend – femvertising, będący odpowiedzią na zmiany zachodzące w społeczeństwie. To komunikaty skierowane do kobiet, oparte na zrozumieniu ich potrzeb, oczekiwań i trudności, pozostające w kontrze do stereotypowych przedstawień. Czy możemy się spodziewać, że prześmiewcza grafika Marty Frej z napisem „Panowie, na początek tradycyjnie losujemy, kto będzie dziś ekspertem mówiącym w imieniu kobiet…” przestanie być niebawem aktualna? Podyskutujmy podczas debaty „Ministra, ekspertka, reporterka. Kobiety w mediach i debacie publicznej”.

Po debacie zapraszamy na film „Czwarta władza”. Film opowiada o słynnym śledztwie dziennikarskim, które doprowadziło do ujawnienia najgłębiej skrywanych sekretów władz Stanów Zjednoczonych. Jest to także historia niezwykłej przemiany bogatej gospodyni domowej w szefową firmy i pierwszą w historii kobietę na czele ogólnonarodowej gazety.

Więcej informacji o wydarzeniu oraz rejestracja na stronie Biura Informacyjnego PE »

Prelegenci

dr Agnieszka Kozłowska-Rajewicz – posłanka do Parlamentu Europejskiego, członkini Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia

dr hab. Barbara Giza, prof. Uniwersytetu SWPS – filmoznawczyni, zajmuje się historią i teoria filmu oraz dziennikarskimi przekazami multimedialnymi, kierowniczka Katedry Dziennikarstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS. Biogram »

prof. dr hab. Mirosław Bańko – językoznawca i leksykograf związany z Uniwersytetem Warszawskim

dr Marzena Mazur – psycholożka biznesu, współzałożycielka Klubu Kobiet Mówiących na Głos

Aleksandra Hołyńska – aktywistka i trenerka, w fundacji #MamyGłos prowadzi warsztaty na temat wizerunku kobiet w mediach

Joanna Stopyra-Fiedorowicz – womanology expert, autorka Women Power Index. Właścicielka Beauty Management PR & Marketing to Women. Doradza firmom w obszarze budowania kultury organizacji wzmacniającej potencjał kobiet oraz markom w komunikacji i działaniach do tej najbardziej wpływowej grupy konsumentów. Jako konsultant PR wpiera kobiety w ekspozycji ich marki osobistej w mediach oraz otoczeniu biznesowym.

debata baner

Termin i miejsce

2 marca 2018 r. (piątek), godz. 16.00

Kinoteka, Plac Defilad 1, Warszawa

Drukuj