nagrody

logo uswps nazwa 3

Centrum Prasowe

Każdego roku w Polsce odbywa się około 90 festiwali filmowych. Jak wpływają na branżę i lokalną społeczność? Czy istnieją jakiekolwiek kryteria, pozwalające uznać festiwal za dobry? Między innymi na te pytania odpowie grupa badaczy, w tym pracownicy School of Ideas Uniwersytetu SWPS, którzy rozpoczynają pracę nad diagnozą polskich festiwali filmowych w ramach badania realizowanego przez Fundację Obserwatorium.

Pobierz pakiet prasowy

Stworzenie rekomendacji dla PISF

Finansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej projekt potrwa do wakacji 2017 roku. W tym czasie powstanie raport oraz wypracowane zostaną wskaźniki i rekomendacje dla PISF, wykorzystywane przy podejmowaniu przez Instytut decyzji o dotacjach dla festiwali.

W ramach projektu badaniu poddanych zostanie 12 polskich festiwali odzwierciedlających zróżnicowane formuły wydarzeń filmowych. Zanalizowane zostaną zarówno te wydarzenia, które odbywają się w dużych miastach i mają międzynarodowy zasięg, jak i te w małych ośrodkach, których celem jest głównie edukacja kulturalna mieszkańców. Badaczy interesować będzie nie tylko aspekt programowy (liczba wyświetlanych filmów, w tym premier), ale też wieloaspektowy wpływ festiwali na branżę filmową i społeczność lokalną. – Choć nie będzie to pierwszoplanowy element badania, chcemy sprawdzić, jaki wpływ festiwale filmowe, także te o lokalnym charakterze, wywierają na otocznie społeczne – mówi prof. Mirosław Filiciak ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS. – Wydarzenia kulturalne mogą przecież stanowić także rodzaj interwencji: nie tylko dają okazję dostępu do tytułów, które zazwyczaj nie docierają do mniejszych ośrodków, ale też stymulują współpracę miejscowej wspólnoty, angażują wolontariuszy i lokalne firmy – dodaje.

Na użytek projektu wypracowane zostaną narzędzia i procedury badawcze, które pozwolą uchwycić festiwalowe zróżnicowanie, ale też wspólne tendencje. Efekty prac zostaną wykorzystane w programie School of Ideas – nowego kierunku na Uniwersytecie SWPS.

- Prowadzone w ramach projektu badania terenowe będą miały charakter eksploracyjno-diagnostyczny z elementami case studies – dodaje dr Piotr Majewski, koordynator ścieżki badawczej w School of Ideas. – Wykorzystamy zróżnicowane metody: od indywidualnych wywiadów pogłębionych i obserwacji uczestniczącej po tzw. tajemniczego klienta. Istotny jest dla nas fakt, że wśród badaczy będą nasi studenci, którzy zdobyli wiedzę na temat badań społecznych i posiadają praktyczne umiejętności pozwalające na prowadzenie tego typu analiz i opracowanie rozwiązań.

Kreowanie realnych rozwiązań

Praca metodą projektową i kreowanie realnych rozwiązań w oparciu o przygotowaną diagnozę – to główne wyznaczniki programu School of Ideas. Każdy z semestrów podporządkowany jest określonemu obszarowi tematycznemu, przy czym kluczowe jest, aby podejmowane zagadnienia ściśle korespondowały z aktualnymi problemami i wyzwaniami. Semestralne projekty będą powstawać w oparciu o realne doświadczenia instytucji oraz organizacji partnerskich i będą nastawione na praktyczne zastosowania. – Jeden z semestrów poświęcony jest planowaniu i organizacji wydarzenia filmowego – mówi dr Aleksandra Drzał-Sierocka, współkoordynatorka semestru Kultura i biznes w School of Ideas. – Studenci będą korzystali z efektów procedur wypracowanych w czasie tego innowacyjnego projektu, co sprawi, że będą pracować nad rozwiązaniami realnych problemów. Projektując autorskie wydarzenie, odniosą się do aktualnej sytuacji.

 

Projekt „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce” realizowany jest przez Fundację Obserwatorium ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

Strona rekomendowana przez: pap  Patronat: mnisw