5. edycja kampanii „Twarze Depresji”

udostępnij artykuł
5. edycja kampanii „Twarze Depresji”
float_intro: images-old/depresja-facet3.jpg

W zeszłym roku ponad 5 tysięcy Polaków popełniło samobójstwo. Wśród nich ponad 4,6 tysiąca stanowili mężczyźni. Za wieloma z tych dramatów stała nieleczona depresja. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że większość mężczyzn, którzy odebrali sobie życie, to młodzi mężczyźni pochodzący ze wsi i małych miejscowości. Cierpiący na depresję mają do pokonania często kilkadziesiąt kilometrów do najbliższego psychiatry i psychologa. Jeszcze większy dystans do pokonania to poczucie wstydu i bezsilności.

pobierz pakiet 2

Depresji wśród mężczyzn postanowiliśmy poświęcić 5. edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. O tym problemie będziemy informować w mediach przez cały październik. Ruszamy 1 października - w Europejski Dzień Walki z Depresją. Aktor Piotr Zelt od początku naszej kampanii jest jej ambasadorem. Osobiście doświadczył depresji, dlatego ten problem jest mu dobrze znany. - To bardzo ważne, żebyśmy mówili o depresji wśród mężczyzn – mówi Piotr Zelt. - Choć podobno dwa razy więcej kobiet zapada w Polsce na depresję, to sześć razy więcej mężczyzn z powodu depresji targa się na swoje życie. Dlatego warto jest – drodzy Panowie, żebyście pamiętali, że depresja to nie jest słabość tylko to jest choroba, z którą można walczyć. Ważne, żebyśmy mieli tego świadomość i chcieli sobie pomóc. Warto pójść do lekarza. Wtedy ulżymy i sobie, i swojemu otoczeniu – ludziom, którzy często nas kochają i cierpią razem z nami. Ambasadorami naszej kampanii są również: Andrzej Seweryn, Wiktor Zborowski, Krzysztof Cugowski, Jarosław Gugała, Maciej Orłoś i Tomasz Wolny. Grono organizatorów tworzą: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Fundacja Nagle Sami. Patronami honorowymi są Rzecznik Praw Obywatelskich i Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii. Patronami naszej kampanii są: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.

 

Choć podobno dwa razy więcej kobiet zapada w Polsce na depresję, to sześć razy więcej mężczyzn z powodu depresji targa się na swoje życie. Dlatego warto jest – drodzy Panowie, żebyście pamiętali, że depresja to nie jest słabość tylko to jest choroba, z którą można walczyć.

Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów: – konferencja prasowa z udziałem naszych ambasadorów i specjalistów 2 października 2017 r. o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, – spot telewizyjny (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski), – spot radiowy (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski), – wywiad telewizyjny i radiowy z Piotrem Zeltem, Krzysztofem Cugowskim, Maciejem Orłosiem, Jarosławem Gugałą i Tomaszem Wolnym, - strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają) – miesięczna kampania billboardowa od 1 października 2017 r., – fanpage na Facebooku, – plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów do wykorzystania i rozwieszenia w małych miejscowościach i na wsiach, – książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.

W zeszłym roku 68,5 tysiąca mężczyzn leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia (dla porównania: 205 tys. kobiet). Ponadto z powodu ciężkiej depresji w szpitalu psychiatrycznym pomoc otrzymało ponad 8 tysięcy mężczyzn (15,5 tys. kobiet). Z psychoterapii finansowanej przez NFZ korzystało nieco ponad 3 tysiące mężczyzn (11,2 tys. kobiet). Te liczby pokazują jak wiele jeszcze pracy przed nami. Niestety większość z nich się nie leczy, a choroba ta bywa śmiertelnie niebezpieczna z powodu towarzyszących jej myśli samobójczych. W ocenie prof. Piotra Gałeckiego, Krajowego Konsultanta w Dziedzinie Psychiatrii, kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” przyczyniła się do spadku liczby samobójstw w Polsce, dlatego już zarówno nasza inicjatywa jak i jej pomysłodawczyni Anna Morawska-Borowiec otrzymały od Profesora Nagrodę Aureliusza. To najwyższe wyróżnienie w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego w Polsce. Ponadto nasze działania docenił również książę William, który spotkał się z pomysłodawczynią naszej kampanii podczas swojej wizyty w Polsce.

Organizatorzy

ogranizatorzy patroni

Organizatorzy

  • Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji,
  • Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Fundacja Nagle Sami

Patroni honorowi

  • Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii

Patroni

  • Uniwersytet SWPS
  • Wydawnictwo Świat Książki
  • firma AMS

 

więcej informacji na: www.twarzedepresji.pl


Te artykuły mogą
cię zainteresować

Poproś o komentarz ekspercki

Napisz nam o swoim temacie, a my znajdziemy dla Ciebie eksperta z naszej bazy ponad 400 naukowców.

Przejdż do formularza
Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z publikowanymi przez nas nowościami.

Zapisz się