Tekstylia są nieodłączną częścią naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez nich nie funkcjonujemy. Są na tyle mocno wplecione w otaczającą nas rzeczywistość, że przestają być zauważalne, co jest swego rodzaju paradoksem. Jakie innowacje obserwujemy dziś w produkcji dzianin i tkanin? Jakie tradycyjne techniki włókiennicze wykorzystywane są przez artystów i projektantów? Dlaczego tradycyjnie wytwarzane tekstylia cechują się autentycznością i przyciągają odbiorców z całego świata? O tajnikach tkackiego rzemiosła Agata Bisping będzie rozmawiać z Alicją Kaczmarek, która prowadzi autorską pracownię tkacką Cottongrass.

26 marca 2020 r.
18.00–19.00
online

Gość

258 Piotr SzaradowskiAlicja
Kaczmarek

wykłada na School of Form Uniwersytetu SWPS. Absolwentka dwuletnich studiów na kierunku Contemporary Textiles na Shetland College. Tkackim rzemiosłem zajmuje się od 2011 r. Popularyzuje wiedzę o tradycyjnych technikach włókienniczych prowadząc prezentacje i warsztaty w instytucjach kultury. W 2016 r. brała udział w projekcie badawczym „History and Heritage of Shetland Tweed”, dokumentującym historię wytwarzania tweedu na Wyspach Szetlandzkich. W 2017 r. otworzyła w Poznaniu autorską pracownię tkacką Cottongrass. Jej prace brały udział w wystawach grupowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Czechach i na Węgrzech.

Prowadząca

aga naplochaEwa
Klekot

antropolożka kultury, tłumaczka, kuratorka, doktor nauk o sztuce. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Kierowała interdyscyplinarnym projektem badawczym „Ludzie z fabryki porcelany” (0264/NPRH4/H2b/83/2016), a ostatnio wspólnie z ceramiczką Olgą Milczyńską zrealizowała wystawę Robić/Rzeczy na Łódź Design Festival 2019. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne.

Wybrane publikacje: Mētis – wiedza asystemowa, Teksty Drugie 1/2018, s. 79–90; Uwikłanie w nowoczesność: o tożsamości rzeczy zaprojektowanych, w: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, red. Cz. Frejlich, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, s. 78–91; Ceramic Production as Intangible Cultural Heritage and Its Visualisation, w: ed. N. Valentincic-Furlan, Visualising Intangible Heritage, Ljubljana: SEM 2018, pp.111–130; Sprawczość w fabryce porcelany, Kultura Popularna 2/2017, s. 92–107; Between the Ethnographic and Material Culture, w: Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, ed. K. Pijarski, Warszawa: MSN 2017, s. 117–134.

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia