Komunikujemy się na setki sposobów. Rozmawiamy, migamy, wysyłamy e-maile, korzystamy z symboli i znaków, które potrafią być uniwersalne dla całego świata i kulturowo uzasadnione w wąskiej przestrzeni jednego społeczeństwa. Podobnie rzecz się ma z designem, który jako komunikat może być wysyłany zarówno do szerokiego, jak i wąskiego grona odbiorców. Może być bardzo złożny i prosty, charakterystyczny dla firmy lub zrozumiały w całym kraju, miejski i zinstytucjonalizowany. Najważniejsze, żeby był zrozumiały dla adresata. O ogólnej koncepcji projektowania komunikacji porozmawiamy z prof. dr hab. Michaelem Fleischerem podczas wykładu z cyklu „Uniwersytet SWPS w Empiku”.

Projektowanie jako długofalowa, spójna i zrównoważona koncepcja

„Użytkownicy, producenci, komunikacja, design, reklama. Będzie o tym i o tym, jak to się wszystko łączy i dlaczego najczęściej nie. Ale czasem tak. I wtedy nikt tego nie zauważa.” W ramach swojego wystąpienia prof. dr hab. Michael Fleischer przedstawi ogólną koncepcję designu komunikacji, w której przede wszystkim chodzi o spójne, długofalowe i zrównoważone budowanie systemu komunikacji – niezależnie od tego, czy przedmiotem pracy projektowej jest firma, organizacja, państwo czy osoba. To, co jest łącznikiem różnych dyscyplin projektowych, a nierzadko projektanci o tym zapominają, jest właśnie komunikacja społeczna zorientowana na funkcję a nie tylko formę. Wiodącym aspektem, które zostanie poruszone w ramach wystąpienia będzie zespolenie kilku wielkości: producenta – designu – komunikacji – reklamy – użytkownika. Wszystkie te elementy składają się na proces projektowania komunikacji, co nierzadko widać w tzw. Przestrzeni miejskiej (i nie tylko).

 

Prelegent

michael fleischerdr hab. Michael
Fleischer

filolog, kulturoznawca, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS na kierunku grafika. Wybitny znawca komunikacji społecznej. Naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości. Szczególnie interesuje się teorią systemów, konstruktywizmem i lingwistyką kognitywną.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/biodesign.jpg

Biodesign. Bakterie w procesie projektowym

Dla większości ludzi bakterie to niewidoczne gołym okiem żyjątka, które należy jak najszybciej zmyć z…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/architektura_ekologiczna.jpg

Architektura ekologiczna – moda czy konieczność?

Architektura ekologiczna – to moda dla bogatych czy konieczność? W dobie kurczących się zasobów i…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/webinar_bachowski.jpg

Design w służbie natury – jak projektować z myślą o środowisku – dr K. Murlak…

Matka natura najlepszym designerem? Tak! Jeśli jednak o nią nie zadbamy, odbije się to na…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/buraki.jpg

Buraki Lab. Materiał z odpadów buraczanych alternatywą dla plastiku?

Posiłek na talerzu z liści z buraków cukrowych i wysłodków buraczanych? To nie futurologia w…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/grzyb.jpg

Grzyb – materiał doskonały?

Lampa o zapachu lasu. Biodegradowalna sukienka, którą można bez wyrzutów sumienia wyrzucić na kompost, gdy…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/design-biofiliczny.jpg

Design biofiliczny. Jak wracamy do natury?

Design biofiliczny to nie kolejny, modny trend w projektowaniu. Nie chodzi w nim tylko o…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/oczko.jpg

„Oczko” – domowa uprawa roślin

Rośliny – nasi zieloni przyjaciele. Dostarczają nam wrażeń estetycznych, tlenu, cennych produktów. I oczyszczają powietrze,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/rekrutacja.jpg

Studia z projektowania i designu. Oferta 2019/2020

Stoisz w autobusie? Jedziesz autem? Siedzisz? Spójrz, na czym, oceń kształt, tworzywo, funkcjonalność. To trudne,…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/reklama_od_kuchni.jpg

Od projektowania reklam do własnego konceptu kulinarnego – Igor Dąbrowski

Co może łączyć projektowanie reklam z gotowaniem? Co wspólnego mają Wojciech Cejrowski, napoje energetyczne i…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/zielone_miasto.jpg

Od projektowania do zazieleniania świata, czyli jak zbudować własną markę

Czy da się stworzyć markę podczas jednego spaceru? Jakie etapy trzeba przejść od wizji do…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Materiały biodegradowalne”