• https://podcasts.apple.com/us/podcast/czy-mindfulness-wp%C5%82ywa-na-m%C3%B3zg-i-poprawia-zdrowie-dr/id1437994794?i=1000451008727
  • https://open.spotify.com/episode/5UrLNv4ycSRYWiyWHwHdiI
  • https://soundcloud.com/swpspl/czy-mindfulness-wplywa-na-mozg-i-poprawia-zdrowie-dr-pawel-holas
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/d0ab797a-4bbc-4143-bc55-6c4430ed2064?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Opisuje się ją jako dostępną dla każdego metodę zmniejszania cierpienia i wspierania rozwoju takich pozytywnych stanów, jak samoświadomość, mądrość, współczucie i równowaga emocjonalna. Czym jest mindfulness? W czym nam może pomóc? Czy to rzeczywiście synonim medytacji? Jak oddziaływuje na nasz mózg? W jaki sposób zmniejsza napięcie, redukuje stres życia codziennego i pozwala walczyć z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi? Opowiada o tym nauczyciel uważności, psychiatra i psychoterapeuta dr hab. n. med. Paweł Holas.

Być „tu i teraz”

Pozwól, by powieki delikatnie opadły na policzki; skieruj uwagę do wewnątrz, do swojego ciała; jak to jest siedzieć teraz, w tym momencie, jak to jest doznawać nacisku stóp na podłodze; poczuj, co jest do poczucia w twoim ciele w tej chwili. W taki sposób można rozpocząć ćwiczenie uważności, czyli trening mindfulness. To praktyka medytatywna znana człowiekowi dłużej, niż by nam się wydawało – praktykowana była zarówno w tradycji buddyjskiej, sięgającej 2500 lat wstecz, jak i judeochrześcijańskiej.

Mindfulness nakierowuje nas na szczególny rodzaj uwagi – świadomej, nieosądzającej, skierowanej na bieżącą chwilę, a prowadzącej do relaksowania się ciała i umysłu. Wtedy możemy uwolnić się od gonitwy myśli, tkwienia w tym, co za nami i co przed nami, co zakłóca naszą wewnętrzną równowagę emocjonalną i może prowadzić do zaburzeń lękowych czy depresyjnych. Zbadano, że bycie „tu i teraz” wiąże się z powstawaniem w nas pozytywnego afektu i dobrostanu emocjonalnego.

Prelegent

258 michal pozdal2

dr hab. n. med. Paweł Holas – adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik studiów podyplomowych Uważność i współczucie. Fundamenty, badania i psychoterapia na Uniwersytecie SWPS. Psychiatra, nauczyciel uważności (MBSR, MBCT, MSC), psychoterapeuta i superwizor terapii behawioralno-poznawczej. Uczeń Jona Kabat-Zinna – twórcy MBSR. Współzałożyciel i pierwszy prezes Polskiego Towarzystwa Mindfulness (2008). Prezes Fundacji Rozwoju Mindfulness oraz współzałożyciel Instytutu Uważności i Psychoterapii. Badacz uważności oraz autor tekstów poświęconych interwencjom opartych na uważności.

 

Zapraszamy na spotkanie

Chcemy mieć satysfakcjonujące życie osobiste, zawodowe, towarzyskie, cieszyć się zdrowiem – nie tylko fizycznym, lecz także psychicznym. Wiemy bowiem, jak trudne dla naszego samopoczucia i równowagi w codziennym funkcjonowaniu są niemiłe niespodzianki, kłopoty, przykre – czy nawet traumatyczne – doświadczenia, jakie funduje nam życie. Jak zapewnić sobie „zdrową głowę”? Jak rozwijać w sobie właściwości psychiczne, które pomogą nam tak kierować sobą, kontaktować się z ludźmi i rozwiązywać problemy, żeby móc się cieszyć wysoką jakością życia?

Zapraszamy na spotkanie „Zdrowie psychiczne - jak osiągnąć dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny?”, podczas którego wystąpią psycholodzy, psychiatrzy i psychoterapeuci: dr Agnieszka Popiel, dr Maciej Klimarczyk i dr Maja Herman.

15 października
17.30–19.00
Warszawa

Zapraszamy na webinar

Wśród cech wspierających zdrowie psychiczne wyróżnia się cechy intelektualne, takie jak mądrość, autentyczność i wytrzymałość, oraz cechy emocjonalne, jak wdzięczność, nadzieja czy duchowość. Na nasze zdrowe funkcjonowanie wpływa sposób odnoszenia się do ludzi, bliskość, współczucie, empatia czy altruizm. Co jeszcze składa się nasz dobrostan psychiczny i jak o niego dbać? Gdzie szukać wsparcia i pomocy? Jak pełniej korzystać z własnych zasobów i żyć zdrowo, a więc szczęśliwie?

Zapraszamy na spotkanie online „Zdrowie psychiczne – jak o nie dbać?”, podczas którego psycholog Joanna Gutral będzie rozmawiać z psychoterapeutką dr Agnieszką Mościcką-Teske z Uniwersytetu SWPS.

17 października
17.00–18.00
online

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia